handdator

Visa fullständig version : Hypoalgesisk effekt av koffein vid högintensiv träning


King Grub
2009-05-30, 09:21
This experiment examined the effect of a moderate dose of caffeine on quadriceps muscle pain during a bout of high-intensity cycling in low- versus high-caffeine-consuming males. College-age men who were low (</=100 mg/day; n = 12) or high (>/=400 mg/day; n = 13) habitual caffeine consumers ingested caffeine (5 mg/kg body weight) or a placebo in a counterbalanced order and 1 hr later completed 30 min of cycle ergometry at 75-77% of peak oxygen consumption. Perceptions of quadriceps muscle pain, as well as oxygen consumption, heart rate, and work rate, were recorded during both bouts of exercise. Caffeine ingestion resulted in a statistically significant and moderate reduction in quadriceps muscle-pain-intensity ratings during the 30-min bout of high-intensity cycle ergometry compared with placebo ingestion in both low (d = -0.42) and high (d = -0.55) caffeine consumers. The results suggest that caffeine ingestion is associated with a moderate hypoalgesic effect during high-intensity cycling in college-age men who are low or high habitual caffeine consumers, but future work should consider better defining and differentiating pain and effort when examining the effects of caffeine during acute exercise.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2009 Apr;19(2):150-61. Effect of caffeine on quadriceps muscle pain during acute cycling exercise in low versus high caffeine consumers.

http://www.humankinetics.com/ijsnem/viewarticle.cfm?jid=X4bG3BG7X7qX8UAbX2wD3BKRX3jP6y YdX3vJ2&view=art&aid=16911&site=X4bG3BG7X7qX8UAbX2wD3BKRX3jP6yYdX3vJ2

C.E.J.
2009-05-30, 13:58
Det känner man väl till sen tidigare?

Eddie Vedder
2009-05-30, 14:21
Det känner man väl till sen tidigare?

Vad spelar det för roll? Det innebär ju inte att hypoteser skall upphöra att undersökas.

CVN
2009-05-30, 15:02
Vad betyder "Hypoalgesisk effekt" och orkar inte direkt läsa igenom hela artikeln men syftar den på att koffein är bra vid högintensiv träning eller dålig?

Eddie Vedder
2009-05-30, 17:16
Vad betyder "Hypoalgesisk effekt" och orkar inte direkt läsa igenom hela artikeln men syftar den på att koffein är bra vid högintensiv träning eller dålig?

Jag hade faktiskt aldrig hört det förut jag heller. För mig verkade dock Google funka.;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypoalgesia

CVN
2009-05-30, 21:54
Jag hade faktiskt aldrig hört det förut jag heller. För mig verkade dock Google funka.;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypoalgesia

Okej, gjorde även för mig :)

Scratch89
2009-05-31, 09:22
Undrar om resultatet är överförbart till styrketräning. Isåfall ska jag sluta med koffein innan; jag vill ha smärta och pump.

Tolkia
2009-05-31, 10:00
Vad spelar det för roll? Det innebär ju inte att hypoteser skall upphöra att undersökas.
Jag måste få vara lite off topic-gring och hävda att jo, faktiskt. Att uppfinna hjulet är slöseri med resurser, både ekonomiska och intellektuella. Vi gör ju t.ex idag inte studier designade för att ta reda på om rökning är hälsovådligt eller inte. Dock genererar ju ny kunskap som regel nya frågeställningar, så ofta fortsätter man undersöka själva ämnet, fast med andra hypoteser.

(Obs. att jag inte uttalar mig om den aktuella studien.)

Doktorn
2009-05-31, 15:44
Jag måste få vara lite off topic-gring och hävda att jo, faktiskt. Att uppfinna hjulet är slöseri med resurser, både ekonomiska och intellektuella. Vi gör ju t.ex idag inte studier designade för att ta reda på om rökning är hälsovådligt eller inte. Dock genererar ju ny kunskap som regel nya frågeställningar, så ofta fortsätter man undersöka själva ämnet, fast med andra hypoteser.

(Obs. att jag inte uttalar mig om den aktuella studien.)

Nej att göra exakt samma studie igen är definitivt dumt, såvida man inte misstänker fusk. Så är det viktigt att kunna reproducera resultaten.

Men många studier som man tycker besvarar en redan besvarad hypotes innehåller någon mer info. T ex en annan studiepopulation, andra tidsperspektiv etc.
För oftast är ju studier väldigt snäva och kan inte direkt överföras till den stora befolkning, därför är det viktigt att göra samma studie igen men några små ändringar (som man lätt inte upptäcker).

