handdator

Visa fullständig version : Vad tycks om Green days nyaste album 21st Century Breakdown?


MrBoris
2009-05-30, 17:47
Jag tycker det var över förväntningarna faktiskt, favoritlåtar än så länge: Murder city, ?Viva La gloria?[Little girl] och Peacemaker

Eiken
2009-05-30, 17:49
Får en 3a. Viva La Gloria är favoritlåten här med.

Traenarn
2009-05-30, 18:34
P.g.a bandet så sänks betyget på skivan :)

Scratch89
2009-05-30, 18:37
Jag tyckte inte om det alls.

Jag gillar inte att de har blivit så poppiga, och ska vara några slags rebeller som berättar hur det ligger till (tm). Det blir bara något slags löjligt Rebels Without A Cause. Jag förstår inte varför American Idiot blev så hyllat, för det var exakt samma sak där. Skivan är tråkig, bara långa tre-fyrackordslåtar, väldigt få riff överhuvudtaget, inga basfills, inga överraskande sångprestationer. Tråkigt.

shadowfire
2009-05-30, 18:45
har green day släppt ett album? lever de fortfarande?
kultband från de yngre åren

Biceps
2009-05-30, 19:06
Är det samma sak som American Idiot? Den musiken tycker jag är helt meningslös, oerhört fjantigt också att de kör med smink och nån slags uttänkt "look". Ser ut som de anlitat stylister.. hur punk är det??

Dookie från 1994 är det Green Day jag vill höra.

jwzrd
2009-05-30, 19:23
Jag tyckte inte om det alls.

Jag gillar inte att de har blivit så poppiga, och ska vara några slags rebeller som berättar hur det ligger till (tm). Det blir bara något slags löjligt Rebels Without A Cause. Jag förstår inte varför American Idiot blev så hyllat, för det var exakt samma sak där. Skivan är tråkig, bara långa tre-fyrackordslåtar, väldigt få riff överhuvudtaget, inga basfills, inga överraskande sångprestationer. Tråkigt.

Blivit poppiga?

Scratch89
2009-05-30, 19:50
Är det samma sak som American Idiot? Den musiken tycker jag är helt meningslös, oerhört fjantigt också att de kör med smink och nån slags uttänkt "look". Ser ut som de anlitat stylister.. hur punk är det??

Dookie från 1994 är det Green Day jag vill höra.
Jag håller med dig. Jag förstår inte heller varför de ser ut som de gör.


Blivit poppiga?

Ja, vadå?

Matte_Maiden
2009-05-30, 19:59
Jag tyckte inte om det alls.

Jag gillar inte att de har blivit så poppiga, och ska vara några slags rebeller som berättar hur det ligger till (tm). Det blir bara något slags löjligt Rebels Without A Cause. Jag förstår inte varför American Idiot blev så hyllat, för det var exakt samma sak där. Skivan är tråkig, bara långa tre-fyrackordslåtar, väldigt få riff överhuvudtaget, inga basfills, inga överraskande sångprestationer. Tråkigt.

Vem förväntar sig sångprestationer av Green Day? ;)

Scratch89
2009-05-30, 20:14
Vem förväntar sig sångprestationer av Green Day? ;)

Jag pratar inte om femstämmiga körsånger, utan om lite trevliga melodier och stämmor. Melodin går exakt som gitarren, och stämmorna låter som om de bara kopierat den vanliga och dragit upp den till en överton och lagt på plats på tidslinjen.

jwzrd
2009-05-30, 20:17
Jag pratar inte om femstämmiga körsånger, utan om lite trevliga melodier och stämmor. Melodin går exakt som gitarren, och stämmorna låter som om de bara kopierat den vanliga och dragit upp den till en överton och lagt på plats på tidslinjen.

Men... detta är Green Day.

Scratch89
2009-05-30, 20:19
Men... detta är Green Day.

Ja, vadå?

Om man jämför American Idiot med de gamla alstren, t.ex Dookie (som är min favorit!) så är den gamla skivan bättre på i princip alla punkter som jag drog upp.

Om du vill fortsätta diskutera får du lägga fram lite mer, det blir så svårt att svara på så lösa frågor och kommentarer. :)

Sherman
2009-05-30, 20:21
21 guns gillar jag

jwzrd
2009-05-30, 20:22
Ja, vadå?

Om man jämför American Idiot med de gamla alstren, t.ex Dookie (som är min favorit!) så är den gamla skivan bättre på i princip alla punkter som jag drog upp.

