handdator

Visa fullständig version : LCHF, mättat fett & insulinkänslighet


McCoy
2009-05-29, 09:56
Anta att det inte är negativt för hjärt- och kärlhälsan att äta mycket mättat fett, vilket LCHF-förespråkarna menar. Då återstår väl ändå det faktum att mättat fett försämrar insulinkänsligheten (ökar risken för insulinresistens)?

En förutsättning för att basera en stor del av energiintaget på mättat fett är väl att det är just LCHF? Eller ska alla med moderat/högt kolhydratintag nu börja göra feta gräddsåser till sina pastaportioner och lägga på tjocka lager med smör och fet ost på sina brödskivor?

Nu med alla skriverier om LCHF osv, känns det som att de flesta tar fasta på "mättat fett är bra", i alla fall de i min närhet. Men de drar inte ner på kolhydrater för den saken skull.

Eller är det rekommenderat att alla bör konsumera mer mättat fett, oavsett kolhydratintag?

Skulle någon kunna klargöra det här? Är jag helt fel ute?

A.Steinbach
2009-05-29, 10:33
Visst det finns en del studier som pekar åt att högt intag av mättat fett leder till försämrad insulinkänslighet.

När man inte äter kolhydrater så spelar det inte lika stor roll om man har dålig insulinkänslighet eller är insulinresistens men om man äter kolhydrater så gör det det.

Sen en annan sak som spelar in är nog mycket hur aktiv man är också och då kanske det inte spelar lika stor roll men personligen så överdriver jag inte intaget av mättat fett.

bollio
2009-05-29, 11:13
Det finns en del studier om mättat fett och insulinkänslighet men de kan bara uttala sig om omständigheterna inom ramen för studien i fråga. Sen är det skillnad på akut och kroniskt försämrad insulinkänslighet. Verkar komplicerat. Speciellt när det handlar om att koppla akut försämrad insulinkänslighet till kronisk och olika sjukdomstillstånd.

T.ex.

http://www.westonaprice.org/knowyourfats/type-2-diabetes.html

Jag kan avsluta med Mary Enig's egen syn på saken:

Think of it this way: type-2 diabetes is a new disease, one that has now reached epidemic proportions. Type-2 diabetes did not exist 100 years ago when our diets were very rich in saturated fats. Type-2 diabetes appeared when trans fats came into the diet, and has become epidemic as people are eating more and more foods containing trans fats. And since we know that trans fats interfere with insulin receptors in the cells, it is clear that the blame lies with new industrial fats, not traditional saturated fats.

Kischen
2009-05-29, 11:37
Det finns en del studier om mättat fett och insulinkänslighet men de kan bara uttala sig om omständigheterna inom ramen för studien i fråga. Sen är det skillnad på akut och kroniskt försämrad insulinkänslighet. Verkar komplicerat. Speciellt när det handlar om att koppla akut försämrad insulinkänslighet till kronisk och olika sjukdomstillstånd.

T.ex.

http://www.westonaprice.org/knowyourfats/type-2-diabetes.html

Jag kan avsluta med Mary Enig's egen syn på saken:

Åt folk verkligen så mycket mer fett för 100 år sedan? Tror mer på att medelpersonen rörde sig mycket mer än idag och att det spelar in.

A.Steinbach
2009-05-29, 11:54
Fat levels in the food supply increased 39 percent between 1909
and 2000 from 122 to 170 grams per capita per day (table 1, fig. 19).

Saturated Fatty Acids. In general, saturated fatty acids are concentrated in dairy products; red meat and poultry; and palm, palm kernel, and coconut oils. Saturated fatty acids decreased from 52 grams per capita in 1909 to 54 grams in 2000 and accounted for a smaller share of total fat in 2000 (32 percent) than in 1909 (43 percent).
Nutrient Content of the U.S. Food Supply, 1909-2000
Center for Nutrition Policy and Promotion U.S. Department of Agriculture

Är nog ett tryckfel ovan. Ska med största sannolikhet stå increased och inte decreased gällande det mättade fettet.

bollio
2009-05-29, 12:18
Det är alltså växtoljor och margarin som står för den betydelsefulla ökningen. Vi äter mindre andel mättat fett.

