handdator

Visa fullständig version : Meeting the Swedes


Nina L
2009-05-31, 15:54
För er som har tid till övers och är tillfälligt trötta på blabla-tråden.
En kul liten "dokumentär" tycker jag. :)

PE8OvJ2OdxI

Del 2: Flirting in Sweden (http://www.youtube.com/watch?v=Cren8AvcQWA&NR=1)
Del 3: Driving in Sweden (http://www.youtube.com/watch?v=VlD5ld5990w&NR=1)

stevebc
2009-05-31, 16:08
Smått intressant, men synd att det var så centrerat på Stockholm. Och 8:41 gjorde mig seriöst förbannad, tillsammans med fokusen på "lagom" :)

Kall kan du vara själv, patroniserande människa!

"No swedes will stop to interfere the fighting". Haha :D Sjukt fel.

shut teh face
2009-05-31, 16:28
ahah :D

arjeplogarn
2009-05-31, 18:00
Och 8:41 gjorde mig seriöst förbannad, tillsammans med fokusen på "lagom" :)


Så lagomt av dig, kände du dig träffad?

tjabon
2009-05-31, 18:06
Kul !

Kul också att Nina har börjat posta igen....:)

stevebc
2009-05-31, 18:14
Så lagomt av dig, kände du dig träffad?Nej, det är just därför jag reagerar över det. Vad är lagom? Är jag lagom? Det snackas konstant om svensken som en lagom person men jag har ingen aning vari den sanningen ligger. Lagom jämfört med vad? En excentrisk fransos som super sig full på vin vareviga dag och målar tavlor i solnedgången? En nigerian som spammar godtrogna västerlänningar och bombar oljeledningar? En muslim som... ja, denna karikatyren blir lätt att fylla i själv. Jag förstår inte vad det är som ska vara lagom och varför det är roligt, för det är ju trots allt så att detta är humor och ett försök att vara lustig.

arjeplogarn
2009-05-31, 18:19
Stevebc: Mitt något arroganta första inlägg var inte allvarligt menat. Har varit less länge på att komiker skojar om hur lagom svenskar är. Kraftigt onödigt samtidigt som det är så svårdefinierat så är det också något som andra länder delar med oss.

mjeuuu
2009-05-31, 18:27
Nej, det är just därför jag reagerar över det. Vad är lagom? Är jag lagom? Det snackas konstant om svensken som en lagom person men jag har ingen aning vari den sanningen ligger. Lagom jämfört med vad? En excentrisk fransos som super sig full på vin vareviga dag och målar tavlor i solnedgången? En nigerian som spammar godtrogna västerlänningar och bombar oljeledningar? En muslim som... ja, denna karikatyren blir lätt att fylla i själv. Jag förstår inte vad det är som ska vara lagom och varför det är roligt, för det är ju trots allt så att detta är humor och ett försök att vara lustig.
Jag tycker den där kommentaren sammanfattar "lagom" rätt bra. Du verkar ha en precis sån inställning och tycker att alla andra är extrema, men vi svenskar är lagom. :)

Commando1980
2009-05-31, 18:28
gjordes tydligen en undersökning (vet ej hur seriös den var) om vad som gör folk mest förbannade i olika länder: svensken blir mest förbannad av att ngn kritiserar Sverige.

stevebc
2009-05-31, 18:34
gjordes tydligen en undersökning (vet ej hur seriös den var) om vad som gör folk mest förbannade i olika länder: svensken blir mest förbannad av att ngn kritiserar Sverige.Jag blir förbannad över att jag inte förstår vad kritiken består av, om det ens är kritik (jag får känslan av att det är negativt laddat), och vad den grundar sig på.

Stevebc: Mitt något arroganta första inlägg var inte allvarligt menat. Har varit less länge på att komiker skojar om hur lagom svenskar är. Kraftigt onödigt samtidigt som det är så svårdefinierat så är det också något som andra länder delar med oss.Jag har inget emot humor som grundar sig på stereotyper, men när det blir nåt slags patroniserande "svenskar är stela, släpp loss mer!" osv då stiger mitt blodtryck enormt. Jag vet inte varför.

Jag tycker den där kommentaren sammanfattar "lagom" rätt bra. Du verkar ha en precis sån inställning och tycker att alla andra är extrema, men vi svenskar är lagom. :)Jag tycker inte att alla andra är extrema. Det jag skrev om fransmän och nigerianer är inget jag står för utan det var en presentation av dessas karikatyrer.

MAXX
2009-05-31, 18:59
tycker den var väldigt träffsäker. den första iaf, har inte kollat dom andra.

Snobbe
2009-05-31, 19:25
Tunnelbane grejjen är ju sann men den är ju också sann i typ alla andra länder i världen. Hur ofta kommer någon och sätter sig brevid en i ett annat land om det finns 100andra fria platser. Skulle va om dom ville börja ragga eller så men det händer ju i sverige också.

Kischen
2009-05-31, 19:46
Typiskt svenskt att inte hålla upp dörren? Ja det lär ju vara helt unikt för sverige..

