handdator

Visa fullständig version : Obalanserad viktnedgång / Stopp


Chrilli
2009-05-29, 12:19
För göra en lång historia kort, för få lite bakgrund till mitt problem som säkert är mer psykiskt än normalt, så startade jag efter en tuff tid i livet med säga: Ne, nu måste jag ta tag i mig själv och göra något åt alla de +kg som byggts på av danska weinerbröd och goda friterande räkor.

Så i februari förra året vägde jag 115 kg ungefär på 194 cm. Jag började då skaffa ett gymkort och gå till gymmet 2 gånger i veckan och efter läst mycket (tack för deff-guiden) också la om kostvarnorna. Jag hade målet med ett halvt kilo i veckan dels för inte göra detta till en snabb bantning utan ett byte av levnadsätt. Tiden gick och kilona gick neråt.

Efter 1 år så hade jag hamnat på en vikt på 85 kg med, som var lite av min målvikt när jag startade. Där trodde jag att allt skulle vara rätt bra.

Nu när sommaren närmar sig så känner jag ändå att jag ville gå ner lite till att för att för första gången i livet känna mig riktigt fräsch en sommar, så jag började för 2 månader att dra ner på kcal och äta runt 500 mindre per dag och gick ner sakta men säkert igen. Efter några veckor utomlands och jädra god mat hade jag gått upp 2 kg, så hem igen och starta om allt och fick ner dessa två kg ungefär igen.

Nu till problemet, jag har senaste 3 veckorna vägt min mat med våg och varit noggran att få i mig rätt mängd protien (prio 1 = 2 -> 2,5g/kg), men också fett (0,5 - 1 g/kg) och resten kolhydrater (liten mängd/blandat per dag).

Jag startade med 81 kg för 3 veckor sen, och har pendlat mellan 79,5 till 81,5 mellan dessa tre veckorna - Varför?

Varför går jag inte ner i samma takt? Jag har senaste 1 ½ veckan nästan psykiskt dumpat kcalorimängden i tron att jag kommer gå ner lite till, men inget händer.
Jag skall äta ungefär 2200 kcal för ha ett underskott på 500 kcal, har dessa 1 ½ veckorna legat på 1200-1500 kcal per dag utan större resultat.

Tyvärr har det blivit fettet som blivit lidande för hålla kvar mängd protien.

Mina veckor ser ut träningsmässigt eller aktivitetsmässigt:
Styrketräning 3-4 gånger i veckan (varannan dag eller 2T-1V-2T-2V (T= Träna, V = Vila) Spelar innebandy (korpnivå) 1 dag i veckan och promenerar de dagar jag jobbar på hemort ungefär 7-10 km. De dagarna jag jobbar på andra orter rör jag inte mig lika mycket, men flänger mellan flygplan, tåg och hotell. Brukar dock försöka ta en promenad på 1 timme minst de dagarna jag bor på hotell.

Hur kommer detta sig och vad gör jag för fel? Är det i huvudet på mig att jag känner mig större än vad jag är och bör skita i att droppa kcal underskottet så mycket för få en mer balanserad viktnergång och få i mig runt de 2200 kcal med fett, protien och kolhydrater (föredrar lite låg kolhydrat kost, dels för jag älskar kött,fisk,skaldjur).

Till hösten hade jag tänkt ge mig själv mer energi och försöka bygga upp kroppen lite.

Tacksam för smarta råd och kommentarer på varför viktnedgången uteblir.

aelgen
2009-05-29, 15:20
Först och främst bra jobbat! 115 till 81 kg är bra skit!

Du vill inte slänga upp bilder? 81 kg på 194cm tycker jag låter rätt rimligt och det kanske hade hjälpt dig psykologiskt om du fick höra från andra opartiska personer vad de anser om din kropp?

Under året du har deffat har du haft några pauser där du ätit på underhållsnivå förutom veckorna utomlands? Du har gått ner väldigt mycket så jag tycker nästan att du borde hänga deffandet på hyllan i några veckor. Jag förstår att du vill se fräsch ut till sommaren, men kroppen kan behöva återhämta sig och låta ämnesomsätning och förbränning återgå till ett mer normalt tillstånd.

