handdator

Visa fullständig version : Upptag/effekt av spontanta 15-gramsintag av vassle


Humbucker
2009-05-31, 20:51
Om jag ätit en måltid vid säg klockan 12, brukar jag ibland ta 15-20 gram vassle blandat i vatten ett par timmar senare. Jag brukar ta samma mängd vassle då och då när jag känner att jag vill "boosta" anaboliteten i kroppen..
Detta isär från mitt vanliga ätande alltså.

Gör jag fel? Ger detta någon effekt eller går vasslet till spillo vad gäller muskelbygge och för att vända proteinsyntesen till positivt?

Scratch89
2009-05-31, 23:36
Hur mycket protein äter du?
Och jag antar att du menar vända proteinbalansen till positiv; proteinsyntes ger en positiv proteinbalans.

King Grub
2009-06-01, 09:24
går vasslet till spillo vad gäller muskelbygge

Ja, men det gör det alltid. Gäller allt protein du äter. Det oxiderar till energi, mer än hälften.

EAA mellan målen stimulerar anabolism utan att störa gensvaren på dom vanliga måltiden. Det finns ingen anledning att misstänka att vassle inte skulle fungera på samma sätt.

Däremot är det svårt att säga om detta verkligen leder till en större muskelmassa, i praktiken, hos en person som redan täcker sitt proteinbehov.

Blir det någon skillnad, så blir den i alla fall positiv. Du kan aldrig få någon försämring av muskeluppbyggnaden av det.