handdator

Visa fullständig version : Ständigt Sug!


Stålkvinnan
2002-05-06, 09:25
Är det någon mer än jag som har ett enormt ständigt sötsug eller bara känner att man vill ha något mer att äta nästan precis efter man har gått från matbordet?
Detta inträffar alltid för mig när jag tränar hårt!Vad f..ska man göra?Det finns ju roligare saker än att tänka på mat!
Några tips?Funkar Krom? Ökat protein?

Mvh Carro

Tjockisen
2002-05-06, 09:30
Kanske är det insulinet som spökar. Käkar man mycket insulinhöjande mat så far insulinnivån upp över det normala och efter det ner under, det är då sötsuget börjar sätta in. Kroppen vill snabbt få upp nivån och socke (snabbba kolisar) är det som höjder den nivån mest. Så... tja, käka mindre och långsammare kolisar.

stybb
2002-05-06, 09:39
Med risk för höga kostnader och många toalett besök.. cola light :)

Dricker 3 liter om dagen och det hjälper mot det mesta :)

Rob The Man
2002-05-06, 10:39
Te brukar jag köra helst grönt eller örte

/Robban

ToXY
2002-05-06, 11:41
Öööh..ingen som kommer med förslaget 6?Bränner du ju lite extra oxå! ;)

cjs
2002-05-06, 11:45
Ursprungligen skickat av Tjockisen:
<STRONG>Kanske är det insulinet som spökar. Käkar man mycket insulinhöjande mat så far insulinnivån upp över det normala och efter det ner under, det är då sötsuget börjar sätta in. Kroppen vill snabbt få upp nivån och socke (snabbba kolisar) är det som höjder den nivån mest. Så... tja, käka mindre och långsammare kolisar.</STRONG>

Nja, det är snarare så att det är blodsockret som stiger snabbt som tusan, sen kommer insulinet för att tvinga ner blodsockret, som då sjunker som en sten. Då kommer sötsuget, men insulinnivån behålls hög i nån timme eller så. Dvs det är lågt blodsocker som gör en trött, inte låga insulinnivåer.

-xR-
2002-05-06, 14:52
Försök att äta små portioner med långsamma kolhydrater oftare. Krom skall kunna dämpa hunger, har dock inte testat :/

Åse Columbus
2002-05-06, 15:06
Twinlabs Diet Fuel capslar innehåller förutom termoprodukter även krom, som dämpar suget ....helt riktigt!

Åse :cool:

Viveqa
2002-05-06, 15:18
Tycker att desto mer ex. godis man äter desto mer sötsug får man, och ifall man avstår ifrån det så försvinner suget efter ett inte alltför kort tag :) .

Så att undvika snabba kolhydrat är a och o.

Tycker också att det hjälper att äta mycket livsmedel som innehåller mycket "tuggmassa" i förhållande till kalorier ex. grönsaker.

Sen finns det ju som sagt cola light, samt sockerfritt tuggummi!

Pumping
2002-05-06, 17:24
´Krom fungerade för mig.. jag var lite av en godisoman och älskar fortfarande godis och chips... men nu håller jag mig undan, inte för att jag äter krom nu utan mer för att jag inte tycker de är värt besväret...

men har testat extra tillskot av krom innan och tyckte att det fungerade.. må de va placebo eller inte...

RussianLady
2002-05-06, 19:28
om du är sugen på ngt eller känner dig inte nöjd då betyder det att det var fel på din senaste måltid.

Pumping
2002-05-06, 20:04
inte nödvändigt vis... jag kan va sugen på godis om ja så ätit en hel kykling med tort ris...

men det hjälper att äta rätt...

Platina
2002-05-07, 07:02
För mig hjälper det att dricka kaffe.

Jag kan också tycka att det funkar bra med tuggummi efter maten, men på senaste tiden har jag tappat rösten (???) efter en stunds tuggande...

Danne S
2002-05-07, 14:42
Kanske inte direkt kan klassas som godis men jag brukar dra i mig lite räkor när jag känner att jag vekligen vill ha nåt att äta och knappt kan stå emot. bra proteinkälla och gott som f*n, tycker jag. Kan va lite dyrt men vad gör man inte? Då menar jag räkor som inte är frysta, de är godast.

Paloma
2002-05-08, 05:47
Jag har tyckt mig märka att godissug är som röksug...vänta några minuter så går det över..förhoppningsvis.
Jag kör en annan grej...ett gammalt foto från ett par år tillbaks..(22kg mer av mig då) som jag tar upp när suget sätter in...det brukar hjälpa för mig! :D
Mvh Isa

Stålkvinnan
2002-05-09, 08:59
Tack Isa!!!Kort var det ja!!Du är ju förbannat kul :D
Till Er som skrivit att suget beror på insulinet.Så är nog inte fallet för mig.Äter istort sett bara lågt GI.
Ska testa krom tror jag.
Mvh Carro

Paloma
2002-05-09, 16:15
Tack! Annars kan man stoppa en Canderelsukett i mun...så sött att man slår knut på sig själv. Fast kortet är lite bättre tror jag iaf. Prövade krom för ett par år sen och jag tyckte att det hjälpte.
Lycka till! :p
Mvh Isa

gasoliner
2002-05-10, 11:28
testat chromiumpicolinate,fick bra effekt av det men blev tokhungrig efter exakt två timmar! spelade ingen roll om jag svullade i mig,hände varje gång!ökade faktiskt riktigt bra under den perioden i vikt..verkar som om effekten där oxå är personlig. det är ju inte värst dyrt så en testperiod borde inte kosta skjortan heller.

MVH //Gassy