Om du vill fortsätta diskutera får du lägga fram lite mer, det blir så svårt att svara på så lösa frågor och kommentarer. :)

Du begär för mycket av ett simpelt band helt enkelt. Kanske har din musikstil gått åt något annat håll. Själv lyssnade jag lite på Green Day förr men inte nu eftersom det helt enkelt inte smakar mig längre.

Matte_Maiden
2009-05-30, 20:24
Håller med Jxqca123rdz. Jag menar, jag älskar The Offspring och Nirvana, men jag lyssnar på dem för att jag gillar låtarna - inte för att lyssna på vackra solon eller bra sång. Green Day har aldrig varit speciellt skickliga musiker, men däremot gjort mycket bra musik. Handlar nog om att du ändrat dina preferenser snarare än att de simplifierat sin musik.

Scratch89
2009-05-30, 20:27
Du begär för mycket av ett simpelt band helt enkelt. Kanske har din musikstil gått åt något annat håll. Själv lyssnade jag lite på Green Day förr men inte nu eftersom det helt enkelt inte smakar mig längre.

Håller med Jxqca123rdz. Jag menar, jag älskar The Offspring och Nirvana, men jag lyssnar på dem för att jag gillar låtarna - inte för att lyssna på vackra solon eller bra sång. Green Day har aldrig varit speciellt skickliga musiker, men däremot gjort mycket bra musik. Handlar nog om att du ändrat dina preferenser snarare än att de simplifierat sin musik.

Nja, det handlar nog mer om att de var bättre förr. Jag anser att de hade mer potential förut, då de hade bra riff, bra basfills, hyfsade stämmor osv. Bättre musik helt enkelt. Nu är det bara tråkigt. Så det var ett bra band. Nu är jag inte förvånad att senaste skivan var dålig, för jag gav upp redan vid American Idiot.

mojoo
2009-05-30, 20:31
Jag pratar inte om femstämmiga körsånger, utan om lite trevliga melodier och stämmor. Melodin går exakt som gitarren, och stämmorna låter som om de bara kopierat den vanliga och dragit upp den till en överton och lagt på plats på tidslinjen.

+1

Gillade de inte heller.

Matte_Maiden
2009-05-30, 20:32
Nja, det handlar nog mer om att de var bättre förr. Jag anser att de hade mer potential förut, då de hade bra riff, bra basfills, hyfsade stämmor osv. Bättre musik helt enkelt. Nu är det bara tråkigt. Så det var ett bra band. Nu är jag inte förvånad att senaste skivan var dålig, för jag gav upp redan vid American Idiot.

Fast skillnaden måste väl ändå vara rätt minimal, jag menar - sången har aldrig varit bra. Gitarren har aldrig varit ens i närheten av okej för ett rockband. Basen är bra, trummorna har jag dålig koll på.

Nu är jag iofs full, men vafan, det är en sak att klaga på att Malena Ehrnman (orka stavning) gått ner sig ifall hon börjar sjunga Taube-covers i T-banan, men att säga att Green Day tappat stinget för att de inte inte presterar musikaliskt är fel (tycker jag).

Matte_Maiden
2009-05-30, 20:32
Observera att jag inte ens lysnat på senaste albumet. Du får gärna tipsa om låtar på MSN Tatte. =)

Scratch89
2009-05-30, 20:45
Fast skillnaden måste väl ändå vara rätt minimal, jag menar - sången har aldrig varit bra. Gitarren har aldrig varit ens i närheten av okej för ett rockband. Basen är bra, trummorna har jag dålig koll på.

Nu är jag iofs full, men vafan, det är en sak att klaga på att Malena Ehrnman (orka stavning) gått ner sig ifall hon börjar sjunga Taube-covers i T-banan, men att säga att Green Day tappat stinget för att de inte inte presterar musikaliskt är fel (tycker jag).

Jag tror att du missar min poäng. Jag har inte sagt att de är musikaliska under, utan bara att det inte svänger längre. Det är inga melodier och det är ingen go. Det hade det förut. Jag vet inte hur jag kan förklara det enklare.

Matte_Maiden
2009-05-30, 20:49
Jag tror att du missar min poäng. Jag har inte sagt att de är musikaliska under, utan bara att det inte svänger längre. Det är inga melodier och det är ingen go. Det hade det förut. Jag vet inte hur jag kan förklara det enklare.

