handdator

Visa fullständig version : Intervallträning efter varje styrkepass


paulos
2009-05-29, 12:30
ja det är så att ja började med en diet idag och ska köra fram tills 15 juli nångång och jag vill ner ca 5-7 kg och jag kommer ligga på ca -800-1000 nånstans där , men jag tänkte köra intervall träning efter varje styrkepass och då tänkte jag kolla om nån skulle ha nån bra intervall upplägg som man kan köra efter varje styrkepass dvs 4-5 gånger i veckan.

Honken
2009-05-29, 12:47
-1000 är lite extremt att börja med. Ska du bara ned 5-7kg så är där ingen poäng att stressa.

Annars så är det bara att välja en sträcka (100, 200 eller 400) och köra några rundor med någon minuts vila och sedan successivt öka seten, korta ned på vilan eller bara prestera bättre och springa snabbare.

paulos
2009-05-29, 12:49
de är ca 7 veckor kvar och -1000 betyder ju ca 1 kg i veckan dvs 7 kg.
jag kommer köra på löpband därför undrar jag om någon har något bra intervall upplägg, tack ska du ha för svar iaf!

paulos
2009-05-29, 13:10
Ingen som har något upplägg o komma med?

lanzal
2009-05-29, 13:14
Lite OT, men att kombinera löpning med styrketräning så mycket som du hade tänkt göra är inte optimalt för varken din löpning eller styrketräning, om du inte visste det. Lägg gärna löpning på dagar du inte styrketränar.

Har tyvärr inget intervall upplägg :(

King Grub
2009-05-29, 13:14
Låt det gå längre tid innan du förväntar dig utförliga svar eller bumpar tråden. Den har gått 40 minuter sedan du startade tråden. Hur många tror du ens har läst den än? Inte är det många. Lugna dig.

paulos
2009-05-29, 13:26
Lanzal - aa jag vet att det egentligen inte är så bra men ska försöka ta och köra på morgonen ibland och de andra på kvällen ibland.

King grub - Sant tråden har ej varit uppe länge , men de va så att ja tänkte gå och träna snart därför har jag lite bråttom. Sry

Commando1980
2009-05-29, 13:26
ja det är så att ja började med en diet idag och ska köra fram tills 15 juli nångång och jag vill ner ca 5-7 kg och jag kommer ligga på ca -800-1000 nånstans där , men jag tänkte köra intervall träning efter varje styrkepass och då tänkte jag kolla om nån skulle ha nån bra intervall upplägg som man kan köra efter varje styrkepass dvs 4-5 gånger i veckan.

att köra intervallträning efter varje styrkepass låter inte som en bra idé av flera anledningar.

rockafellah
2009-05-29, 13:30
Har läst nånstans att man borde bygga en schyst kondition innan man börjar med intervaller.. Vet inte om det är sant dock... :)

paulos
2009-05-29, 13:35
Jag har en rätt bra kondition tränar boxning/brottning

Asdf
2009-05-29, 13:46
Ska du köra intervall efter styrka bör du väl ligga på 1200-1500 åtminstone. Med 800-1000 kommer du ej hålla länge. I synnerhet inte om du ska göra detta 4-5ggr i veckan i den omfattning som folk ofta syftar på.

Mitt schema jag körde förr i tiden var coopertestet direkt efter gymträningen, var oerhört bra för att förbättra insulinkänslighet och efterförbränning. Du springer så långt du hinner på 12 min.

Commando1980
2009-05-29, 13:47
Ska du köra intervall efter styrka bör du väl ligga på 1200-1500 åtminstone. Med 800-1000 kommer du ej hålla länge. I synnerhet inte om du ska göra detta 4-5ggr i veckan i den omfattning som folk ofta syftar på.

Mitt schema jag körde förr i tiden var coopertestet direkt efter gymträningen, var oerhört bra för att förbättra insulinkänslighet och efterförbränning. Du springer så långt du hinner på 12 min.

han menar ett underskott på 800-1000.

Peter.B
2009-05-29, 13:48
ja det är så att ja började med en diet idag och ska köra fram tills 15 juli nångång och jag vill ner ca 5-7 kg och jag kommer ligga på ca -800-1000 nånstans där , men jag tänkte köra intervall träning efter varje styrkepass och då tänkte jag kolla om nån skulle ha nån bra intervall upplägg som man kan köra efter varje styrkepass dvs 4-5 gånger i veckan.

En idé är att hålla det enkelt. Testa 90 sek spurt, 90 sek vila. Efter ca en 4-5 pass kan du testa 60 sek spurt och 60 sek vila. Variationerna är oändliga. 60 sek spurt 20 sek vila i ca 10 min är RIKTIGT svårt om du verkligen spurtar max under spurttiderna.

paulos
2009-05-29, 13:50
Ska ta och prova de där me hur långt man hinner på 12 min de lär bli roligt och försöka slå varje rekord för varje gång , kanske springer lite lätt och efter det i ett lugnt tempo.

ja som commando skrev ska ja ligga på ett underskott 800-1000 annars skulle ja inte leva om ja åt bara 800-1000 de e la gränsen till svält...:D men tack för tipset iaf Asdf

paulos
2009-05-29, 13:52
Peter med vila menar du då vila helt och hållet eller gå så länge?

z_bumbi
2009-05-29, 14:10
Varför måste det vara intervallträning efter varje pass, någon särskilt orsak?

Två pass i jämt tempo och två pass med intervall varav det ena är långa intervall i submaximalt tempo och det andra är HIIT-liknande är betydligt mindre slitigt för kroppen.
Iom att du redan tränar boxning och brottning plus 4 styrkepass i veckan så tror jag din kroppen mår ganska bra av att inte köra max/högintensivt varje pass.

Commando1980
2009-05-29, 14:25
Varför måste det vara intervallträning efter varje pass, någon särskilt orsak?

Två pass i jämt tempo och två pass med intervall varav det ena är långa intervall i submaximalt tempo och det andra är HIIT-liknande är betydligt mindre slitigt för kroppen.
Iom att du redan tränar boxning och brottning plus 4 styrkepass i veckan så tror jag din kroppen mår ganska bra av att inte köra max/högintensivt varje pass.

han kanske vill minimera sin benstorlek, systematiskt överträna sig , köra cardion vid i princip sämsta tidpunkt i relation till styrketräningen??

tydligen vill han köra intervaller oftare än vad många elitlöpare gör samtidigt som han ämnar att gymma 4-5 dagar i veckan samt ägna sig åt brottning.

Sniggel
2009-05-29, 14:42
han kanske vill minimera sin benstorlek, systematiskt överträna sig , köra cardion vid i princip sämsta tidpunkt i relation till styrketräningen??

tydligen vill han köra intervaller oftare än vad många elitlöpare gör samtidigt som han ämnar att gymma 4-5 dagar i veckan samt ägna sig åt brottning.

Och till råga på allt, lyckas med allt detta på ett kaloriunderskott...

z_bumbi
2009-05-29, 14:53
Intervallträning måste inte vara att man kör max och ligger och spyr efteråt och det går att köra det ganska ofta om man har ett vettigt upplägg. Om det bara är för ökad kaloriförbrukning är däremot frågan om det är värt det.

paulos
2009-05-29, 17:16
Tack för alla som har svarat och haft synpunkter.
Som z_bumbi skriver behöver man inte köra på max det var därför jag leta efter ett bra upplägg som kan vara lite lättare under diet, angående boxning/brottning har jag tagit paus nu i 2 månader därför ökar jag mina styrkepass annars var det 2-3 styrkepass förr.
Det behöver ej vara intervall men de skulle ha varit roligare tycker jag eftersom jag inte gillar och köra i samma tempo hela tiden , men idag löpte jag t ex i 30 min. Man blir ju inte trött direkt men det blir tråkigt till slut om ni förstår vad jag menar.
Det ända jag ville var något upplägg som skulle vara lite roligt och lite lättare under diet.

Eddie Vedder
2009-05-29, 17:21
En "mix" av intervallträning och distanspass är ju annars att köra lite spontan fartlek. D.v.s. ut och spring och spring fort under perioder, sakta ner lite, öka, spring långsammare osv. Det blir ju ostrukturerat men kanske roligare om du upplever distanspass i samma tempo som monotont och trist.

Om det kontiunuerligt jämna tempot inte har något mervärde i sig för dig tycker jag du kan testa att "leka" lite när du är ute och löper.

paulos
2009-05-29, 17:24
Tack för tipset eddie jag tänker faktiskt i något av den stilen

Peter.B
2009-05-30, 10:05
Peter med vila menar du då vila helt och hållet eller gå så länge?

Jag kör väldigt långsam jogg under vila, nästan gränsen till gång men slutar aldrig att springa helt.