handdator

Visa fullständig version : Plankan


Tiga
2009-06-01, 18:27
Hej.

Vad gäller ang plankan? Hur ofta bör man göra den? Hur länge? 60 sek?

Räcker den som enda övning för att träna bålen? Jag kan inte göra hjulet pga axelproblem.

Tack på förhand

Scratch89
2009-06-01, 18:30
Du kan ställa dig i planka varje gång du tränar mage. Försök att ha 60 sek som mål för varje set. Om du står ordentligt, och inte börjar svanka eller falla ner med överkroppen, så kommer det vara rätt så svårt att stå en hel minut.

När du klarar av det, kan du börja lyfta på en arm, ett ben och liknande för att på så sätt göra det jobbigare.

Tiga
2009-06-01, 18:37
Alltså 3*60 när när jag tränar mage? Ska jag börja med den övningen när jag tränar mage eller avsluta med den?

Och räcker den som enda övning för att träna bålen eller bör jag ta någon mer?

Black Star Abyss
2009-06-01, 18:52
Alltså 3*60 när när jag tränar mage? Ska jag börja med den övningen när jag tränar mage eller avsluta med den?

Och räcker den som enda övning för att träna bålen eller bör jag ta någon mer?

Vill du ha bra buktryck och bålstabilitet? Vill du ha stora vulgära magrutor? Berätta vad du vill uppnå med träningen. :)

Wao
2009-06-01, 18:56
Det är svårt att säga vad du bör göra. Vad kör du för andra övningar för bålstabilitet/magmuskulatur?

dream_theater_
2009-06-01, 21:11
klarar du 60 sek kan du väl lägga vikter på ryggen! ta en 25kgs-skiva så blir det lite tyngre

Andy.da.wohoo
2009-06-01, 21:22
Det jag undrar är eftersom plankan är en övning som statiskt tränar magen, så ger det väll inte magrutor? Statisk träning är väll inte direkt att rekommendera när det gäller att bygga muskler?

Är nyfiken då jag gick och funderade på detta idag på gymmet när jag skulle börja träna magen.

Erik__
2009-06-01, 21:35
Det jag undrar är eftersom plankan är en övning som statiskt tränar magen, så ger det väll inte magrutor? Statisk träning är väll inte direkt att rekommendera när det gäller att bygga muskler?

Är nyfiken då jag gick och funderade på detta idag på gymmet när jag skulle börja träna magen.

Hur är det med marklyft och ländryggsmuskulatur isf?

pwnyou
2009-06-01, 21:49
Men i marklyft så rör man ju sig iallafall.

dojjan
2009-06-01, 21:55
Det jag undrar är eftersom plankan är en övning som statiskt tränar magen, så ger det väll inte magrutor? Statisk träning är väll inte direkt att rekommendera när det gäller att bygga muskler?

Är nyfiken då jag gick och funderade på detta idag på gymmet när jag skulle börja träna magen.

Statisk träning är bra till att variera sin träning. Dock är det inget jag hade kört i huvudsak.

Guddi
2009-06-01, 22:06
Hej.

Vad gäller ang plankan? Hur ofta bör man göra den? Hur länge? 60 sek?

Räcker den som enda övning för att träna bålen? Jag kan inte göra hjulet pga axelproblem.

Tack på förhandJag hade kört som Scratch89 skriver, stegra genom att lyfta ett arm eller ett ben (även båda samtidigt). Finns mängder utav andra övningar för magen med förutom hjulet. Vanliga crunches kan duga fint beroende på ens mål.

daks
2009-06-02, 01:35
Jag gör 3x60 med benlyft. Dvs 10s på ett ben o byte.

Jag gör även en härlig övning liggandes på rygg med händer o fötter i luften lite som ett u och andas mot typ ovanför ljumskarna. Den heter säkert något bra, och bra känns den.

hendrong
2009-06-02, 02:06
Men i marklyft så rör man ju sig iallafall.

Inte ländryggen väl?

Scratch89
2009-06-02, 05:45
Inte ländryggen väl?

Njae, men det blir ju en förflyttning av vikten under hela lyftet, då stängens position i förhållande till kroppen kommer att ändras en del.

Andy.da.wohoo
2009-06-02, 17:30
Statisk träning är bra till att variera sin träning. Dock är det inget jag hade kört i huvudsak.

Som variation är det säkert bra. Men det var inte frågan.

Blir till att skapa en tråd med denna frågan..