Nej, förstår att du inte påstått det, men grejen är det troligen hamnar om att du utvecklats då det gäller din musiksmak än att de faktiskt gått ner sig musikaliskt (hoppas jag, de skulle vara rätt kassa annars). När de gamla låtarna kom var du säkerligen nöjd med att kunna spela första bass-riffet i "Basket Case" medan du nu försöker spela lite coola funk-riffs ala Flea, förstår du hur jag menar? Green Day förändras troligen mindre musikaliskt sett än vad du gör, du tycker att nog att de blivit tråkigare för att du blivit roligare.

Scratch89
2009-05-30, 20:55
Men vafan. Om jag lyssnar på en låt, tycker att det svänger, och sen lyssnar på en annan och tycker att det inte svänger, då är det väl så? Det handlar inte om min musiksmak i förhållande till min ålder, utan deras gamla skivor jämfört med de nyare.

Nu finns det såklart inga rätt och fel, då hela den här tråden handlar om subjektiva åsikter, men jag tycker ändå att de har blivit tråkiga.

Matte_Maiden
2009-05-30, 21:06
Men vafan. Om jag lyssnar på en låt, tycker att det svänger, och sen lyssnar på en annan och tycker att det inte svänger, då är det väl så? Det handlar inte om min musiksmak i förhållande till min ålder, utan deras gamla skivor jämfört med de nyare.

Nu finns det såklart inga rätt och fel, då hela den här tråden handlar om subjektiva åsikter, men jag tycker ändå att de har blivit tråkiga.

Man är ju inte objektiv, utan färgas av vad man tyckte tidigare, vad man känt etc. Tror inte att du gör bedömning av en ny låt på samma sätt som en låt du älskade för 2 år sedan, även om du själv tror att du gör en objektiv bedöming. Skitsamma, Green Day har säkert gått ner sig hur som. :D

Scratch89
2009-05-30, 21:16
Jag tror nog att du får lyssna igenom skivan först, så att du vet vad vi diskuterar.

EDIT: Sen kan jag väl säga att ditt argument inte håller. Jag lyssnade igenom Nimrod efter American Idiot, och det var alltså två nya skivor, utan några gamla hånelminnen osv till någon av dem. Jag tyckte exakt samma sak då som nu.

aelgen
2009-05-30, 23:51
Alltså jag tror att det är samma problem som för alla andra 'punk' band, det poppar till sig för att sälja mer helt enkelt. Däremot tyckte jag skivan var helt ok, gillar know your enemy skarpt. Det är absolut inte den bästa skivan de har gjort men jag gillar den. Dock så är jag långt ifrån någon musikexpert och skiter fullständigt i olika stämmor osv. Så länge musiken är bra och texterna inte är bara massa skitsnack så diggar jag det. Bara jag kan hoppa runt i kalsongerna och röja så är jag nöjd :D

Scratch89
2009-05-30, 23:54
Alltså jag tror att det är samma problem som för alla andra 'punk' band, det poppar till sig för att sälja mer helt enkelt. Däremot tyckte jag skivan var helt ok, gillar know your enemy skarpt. Det är absolut inte den bästa skivan de har gjort men jag gillar den. Dock så är jag långt ifrån någon musikexpert och skiter fullständigt i olika stämmor osv. Så länge musiken är bra och texterna inte är bara massa skitsnack så diggar jag det. Bara jag kan hoppa runt i kalsongerna och röja så är jag nöjd :D

blink-182 är ett bra exempel på band som av någon anledning poppade till sig (Enema of the state och Take off Your Pants and Jacket), men sen gjorde de en helomvändning och resultat blev enastående (self titled). De lyssnade på sina fans dock, vilket Green Day inte riktigt verkar göra. Eller så bryr de sig bara inte.

Matte_Maiden
2009-05-31, 02:09
Jag tror nog att du får lyssna igenom skivan först, så att du vet vad vi diskuterar.

EDIT: Sen kan jag väl säga att ditt argument inte håller. Jag lyssnade igenom Nimrod efter American Idiot, och det var alltså två nya skivor, utan några gamla hånelminnen osv till någon av dem. Jag tyckte exakt samma sak då som nu.

Om du tyckte exakt samma sak då som nu talar du för mitt argument, inte emot. Musik jag troligen hade ogillat idag älskade jag för 5 år sedan, vilket medför att jag även gillar musiken idag.

Det handlar ju egentligen om hur man uppfattar musik. Ifall man kan relatera till den eller har relaterat till påverkas man mer och reagerar mer på den. Musik handlar inte enbart om exakta vågfrekvenser och liknanade, utan om hur personen i fråga tolkar det och sedan känner igen det senare.

