handdator

Visa fullständig version : Kondition efter styrka ? bra eller dåligt ?


spajdah
2009-05-30, 10:44
Tjenare alla. Jo jag har fått höra lite olika åsikter om just kondition just före och efter ditt styrkepass. Jag har hört av många att man inte ska kombinera dem två för då vet inte kroppen hur den ska reagera för att det är två helt olika grejer. Först så bygger man sen ska man jogga och då blir det tvärtom eller ?.

Det jag dock har hört att lätt kondition efter ett styrkepass är bra för att då,
när du har kört ditt styrkepass så har musklerna slut på sin energi och då när du kör efteråt så tar kroppen energin ifrån fettet ? Stämmer detta ?

Säg gärna vad som gäller !

MVH / FILIP

gondie
2009-05-30, 10:59
sök! finns massa trådar som handlar om det

King Grub
2009-05-30, 11:13
Det stämmer att en större mängd energi kommer att tas från kroppsfett under konditionsträningen, om denna förläggs till fastande eller efter annan aktivitet. Men samtidigt sänder det signaler som mer eller mindre tar ut styrketräningens muskel- och styrkeuppbyggande effekt. Direkt efter styrketräning är den näst sämsta tidpunkten; bara direkt före är sämre.

spajdah
2009-05-30, 12:22
ok tacksam för svar!

mrt4
2009-05-30, 19:02
Vilken är den bästa tidpunkten för konditionsträning om man vill förbättra konditionen och behålla muskelmassan (gärna öka)?

Mvh Robin

King Grub
2009-05-30, 19:17
Så långt från styrketräningen som möjligt.

dream_theater_
2009-05-30, 19:18
Vilken är den bästa tidpunkten för konditionsträning om man vill förbättra konditionen och behålla muskelmassan (gärna öka)?

Mvh Robin

Aldrig, eller så långt från styrketräningen som möjligt :) Konditionsträning är inget som gör att du blir av med musklerna, utan det försämrar villkoren för byggnationen.

Edit: Grub.. #%%#&@@!

Qvick
2009-05-30, 20:30
Men låt säga att man inte vill bygga mer muskler utan bara få bort kroppsfett, är det då okej att lägga konditionsträning efter ett styrkepass?

kjell33
2009-05-30, 20:34
Varför styrketränar du i så fall?

dream_theater_
2009-05-30, 20:38
Varför styrketränar du i så fall?

För att behålla musklerna.

grakka
2009-05-30, 20:51
För att behålla musklerna.

Eftersom du bryter ner musklerna när du tränar och inte låter dom återhämta sig efter träningen genom att träna kondition så kommer du att förlora mer muskelmassa än om du bara tränade kondition utan att styrketräna. Beroende på om du tränar kondition för att bränna fett eller enbart för bättre kondition så är nog det bästa du kan göra i detta fallet att träna helkroppspass eller en 2split 1 gång i veckan tungt. Sedan motionera alla andra dagar då du inte styrketränar. Rätta mig om jag har fel.

King Grub
2009-05-30, 20:53
Du har fel.

Styrketräning är muskeluppbyggande i alla situationer och motverkar muskelförlust i alla katabola situationer.

grakka
2009-05-30, 20:59
Du har så fel det går att ha.

Styrketräning är muskeluppbyggande i alla situationer och motverkar muskelförlust i alla katabola situationer.

Nu måste jag ha tänkt fel eller missuppfattat något. Varför tränar man då inte styrketräning 7 dagar i veckan exempelvis? Desto mer träning desto mer optimalt för att bygga. Nu vart allt väldigt konstigt för mig.

King Grub
2009-05-30, 21:01
Varför går du från nästan ingen styrketräning till för mycket styrketräning i ditt exempel?

Ett upplägg med styrketräning är alltid mycket, mycket, mycket bättre för att öka muskelmassan i anabola situationer och lika mycket bättre för att behålla så mycket som möjligt av muskelmassan i katabola situationer än ett upplägg utan styrketräning.

Styrketräning stimulerar proteinsyntesen, nybildningen av muskelprotein, kraftigt, i alla situationer, energiunderskott som energiöverskott, katabolism som anabolism. Nedbrytningen stimulerar också, men uppbyggnaden mycket mer, bara det finns aminosyror att tillgå.