Det här var inte meningen som ett svar till din tråd men för att fördjupa dina påståenden. Så du ska inte tolka det som jag försöker rätta dig! För jag tror du tänker samma som jag skriver här?

jwzrd
2009-05-31, 15:54
Undrar om resultatet är överförbart till styrketräning. Isåfall ska jag sluta med koffein innan; jag vill ha smärta och pump.

Din smärta och pump påverkar väl ändå inte av en studie. Eller menar du att du bara skulle känna smärta och pump om det samtidigt fanns en studie som berättade för dig att du skulle det?

Tolkia
2009-05-31, 17:30
Nu står det ju dessutom "moderate hypoalgesia", så det är ju inte fråga om någon total okänslighet för smärta, snarare i så fall om att man pallar lite längre innan man ger upp för att det gör för ont.

Rockhard
2009-05-31, 19:22
Din smärta och pump påverkar väl ändå inte av en studie. Eller menar du att du bara skulle känna smärta och pump om det samtidigt fanns en studie som berättade för dig att du skulle det?

Menar du att du känner lika mycket smärta och pump under passet med koffein i kroppen som utan? Bara för att ingen studie kan berätta för dig hur det ska kännas? Gäller samma sak med morfin då? Morfin är inte smärtlindrande eftersom en studie sa att det var det. Bra slutsats.

jwzrd
2009-05-31, 19:34
Menar du att du känner lika mycket smärta och pump under passet med koffein i kroppen som utan? Bara för att ingen studie kan berätta för dig hur det ska kännas? Gäller samma sak med morfin då? Morfin är inte smärtlindrande eftersom en studie sa att det var det. Bra slutsats.

Varför frågar du om jag menar något jag inte skrivit? Om något borde du fråga Scratch89 precis det du skrev här eftersom det var han som tänkte låta sitt koffeinintag styras av studier.

Rockhard
2009-05-31, 20:12
Varför frågar du om jag menar något jag inte skrivit? Om något borde du fråga Scratch89 precis det du skrev här eftersom det var han som tänkte låta sitt koffeinintag styras av studier.

Scratch89 vill uppnå smärta. Studien säger att man kan få mera smärta om man undviker koffein. Således prövar han att undvika koffein. Jag vet inte om det är att han skrev att han ska sluta med koffein pga studien som du anmärkte på. Jag utgår iaf från att Scratch89 är en någorlunda intelligent person och prövar det som studien säger för att sedan bildar sig en egen uppfattning.

jwzrd
2009-05-31, 20:25
Scratch89 vill uppnå smärta. Studien säger att man kan få mera smärta om man undviker koffein. Således prövar han att undvika koffein. Jag vet inte om det är att han skrev att han ska sluta med koffein pga studien som du anmärkte på. Jag utgår iaf från att Scratch89 är en någorlunda intelligent person och prövar det som studien säger för att sedan bildar sig en egen uppfattning.

Du verkar inte riktigt förstå situationen här. Scratch89 och koffein samt dess effekter finns i verkligheten. Han är fri att när som helst testa träningspass med och utan koffein och att där och då utvärdera skillnader i effekt på exempelvis smärta.

Sen kommer en studie som visar något.

Även efter det är Scatch89 och alla andra lika fria att testa och utvärdera olika saker. Detta är läget.

Vad studien visar och inte visar är ytterst viktigt och relevant givetvis, men huruvida S. känner smärta eller inte har inte med studien att göra.

Scratch89
2009-05-31, 20:56
Whoa, här har jag missat en diskussion. Jag tänker inte låta mitt koffeinintag styras av studier. Jag spekulerade högt i om att om jag slutade ta mina 400 gram koffein innan styrketräningen så skulle det ge mer smärta/pump (eller ja, snarare ta bort den hypoalgeriska effekten som möjligen finns) än vad jag i nuläget har.

Studien här i tråden pratar om en smärta, "muscle pain", och jag vet inte riktigt vilken slags smärta det är. Jag känner en skillnad mellan konditionsträningssmärta och pumpsmärta från styrketräningen, men om det är samma är det ju inte en helt galen hypotes jag har.

Har jag uttryckt mig klumpigt eller är det missförstånd någonstans?

-Englund
2009-05-31, 20:58
Vet inte om det bara är jag, men jag tolkade inte ens Scratch89´s som seriöst. Men jag vet ju inte