handdator

Visa fullständig version : Marklyft - kör ni fort eller långsamt ner?


Black Star Abyss
2009-05-29, 23:31
Jag har fått lära mig att det ska gå fort ner i marklyft. Man ska inte hålla emot på vägen ner. Sen har det kommit folk som påstår att vikten ska sänkas långsamt under kontroll (dvs inte släppas så det smäller). Och sen har jag sett folk som vänder innan stången når marken. Hur gör ni?

Sniggel
2009-05-29, 23:38
Att sänka långsamt skapar mycket utmattning och kan kräva mer återhämtning den träningsveckan, akut kanske det bygger mer muskelmassa dock. Vill du kunna lyfta tungt är det bra att gå ner fort (kontrollerat) så att du kan göra många lyft (eller ofta eller tyngre) utan att få en massa träningsvärk och återhämtningstid.
Vilket man ska göra är upp till en själv beroende på mål och hur det påverkar en.

grakka
2009-05-29, 23:44
Jag brukar köra lite blandat. Exempelvis vid 5x5 så gör jag sista setet långsamt och dom fyra första snabbt. Eller den sista repetitionen i varje set långsamt.

eskiil
2009-05-29, 23:53
Försöker köra ganska sakta ner.

Känns som att hela ryggen kommer att pajja om man kör för fort ner.

Mapa
2009-05-29, 23:56
Marklyft så kör släpper jag spänningen helt på vägen ner.. Rumänska marklyft så vänder jag innan jag går i backen, där blir de en långsammare negativ fas

Black Star Abyss
2009-05-29, 23:57
Att sänka långsamt skapar mycket utmattning och kan kräva mer återhämtning den träningsveckan, akut kanske det bygger mer muskelmassa dock. Vill du kunna lyfta tungt är det bra att gå ner fort (kontrollerat) så att du kan göra många lyft (eller ofta eller tyngre) utan att få en massa träningsvärk och återhämtningstid.
Vilket man ska göra är upp till en själv beroende på mål och hur det påverkar en.

Försöker köra ganska sakta ner.

Känns som att hela ryggen kommer att pajja om man kör för fort ner.

Har testat både och faktiskt men tycker snabbt ner känns mycket bättre. Givetvis är formen god hela tiden men jag låter inte ryggen hantera vikten på vägen ner. :)

hoikka poika
2009-05-30, 01:54
Jag tror att hastigheten beror på vilken vikt jag använder. Är det lätt så kör jag "strikt" är det tungt så släpper jag i topp-läget. Det är väl bara att interpolera där emellan :)

Jorpa
2009-05-30, 04:34
Oj !

Jag verkar vara den enda som:

Jag går inte ner till marken/vänder med vikten innan

Errmmm... det är väl bättre ?

Yip_man
2009-05-30, 06:54
det blir ju ofta tyngre att låta vikten gå i golvet då du "dödar" vikten. Jag kör alltid kontrollerat och snabt ner, dödar vikten och upp med skiten igen.

Sparven från Minsk
2009-05-30, 07:11
Kör alla övningar långsamt i den excentriska fasen. Annars missar man ju halva övningen ;)

aggression
2009-05-30, 08:35
Tränar på friskis och ja, det finns väl inga andra alternativ än att gå långsamt ner. De gamla gubbarna gnäller ju så fort någon råkar göra ett ljud som låter högre än ett fotsteg.

LillSkalman
2009-05-30, 08:52
Fortfarande innom i mina första månader med marklyft så försöker göra så övertydligt som möjligt, det resulterar i många set och många reps med lättare vikter. Jag bromsar långsamt på vägen ner och känner hela tiden efter om ländryggen är som den ska. Gammal ryggskada gör mig paranoid.

aggression, I feel your pain man. :D

Rahf
2009-05-30, 08:57
Oj !

Jag verkar vara den enda som:

Jag går inte ner till marken/vänder med vikten innan

Errmmm... det är väl bättre ?

Inte direkt. Du kör någon variant på raka marklyft då. Stången ska åtminstone ner i backen under ett marklyft, vikten ska 'dödas' (ligga på golvet) och sen drar man igen. Vissa föredrar så kallad touch'n go (nudda golvet men avbryt inte, utan byt rörelseriktning).

Jag vill bli stark i marklyft, jag låter vikten släppas fort ned i golvet och drar sen om igen.

mini
2009-05-30, 09:06
Jag släpper ner den fort och intar ny startposition mellan varje utan att släppa stången i vanliga marklyft. Så gör jag i mina tävlingslyft och det är dem jag tränar för.
I raka mark håller jag emot mer och nuddar bara marken.

paulos
2009-05-30, 09:19
Jag kör långsamt men det har ju som sagt med vikten och göra t ex lyfter jag max så tänker jag bara för att få upp den och sen släppa stången typ , men är de en vikt du klarar av lite ''lätt'' kan man köra långsamt ner.

Martin Löwgren
2009-05-30, 09:33
Explosivt upp.

