handdator

Visa fullständig version : Svackor...


Trytter
2009-05-28, 21:40
Skulle behöva lite hjälp med objektiva åsikter på mitt lilla träningsdilemma.
Den senaste månaden eller så har ökningarna på gymmet nästan stannat av. Jag är ovanligt trött, seg och allmänt gnällig och det släpper inte heller när man kommit en bit in på passet som det annars brukar på även de sämsta av dagar. Jag ligger inte på kaloriminus utan snarare moderat plus, kosten har inte heller förändrats den senaste månaden.
Efter en vilovecka eller två i början av maj gick det bra de nästföljande två passen igen men sedan gick det utför igen. Sedan dess har jag även dragit ner ganska kraftigt på volymen då jag tänkte det kanske var befogat eftersom jag trots allt det senaste året kört på ganska hårt och gjort (med mina mått mätt) riktigt bra ökningar.
Tilläggas kan att jag hade lite liknande period förra året runt april/maj. Tidigare år kommer jag inte riktigt ihåg. Nu vet jag inte riktigt vad jag gör för att bli av med håglösheten och öka vikterna igen?
Har liksom använt alla knep jag känner till i form av vila eller volymminskning utan att bli piggare av det.
Iaf. Är det någon som känner igen sig eller har ett par bra tips på hur man kommer ur svackan?

mini
2009-05-28, 21:43
Byt program? Ta en periods vila? Sätt upp ett enda konkret mål och håll blicken på målet? Prova crossfit, cirkelträning, OL, långdistanslöpning eller annan sport? Bit ihop, stfu och traggla dig igenom svackan?

Mr.Sarkastisk
2009-05-28, 21:43
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=25&products_id=217 - löser allt

z_bumbi
2009-05-28, 21:46
Pollenallergi?

dream_theater_
2009-05-28, 22:15
kreatin är svaret! :)

mattilainen
2009-05-28, 22:25
jag har blivit gött slö sen allergin börjat dra igång.. Försöker ändå att träna på som vanligt och försöka tänka bort känslan. Går inte det så ta en vecka vila och verkligen inte tänk på träningen eller testa nya övningar på gymmet

Trytter
2009-05-28, 23:53
Grejen är ju att jag har redan bytt program, dragit ner på volymen och som sagt vilade jag 1-2v i början av maj.
Pollenallergi har jag funderat på, men då är det väl mer eller mindre bara att bita ihop och vänta ut det?

Scratch89
2009-05-29, 07:26
Eller skaffa medicin.

Trytter
2009-05-29, 10:32
Eller skaffa medicin.

Tror dock att medicinen mest hjälper mot snuva, rinnande ögon och andra allergiska reaktioner och inte just "hjälp, jag orkar inte lika mycket på gymmet just nu" reaktionen. Sånna problem brukar mest resultera i att vården drar lite på smilbanden.
Dessutom är jag ju långt från säker på att det skulle vara just pollen. Så därför ville jag höra runt lite på forumet först om folk haft liknande perioder och hur de kom ur dem.

z_bumbi
2009-05-29, 11:32
Allergimedicin hjälper också mot trötthet men det behöver självklart inte vara allergi som är orsaker, jag kom bara att tänka det då det verkar handla om samma period två år i rad.
Annars är det att vila mer, dra ner på träningen och/eller lägga om vad/hur man tränar, se till att äta bra och tillärckligt osv. Iom att det sker ungefär vid samma tidpunkt så kan det kanske ha något samband med hur du tränat innan t ex att du börjar hårdsatsa vid samma tidpunkt två år i rad, att ditt träningsupplägg gör en förändring vid ungefär samma tidpunkt (högreps vs lågreps, upptrappning av intensitet etc). För att se det får du kolla bakåt i en träningsdagbok och försöka se ett mönster.

Trytter
2009-05-29, 23:25
Mjo det var något i den stilen jag spekulerade på.
Tur för mig att jag upptäckte träningsdagbokens fördelar för ett par år sedan.
Blir att gräva lite och se vad jag kan hitta.
Tack för tipset!:thumbup:

Eliass
2009-06-01, 19:51
Hur gjorde när/(om) du kom ur perioden förra året ?:) kom det av sig självt?

Mourten
2009-06-01, 20:25
bit ihop å kör eller hitta något annan roligt i livet, en kvinna? en resa? ett nytt jobb?

Trytter
2009-06-01, 23:59
Hur gjorde när/(om) du kom ur perioden förra året ?:) kom det av sig självt?

Jo, det gjorde det iofs. Bet ihop och envisades med att inte ändra ett piss med filosofin att sånt är livet. Så gav det med sig nån gång i början av augusti. Brukar det ju ofta göra om man envisas som sagt.
Orsaken att jag frågade den här gången var för att jag kom ihåg samma period förra året. Börjar man se ett mönster kan det ju lika gärna vara något som ganska lätt kan åtgärdas och isåfall känns det onödigt att sega sig genom sommaren om man istället kunde hitta nån fix lösning på det hela.

hillbilly90210
2009-06-02, 07:42
Det är inte så enkelt att motivationen mattas av under maj? Bara för att det är så härligt att vara ute i vårsolen istället för att ligga och svettas under skivstången?

Frillan
2009-06-02, 08:19
Atarax?