handdator

Visa fullständig version : Lån


Tricce
2009-06-01, 21:50
Hur skulle ni dela upp ett lån på 920.000?

Min bankkvinna föreslog 2 lika stora delar, 1del 3mån rörlig och 1del fast.
Låt hä bra tyck ni eller finns det någon som tycker det finns bättre alternativ?

chrille87
2009-06-01, 21:56
No offence men en som jobbar på bank bör ha mer kunskap än random kolloit

Tricce
2009-06-01, 21:58
No offence men en som jobbar på bank bör ha mer kunskap än random kolloit

None taken.
Frågar inte random kolloit, vet att det sitter personer här som är duktigt insatta i pengafrågor :)

Handcuff
2009-06-01, 21:59
None taken.
Frågar inte random kolloit, vet att det sitter personer här som är duktigt insatta i pengafrågor :)

Finns en del (som jag tror) är riktigt duktiga :thumbup:

Dav0d
2009-06-01, 22:00
No offence men en som jobbar på bank bör ha mer kunskap än random kolloit

Tro inte för mycket om dem som jobbar på banken. Tricce gör bra ifrån sig att fråga här och på andra forum. Vet dock inte svaret på frågan :)

Spiffy
2009-06-01, 22:00
No offence men en som jobbar på bank bör ha mer kunskap än random kolloit

Kan folk som sitter på kolo inte jobba på bank?
Han Kanske får svar från 10 bankkoloiter på en halvtimme.

Rahf
2009-06-01, 22:02
Kan folk som sitter på kolo inte jobba på bank?
Han Kanske får svar från 10 bankkoloiter på en halvtimme.

I have yet to see a buff banker.

LindaS
2009-06-01, 22:04
Har två delar med rörlig ränta, gick upp ett par månader, men tror att jag tjänar på det i längden.

Att ha en del av varje kan ju vara kul om du vill jämföra.

Tricce
2009-06-01, 22:07
Har två delar med rörlig ränta, gick upp ett par månader, men tror att jag tjänar på det i längden.

Att ha en del av varje kan ju vara kul om du vill jämföra.

Ja är man bara lite vaksam så hinner man ju binda om det skulle springa iväg antar jag.

Prankie
2009-06-01, 22:08
Vad är det för typ av lån? Vad har du för återbetalningstid? Vilka fasta och rörliga räntor får du i banken idag? Hur känslig är du ifall ränta öka? Beroende på de svar ser det ut lite olika.
vilket beror självklart också på din banks nuvarande syn på hur ränta kommer att fluktuera i framtiden.

Det finns även bolån med räntetak som kan vara intressant om det är bolån.

chrille87
2009-06-01, 22:13
Kan folk som sitter på kolo inte jobba på bank?
Han Kanske får svar från 10 bankkoloiter på en halvtimme.

nej styrketränar man får man inte jobba på bank*cupid*
jaja det kanske går att få något vettigt svar från någon här även om jag tror att hon som jobbar på banken har tillräckligt mycket kunskap. sen är det ganska vanligt att binda halva och ha en rörlig del, brukar gå jämnt ut i längden.

Tricce
2009-06-01, 22:14
Vad är det för typ av lån? Vad har du för återbetalningstid? Vilka fasta och rörliga räntor får du i banken idag? Hur känslig är du ifall ränta öka? Beroende på de svar ser det ut lite olika.
vilket beror självklart också på din banks nuvarande syn på hur ränta kommer att fluktuera i framtiden.

Det finns även bolån med räntetak som kan vara intressant om det är bolån.

Till bostadsrätt. Verkar som jag får välja själv om jag vill amortera eller ej för hon skrev så här " Har du några planer på att byta bostad? Vill du ha någon amortering?"
Jag får ca 3punkter rabatt på rörlig och 1år, 2punkter på 2år, 1punkt på 3-5år. SEB räntor.
Skulle klara av ganska ordentliga räntehöjningar. Jag får lägga hela summan i bottenlånet.

J A L
2009-06-01, 22:16
Det finns egentligen inga nackdelar, förutom aviseringarna då, vilket ju är en skitsakt, med att dela upp lånet på ännu fler delar. Om det senare visar sig vara fördelaktigt, så tar man ju hellre flera av lånen på samma bindningstid, än att inte ha alternativet. Att sedan vilja dela upp lånen vid "fel" tidpunkt kan bli dyrt, med tanke på räntekompensationen.

Nästan oavsett vad, skulle jag dela upp dem ytterligare och ha samtliga dellån rörliga just nu, om det var mina lån. Det ger flest valmöjligheter senare.

Bönne
2009-06-01, 22:17
Ser man på statistiken för tio år tillbaks så är rörliga räntan bästa valet.

Jag ska själv ta ett lån nu, iofs bara 440k, men kör allt rörligt.

shadowfire
2009-06-01, 22:31
Ränteläget just nu är ju rätt lågt, så jämför man nu mot för i höstas så kan det absolut vara en fördel att köra en del på fast ränta. Konjukturen lär vända och med det går räntorna upp igen, frågan är bara när.

