handdator

Visa fullständig version : Kcalöverskott för muskelmassa


tankz
2009-06-01, 22:04
Tjena

Visste inte riktigt vad jag skulle ta för rubrik men idag så har jag snackat lite med en tränare som har hjälpt mig lite med kost etc. Och jag frågade lite om kcal etc.. Han sa att jag som tränat i 1 år på gym borde ligga på ett överskott på Cirka 250 kalorier, 200-300 kcal när jag ska börja 'bulka' nu när jag skalat av typ 1-2 kg till. Han sa att jag skulle få lika mycket muskler av det som om jag ätit t.ex. 500+ kcal.. Är det så det är för jag trodde att ju mer kcal = mer muskler.

Eller är det som han säger att man likaväl kan äta 300 istället för 500?

Kischen
2009-06-01, 22:06
Ju mer kcal ju mer muskelmassa, till en viss gräns. Fettmassan sticker troligtvis också iväg åt samma håll.
*Förutsatt att man äter vettig mat och inte bara gelehallon*

dojjan
2009-06-01, 22:08
Förutsatt att du äter nyttig mat och tränar rätt så kommer du bygga mer muskler samt lägga på dig mer fett om du ligger på 500+ kcal och mindre med 300+ kcal. Personligen hade jag valt ett lite mindre överskott och bygga i lugnare takt.

Fatcan
2009-06-01, 22:12
Tjena

Visste inte riktigt vad jag skulle ta för rubrik men idag så har jag snackat lite med en tränare som har hjälpt mig lite med kost etc. Och jag frågade lite om kcal etc.. Han sa att jag som tränat i 1 år på gym borde ligga på ett överskott på Cirka 250 kalorier, 200-300 kcal när jag ska börja 'bulka' nu när jag skalat av typ 1-2 kg till. Han sa att jag skulle få lika mycket muskler av det som om jag ätit t.ex. 500+ kcal.. Är det så det är för jag trodde att ju mer kcal = mer muskler.

Eller är det som han säger att man likaväl kan äta 300 istället för 500?

Man lägger nog på sig mera muskler om man ligger på ett överskott på 500+ kcal än 200-300 kcal. Men så lägger du på dig mera fett också vilket betyder att du måste ha en längre deffperiod utan tillväxt...

dt06mj2
2009-06-01, 23:10
Jag tror mer på näringstiming än att hålla på att bråka om någon hundring hit eller dit.

mattilainen
2009-06-02, 00:12
Jag tror mer på näringstiming än att hålla på att bråka om någon hundring hit eller dit.

Vad menar du med näringstiming? Det är den totala kaloriöverskottet i slutändan som spelar roll.

OT
Det finns alltid en slags gräns när det gäller att gå upp/bygga muskler. Det är svårt att säga vad som gäller för just dig men man brukar väl säga att mellan 200 - 250 kcal överskott per dag så får du ut det bästa av muskeluppbyggnaden för den minsta fettökningen. Visst kanske du bygger lite extra om du äter 500 kcal extra men om det är såpass mycket bättre för muskeluppbyggnaden än att äta 300 går inte direkt att svara på då det är väldigt individuellt.

Tänk på att det alltid finns en gräns för vad som är bäst för både muskeluppbyggnaden och fettökningen.

Eddie Vedder
2009-06-02, 06:08
Vad menar du med näringstiming? Det är den totala kaloriöverskottet i slutändan som spelar roll.

Beror på om man enbart ser till kvantiteten kg. Vill du åstadkomma en kvalitativ kroppsförändring är det självklart superviktigt med bra näringstiming. Slarvar man med det kan man bli fet OCH försämra träningsresultaten och återhämtningen samtidigt.

För övrigt flyttade jag tråden hit, det är ju ingen defftråd.

Dan S
2009-06-02, 11:10
Jag brukar ligga på på +300-500 enligt beräkningar träningsdagar + dagar efter träning, jag får ingen synbar fettmassa utav det, och jag bygger muskler på det. Har väll extremt mycket med gener och näringstiming att göra skulle jag tro.
Min hud på ryggen blir som smör dock, kanske det blir talg av en del av överskottet? Är det möjligt?

Stoltz
2009-06-02, 11:28
Beror på om man enbart ser till kvantiteten kg. Vill du åstadkomma en kvalitativ kroppsförändring är det självklart superviktigt med bra näringstiming. Slarvar man med det kan man bli fet OCH försämra träningsresultaten och återhämtningen samtidigt.



