handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med en film...


mangs
2009-05-29, 09:23
Vi satt på fiket imorse och pratade film och mina tankar gick tillbaka till en film som jag såg för rätt många år sedan. Kommer inte ihåg vad den heter men den handlade om ett familjegräl. Jag har för mig att föräldrarna var skilda alternativt att mamman var död för det var bara farsan kvar. Han gjorde sitt bästa för att göra livet surt för sina två barn (en kille och en tjej).

Gemensamt för båda syskonen var att de troligen led av någon psykisk åkomma då de hade fantasi-kompisar a la Molgan.

Tjejen ifråga var dessutom kär i en något äldre kille vilket ställde till komplikationer filmen igenom. Denna killen ansågs väl vara lite farlig så tjejen hängde väl mest med honom i hans kärra för att vara lite rebellisk mot sin far. Har för mig att den äldre killen hade någon form av hund som hängde med överallt och hade en rätt stor del av storyn.
Brorsan å andra sidan letade fadersgestalter på andra håll än i hemmets lugna (nåja) vrå och blev tjenis med en äldre man som lärde honom hantera sina trassliga familjeförhållande och konfrontera sin far.


Kommer inte ihåg mer just nu men om ni har några tankar ang. vilken film det kan vara så är jag tacksam.

MasterChief
2009-05-29, 09:32
Svensk film?

mangs
2009-05-29, 09:39
Nej, Americano (är jag ganska säker på). Filmen har nog några år på nacken (70-80-tal?).

Kom även på att brorsan i familjen höll på att träna i någon form av kraft-sport. Dock var han inte speciellt biffig utan ganska normal i kroppsbyggnaden. Däremot var farsan rätt stor och dominant så det var inte så lätt att handskas med honom för de andra familjemedlemmarna.

Scratch89
2009-05-29, 09:50
Väldigt många punkter stämmer in på 50 First Dates, med Adam Sandler. http://www.imdb.com/title/tt0343660/

Tur att jag har vett nog att veta att det inte är den. :D

mangs
2009-05-29, 10:01
Nja, den är det inte, inte var de väl syskon och hade problem med pappan? Forstätt dock gärna att komma med förslag.

mangs
2009-05-29, 14:54
Verkligen ingen fler som har några tips? Jag skulle gärna vilja se den i helgen. Jag har för mig att filmen börjar med att pappan letar efter dottern då han tycker att hon gömt något för honom. Hon lyckas sticka iväg och sitter sedan och flummar med sina fantasi-kompisar. Bevisligen skärrad av vad som hänt. Där flätas sedan storyn ihop med brorsan. Man märker snart att båda har någonting emot deras far döh!? och utöver alla intriger så handlar filmen mångt och mycket om hur de skall komma undan hans vrede.

Har för mig att det var en bar-scen med också?

mangs
2009-06-01, 12:38
Jag har funderat lite i helgen och kommt på att Farsan hade en skum umgängeskrets. Han vara ganska pressad på jobbet pga att han själv hade en krävande chef vilket gjorde att han gick till handgripligheter mot sin egen personal och då även var väldsam mot folk i allmänhet. Man kan säga att han har en kvävande personlighet. Ingen drömfarsa precis och det var väl därför brorsan och syrran kämpade mot honom.

Jag minns framför allt när brorsan, syrran, hennes äldre kille och hunden besökte en soptipp och brorsan blev attackerad av en orm. Då tog den äldre killen fram en pistol och sköt ormen, det var rätt fräckt.

mangs
2009-06-10, 13:50
Jag bumpar igen.

Anmärkningsvärt på min ära att ingen lyckats knäcka vilken film det är jag är ute efter. Filmen är väldigt omtalad och den har som sagts visats om och om igen på bla TV, kommer dock inte på namnet, har även för mig att det finns uppföljare till denna film som även de blev rätt kända. Även om handligen ovan låter lite torftig har jag för mig att de blivit kommersiella succéer och filmerna är som sagt omtalade.

De enda svaren jag har fått så här långt i denna tråden är tyvärr far far away.

Kom igen nu och hjälp mig så att jag kan Köpa hem denna filmen till nästa helg.

Tack på förhand!

kalle_kula
2009-06-10, 14:01
Kan du inte namnet på nån skådis? Isf är det ju bara att på imdb gå igenom listan över alla filmer den personen vart med i..

mangs
2009-06-11, 10:20
Jag tror de flesta skådespelarna är mest kända för just denna filmen och kan inte komma på namnet. Syrrans äldre kille däremot är rätt känd och har spelat massa andra filmer, bla en där han är någon äventyrssnubbe och en där han som läkare blir jagad av Polisen. Kan dock inte komma ihåg vad han heter.