Samtidigt har Bönne rätt, sett till det stora hela så har rörlig ränta inte visat sig fel. Man får vara beredd på lite gambling dock, särskilt nu i dessa tider. Samtidigt så rör sig inte räntan rekordsnabbt, så man får vara fullständigt blind för att inte hinna med att känna av en rejäl ränteökning.

Och ja, det finns folk som jobbar på bank och har intresse för BB....... *rolleyes*

Torwald
2009-06-01, 22:31
Ja är man bara lite vaksam så hinner man ju binda om det skulle springa iväg antar jag.

Nja, jag skulle inte vara alltför optimistisk på den fronten. Att binda sina räntor är inte att komma undan billigare. I den stunden du känner till att det kommer skena kommer de långa räntorna redan ha stegrat lika mycket som den förväntade trenden + kompensation för risk. Är osäkerheten (och dina chanser att göra ett "klipp") större blir riskkompensationen större. Om jag var du hade jag inte räknat med att kunna lura banken.

Som någon påpekade har det historiskt sett lönat sig att ha rörliga räntor. Att ha bundna räntor är inte menat att vara en bra affär för någon annan än banken (därför vill de, i lite osäkra tider, att du väljer rörligt).

För att sammanfatta tycker jag att det är klokt att inte bara ta banktjänstemannens/kvinnans råd som givet. Banker är vinstdrivande företag och är inte ute efter att göra lånetagarna en tjänst.

Slutligen ska väl påpekas att jag inte jobbar på bank, utan är student, så ta även mitt ord med en nypa salt!

Ps. Jag hade valt helt rörlig.

Tricce
2009-06-01, 22:37
Många kloka ord här, man tackar!

(SF, JAG vet att du kör BB :D )men för gudsskull lägg ner löpningen!!!

Prankie
2009-06-01, 22:49
Är du inte så känslig för ränteökningar så tycker jag som många andra här att det är mest lönsamt att köra på rörliga.

1 år fast är inte så mycket dyrare, kan vara ett val.
2 och 3år fast ränta är längre än snitt på 3månader rörliga just nu, men ränta rör sig inte så snabbt så jag skulle enbart binda mig ifall det visade stark tecken på ränta ska upp och fort.
5-10 har båda högre än historisk snitt på 3månader rörliga, klara du av ränteändringar finns det egentligen inte så många anledning att ta de.

Torwald
2009-06-01, 23:02
Är du inte så känslig för ränteökningar så tycker jag som många andra här att det är mest lönsamt att köra på rörliga.

1 år fast är inte så mycket dyrare, kan vara ett val.
2 och 3år fast ränta är längre än snitt på 3månader rörliga just nu, men ränta rör sig inte så snabbt så jag skulle enbart binda mig ifall det visade stark tecken på ränta ska upp och fort.
5-10 har båda högre än historisk snitt på 3månader rörliga, klara du av ränteändringar finns det egentligen inte så många anledning att ta de.
Om man ska vara kinkig, så...

1 år fast är inte så mycket dyrare därför att alla är i stort sett helt säkra på vad räntan kommer att vara om ett år. Nämligen skitlåg.

Om det finns starka tecken på att räntan ska upp och det fort kommer de långa räntorna att gå upp, och det fort. Åtminstone fortare än vad vanliga dödliga hinner inse.

...och som du säger så är ju 5-10-åriga räntor historiskt sett högre än 3-månadersräntor i snitt, och det är ju bara en konsekvens av att bankerna lyckas räkna hyfsat rätt.

Allt handlar om vad man är beredd att betala för att slippa stå risken för att räntorna skenar. Bankerna vet exakt vad DE är berädda att betala, det är därför det kostar pengar att binda räntan.

...men man kan ju ha flyt! Och det har många, så det är klart att det kan vara en bra affär att binda ibland.

Tricce
2009-06-01, 23:09
Ja man får väl hoppas det inte blir som i början på 90talet igen då räntan skenade iväg till ett par hundra procent :D

mangs
2009-06-02, 09:12
Du har redan fått en hel del bra svar.

Du måste börja med att titta på din ekonomi och vilka förutsättninagr du har för en räntehöjning. Utöver detat bör du även se hur du är som person, vill du kunna sova lugnt och veta vad din boendekostnad är 5-10år framöver eller kan du tänka dig att gambla lite och ha en väldigt varierande kostnad men å andra sidan totalt sett ha en lägre kostnad?

Rörliga räntor är så gott som alltid billigare och i det långa loppet är det alltid så. En annan faktor som talar för rörliga lån är flexibiliteten. Vil ldu flytta, amortera av en summa eller byta bank är det enkelt och snabbt gjort med rörliga lån. FÖr fasta blir det mer strul. Precis som Thowald säger så skall man alltid tänka på att en bank är ett vinstdrivande företag och vi är deras kudner. Det gör inte saker enbart för att vara snälla utan för att de själva skall gå runt eller med vinst. Det är dock viktigt med nöjda kunder men ofta hänvisar de till lösningar som är mer lönsamma för banken själv.