Har du räknat om din förbrukning på dina nya kg? Visserligen säger du att du käkat 1500 kcal och då borde du gå ner oavsett. På något sätt måste du få i dig mer kcal än du tror att du gör eller så är det något mysko med hormoner osv som jag inte vågar gå in på.
Ledsen att jag inte kan vara till så mycket hjälp.

Chrilli
2009-05-30, 11:50
Får tacka för svaret.
Tog en bild - trodde aldrig jag skulle ta bild på mig för lägga upp på nätet,iallafall inte i bar överkropp. Men när jag såg bilden fick jag faktiskt lite att det inte är så farligt som det känns när man ser sig i spegeln.

Har haft några pauser förutom semestern i våras, förra sommaren på semestern så tog jag lite uppehåll men ändå tänkte lite på vad man stoppade i sig men försökte ligga mer på balans med grillad mat och några kalla biror. Även i vintras hade jag uppehåll där jag låg nära min "målvikt" när jag började deffen för tänkte äta lite mer för bygga lite massa.

Japp, har programmerat om exceldokumentet till en php-sida istället som har min vikt och läng och hela tiden räknar ut förbrukning efter aktivet per dag och så, bör ha utan aktivitetsnivå runt 1940 kcal och med min dagliga aktivitetsnivå i snitt på 1.3-1,4 kunna äta 2200-2300 för ha ett underskott på 500 kcal.

Dricker ju en del kaffe & vatten så kanske är vattenmängder som spökar?

Här kommer en bild, även om den är suddig och inte den bästa - inte lätt att ta kort på sig själv. Nuduschad nu i morse:

http://hem.bredband.net/borjchri/me.jpg

billanpillan
2009-05-30, 12:02
Tycker absolut inte du ska gå ner mer i vikt.

Flexipop
2009-05-30, 16:31
Tycker absolut inte du ska gå ner mer i vikt.

Varför inte? Jag antar att TS vill få en pyttelite fastare mage, även om det ser riktigt riktigt bra ut med tanke på hur mycket han har vägt :thumbup:.

Jag är själv lite i samma sits. Ordentligt smal över hela kroppen förutom det lilla sista på magen. För att bli av med det så måste man tyvärr offra lite mer av hela kroppen.

Annars tycker jag som sagt att det ser sjukt bra ut och stort grattis!

billanpillan
2009-05-30, 17:27
Varför inte? Jag antar att TS vill få en pyttelite fastare mage, även om det ser riktigt riktigt bra ut med tanke på hur mycket han har vägt :thumbup:.

Men det finns ju inte direkt så mycket muskler där under, inte vad jag kan se på bilden iaf, så _JAG_ tror att det skulle se bättre ut om han skaffade mer muskler innan.

Chrilli
2009-05-30, 18:18
tackar och det är nog så att jag behöver bygga upp mig för få lite volym under fettet.
Får ta och njuta av sommaren och satsa på en höst med hårdträning och bygga lite mer muskler och ge sommaren 2010 ett nöjdare resultat i mina ögon med tanke på fasthet och muskler under =)

mikaelj
2009-05-30, 18:24
Du kan börja styrketräna redan nu. Kommer nog se resultat rätt snabbt om du tränar tungt.

Chrilli
2009-05-30, 19:14
Styrketränar gör jag ju redan, men du menar med energibalans/mer energi.

pia
2009-06-01, 07:38
Jag tror faktiskt inte din kropp vill släppa så mycket längre eftersom du i princip är underviktig. 81 kg till 194 cm är väldigt lite för en kille. Det är till och med lite för en tjej om man räknar vikt i förhållande till längd.

Din kropp strävar förmodligen efter att behålla det lilla som finns kvar.

Bygg muskler istället för just nu ser du bara mager ut.

Tolkia
2009-06-01, 07:51
+1 på de ovan som inte förespråkar mer bantande. Du dör inte av att banta ned dig mer, men jag misstänker att resultatet inte kommer att bli vad du önskar. Att tappa ytterligare skulle inte få dig att se, som du uttrycker det, "fräschare" ut, däremot förmodligen spinkigare. Möjligen har din kroppsform ändrats snabbare än din mentala bild av hur du ser ut.