I mättade fetter brukar också margariner räknas in. Så det är sannolikt att konsumtionen av animaliska fetter har minskat.

A.Steinbach
2009-05-29, 12:27
Det är alltså växtoljor och margarin som står för den betydelsefulla ökningen. Vi äter mindre andel mättat fett.

I mättade fetter brukar också margariner räknas in. Så det är sannolikt att konsumtionen av animaliska fetter har minskat.

Mindre andel i procent ja men inte i mängd då den ökat lite.

Ja fett från animaliska källor har minskat, vilket man kan utläsa i rapporten. Dock så har proteinintaget från animaliska källor ökat.

A shift has occurred from the use of animal sources of fat to vegetable sources because of a substantial increase in the use of vegetable fats, such as margarine, shortening, and oils (fig. 9).
Nutrient Content of the U.S. Food Supply, 1909-2000
Center for Nutrition Policy and Promotion U.S. Department of Agriculture

mikaelj
2009-05-29, 13:03
Jag håller med bollio där; det är viktigt att skilja på akut sänkt insulinkänslighet av hög mängd fria fettsyror i blodet, och kronisk insulinkänslighet till följd av sockerslitage -- den förra är ofarlig så länge du inte äter för mycket kolhydrater och försvinner direkt (en dag ungefär) när du minskar mängden fett, den senare blir du aldrig av med (kan förbättras lite bara).

Liven
2009-05-29, 18:13
sockerslitage

Vad menar du med det?

mikaelj
2009-05-29, 18:19
Vad menar du med det?

Lekmannabeskrivning (jag kan inte de exakta mekanismerna): Insulinreceptorerna på cellerna slits ut av få höga insulinnivåer, och behöver gradvis mer och mer insulin för att kunna transportera in näring i cellerna. Slutstadiet av insulinresistens heter typ 2-diabetes. Sedan blir de överviktiga på grund av sin sjukdom.

A.Steinbach
2009-05-29, 18:34
Lekmannabeskrivning (jag kan inte de exakta mekanismerna): Insulinreceptorerna på cellerna slits ut av få höga insulinnivåer, och behöver gradvis mer och mer insulin för att kunna transportera in näring i cellerna. Slutstadiet av insulinresistens heter typ 2-diabetes. Sedan blir de överviktiga på grund av sin sjukdom.

Eller snarare att övervikten skapar typ2-diabetes.

Har ingen statistik eller annat att luta min åsikt på men känns ju mer realistiskt att det är lättare och framför allt går snabbare att bli överviktig och fet än att man utvecklar typ2-diabetes.

Fettväven i sig bidrar ju även till insulinresistensen och den begynnande typ2-diabetesen genom att den utsöndrar vissa cytokiner med negativ påverkan.

RandomC
2009-05-29, 18:35
Lekmannabeskrivning (jag kan inte de exakta mekanismerna): Insulinreceptorerna på cellerna slits ut av få höga insulinnivåer, och behöver gradvis mer och mer insulin för att kunna transportera in näring i cellerna. Slutstadiet av insulinresistens heter typ 2-diabetes. Sedan blir de överviktiga på grund av sin sjukdom.

Ja det är ju sällan som övervikten kommer innan diabetesen ;)

Sverker
2009-05-29, 18:37
Det finns en del studier om mättat fett och insulinkänslighet men de kan bara uttala sig om omständigheterna inom ramen för studien i fråga. Sen är det skillnad på akut och kroniskt försämrad insulinkänslighet. Verkar komplicerat. Speciellt när det handlar om att koppla akut försämrad insulinkänslighet till kronisk och olika sjukdomstillstånd.