Att räntan går upp till flera 100% kommer inte hända, däremot kan nog en chockhöjning a la 90-talet ske men då var räntan som högst runt 25% och då var det bara för 3-4 månader. Vi får inte heller glömma att räntan och inflationen var grymt hög på 80-90-talet. Idag är ju både räntor och inflation lägre.

Om jag varit i din sits hade jag kört allting rörligt men varje månad räknat med en ränta på tex 6% och sedan med dessa pengar amorterat på lånet så att det minskar på sikt. Går sedan räntorna upp har du ett mindre lån och kan då pausa med amorteringarna och istället betala ränta. Då får du det bästa av alla världar. Vill du sedan gambla ännu mer så istället för att amortera så satsa pengarna på aktier/fonder, här krävs det dock att du i så fall anser dig ha ekonomi att hålla på med detta och samtidigt klara en längre period med låt säga 7-8% ränta.

shadowfire
2009-06-02, 09:36
Många kloka ord i denna tråd, byggartumme för det.
Sedan finns det såklart inget facit, men ränteläget just nu är mkt trevligt. Jag har kunnat gasa på amorteringen på min bil rejält nu, då sänkningen av räntan gjorde att jag fick någon tusing extra/månaden. Gott!

Nackdelen är att man blir ju så jävla köpsugen på allt nu när räntan är låg... båt, sommarstuga mm står på tapeten :D

Arnesson
2009-06-02, 10:01
Jag kör rörligt ränta men parerar månadskostnaden med amorteringen. Ökar räntan minskar jag amorteringen och vice versa. Just nu är över 70% amortering. På detta vis får jag en "fast" kostnad även fast jag valt rörlig.

The_RobRoy
2009-06-02, 10:11
Räntekurvan är såpass brant att det blir väldigt svårt att i dagens läge låsa in en ränta som visar sig bli fördelaktig (om inte dagens lågränte miljö eldar på någon slags extrem-inflation som måste bekämpas med räntor på 8-10%):

3 mån 1.94%
1*år 2.17%
2*år 2.93%
3*år 3.62%
4*år 4.22%
5*år 4.67%
6*år 5.17%
7*år 5.42%
8*år 5.58%
9*år 5.69%
10*år 5.71%

Var det SEB du förhandlade med alltså? Dina ränterabatter (1 punkt, vilket skämt) låter väldigt liten, vad har du för ekonomisk situation? Det låter som att du åker på topp-lån med så små rabatter.

Jag skulle ringa upp SEB igen och säga något i stil med: jag kan tänka mig att börja månadspara i fonder hos er (typ 300kr i månaden) om ni ger mig en ränta på 50 punkter över er er upplåningskostnad (det ger en 3-mån ränta på 1.60%). Värt ett försök i alla fall.

Vad gäller löptid så väljer jag själv hälften på 3 månaders, hälften på 1 års löptid här nu om 1 månad.

Cilia
2009-06-02, 18:57
Jag ligger med 100 % rörligt och har gjort så hela tiden. I det långa loppet brukar det löna sig men man ska då ha en ekonomi som klarar av uppgångarna också.

Mitt råd är att man inte ska spekulera i boendet så att man kan riskera att förlora det. Ett boende är viktigare än de kronor man kan vinna i spekulation. Så klarar man inte ganska stora svängningar tycker jag man ska låsa iaf delar. Du kan dela upp det i 3 delar med, 1 del rörligt, en del på 2-årigt och 1 del 5-årigt t ex. Då ligger du alltid och löper med lån så du slipper lägga om alla samtidigt och jämnar då ut räntefluktationerna.

xodd
2009-06-02, 20:11
Köpte faktiskt min lägenhet idag :) Valde att binda ena halvan av lånet på 3 år och andra på 1år. Jag va lite inne på att binda ena halvan på 3månaders ett tag, men då jag fick 1års räntan såpass billigt så valde jag att göra så. Så här i efterhand funderar jag på om det var klokt då vi kanske om ett år står på toppen av ränteökningen, men å andra sidan, då är det bara att binda om det till 3 månaders. 3år tog vi för att vi vill vara säkra på att iaf ena halvan av lånet har en jämn ränta kommande tre åren då tjejen skall plugga...

Tricce
2009-06-09, 14:40
Fick igenom mitt lån och det blev så att jag delade det i 2 delar och tog 3mån rörligt på bägge.
1.70 %

Spiffy
2009-06-09, 14:57
Fick igenom mitt lån och det blev så att jag delade det i 2 delar och tog 3mån rörligt på bägge.
1.70 %

Hur blir det efter tre månader. Får du då automatiskt det som är på tre månader då. eller får du samma rabatt på nästa tre månaders?