Biceps
2009-05-31, 02:10
Green Days musik är simpel, men nu försöker de göra 5-minuters låtar av det och dessutom med lägre tempo som nån slags "rockopera" eller vad de vill kalla det.
På Dookie är låtarna oftast 2 minuter, ibland 3, och snabbare tempo. Låtarna lät dessutom bra live med bara 3 musiker, nu har de ju typ studiomusiker med sig live.. töntigt

Sen vetifan vad texterna handlar om nu för tiden men det är väl mycket politik, på Dookie tiden var det ju bara enkla texter om att glo på tv, att vara allmänt neurotisk osv. Nu försöker de göra sig till och det funkar inte för mig.

Matte_Maiden
2009-05-31, 02:12
Observera att denna diskussion inte handlar om några specifika album längre, utan hur man ser på musik över en tid. Musik man lyssnade på för en tid sedan kan väcka gamla minnen och kännas perfekt även idag, även om man
"egentligen" borde hata den.

Biceps
2009-05-31, 02:14
Iofs sant, punkvågen 94-95 ftw

mangs
2009-06-01, 12:32
När Dookie kom var det väl den som startade pop-punk-svängen? Den var en väldig hit och alla lyssnade på den. Den var snabbare, mer catchy och trallvänlig.

Green Day fortsatte i liknande spår men utveklades sedan när de körde lite lugnare låtar. American Idiot är för mig en bra skiva men det är nog för att jag inte förväntar mig att de skall låta som de gjorde för tio år sedan. Däremot är jag rätt besviken på deras nyaste alster då den är ännu långsammare och saknar de topapr som AI faktiskt hade.

I tonåren byter man musiksmak en del gånger men det sägs att den musik man gilalr vi 23-års åldern är musik som man kommer gilal för alltid. Stämmer väldigt bra för mig. jag gillar mycket musik som skapats efter detta datum men musiken från min tonårsperiod (90-talet) är band som jag fortfarande lyssnar på idag och kommer lyssna på tills de rullar in mig på någon anstalt.

grakka
2009-06-01, 13:07
Håller med Scratch89 och Biceps.

Torwald
2009-06-01, 14:12
Till skillnad från en del andra har jag lyssnat igenom skivan några gånger. Jag tycker tyvärr inte att den är något vidare bra alls. Och då tyckte jag till och med att american idiot var helt ok!

kalajset
2009-06-01, 14:27
Håller med Scratch89 och Biceps.

Samma här, nu erkänner jag att jag inte hört allt från nya skivan heller, men det jag har hört har inte fallit mig i smaken direkt.

Bortsett från deras påklistrade attityd/stylister och annat som redan nämts, verkar det dessutom som de är ganska pigga på att sno melodier/arrangemang från andra artister och band, det mesta från AI, (som jag hört betydligt mer än nyaste skivan), iaf kändes väldigt "återanvänt", och då menar jag inte som i den klassiska klyschan, "ja-men-alla-ackordföljder-har-ju-redan-använts-redan-ändå", utan det kändes ganska ofta som ren låtstöld. :/

mangs
2009-06-01, 14:46
Samma här, nu erkänner jag att jag inte hört allt från nya skivan heller, men det jag har hört har inte fallit mig i smaken direkt.

Bortsett från deras påklistrade attityd/stylister och annat som redan nämts, verkar det dessutom som de är ganska pigga på att sno melodier/arrangemang från andra artister och band, det mesta från AI, (som jag hört betydligt mer än nyaste skivan), iaf kändes väldigt "återanvänt", och då menar jag inte som i den klassiska klyschan, "ja-men-alla-ackordföljder-har-ju-redan-använts-redan-ändå", utan det kändes ganska ofta som ren låtstöld. :/


Kolal in låtstöldstråden ang. Jesus of Suburbia :D

xodd
2009-06-01, 14:50
Så gott som allt innan American Idiot plattan tycker jag är kanon... Tyvärr har dom dragit till med någon form av fjortispunk och dylikt på senare år...

Scratch89
2009-06-01, 14:58
Observera att denna diskussion inte handlar om några specifika album längre, utan hur man ser på musik över en tid.

Jo, den handlar visst om specifika album, och det har jag hävdat hela tiden. Nu förstår jag iofs varför vi inte var överens. Det handlar om gamla Green Day vs nya Green Day. Den andra diskussionen är förvisso minst lika intressant, men det får bli en annan tråd.

ahl-
2009-06-05, 02:18
Grymt framträdande hos Conan för 3 dagar sedan.

LXEBtTFUITg