T.ex.

http://www.westonaprice.org/knowyourfats/type-2-diabetes.html

Jag kan avsluta med Mary Enig's egen syn på saken:


Very good studies indicate that trans fats interfere with insulin receptors and therefore with insulin resistance. The saturated fats do not.4

Spännande. Vilken transfettsyra gäller det ? t18:1 kanske. Eller är det en hel grupp av fettsyror som fäster till receptorn. Det hade varit bra ifall man kom åt den där referensen nr 4*mini

mikaelj
2009-05-29, 19:10
Eller snarare att övervikten skapar typ2-diabetes.

Har ingen statistik eller annat att luta min åsikt på men känns ju mer realistiskt att det är lättare och framför allt går snabbare att bli överviktig och fet än att man utvecklar typ2-diabetes.

Fettväven i sig bidrar ju även till insulinresistensen och den begynnande typ2-diabetesen genom att den utsöndrar vissa cytokiner med negativ påverkan.

Ja det är ju sällan som övervikten kommer innan diabetesen ;)

Ptja. Få överviktiga har typ 2-diabetes, men många typ 2-diabetiker är inte överviktiga.

Får gärna visa på motsatsen. Jag tror på att en rubbad sockeromsättning i form av insulinresistens och sedan typ 2-diabetes är vad som orsakar övervikten, inte tvärtom.

Eddie Vedder
2009-05-29, 19:15
Jag tror på att en rubbad sockeromsättning i form av insulinresistens och sedan typ 2-diabetes är vad som orsakar övervikten, inte tvärtom.

Sannolikt en process. Man går upp i vikt sakta men säkert, lever ett stillasittande liv, glukostoleransen och insylinkänsligheten försämras och försämras, man får svårare och svårare att hålla vikten, blir fetare, mer metabola rubbningar och om man sedan har genetiskt ofördelaktiga förutsättningar bryter diabetes ut.

Om man sedan hunnit nå ett visst BMI eller ej är en annan sak. I vilket fall som helst tror jag fler typ 2 diabetiker ÄR överviktiga än de som inte är det. Även om det helt klart förekommer som du säger. Jag kan dessutom tänka mig att det är mer och mer tydligt ju yngre ner i åldrarna.

Anders The Peak
2009-05-29, 19:25
Patofysiologi för Diabetes och Impaired Glucose Tolerance (IGT)
http://diabetolognytt.se/aterkommande/schersten.html

Liven
2009-05-30, 02:24
Lekmannabeskrivning (jag kan inte de exakta mekanismerna): Insulinreceptorerna på cellerna slits ut av få höga insulinnivåer, och behöver gradvis mer och mer insulin för att kunna transportera in näring i cellerna. Slutstadiet av insulinresistens heter typ 2-diabetes. Sedan blir de överviktiga på grund av sin sjukdom.

Vad menas med insulinreceptorer? Dem slits varje gång det utsöndras insulin eller? Då slits dem med andra ord vid varje måltid? Men dem måste väl återhämta sig?
Inte så haj på det här tyvärr.

Eddie Vedder
2009-05-30, 04:23
Vad menas med insulinreceptorer? Dem slits varje gång det utsöndras insulin eller? Då slits dem med andra ord vid varje måltid? Men dem måste väl återhämta sig?
Inte så haj på det här tyvärr.

Proteiner som tar emot insulinen. Tänk på ordet reception.:D

Och visst kan man säga att de slits på sätt och viss, de används ju. I normala fall är det dock ett helt naturligt slitage precis som resten av kroppen. Av den anledningen kallas typ 2 diabetes "åldersdiabetes", det är alltså något som oftast inträffar när man blivit gammal och det naturliga slitaget över ett helt liv gör sitt.

Precis på samma sätt som ögon blir sämre, hörseln, hjärtat o.s.v. Men ju sämre man lever desto mer sliter man ju på bukspottkörteln och därför ser vi ju idag unga människor som drabbas av samma sjukdom som i regel kanske inträffar vid riktigt gammal ålder.

Sverker
2009-05-30, 06:38
Very good studies indicate that trans fats interfere with insulin receptors and therefore with insulin resistance. The saturated fats do not.4

Spännande. Vilken transfettsyra gäller det ? t18:1 kanske. Eller är det en hel grupp av fettsyror som fäster till receptorn. Det hade varit bra ifall man kom åt den där referensen nr 4*mini


BUMP !

Ämnet är mycket intressant. Speciellt ifall alla transfetter fäster till receptorn. Då skulle mjölkfettet i grädde och ost ställa till problem.

Då får LCHFarna det inte så fett.

mikaelj
2009-05-30, 07:31
Tabellen i http://www.nature.com/oby/journal/v15/n7/fig_tab/oby2007200t2.html#figure-title kanske?

Sverker
2009-05-30, 07:51
Tabellen i http://www.nature.com/oby/journal/v15/n7/fig_tab/oby2007200t2.html#figure-title kanske?

Det var övervikt och bukfettma på apor. Apor som normalt lever i Etiopien och äter frukt.

Troligen är fett inte någon större energikälla för dessa apor.

Liven
2009-05-30, 15:06
Proteiner som tar emot insulinen. Tänk på ordet reception.:D

Och visst kan man säga att de slits på sätt och viss, de används ju. I normala fall är det dock ett helt naturligt slitage precis som resten av kroppen. Av den anledningen kallas typ 2 diabetes "åldersdiabetes", det är alltså något som oftast inträffar när man blivit gammal och det naturliga slitaget över ett helt liv gör sitt.

Precis på samma sätt som ögon blir sämre, hörseln, hjärtat o.s.v. Men ju sämre man lever desto mer sliter man ju på bukspottkörteln och därför ser vi ju idag unga människor som drabbas av samma sjukdom som i regel kanske inträffar vid riktigt gammal ålder.

Jo det har du rätt i, rätt logiskt när man tänker efter. Men det "lagar" sig inte biologiskt av sig självt, när man t ex sover? Muskelmassa gör väl det t ex? Fast det kanske inte återhämtar sig till fullo.

I dem fall där ungdomar drar på sig den vanliga diabetes, typ 2, går det att "reparera"? Om man t ex levt väldigt osunt sen gör en livsförändring. Eller är det "kört" så att säga?

En sak jag tänkte på, nu när jag försöker gå upp i vikt, äter jag godis varje dag utöver min, i mitt tycke nyttiga kost för att addera lite kalorier. Dum idé antar jag?

Trevlig helg.

Sverker
2009-05-30, 15:12
Det är inte kört.
Det gäller bara att lägga om livsstilen. Gå ned i vikt, skärp kosten ( för mig är det lågt GI för andra är det LCHF ), regelbundna måltider, mindre stress.

Maod
2012-09-12, 15:49
BUMP !

Ämnet är mycket intressant. Speciellt ifall alla transfetter fäster till receptorn. Då skulle mjölkfettet i grädde och ost ställa till problem.

Då får LCHFarna det inte så fett.

Bumpar en bump. Har det kommit ny kunskap om detta med naturliga transfettsyror?

Satt och sökte efter vad som händer med insulinkänsligheten med lågkolhydratkost (keto) på kort och lång sikt. Kanske disuktureras i någon annan tråd jag missat?

Sverker
2012-09-12, 17:08
Insulinkänsligheten är körd i botten vid lågkolhydratkost (keto). Precis som mikaelj skriver är det inget problem eftersom personen inte äter kolhydrater.

speedy83
2012-09-12, 18:24
Måste höra lite med er mer insatta. Det är så att en bekant till mig har gått till en kostrådgivare som utför kaliper mätningar och annat och sedan starten så har han fått ett "insulinkänslighetstal" detta ska beskriva hur bra man "tål" kolhydrater denna siffra ska ligga under 10 för att det ska vara bra. När man har nåt detta så ska man tydligen kunna äta kolhydrater i större utsträckning. Kort sagt man ska få en bättre insulinkänslighet som jag tolkar det.

Detta mäts på en punkt vid skulderbladet f.ö.

En brasklapp för att jag kan vara ute och cykla då det är hörsägen. Men kort och gott, känner någon till detta och finns det någon substans i det eller är det något hittepå för att hålla kunder kvar?

Sverker
2012-09-12, 18:57
Insulinkänsligheten får du fram genom ett glukosbelastningstest. Svep en viss mängd glukos och mät upp blodsockersvaret några timmar efteråt. Används ex. för att undersöka graviditetsdiabetes.

Tränar du så "tål" du kolhydrater:d

speedy83
2012-09-12, 19:28
Insulinkänsligheten får du fram genom ett glukosbelastningstest. Svep en viss mängd glukos och mät upp blodsockersvaret några timmar efteråt. Används ex. för att undersöka graviditetsdiabetes.

Tränar du så "tål" du kolhydrater:d

Ja det är ju det man tänker. Men vad kan det då vara de mäter? det det blir lägre siffra vid mätningarna så länge han äter kolhydratfattigt. De verkar ju dock överlag vara ganska skeptiska till kolhydrater men framförallt tills man har nåt denna gränsen då börjar de inkorporera mer kolhydrat i kosten.

Hmm märkligt.

Ola Wallengren
2012-09-13, 07:43
Det är bland annat Charles Poliquin (http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Poliquin) som håller på med någon slags biotyping med hjälp av hudvecksmätningar. Mestadels helt ovetenskapligt och rena humbugen.
Tjockleken på hudvecket på skulderbladet är verkligen inte ett bra mått på insulinkänsligheten.

För övrigt så mäter man glukostoleransen med ett oralt glukostoleranstest (som Sverker beskrev). Inte ett direkt mått på insulinkänsligheten men de två är starkt förknippade.
Insulinkänsligheten mäter man med så kallad "clamp" teknik, där man håller blodsockret konstant samtidigt som man sprutar in olika mängder insulin och glukos i blodet.

speedy83
2012-09-13, 08:11
Det är bland annat Charles Poliquin (http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Poliquin) som håller på med någon slags biotyping med hjälp av hudvecksmätningar. Mestadels helt ovetenskapligt och rena humbugen.
Tjockleken på hudvecket på skulderbladet är verkligen inte ett bra mått på insulinkänsligheten.

För övrigt så mäter man glukostoleransen med ett oralt glukostoleranstest (som Sverker beskrev). Inte ett direkt mått på insulinkänsligheten men de två är starkt förknippade.
Insulinkänsligheten mäter man med så kallad "clamp" teknik, där man håller blodsockret konstant samtidigt som man sprutar in olika mängder insulin och glukos i blodet.


Detta låter som en "träff" vet att nämnda kostrådgivare använder sig av produkter från Charles P, så det är ju mycket troligt att det är hans skola rätt av.

Detta kan man alltså konstatera är hittepå då och inget man behöver fästa någon större vikt vid.

FredO
2012-09-13, 08:14
Det är bland annat Charles Poliquin (http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Poliquin) som håller på med någon slags biotyping med hjälp av hudvecksmätningar. Mestadels helt ovetenskapligt och rena humbugen.
Tjockleken på hudvecket på skulderbladet är verkligen inte ett bra mått på insulinkänsligheten.

Finns det något samband mellan insulinkänslighet och mängd kroppsfett överhuvudtaget?

Det verkar vara många (inte bara Poliquin) som kör med kolhydratrekommendationer baserad på vilken form man är i - ju bättre form desto mer kolhydrater ska det vara.

Ola Wallengren
2012-09-13, 09:06
Finns det något samband mellan insulinkänslighet och mängd kroppsfett överhuvudtaget?.

Jo det gör det men de individuella skillnaderna kan vara stora.

maRRtin
2012-09-13, 13:15
http://wholehealthsource.blogspot.com/2012/07/what-causes-type-2-diabetes-and-how-can.html#more