Långsamt ned.

Släpper stången och intar ny utgångspositoion inför varje lyft.

Reticulum
2009-05-30, 09:39
Så explosivt som möjligt uppåt. Kan inte påstå att jag släpper stången på nervägen, även om jag inte gör det långsamt, utan ställer tillbaka den och behåller kontraktionen i musklerna hela tiden.

Rockhard
2009-05-30, 10:40
Långsamt ner till knäna ungefär. Släpper spänningen i ryggen därefter, släpper dock inte stången med händerna. Gör så för att under knäna på nervägen känns rejält obekvämt.

mattilainen
2009-05-30, 10:57
jag håller emot hela vägen ner till marken för att sedan ta nytt tag och köra igen.

Humbucker
2009-05-30, 11:02
Jag kan förstå de som tränar marklyft inför tävling - som inte har någon anledning att sänka stången långsamt. Men varför släpper många "vanliga" tränande stången? Enligt mig är det som att halva övningen är borta. Jämför med knäböj där man bara skulle få för sig att köra fritt fall ner på den excentriska fasen!


Så varför gör många så här? Är det bara för att orka göra fler reps på tung vikt eller är det för att den excentriska fasen inte bygger något särskilt i marklyft, jämfört med alla andra övningar där det är allmänt vedertaget att man ska sänka kontrollerat/långsamt?

dream_theater_
2009-05-30, 11:11
Jämför med knäböj där man bara skulle få för sig att köra fritt fall ner på den excentriska fasen!


Det hade vart en syn för livet.. :D

stevebc
2009-05-30, 12:53
Ambitionen är att gå ner snabbt, men inte tappa spänningen. Om det är ett väldigt tungt set som jag vill klara får jag ibland "tappa" ner stången utan att hålla emot för att klara av det, men oftast så håller jag emot.

C.E.J.
2009-05-30, 13:51
Snabbt ner. Marklyft är så jävla jobbigt.

ceejay
2009-05-30, 14:00
kontrollerat ned ;)

Pompere
2009-05-30, 15:06
När det är tunga vikter så släpper jag den nästan direkt och laddar inför den positiva fasen.
På mina uppvärmningset så försöker jag gå ner stabilt, om det är långsamt eller ej gör ingen skillnad.

Scratch89
2009-05-30, 15:44
Snabbt, men så pass långsamt att det inte dånar så innihelvete.

Matsa
2009-05-30, 15:46
Beror på...

Eddie Vedder
2009-05-30, 18:06
Jag släpper ner den fort och intar ny startposition mellan varje utan att släppa stången i vanliga marklyft.

Så gör jag helst. Kör jag i den gamla hemmalokalen i Degerfors blir det alltid mycket marklyft för där finns en riktigt marklyftplatå och där tränar lyftare som accepterar det.

Här i Uppsala på Friskis & Svettis finns varken platå eller lika accepterande gymgäster så då anpassar jag mig förstås efter det och tar det öite mer försiktigt. Tyvärr märker jag att det sliter mycket mer på ryggen och 90% av alla marklyftpass under ett år blir ju trots allt så eftersom det är här jag bor.

auToeXeC
2009-05-30, 19:58
Tränar tyvärr på fitness 24seven där dom inte heller har speciellt rack för fri stång så får köra hemmabygge med att sno bänkpress-stången och ställa mig så jag hittar en fri del av spegeln sedan ockupera stora delar av gymmet. Därför är marklyft för mig Explosivt upp långsamt ner då jag vill inte störa omgivningen mer än jag redan gör.. =) Långsamt ner tills jag nuddar marken och känner att ryggen inte spänner sedan kraftig upp.

EkarN
2009-05-30, 20:15
Lyckas man inte hålla ryggen perfekt under hela vägen ner tror jag det kan vara ganska farligt att hålla emot på nervägen.

Lars "varekeson"
2009-05-31, 07:44
Att sänka långsamt skapar mycket utmattning och kan kräva mer återhämtning den träningsveckan, akut kanske det bygger mer muskelmassa dock. Vill du kunna lyfta tungt är det bra att gå ner fort (kontrollerat) så att du kan göra många lyft (eller ofta eller tyngre) utan att få en massa träningsvärk och återhämtningstid.
Vilket man ska göra är upp till en själv beroende på mål och hur det påverkar en.

Kör marklyft med långsam nedsänkning ner till marken med lätt touch i bottenläget innan vändning, men då använder jag varken ben eller ryggmusklerna igen på 5 dagar i träningen efter det. Känner inget behov av någon extra återhämtning, kanske pga av mitt uplägg. Men visst är det mer "dödande" att göra det långsamt och man är lite seg i en dag till. Men då är inte mitt mål att köra marklyft för prestation heller, utan som en bra övning.
Som sagt efter mål med träningen, så finns ju variationerna för det, gäller ju alla övningar. En styrkelyftare kör inte likadant som en builder i bänk heller :)