En lite sak till, jag har för mig att pappans röst är dubbad, dvs, det rä inte skådespelarens riktiga röst. De valde att lägga till en mer macho-röst för att han skulle låta mer kraftfull. Skådisen bakom denna röst är en kändis och brukar spela domare eller andra ämbetsmän med pondus.

Jag inser att det kan vara svårt att lösa utan några namn men det är ju därför jag frågar er. Jag tycker att jag ändå kommit med många ledtrådar så att någon här skulle kunna lösa det men tydligen är alla här Trekkies.

Solros
2009-06-11, 10:29
Syrrans äldre kille däremot är rätt känd och har spelat massa andra filmer, bla en där han är någon äventyrssnubbe och en där han som läkare blir jagad av Polisen. Kan dock inte komma ihåg vad han heter.


Harrison Ford, leta igenom hans filmer på IMDB :)
http://www.imdb.com/name/nm0000148/

Mongar
2009-06-11, 10:31
Jag tror de flesta skådespelarna är mest kända för just denna filmen och kan inte komma på namnet. Syrrans äldre kille däremot är rätt känd och har spelat massa andra filmer, bla en där han är någon äventyrssnubbe och en där han som läkare blir jagad av Polisen. Kan dock inte komma ihåg vad han heter.



Harrison Ford alltså? "Någon äventyrssnubbe", jo tack.

mangs
2009-06-11, 11:01
Ja, Harrison Ford kan det nog vara, det verkar stämma in, i filmen jag tänker på är han dock en aningen yngre kämfört med hur han ser ut idag.

CiCoro
2009-06-11, 13:50
Skapa en likadan tråd på flashback, inom 15 min har du svar.

Nitrometan
2009-06-11, 13:54
Jag säger "Star Wars".

Orkar inte vänta längre.

mangs
2009-06-11, 13:57
Skapa en likadan tråd på flashback, inom 15 min har du svar.
Varför då, här på Kolo dröjde det bara 4 minuter innan Nitrometan smällde till med det rätta svaret.


Tack så mycket! allihopa som hjälpt mig. Star Wars, det var så den hette, trevlig film det där.

Trance
2009-06-11, 14:02
Skönt att jag inte orkade bry mig att ens läsa tråden innan som med alla mangs trådar. Försöken att vara lustig slutade att vara roliga för rätt längesedan.

Nitrometan
2009-06-11, 14:03
Varför då, här på Kolo dröjde det bara 4 minuter innan Nitrometan smällde till med det rätta svaret.
Eller flera dagar beroende på hur man räknar.

Det kittlade i fingrarna att svara tidigare men dina trådar brukar vara så roliga att jag ville vänta.

mangs
2009-06-11, 14:46
Eller flera dagar beroende på hur man räknar.

Det kittlade i fingrarna att svara tidigare men dina trådar brukar vara så roliga att jag ville vänta.

Jag förstod nog att du hade koll på läget som vanligt!

ManuelIT
2009-06-11, 14:56
HAaahaah, galet roligt

Solros
2009-06-17, 14:16
Haha, vafan :D

Nithian
2009-06-17, 14:30
Skönt att jag inte orkade bry mig att ens läsa tråden innan som med alla mangs trådar. Försöken att vara lustig slutade att vara roliga för rätt längesedan.

Bitter much?

Robert Svensson
2009-06-17, 14:40
Du skojar, va?

Scratch89
2009-06-17, 15:12
Shit vad blåst jag blev. :D

Robert Svensson
2009-06-17, 17:45
Shit vad blåst jag blev. :D

Trodde verkligen på den? :D

Var ganska så självklart att det var "Star Wars" det handlade om (fast han förenklade det hela ganska rejält). Men jag förstår inte hur man kan glömma bort "Star Wars" bara så där. :Virro

"Hm, vilken film var det nu igen...". Lol.

En av världens bästa filmtrilogier glömmer man inte bara bort så där lätt.

Jäkla trolltråd... Varför svarade ni honom på frågan över huvud taget? :laugh:

Karvig
2009-06-17, 18:01
Hahaha. :D Länge sedan jag skrattade så mycket åt en tråd. Tack, mangs! :thumbup: