handdator

Visa fullständig version : Lågt rapporterat energiintag kopplat till metabolt syndrom


King Grub
2009-05-29, 09:14
Background and aims: Metabolic syndrome (MS) may be associated with the presence of an energy sparing metabolism that predisposes to the excess accumulation of body fat. This study examined the relationship between reported energy intake and obesity in individuals with and without MS.

Methods and results: Ninety consecutive non-diabetic obese subjects were divided into two groups based on the presence (MS+: n= 50) or absence (MS-: n= 40) of metabolic syndrome. The study design was cross-sectional. The three-day food record method was used to assess the subjects' usual energy intake and the Diet Readiness Test (DRT) was also administered. Compared to the MS- group, the MS+ group had a significantly higher body weight, BMI (mean +/- sem: 39.1 +/- 1.3 vs 31.5 +/- 0.9, p <0.001) and fat-mass. The absolute energy intake of the MS+ group (8629 +/- 331 kJ/24h) did not differ from that of the MS- group (8571 +/- 515 kJ/24h; p ns). The daily energy intake normalized for the fat-free mass size was higher in the MS- group (163 +/- 8 kJ/Kg-FFM.24h) than in the MS+ group (138 +/- 4 kJ/Kg-FFM.24h; p <0.03). The DRT test results were similar in both groups except that the section 6 (exercise patterns and attitudes) score was lower in the MS+ group (10.0 +/- 0.5) than in the MS- group (11.9 +/- 0.5; p <0.01).

Conclusion: The results of this study support the hypothesis that subjects with metabolic syndrome have an energy sparing metabolism.

J Endocrinol Invest. 2009 Apr 1. A low reported energy intake is associated with metabolic syndrome.

erkki
2009-05-29, 09:35
Nu får jag allt ta och fundera lite. Innebär detta att personer med metabolt syndrom har lägre ämnesomsättning för att de äter för lite?

jwzrd
2009-05-29, 09:37
Nu får jag allt ta och fundera lite. Innebär detta att personer med metabolt syndrom har lägre ämnesomsättning för att de äter för lite?

Jag tolkar det som att man hos personer med det metabola syndromen även finner att det har en låg ämnesomsättning vilket då gör att de lättare hamnar i ett överätande. Det räcker ju med att äta lite för att nå dit.

creperiet
2009-05-29, 09:38
Vet någon vad Diet Readiness Test innebär?

Sen, säger studien något om hönan eller ägget här? Alltså medför MS en "energy sparing metabolism" eller råder det motsatta, d v s en naturligt något "sämre" ämnesomsättning har bidragit till MS?

Eddie Vedder
2009-05-29, 09:38
Nu får jag allt ta och fundera lite. Innebär detta att personer med metabolt syndrom har lägre ämnesomsättning för att de äter för lite?

Det framgår inte varför. Det enda man får reda på genom abstraktet är att hypotesen om lägre ämnesomsättning kan stämma. Dock bör man helt klart ha i beaktning att det precis lika gärna kan beror på att personerna TROR de äter mindre fast de i själva verket inte gör det.

Feluppskattningar om portionsstorlekar är nog mer regel än undantag vid viktbekymmer. Både bland feta men även personer som på t.ex. Kolo påstår att "jag äter såååååå mycket" fast ändå inte går upp i vikt.

erkki
2009-05-29, 09:42
Ah, my bad.
Parentes: De personer jag träffar i mitt yrke som lider av metabolt syndrom (eller bara är alllmänt överviktiga) har en imponerande förmåga att hoppa över måltider. Helst frukost.

schmecker
2009-06-01, 11:34
nu är väl metabolt syndrom en väldigt luddig "diagnos", mest bara en samling symtom på ohälsosam livsstil och inte en regelrätt sjukdom. i abstraktet ser man egentligen ingen hänsyn till andra faktorer än energiintag, vore ju bra och se hur mycket de rörde sig också.

håller med eddie vedder annars, en felaktigt bild av vad en normala portionsstorlekar är ju inte helt ovanlig. dessutom tycker man sig ana en selektiv amnesi när det gäller godsaker och snask i många fall. träffar man människor med drag av metabolt syndrom får man hela tiden höra "men jag äter ju så lite".

Ola Wallengren
2009-06-01, 14:21
Nu kommer jag inte åt fulltexten men från sammanfattningen verkar slutsatsen lite naiv.

Om man sakll ta reda på om personer med MS+ ahr lägre änmesomsättning så kan man inte fråga dem om vad de äter utan man får mäta vilo- och total energiförbrukning.

Det är ett välkännt fenomen att personer med övervikt underrapporterar sitt intag, alltså energiintaget är negativt korrelerat med BMI. Det ser man även i ovanstående studie eftersom grupperna inte ahde samma BMI (31.5 vs 39, vilket är rätt stor skillnad).

Guddi
2009-06-01, 22:02
+1 på Ola.

Hade varit kul att läsa bakgrunden där författarna tar upp hypotesen att överviktiga har lägre metabolism. Vad jag vet finns det väldigt lite som stödjer det, Insights into energy balance from doubly labeled water (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19136994)

Tolkia
2009-06-02, 07:09
Sen, säger studien något om hönan eller ägget här? Alltså medför MS en "energy sparing metabolism" eller råder det motsatta, d v s en naturligt något "sämre" ämnesomsättning har bidragit till MS?
Eftersom det är en tvärsnittstudie är det inbyggt i modellen att det inte går att säga något om hönan eller ägget utifrån resultaten.

Scratch89
2009-06-02, 15:04
Om jag uppfattar Ola rätt, så håller jag med honom. Det här visar väl snarare att överviktiga underrapporterar, än att de har en lägre ämnesomsättning.

Eddie Vedder
2009-06-02, 17:00
Om jag uppfattar Ola rätt, så håller jag med honom. Det här visar väl snarare att överviktiga underrapporterar, än att de har en lägre ämnesomsättning.

Japp