handdator

Visa fullständig version : Protein vid vilodag


Onigiri
2009-05-30, 05:51
Jo jag har en fundering. Är man i lika stort behov av protein vid en vilodag (2g/kg)? Som en dag av hård träning? Behövs 2g per kilo alla dagar? Sökte lite men fann inget om detta, länka gärna om ni hittar. *rolleyes*

Eddie Vedder
2009-05-30, 05:56
2g/kg kroppsvikt vid energibalans eller energiöverskott är överhuvudtaget en siffra som med största sannolikhet innebär en marginal bara det. Jag ser ingen anledning att minska under en dag utan träning men jag tycker inte heller det är katastrof om du skulle "råka" hamna på 1.7g/kg kroppsvikt t.ex.

Att hamna lägre är ju ganska svårt med en blandkost, då måste man ju nästan anstränga sig. Själv äter jag inte medvetet mycket protein men hamnar ofta runt 3g/kg kroppsvikt.

Men då är jag ju underviktig med ett (ofta) högt energibehov också.

AmericanDragon
2009-05-30, 08:50
Erkänn att du bara sitter och trycker i dig 2-3 kg kvarg om dagen Eddie ;)

King Grub
2009-05-30, 09:09
Finns ingen anledning att sänka, om du inte har någon egen speciell orsak till det. Ju mer protein, desto mer muskler, även utan träning.

Ch4rles
2009-05-30, 09:14
Finns ingen anledning att sänka, om du inte har någon egen speciell orsak till det. Ju mer protein, desto mer muskler, även utan träning.

Upp till 2g/kg? Eller mer?

King Grub
2009-05-30, 09:15
Vet inte. Det finns inga belägg för att mer än så ger någon större muskeltillväxt, men det är inte undersökt under någon längre tid hos styrketränande som följer ett hypertrofiskt träningsupplägg.

Onigiri
2009-05-30, 10:52
Tack för svaret, då behöver jag aldrig mer bekymra mig för det.

Sniggel
2009-05-30, 11:41
Vet inte. Det finns inga belägg för att mer än så ger någon större muskeltillväxt, men det är inte undersökt under någon längre tid hos styrketränande som följer ett hypertrofiskt träningsupplägg.

Och nu kommer någon att utbrista "VA! Du har ju sagt att det inte ger något mer att gå över 2g/kg"
Varav Grub svarar "Något sådant har jag aldrig påstått!".
Senare börjar någon nämna "Men då kanske man ska testa att gå över det"
Varav den nya trenden blir att folk blir rekommenderade att få i sig 3g/kg tills några nya studier dyker upp :D

King Grub
2009-05-30, 11:44
Jag brukar skriva att det inte gör någon skada. Vill man äta mer, varför inte. Just därför att man inte vet.

For athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake.

Even if 2.5–3.0 g protein / kg BW / day is consumed and this amount of protein is more than the synthetic machinery can process, the excess will simply be oxidized. As long as the intake of other nutrients important to the success of an athlete is not compromised, there appears to be little harm in ingesting these high amounts.

Tipton, Wolfe. Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

Sniggel
2009-05-30, 12:04
Det är så jag brukar resonera också. Det "kanske" gör nytta.
Har själv provat på olika proteinintag under flera månaders tid och jämfört perioder. Hur träningen gick och om jag kan se större skillnader i utveckling under vissa perioder. För mig verkar det som att på bulk får jag i mig tillräckligt med protein och då ligger jag kanske runt 2.5-3g/kg utan att anstränga mig. Sen har jag även testat ett "skyhögt" intag (minst 4g/kg per dygn) under många månader utan att märka någon skillnad. Trevligt med lite anekdoter eller enmansstudier med upplevd rapportering. :p