handdator

Visa fullständig version : Hydrolyserat kasein ger större muskeluppbyggnad än samma mängd intakt kaseinprotein


King Grub
2009-05-30, 09:27
Background: It has been suggested that a protein hydrolysate, as opposed to its intact protein, is more easily digested and absorbed from the gut, which results in greater plasma amino acid availability and a greater muscle protein synthetic response.

Objective: We aimed to compare dietary protein digestion and absorption kinetics and the subsequent muscle protein synthetic response to the ingestion of a single bolus of protein hydrolysate compared with its intact protein in vivo in humans.

Design: Ten elderly men (mean ± SEM age: 64 ± 1 y) were randomly assigned to a crossover experiment that involved 2 treatments in which the subjects consumed a 35-g bolus of specifically produced L-[1-13C]phenylalanine-labeled intact casein (CAS) or hydrolyzed casein (CASH). Blood and muscle-tissue samples were collected to assess the appearance rate of dietary protein–derived phenylalanine in the circulation and subsequent muscle protein fractional synthetic rate over a 6-h postprandial period.

Results: The mean (±SEM) exogenous phenylalanine appearance rate was 27 ± 6% higher after ingestion of CASH when compared with CAS (P < 0.001). Splanchnic extraction was significantly lower in CASH compared with CAS treatment (P < 0.01). Plasma amino acid concentrations increased to a greater extent (25–50%) after the ingestion of CASH than with CAS (P < 0.01). Muscle protein synthesis rates averaged 0.054 ± 0.004% and 0.068 ± 0.006%/h in the CAS and CASH treatments, respectively (P = 0.10).

Conclusions: Ingestion of a protein hydrolysate, as opposed to its intact protein, accelerates protein digestion and absorption from the gut, augments postprandial amino acid availability, and tends to increase the incorporation rate of dietary amino acids into skeletal muscle protein.

Am J Clin Nutr. 2009 May 27. Ingestion of a protein hydrolysate is accompanied by an accelerated in vivo digestion and absorption rate when compared with its intact protein.

http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2009.27474v1

dt06mj2
2009-05-30, 09:57
"Ten elderly men"

Hmpf!

King Grub
2009-05-30, 10:00
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/2/451

Cerberus
2009-05-30, 23:44
bara o råna en bank o köpa massa hydrolyserat kasein då!

Sverker
2009-05-31, 06:15
Kasein Hydrolysat har en bred molekylviktsfördelning och har den extremt höga Hydrolysgraden 27%. 51 % av proteinet har en molekylvikt mellan 100-500D. 6% ligger över 8000D.
Proteinet är även rikt på fria Aminosyror (20%) som absorberas mycket snabbt.
Det finns flera studier som visar att Kasein Hydrolysat kanske är det absolut bästa Proteinet både för att bygga muskler och förhindra muskelnedbrytning i kroppen men tyvärr så kan man inte sälja ett rent Kasein Hydrolysat med tanke på den extremt beska och bittre smaken.

Jag antar att hydrolyserat kasein är bra just för att det håller en hög hydrolysgrad. Tittar vi på webshopens hydrolysat så är 50 % av proteinet mycket korta peptider.

Snorkelfarsan
2009-05-31, 19:43
Så det är som rent EAA-pulver fast "bättre"?

Eddie Vedder
2009-05-31, 19:47
Så det är som rent EAA-pulver fast "bättre"?

Jämföreslen var ju hydrolyserat kasein och intakt kasein. Ingen ren EAA-produkt var ju ens med.

Snorkelfarsan
2009-06-01, 20:23
Precis, skulle bara kolla!

schmecker
2009-06-01, 21:28
proteinet i nutramigen, mjölkersättning till barn med komjölksallergi, är höggradigt hydrolyserat kasein. kan köpa på apoteket, svindyrt typ en 60-70 kr litern.
smakar dessutom absolut vidrigt.

maRRtin
2009-06-02, 08:16
Det är som jag har trott länge, vällagrad ost är grejen. :thumbup:

z_bumbi
2009-06-02, 08:47
proteinet i nutramigen, mjölkersättning till barn med komjölksallergi, är höggradigt hydrolyserat kasein. kan köpa på apoteket, svindyrt typ en 60-70 kr litern.
smakar dessutom absolut vidrigt.

En av de större anledningen till att det forskats så mycket på hydrolysat verkar om man kollar på forskningen vara just det användningsområdet. I kosttillskott går det att minska beskan (det måste inte vara riktigt lika hög hydrolyseringsgrad/man kan blanda med annat) men ett hydrolysat med hög hydrolyseringsgrad eller ett blandpulver med hög andel bra hydrolysat ska smaka beskt.

maRRtin: Tyvärr inte i det här fallet då ost är ännu mer svårsmält än kasein i tillskottsform. Däremot så skulle jag hellre rekommendera en 70-80-åring att äta mer ost än att klunka kaseinhydrolysat om den har ett lågt proteinintag. 70-80-åringar ändrar inte så gärna på sina matvanor och rent hydrolysat är inte gott och är svårt att dölja i maträtter.:) Om man tycker att man behöver ett snabbt protein så kan man tillsätta vassle som både smakar bättre/mindre och är billigare.

Resultatet går inte heller att överföra till yngre då äldre har en långsamma ämnesomsättning och verkar ha större fördel av snabbt upptag.

rememberence
2009-06-02, 08:56
Resultatet går inte heller att överföra till yngre då äldre har en långsamma ämnesomsättning och verkar ha större fördel av snabbt upptag.

Har jag fattat resultaten rätt om jag påstår att det knappt är någon idé för dessa muskelsökande yngre då ökningen var minimal dessutom?

Dan S
2009-06-02, 10:25
Resultatet går inte heller att överföra till yngre då äldre har en långsamma ämnesomsättning och verkar ha större fördel av snabbt upptag.

Är det inte så att äldre bör hålla sig till kasein för mer muskler (praktiskt talat) och yngre till vassle? Har för mig det var något om proteinsyntes och grejjer här?

King Grub
2009-06-02, 10:35
Är det inte så att äldre bör hålla sig till kasein för mer muskler (praktiskt talat) och yngre till vassle? Har för mig det var något om proteinsyntes och grejjer här?

Tvärtom. Långsamt protein ger bättre proteinbalans hos unga, och snabbt hos äldre. I alla fall om man ser till effekten av ett enstaka isolerat intag.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3228S

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12665610

z_bumbi
2009-06-02, 10:39
Har jag fattat resultaten rätt om jag påstår att det knappt är någon idé för dessa muskelsökande yngre då ökningen var minimal dessutom?

Med tanke på hur populärt essentiellla aminosyror är så får man hoppas att ett snabbare upptag har betydelse även för ungdomar men från just den här studien går det inte att såga något sådant.

Dan S
2009-06-02, 11:04
King Grub strikes again! :) Kolomember 1, tack ska du ha gånger tiotusen.