Näringstiming har jag aldrig riktigt orka mig sätta mig in i,men med tanke på hur länge jag planerat att försöka bulka upp min Polen 1940 kropp så kanske detta vore att ha i åtanke. Vart kan man läsa lite mer om det?

sumialic
2009-06-02, 12:15
Beror på om man enbart ser till kvantiteten kg. Vill du åstadkomma en kvalitativ kroppsförändring är det självklart superviktigt med bra näringstiming. Slarvar man med det kan man bli fet OCH försämra träningsresultaten och återhämtningen samtidigt.

För övrigt flyttade jag tråden hit, det är ju ingen defftråd.

Har svårt att tro att man inte skulle åstadkomma en kvalitativ kroppsförändring oavsett när man äter så länge man får i sig rätt mängd kalorier och rätt mängd protein varje dag. Fast jag kan ju ha fel såklart.

När du pratar näringstiming så antar jag att det är protein i kroppen innan träning och massa protein+kolhydrater de 3 timmarna efter träning vi pratar om? Eller något annat också?

King Grub
2009-06-02, 12:21
Det är att se till att ha aminosyror i omlopp under träning och sedan äta protein/aminosyror (gärna fler än ett intag) inom rimlig tid efter passet. Inte svårare än så.

sumialic
2009-06-02, 12:32
Det är att se till att ha aminosyror i omlopp under träning och sedan äta protein/aminosyror (gärna fler än ett intag) inom rimlig tid efter passet. Inte svårare än så.

Som jag skrev alltså:) Skönt att inget har ändrats de senaste åren då jag inte läser här så mycket längre:)

Finns det något rekommenderat intag av protein innan träning? Brukar ha käkat runt 20g animaliskt protein 1-2 timmar innan träning och sedan brukar jag köra på 6g fria eaa eller en halvliter mjölk direkt innan träningen. Är detta nog eller bör jag öka det lite?

King Grub
2009-06-02, 12:33
Upp till 10 gram EAA.

sumialic
2009-06-02, 12:44
Upp till 10 gram EAA.

Gör det väldigt stor skillnad i praktiken om det kommer från fria eaa eller kassein och vasselprotein?

King Grub
2009-06-02, 12:45
Ja.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

Dan S
2009-06-02, 12:51
lägg den halvlitern efter passet istället och öka EAA *flex*

sumialic
2009-06-02, 12:56
lägg den halvlitern efter passet istället och öka EAA *flex*

Jag dricker en halvliter direkt efter passet också samt käkar runt 50gram eaa under de 3 timmarna efter passet.

King Grub
2009-06-02, 12:57
Vilket slöseri. Hem och ät mat i stället.

sumialic
2009-06-02, 13:00
Vilket slöseri. Hem och ät mat i stället.

eaa från mat då alltså. 50g eaa ungefär lika med 110-120g protein som då kommer från kyckling och skinka oftast.

mikaelj
2009-06-02, 13:01
eaa från mat då alltså. 50g eaa ungefär lika med 110-120g protein som då kommer från kyckling och skinka oftast.

Säg det då istället, EAA är EAA. (och jag vet inte om konverteringen kan göras rakt av)

sumialic
2009-06-02, 13:05
Säg det då istället, EAA är EAA. (och jag vet inte om konverteringen kan göras rakt av)

Jag säger fria eaa till det ni syftar på eaa. Allt fullvärdigt protein innehåller ju alla essentinella aminosyror.

mikaelj
2009-06-02, 13:09
Jag säger fria eaa till det ni syftar på eaa. Allt fullvärdigt protein innehåller ju alla essentinella aminosyror.

Ja, precis. Därför säger man EAA när man pratar sönderdelade aminosyror, och protein när man syftar på (fullvärdigt) protein.

Du kan börja kalla zebror för hästar också, men du kommer bara råka ut för missförstånd.

Scratch89
2009-06-02, 14:47
Jag håller med Mikael. Aminosyror och protein har en hel del olika funktioner.

Eddie Vedder
2009-06-02, 16:57
Som jag skrev alltså:) Skönt att inget har ändrats de senaste åren då jag inte läser här så mycket längre:)

Det King Grub skrev var ju vad jag skrev, dvs att näringstimingen är viktig. Jag kanske var otydlig men något överdrivet onanerande var det aldrig tal om utan sunt förnuft kring ätandet runt träning jämfört med att enbart se till kcal som enda faktor och tro att näringstimingen är oväsentlig. För så är det absolut inte.

Slartibartfast
2009-06-02, 17:19
Ja.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

Den väldigt stora skillanden beror väl iofs också om EAA intas på tom mage eller inte? Har man ätit en rejäl måltid en timme innan träningen tillför EAA väl inte rimligtvis så mycket extra.