handdator

Visa fullständig version : Konsumentombudsmannen säger att L'oreal ljuger


Nitrometan
2009-05-30, 08:37
Rynkorna minskar inte med 70%.

Verket har låtit en hudexpert titta på krämen och resultaten.

Men L'oreal säger att man inte ska kräva att det de säger stämmer...

http://sydsvenskan.se/sverige/article434628/KO-slar-ned-pa-sminkreklam.html



Sminkföretaget L'Oreal ljuger när de bland annat påstår att rynkorna i ansiktet minskar med 70 procent när man använder deras hudkrämer. Det anser konsumentombudsmannen (KO) som stämmer företaget inför Marknadsdomstolen.

Reklamen för hudkrämerna är vilseledande, enligt KO.

Verket har anlitat en hudexpert som anser att reklamens löften inte stämmer. Men L'Oreal har invänt att beviskraven varit för högt ställda.

Vi påstår att rynkorna minskar med 70% - men det betyder inte att det verkligen är så.

Jure
2009-05-30, 08:40
ok

rQx
2009-05-30, 08:46
Vi påstår att rynkorna minskar med 70% - men det betyder inte att det verkligen är så.

Eh what!? Med ett sådant argument kan man ju komma undan med vad som helst i reklamer !

sascha
2009-05-30, 08:47
Vi påstår att rynkorna minskar med 70% - men det betyder inte att det verkligen är så.

Riktigt så enkelt är det inte. Om jag uppfattat det hela rätt så har användandet av produkten i vissa fall lett till att personens rynkor minskat med 30-40 % och i vissa fall att personens rynkor försvunnit helt och hållet. KO menar att då L'Oreal "använder sig närmast av läkemedelspåståenden", måste högre krav ställas på deras marknadsföring. På andra sidan står L'Oreal, vilka självklart menar att beviskraven ska vara lika höga som i vanliga fall. Till saken hör att det är väldigt vanligt att kärnfrågorna är bevisbörda och beviskrav, varför man ofta attackerar just dessa saker. Inga konstigheter, med andra ord.

pragmatist
2009-05-30, 08:52
Hur stor reduktionen blir kan ju bero på utgångsläget i och för sig - det är en välvillig tolkning av vad de menar med beviskrav. En 90-åring som ser ut som ett russin i ansiktet kanske inte får en 70-procentig reduktion (antagligen syns det ingen skillnad alls) medan en 40-åring kanske får det.

Nitrometan
2009-05-30, 08:58
Jag antar att KO menar att om de påstår en sak så ska man kunna visa att det är så.

L'oreal menar att det kanske är så och i vissa särskilt gynnsamma fall kan det vara så och då räcker det.

Tror jag.


Undrar om KO tänker kolla fler reklampåståenden?

Yes
2009-05-30, 08:58
Va, vänta - dags att dra i bromsen här! :MrT:

Krämen kan alltså reducera rynkor? Vad heter produkten vi talar om?

saab900
2009-05-30, 17:02
Det var ju inte så oväntat i och för sig :)

Jag ska nog söka jobb på ett sånt däringa "oberoende schweiziskt forskningsinstitut"