Robbelibob
2009-05-31, 19:58
Det enda jag kan känna igen är "lagom". Fast inte i mig själv, för jag har alltid varit allt eller inget.

Rockhard
2009-05-31, 20:01
Fattar folk inte vad "lagom" betyder? Lagom är normen för en sak eller en företeelse. Att vi svenska tror att vi skulle vara lagom och alla andra är extrema är ju, sjukt egocentriskt. För fransmän eller amerikaner är lagom något annat. Om man nu skulle få för sig att klumpa ihop dem på det sättet.

Man är bara lagom i sin rätta miljö. Alla är lagom någonstans. typ.

BobaFett
2009-05-31, 20:23
En muslim som... ja, denna karikatyren blir lätt att fylla i själv.

Du nämner först två olika nationaliteter och därefter en religionstillhörighet, du menar väl en Iranier eller Afgan eller nåt antar jag :smash:

MrBoris
2009-05-31, 20:34
Typiskt svenskt att inte hålla upp dörren? Ja det lär ju vara helt unikt för sverige..

typiskt för Sthlm skulle jag säga.. som mycket annat i videon

mojoo
2009-05-31, 20:54
Så mycket bullshit i de där videosarna ! haha

Arf Pingvin
2009-05-31, 21:29
Fattar folk inte vad "lagom" betyder? Lagom är normen för en sak eller en företeelse. Att vi svenska tror att vi skulle vara lagom och alla andra är extrema är ju, sjukt egocentriskt. För fransmän eller amerikaner är lagom något annat. Om man nu skulle få för sig att klumpa ihop dem på det sättet.

Man är bara lagom i sin rätta miljö. Alla är lagom någonstans. typ.

Konceptet lagom har ingen översättning på engelska. Det finns inte ett ord som betyder samma sak som lagom. Jag vet inte hur det är med andra språk.

Commando1980
2009-05-31, 21:55
Konceptet lagom har ingen översättning på engelska. Det finns inte ett ord som betyder samma sak som lagom. Jag vet inte hur det är med andra språk.

det påstås ofta det men det finns en massa ord på engelska som kan användas för lagom.

Loke
2009-05-31, 21:57
det påstås ofta det men det finns en massa ord på engelska som kan användas för lagom.

jaså? Som verkligen har samma betydelse? Ge gärna exempel så vi kan diskutera.

Commando1980
2009-05-31, 22:03
jaså? Som verkligen har samma betydelse? Ge gärna exempel så vi kan diskutera.

ja men det beror på sammanhanget.

exempel:

adequate (tillräcklig)
(just) enough
just right


finns många fler

Exdiaq
2009-05-31, 22:27
En del stämmer in på rätt många men inget är uteslutande eller typiskt svenskt.

stevebc
2009-06-01, 15:43
Du nämner först två olika nationaliteter och därefter en religionstillhörighet, du menar väl en Iranier eller Afgan eller nåt antar jag :smash:Karikatyrer är inte enbart förbehållna nationaliteter utan även religionstillhörighet, kön, ålder osv. Att jag först tog två nationaliteter och sedan en religionstillhörighet var en ren slump.

WizKid
2009-06-01, 17:04
gjordes tydligen en undersökning (vet ej hur seriös den var) om vad som gör folk mest förbannade i olika länder: svensken blir mest förbannad av att ngn kritiserar Sverige.

Sverige = USA?

gnagaren
2009-06-01, 17:23
Lol, det var fan folk jag kände som blev intervjuade, pinsamt!

ahl-
2009-06-01, 19:13
Haha. Man har alltid vetat men inte sett det från det perspektivet förut, att man faktiskt aldrig sätter sig bredvid någon om det finns lediga platser.
Att Svenskarna inte håller dörren för varandra håller jag absolut inte med om. Vad fick de med på bild? Två personer utav hur många?
När det gäller raggningen så ser det definitivt inte ut så här nere i söder haha!

Allt känns sjukt riggat. Kul att se ändå!

mojoo
2009-06-01, 20:24
Haha. Man har alltid vetat men inte sett det från det perspektivet förut, att man faktiskt aldrig sätter sig bredvid någon om det finns lediga platser.
Att Svenskarna inte håller dörren för varandra håller jag absolut inte med om. Vad fick de med på bild? Två personer utav hur många?
När det gäller raggningen så ser det definitivt inte ut så här nere i söder haha!

Allt känns sjukt riggat. Kul att se ändå!

Jupp riggat till 100%. De är kul att de visar korta klipp när folk inte håller upp dörren när man går ut från t-banan, men vem fan gör de i dom där dörrarna DÄR!? *gah!*

Haha, borde göra en tråd om varför folk inte sätter sig vid varandra och varför. Personligen är de mestadels för att man kan sträcka ut benen. Men om de är en snygg tjej som sitter ensam brukar jag slår sig ner där istället *rolleyes*

Sofia4_4
2009-06-01, 20:57
Finlands kommentar på svenskar. :naughty:


http://www.youtube.com/watch?v=F6FEzGJjgrs

BobaFett
2009-06-01, 21:05
Är inte stereotypen av finländare typ som svenskar fast 100 ggr mer :D

Och att de är alkoholister hela bunten :D