handdator

Visa fullständig version : Handled bruten!


ortus
2009-05-31, 20:34
Hej!

Jag har tränat aktivt i snart ett år. Men igår (lördag 30/5) trillade jag och bröt handleden. Detta betyder ju förstås att jag inte kan träna som tidigare. Jag hade tänkt och försöka köra kardio nu när jag är gipsad för att få bort lite underhudsfett. Jag kommer fortfarande att träna de musklerna och övningarna där man inte behöver använda händerna, tex mage, rygg och ben.

Min fråga är då, hur tycker ni att jag lägga upp träningen och kosttillskotten för att behålla så mycket som möjligt av mina muskler, samtidigt som jag förbränner fett? Ni kan se mitt träningsschema i min journal.

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få.

M.V.H Mattias.

AmericanDragon
2009-05-31, 21:21
Öhm, du gör som du hade gjort i vanliga fall?

Du ligger på kcal underskott (hur mycket beror väl på hur snabbt du vill gå ner och hur mycket muskelmassa du är redo att förlora), och försöker ha ett högt proteinintag (2 gram per kilo är ett bra värde).

Sen gymmar du det du kan som vanligt.

Vill också tilläga att springa eller gymma är inget måste för att gå ner i vikt, så det är ju inget måste om handleden skulle skapa problem i någon annan form av träning. Inte för jag tror det skulle göra det men :)

MVH

Rahf
2009-05-31, 21:23
Jag tycker att du ska vänta tills du läkt. Jag listar ett fåtal anledningar:

- Läketiden kommer att bli längre om du ligger på negativ energibalans.

- Du kommer bli galen när det börjar klibba, svettas och klia innanför gipset.

- Kroppen behöver spendera energi på att läka ett benbrott, inte på att bygga/bibehålla muskler.

Vinylsvarv
2009-05-31, 22:20
Om man ville bibehålla muskler efter minst en månads inaktivitet tror jag det var så kunde man inta en viss mängd eaa varje dag tror jag att jag läste i nån tråd här. Kanske var Grub som skrev om det ? Kan ju vara en idé?