handdator

Visa fullständig version : Övningar per muskel


jisk
2009-06-01, 13:41
Hur många olika övningar har ni per muskel? jag brukar köra 2-3 olika.

Frågar för fått för mig man kan överträna om man kör för många.

Kauppi
2009-06-01, 13:56
Igår när jag körde rygg körde jag; 3 set marklyft, 4 set stångrodd, 3 set latsdrag, 3 set rodd.. alltså totalt 13 set.

Brukar köra 8-15 set på varje muskel vid varje träningstillfällen. Varierar :)

Vinylsvarv
2009-06-01, 14:39
Jag kör 2-3 övningar per muskel grupp 3 set per övning.

Överträning är väl ändå att man efter ett avklarat pass tränar muskeln igen när den inte
fått den återhämtning den behöver och då kan man bli övertränad om man gör det upprepade gånger ? om jag inte har fel

jisk
2009-06-01, 14:40
okey tack

Popeye
2009-06-01, 15:17
2-3 stämmer nog rätt bra på mig.
Men en övning kan ju ta på en väldans massa olika muskler så det flyter ju ihop en del.

auToeXeC
2009-06-01, 17:39
Jag kör personligen mellan 3-4 övningar per muskel (oftast aldrig under 4) och var övning 4-5 set. En del säger det är för mycket men jag utvecklas bra med det och skulle kanske göra detsamma med mindre. Men jag tycker det är skönt och för mig fungerar det så är väldigt individuellt ser jag.. :)

LindaS
2009-06-01, 21:54
Jag kör inga övningar "per muskel", utan ett antal övningar "per funktion"/syfte.

Mourten
2009-06-01, 22:49
går inte efter övningar, går efter set. Blir kring 20-30 set/muskel per pass.
Kan va från 2 till 6 övningar.

rockafellah
2009-06-01, 23:32
jag brukar köra fler set på de stora muskelgrupperna. Kanske 4 övningar på bröst och sen 1-2 övningar triceps tex

jisk
2009-06-02, 08:21
Ok tack till alla. Jäklar vad vissa kör många övningar/set per träning. Då har ja lärt mig något nytt.

Popeye
2009-06-02, 08:47
Hoppas att alla räknar arbetsset inte uppvärmningssetten.

Stoltz
2009-06-02, 08:58
Ok tack till alla. Jäklar vad vissa kör många övningar/set per träning. Då har ja lärt mig något nytt.

OBS: Hoppa inte på en hel drös med set nu ifall du är relativt ny på gymmet. Det finns ingen anledning att göra 20 set per muskel som nybörjare.

Jag vet att du inte sagt att du ska göra så, men många nybörjare gör detta felet om och om igen, så jag täntke förekomma det ifall att du skulle tänka så :D

jisk
2009-06-02, 09:06
OBS: Hoppa inte på en hel drös med set nu ifall du är relativt ny på gymmet. Det finns ingen anledning att göra 20 set per muskel som nybörjare.

Jag vet att du inte sagt att du ska göra så, men många nybörjare gör detta felet om och om igen, så jag täntke förekomma det ifall att du skulle tänka så :D



Tack för tanken:) nä riktigt så mycket ska ja inte köra kör själv, 2-3 övningar och variation mellan 3-5 set per. Läste någonstans att man inte skulle träna för många övningar per muskel så va trevligt o få ett riktigt svar på frågan.

kalajset
2009-06-02, 09:49
Läste någonstans att man inte skulle träna för många övningar per muskel så va trevligt o få ett riktigt svar på frågan.

Ett "riktigt" svar på den ursprungliga frågan finns dock tyvärr inte, då svaret är beroende på en mängd olika faktorer. Mål, erfarenhet, schema, träningsvolym, träningsintensitet, träningsfrekvens, etc etc, ja, många olika saker spelar in redan från början. Dessutom är det just ofta setmängden, (tunga arbetsset), som är det mest väsentliga, och där finns det en rad olika skolor redan från början. Lågvolymsträning, högvolymsträning, träningsmetoder som aldrig går till failure/de som gör det i varje pass, etc etc. Det finns helt enkelt inte endast ett eller två "riktiga" svar, utan ja, klyschigt uttryckt lika många svar som det finns tränanden. :) (Med detta inte sagt att det bara finns "rätt" sätt att träna på, så är det inte, finns otroligt många tveksamma sätt att träna på, men det är en annan frågeställning).

Risken med att göra "för många" övningar från början är hursomhelst just att det för det första kan bli svårt att göra relevanta ökningar i övningarna ifall man t ex envisas med att köra fem-sex bicepsövningar under ett pass. Visst, ökningar "på papperet" är inte ens alltid det man behöver för stunden i alla dessa övningar, men överlag måste träningen gå framåt, och med så många övningar är det lätt hänt att man undermedvetet sparar sig "i onödan", när man istället t ex kunnat gett järnet i två-tre övningar, och ändå fått bättre resultat i slutändan. För det andra är mer inte alltid bättre, det kommer nog t om en högvolymsförespråkare hålla med om. Just fem-sex set biceps två ggr i veckan, fyra arbetsset i varje övning, (för att dra till med ett ganska extremt exempel), är något som ändå måste räknas som onödigt, överträningsrisk förekommer, återhämtningstiden för att kunna köra på vettiga vikter förlängs, och i slutändan är ett sådant upplägg t om kontraproduktivt i det långa loppet för de allra, allra flesta tränanden.

KalleBalik
2009-06-02, 13:04
Kör ca 15 set per muskelgrupp, ryggen blir det lite mer dock, 20-25 där ungefär.

hjalten
2009-06-02, 13:36
3-4 olika övningar beroende på hur stor muskelgruppen är :)

130kg finsk sisu
2009-06-02, 13:37
Jag kör inga övningar "per muskel", utan ett antal övningar "per funktion"/syfte.

+1000 på detta. Allt annat är totalt onödigt om man är idrottsman/kvinna.

pragmatist
2009-06-02, 14:46
Alla bodybuilders på elitnivå som jag stött på genom åren har köttat på med ganska många övningar per muskelgrupp, om det kan vara någon indikation. Om det är nödvändigt för "mer vanliga dödliga" för att få bra resultat är väl en mer öppen fråga. Med "ganska många" menar jag 4-5 stycken för komplexa muskelgrupper som t.ex. rygg och axlar, c:a 3 för mindra komplexa grupper som bröst och biceps.