handdator

Visa fullständig version : lite frågor om kondition å så...


rutan
2009-06-01, 19:51
jag är en kille på 41år och jag har skaffat mig en pulsklocka med ett band som man fäster runt midjan...

för ca en månad sedan gjorde jag ett hällsotest på jobbet,å jag hadde nått snäpp bättre kondition en medel för min ålder(betyg 3,7)..i höst har jag tänkt göra om testet,å skulle vilja förbättra det,så bra det går...

jag har börjat springa i spåret.4.30 km ca: 3 dar i veckan..har då en medelpuls på ca:174 slag å som högst kommer den upp i ca:191...(har nu kommit ner i ca: 167/184....

är det farligt för mig att få så hög puls?för jag tycker inte det är så jättetungt att springa...

att jag kom upp i 191 slag som högst,betyder det att jag har hyffsat hög maxpuls?
borde inte jag ligga på ca: 180? för min ålder?


när jag går samma runda(4.30 km) i rask takt så ligger jag på en snittpuls på ca 134,å som högst går den upp till 158..är det för lite om jag vill höja min kondition?

hur ofta bör jag springa/gå för att förbättra min kondition flera snäpp,räcker det med att gå 3 å springa 3 dar i veckan..å ska jag mala på,på 4,3 an,eller är det bra å ta 5,6km spåret i bland med..

jag vill inte börja med intervall träning ännu,är nog inte så bra tränad för det..

jag mig gärna lite tipps,så jag kan höja mitt betyg 3,7(konditionen)så det i allafall blir 4,2 eller nått...=)