handdator

Visa fullständig version : Konsten att veta kosten!?!?


Zippo
2009-06-01, 14:40
Hej, det är så att vissa av oss här på kolo fortfarande bor med sina föräldrar. Vilket oftast betyder att maten är redan klar. De har lagat maten och man vet inte vad somm finns i.

Vid bulk så är det rekomenderat att vara 500kcal överskott för att inte komma upp till "grisbulks" nivån.

Frågan är, finns det någon metod när man bulkar för oss som inte räknar kcal och bor hemma för att hålla koll på hur mycket vi äter, tänkte då ungefär att man kanske är propp mätt under alla mål under bulk eller endast vid middag ska man bli propp mätt.

Bara någon enkel metod. Jag är 190 cm väger 83 kg har gymmat 2 år (ikke seriöst)

Eddie Vedder
2009-06-01, 14:47
Samma svar till dig som jag skulle ge till de flesta. Håll koll på vågen och satsa på en successiv långsam ökning och se till att öka i vikter på gymmet och hålla koll på spegeln.

+500 kcal om dagen tycker jag är för mycket men det är bara min personliga åsikt. Beror självklart på bulkpriodens längd förstås, men tänker du köra uppbyggning under t.ex. ett halvår bör du i mina ögon ta det lite lugnare.

Zippo
2009-06-01, 15:03
Samma svar till dig som jag skulle ge till de flesta. Håll koll på vågen och satsa på en successiv långsam ökning och se till att öka i vikter på gymmet och hålla koll på spegeln.

+500 kcal om dagen tycker jag är för mycket men det är bara min personliga åsikt. Beror självklart på bulkpriodens längd förstås, men tänker du köra uppbyggning under t.ex. ett halvår bör du i mina ögon ta det lite lugnare.

Jag funderar att gå upp 7kg under 3 år. Något som man klarar rent hypotetiskt?

Du säger successiv ökning, vad är det? hur mycket per vecka eller månad ska jag gå upp tycker du, (säker vikt ökning)

Scratch89
2009-06-01, 15:08
Om du ska gå upp 7 kg på 3 år blir det 2 hekto per månad. Det blir runt 6 gram om dagen, motsvarande, på en höft, 45-50 kcal om dagen.

Zippo
2009-06-01, 15:24
Om du ska gå upp 7 kg på 3 år blir det 2 hekto per månad. Det blir runt 6 gram om dagen, motsvarande, på en höft, 45-50 kcal om dagen.

Okej, är lite oerfaren när det kommer till bulk. Är 7 kg mycket eller lite under 3 år ? Om lite kanske jag borde satsa på att komma upp till 95 sedan deffa ner mig till 90 beroende på hur det ser ut.

Vad är den största anledningen till att människor misslyckas med bulk och bara blir tjocka.

Baboom
2009-06-01, 15:39
Okej, är lite oerfaren när det kommer till bulk. Är 7 kg mycket eller lite under 3 år ? Om lite kanske jag borde satsa på att komma upp till 95 sedan deffa ner mig till 90 beroende på hur det ser ut.

Vad är den största anledningen till att människor misslyckas med bulk och bara blir tjocka.

Det äter förmycket.

Cerberus
2009-06-01, 16:06
Det äter förmycket.

och tränar kasst, och kanske super för mycket också.

omnibus
2009-06-01, 16:10
Finns inget som hindrar dig från att laga maten, både kul, lärorikt samt att du får full koll på vad som är i den. Att dina föräldrar skulle uppskatta det är jag tämligen säker på.

Zippo
2009-06-01, 16:56
Kanske lite OT men liten extra fråga i denna inlägg. Vad är det ultimata tränings dagar (antal) under bulk. Har hört att 3 gånger i veckan med 1 dag vila mellan vare ska vara bra....

Ska man äta på vilo dagarna också? Alltså överskott.

auToeXeC
2009-06-01, 17:45
Förstår inte denna mani av bulka, ligga på 500kcal överskot, ska jag äta på vilodagar osv osv. Sunt förnuft och ät tills du är mått och ta någon extra tugga än vad du brukar göra. Väg dig en gång i veckan och låg den och spegeln avgöra framstegen. Annars får du kanske köpa en våg och leva på tillskott så du kan räkna dina kcal exakt på g var dag.. :) Var itne så extremt noggranna när ni inte tillhör dom som står på en scen och flexar. Detta är bara en personlig åsikt och kanske lite waaay OT

Medusa
2009-06-01, 18:13
Jag tycker du skall försöka hålla potionerna på mat du inte lagar själv låga, och istället försöka laga mer egen mat som du har full kontroll över..

Sedan detta med bulk osv.. Det är, precis som "deff", ett populärt uttryck som de flesta använder sig av nuförtiden, därför tappar de även sin betydelse lite, är alltid lika löjligt när någon som knappt har börjat träna frågar om han / hon ska deffa eller bulka.. Personligen håller jag en "diet" konstant.. Året om, "bulkar" och "deffar" inte.. Ibland överskott, ibland underskott, men för det mesta underskott.. Vecka efter vecka.. Månad efter månad..
Att man inte kan bygga muskelmassa trots kcal underskott verkar inte vara en universal princip, jag har själv träffat personer och observerat övriga som trots underskott ökar i muskelmassa och minskar i kroppsfett, motionärer med några månaders träning, lite mer seriösa med 2-5 års träning, samt proffs med över tio års träning i ryggen..
Tror det handlar om vilka förutsättningar du har på individnivå.. Finns så mycket mer som avgör din utveckling än födan..

Hård träning, rik kost och sunt förnuft kommer du långt på..

Zippo
2009-06-02, 02:08
Är 7 kg mycket eller lite under 3 år ? Om lite kanske jag borde satsa på att komma upp till 95 sedan deffa ner mig till 90 beroende på hur det ser ut. Eller så vill jag t.o.m nå 100 i en deffad form inte rippad vill men normal deffad.

Någon jag ser som förebild kropps mässigt så är det "The Rock" 190 cm 102kg

http://www.buzzfoto.com/photos/0707-July-2007/TheRock.jpg

auToeXeC
2009-06-02, 05:21
Varför inte gå upp i en takt som gör att du kan äta behagligt och sen sk bulka tills du är nöjd med det du ser u spegeln och det på vågen. Ingen kan nog svara på en sådan fråga här inne för 7kg på dig kanske set som 15 på en annan osv osv

Scratch89
2009-06-02, 05:53
7 kg på tre år är väl vad man normalt kan gå upp om man fortfarande växer? Inte speciellt mycket, iallafall. Men se som sagt till att du äter som du känner för. Vill du inte bli fet(are), så äter du helt enkelt inte lika mycket som om du ville bli fetare. Att sitta och dividera med gram hit och dit kommer inte göra dig klokare ändå. Första steget för dig är att börja äta och träna.