Utan belastande träning finns det inga behov av stor muskelmassa.

grakka
2009-05-30, 21:12
Jag gick ju inte från ingen styrketräning till max styrketräning. Jag gick från att styrketräna 1 eller 2 dagar i veckan utan kondition samma pass och träna enbart kondition dom andra dagarna, till att, träna kondition och styrketräning i följd under samma pass många dagar i veckan. Kanske beskrev det otydligt.

King Grub
2009-05-30, 21:13
Nej, du var inte otydlig, men jag läste fel. Men... 1-2 styrkepass och 5-6 konditionspass per vecka som du nämner är ändå definitivt mer katabolt / mindre anabolt än ett upplägg med fler styrkepass.

Ett styrkepass per vecka ger som regel inga meningsfulla muskeluppbyggande effekter.

grakka
2009-05-30, 21:25
Vad är då det optimala upplägget för att förbättra konditionen och behålla muskelmassan (gärna öka)? Eftersom den bästa tidspunkten för konditionsträning är så långt från styrketräningen som möjligt (det optimala kan omöjligt vara att vänta för evigt).

ceejay
2009-05-30, 21:57
Vad är då det optimala upplägget för att förbättra konditionen och behålla muskelmassan (gärna öka)? Eftersom den bästa tidspunkten för konditionsträning är så långt från styrketräningen som möjligt (det optimala kan omöjligt vara att vänta för evigt).

Många elittränande tränar i block.

Lidberg tränade till exempel 4pass styrka och 2 konditionspass / vecka ett tag för att öka i styrka och behålla konditionen. En annan period körde han tvärtom för att öka konditionen och behålla styrkan.

Vespertilio
2009-05-31, 11:11
Men låt säga att man inte vill bygga mer muskler utan bara få bort kroppsfett, är det då okej att lägga konditionsträning efter ett styrkepass?

Jag är också lit intresserad av denna fråga. Såsom jag fattar det är det bäst i detta fall att göra precis det, dvs att träna kondis direkt efter styrkepass eller på en relativt tom mage :P

men jag kan ha fel..

Eddie Vedder
2009-05-31, 11:44
Jag är också lit intresserad av denna fråga. Såsom jag fattar det är det bäst i detta fall att göra precis det, dvs att träna kondis direkt efter styrkepass eller på en relativt tom mage :P

men jag kan ha fel..

Ja det är fel. Visst förbrukas mer energi men det är fortfarande kanske den sämsta tidpunkten man kan tänka sig.

Det som är primärt för att få en kvalitativ viktnedgång är ju att ändå maximera muskeltillväxten så gott det går då ration mellan förlust av fett/muskler kommer bli bäst. Att då försämra förutsättningarna av resultat från styrketräningen genom att köra ytterligare konditionsträning därefter är inget bra val alls.

Det kan vara tidseffektivt såklart, det kan vara gött att få tömma kroppen ordentligt. Men vill man ha så kvalitativ deff som möjligt bör nog konditionsträningen minimeras och fokus läggas på tung styrketräningen och mindre mat. Men högt proteinintag förstås.

värstingen
2009-06-01, 11:48
Mån: styrka
Tis: styrka
Ons: vila (kondition?)
Tor: styrka
Fre: styrka (ben)
Lör: vila
Sön: vila

Kommer jag bygga avsevärt mindre om jag stoppar in ett konditionspass på onsdagen, och kan man förbättra sin kondition med 1 pass i veckan?

Vespertilio
2009-06-02, 10:18
Ja det är fel. Visst förbrukas mer energi men det är fortfarande kanske den sämsta tidpunkten man kan tänka sig.

Det som är primärt för att få en kvalitativ viktnedgång är ju att ändå maximera muskeltillväxten så gott det går då ration mellan förlust av fett/muskler kommer bli bäst. Att då försämra förutsättningarna av resultat från styrketräningen genom att köra ytterligare konditionsträning därefter är inget bra val alls.

Det kan vara tidseffektivt såklart, det kan vara gött att få tömma kroppen ordentligt. Men vill man ha så kvalitativ deff som möjligt bör nog konditionsträningen minimeras och fokus läggas på tung styrketräningen och mindre mat. Men högt proteinintag förstås.

I see, tack för svaret!