handdator

Visa fullständig version : Minskning av kalciummängden i urinen vid styrketräning


King Grub
2009-05-30, 09:16
Although physical activity is known to improve bone mineralization, it is unclear whether this occurs through altered absorption and/or excretion. The purpose of this study was to investigate the effects of a high-impact and resistance-training exercise program versus a period of restricted physical activity on urinary calcium excretion. Ten healthy, moderately active men (27.0 +/- 5.8 yr) participated in a 3-wk randomized crossover study. Participants were assigned to complete either a period of daily participation in exercise including high-impact and resistance-training activities (EX) or a period of restriction in physical activity (NE) for 7 consecutive days. After a 1-wk washout period, participants completed the opposite trial. During both phases, participants consumed four 8-oz servings of low-fat (1%) milk daily and avoided other dietary and supplemental sources of calcium. Urine was collected throughout the final 72 hr of each study phase. Urinary calcium and sodium excretions were 14.7% +/- 17.1% and 15.8% +/- 9.9% lower (p < .05), respectively, during the EX phase than the NE phase. These results occurred despite participants consuming more (p < .05) sodium during the EX phase than the NE phase. These results suggest that healthy, moderately active men excrete significantly less urinary calcium concurrent with lower sodium excretion during a week of performing high-impact and resistance-training exercises versus a week of restricted physical activity. The reduction in urinary loss of calcium might be at least partially responsible for improved bone mineralization that has been observed during periods of greater physical activity.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2009 Apr;19(2):162-71. The effects of high-impact and resistance exercise on urinary calcium excretion.

http://www.humankinetics.com/IJSNEM/viewarticle.cfm?jid=X8fx62srX4fu472EX3cw3V73X7gx8G G7X8gz3&view=art&aid=16912&site=X8fx62srX4fu472EX3cw3V73X7gx8GG7X8gz3

Eddie Vedder
2009-05-30, 12:20
Det där var väldigt intressant med tanke på att högt proteinintag är associerat med risker för sämre kalciumbalans. Kanske kan då styrketräningen "skydda" mot vad som eventuellt kan vara dåligt med det höga proteinintaget sett till benmineralisering?

Scratch89
2009-05-30, 15:46
Jag är lite förbryllad. Innebär det att styrketräning minskar på kalciumfrisättningen från benen, eller att det påverkar njurarnas filtreringsförmåga?

Doktorn
2009-05-31, 15:19
Det där var väldigt intressant med tanke på att högt proteinintag är associerat med risker för sämre kalciumbalans. Kanske kan då styrketräningen "skydda" mot vad som eventuellt kan vara dåligt med det höga proteinintaget sett till benmineralisering?

Förmodligen inte skulle jag tro...

Höga protein intaget -> nedsatt njurfunktion

Ökad reabsorbtion vid träning ger förmodligen ett ökat PTH som gör att njurara reab. mer calcium



Det är min teori...

Doktorn
2009-05-31, 15:26
Jag är lite förbryllad. Innebär det att styrketräning minskar på kalciumfrisättningen från benen, eller att det påverkar njurarnas filtreringsförmåga?

Njurarna reabsorberar mer...


Mer kalcium frisätts från benen men blir snabbt byggt in igen

schmecker
2009-05-31, 22:40
These results suggest that healthy, moderately active men excrete significantly less urinary calcium concurrent with lower sodium excretion during a week of performing high-impact and resistance-training exercises versus a week of restricted physical activity. The reduction in urinary loss of calcium might be at least partially responsible for improved bone mineralization that has been observed during periods of greater physical activity.

det konfirmerar väl bara vad man redan vet, att träning och aktivitet skyddar benen mot demineralisering.

Det där var väldigt intressant med tanke på att högt proteinintag är associerat med risker för sämre kalciumbalans. Kanske kan då styrketräningen "skydda" mot vad som eventuellt kan vara dåligt med det höga proteinintaget sett till benmineralisering?

nu har jag ju hört diskuteras att det där ju är lite mer komplicerat, proteinintag kan både skydda mot och påskynda demineralisering. men hurshomhelst bör det ju inte spela nån roll för unga friska hyfsat aktiva människor...

Spene
2009-06-01, 01:29
Kanske finns mer relevanta studier, men den här studien på sänkt parathormonkoncentration i plasma vid "impact exercise".

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19262975?ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Ganymedes
2009-06-01, 12:54
Borde inte det också ha en positiv påverkan för njurstensrisk? Kalciumstenar tänker jag på.

Diggler
2009-06-01, 13:35
Styrketräningen leder till att kroppen tar hand om kalciumet för att bygga upp skellettet istället för att pinka ut det. (?)

erikkarlsson
2009-06-01, 18:04
Är det bara jag som inte fattar ett skit av dina inlägg med studier king grub?
Massa konstiga träningstermer som dessutom är på engelska.

Kan du inte skriva en kommentar också?

King Grub
2009-06-01, 19:10
Jag är inte din lärare, varken i engelska eller fysiologi.

Nadreas
2009-06-02, 06:56
Jag är inte din lärare, varken i engelska eller fysiologi.

*Trumvirvel*

Alone_in_the_dark
2009-06-02, 08:57
Grub, fortsätt posta dina obegripliga studier:thumbup:, t o m en n00b som jag inte kan något eller väldigt lite om näringsfysiologi har väldig nytta av dem (mycket intressant läsning) förr eller senare kommer Scratch89 eller Eddie och kommer med en fråga rörande studien och helt plötslig har man helheten:D