handdator

Visa fullständig version : Bara äta protein?


jony
2009-05-28, 20:44
Skulle det vara farlig på något sätt eller så om man bara åt protein i ca 6 veckor?
3 x kroppsvikt bara protien.
Inget cardio. Promenader då och då.
Skulle det vara farligt ? och vad tror ni om fettförlusten? skulle man kunna tappa lätt 6 kg?
Ligger ju också på -1000
(man får skylla sig själv om man börjar sent med dieten!)

Lite fett också men inte så mycket.

mattilainen
2009-05-28, 20:46
varför bara äta protein? man behöver fett också

jony
2009-05-28, 20:50
har skrivit lite fett också

Rahf
2009-05-28, 20:56
Dyrt och onödigt kanske. Inte lär du må bra heller.

jony
2009-05-28, 20:58
Håller med om att de kommer bli dyrt men va menar du me onödigt ? ja intar ju rätt mycket protein också och det är för att inte tappa muskelmassa , men vad tror du om fettförlusten?

King Grub
2009-05-28, 20:59
Dyr kolhydratkälla. Merparten av proteinet kommer att oxidera till energi i vilket fall som helst, belasta organ, samt öka risken för uttorkning.

jony
2009-05-28, 21:00
vad sägs om kolhydratsladdning 1 gång i veckan? hur mycket bör man inta då?

stafh
2009-05-28, 21:02
Varför? Man behöver inte ens särskilt mycket protein. Låter bara dyrt och onödigt och inte särskilt hälsosamt. Ät en blandad kost istället.

Och om man ska märka ord så kommer du få bristsjukdomar om du bara äter protein.

CVN
2009-05-28, 21:03
Dyrt och onödigt kanske. Inte lär du må bra heller.

Jo då, man mår inte så dåligt av att utesluta kolhydrater.

vad sägs om kolhydratsladdning 1 gång i veckan? hur mycket bör man inta då?

Läs den Termogena dieten eller LCHF dieten. Tycker själv det är ett väldigt bra upplägg att utesluta eller inta väldigt lite kolhydrater, för att 1 gång i veckan fylla på med kolhydrater och fylla på glykogen depåerna.

Kischen
2009-05-28, 21:08
Jo då, man mår inte så dåligt av att utesluta kolhydrater.



Läs den Termogena dieten eller LCHF dieten. Tycker själv det är ett väldigt bra upplägg att utesluta eller inta väldigt lite kolhydrater, för att 1 gång i veckan fylla på med kolhydrater och fylla på glykogen depåerna.

Nu var det väl iofs inte uteslutandet som menades.

Rahf
2009-05-28, 22:29
Jo då, man mår inte så dåligt av att utesluta kolhydrater.



Läs den Termogena dieten eller LCHF dieten. Tycker själv det är ett väldigt bra upplägg att utesluta eller inta väldigt lite kolhydrater, för att 1 gång i veckan fylla på med kolhydrater och fylla på glykogen depåerna.

Du ersätter inte direkt kolhydraterna med fett i detta fall, utan med en sämre källa för glukos. Sen så var det tydligen lite fett som skulle intas, alltså inte LCHF utan snarare low carb low fat high protein (LCLFHP).

Kimball
2009-05-28, 22:37
Min mage mår sjukt mycket bättre när jag bara får i mig 50-100g kollisar / dag runt träning än när jag äter mer av det. Kroppen överlag känns bättre på något vis. Förbaskat dyrt är det ju, men jävlar så smidigt att dieta på. Äta 300gram kyckling ger så grymt mycket bättre mättnadskänsla än samma kalorier från kyckling + pasta tex. Sen bör man ju ändå få i sig 1g fett minst per kg, men kolhydrater ger bara större matlust, iallafall för mig.

Lars "varekeson"
2009-05-29, 00:48
Att inta 3-4 ggr den rekomenderade proteinintaget på 1,2g/kg kroppsvikt, med andra ord 3,6g/kg kroppsvikt eller mer ska vara skadligt för kroppen har jag läst någonstans. Kommer tyvär inte ihåg var men det skulle bla belasta njurarna, och tom kunna bli lite giftigt för kroppen.
Byt ut kolisarna mot lite fett isf och inte bara en massa protein.
LCHF/termogendiet är ju i stort sett vad de flesta använder för att deffa, med lite kolhydrattiming vid passen för att orka, så varför inte?
Det gällde ju viktnedgång och inte en träningsdiet, så kör på det.

tumme
2009-05-29, 02:04
Ger inte för högt proteinintag sänkta testosteronnivåer? Har inte sätt någon studie på det men hört det (dvs opolitligt)

Fredrik_S
2009-05-29, 05:19
vad är planen sen då?
Extremt stor risk att du kommer överäta i mängder efter en tre veckor outhärdlig period efteråt och gå upp allting igen.

jony
2009-05-29, 08:43
jag vet fredrik det finns den risken att man överäter och går upp allt igen och inte bara de kanske mer än vad man vägde innan,men kommer va noga därför bryr ja mig inte så mycket om de faktiskt ja intar ju fett också , det jag undrar e vad tror ni om fett förlusten om man kör en sån här diet i ca 5 veckor? lär ja tappa 6kg?

King Grub
2009-05-29, 08:50
Om kaloribalansen utgör förutsättning för det. Annars inte.

Den kaloribalansen kan du åstadkomma med en mer balanserad diet också.

kjell33
2009-05-29, 08:52
Varför måste du göra allt så svårt??

Följ deffguiden
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Flexipop
2009-05-29, 08:54
Men ett stort proteinintag bidrar väl till ökad mättnadskänsla och således ett lägre kaloriintag? Om man nu inte frossar i sig ohämmat.

jony
2009-05-29, 08:55
jag vet men det jag menar jag kommer ju att ligga på samma kalorintag även om ja har en balanserad kost men , jag väljer att bara äta protein och även fett , jag tycker att kolhydrater gör bara så att man blir sugen på att äta nått hela tiden dvs man blir aldrig mätt på kolhydrater , så istället kommer jag och ha en laddning 1 gång i veckan och ska ligga på -1000

kjell33
2009-05-29, 08:58
Du kommer att bli hungrig hur du än gör. Dessutom är mättnadskänsla ngt subjektivt. Glöm inte att du också behöver vitaminer och mineraler. Bättre att följa deffguiden som är väl beprövad sen länge och hålla i även om det går trögt.

kjell33
2009-05-29, 08:59
Lite tröstlöst att svara när du hela tiden ignorerar svaren.

jony
2009-05-29, 09:00
Skulle inte tro att ja blir hungrig .. som ja skrev så tycker jag att de är kolhydrater som gör så att man blir ännu mer hungrigare , ökar söt suget.


Vilka svar har jag ignonerat ?

King Grub
2009-05-29, 09:02
jag vet men det jag menar jag kommer ju att ligga på samma kalorintag även om ja har en balanserad kost men , jag väljer att bara äta protein och även fett , jag tycker att kolhydrater gör bara så att man blir sugen på att äta nått hela tiden dvs man blir aldrig mätt på kolhydrater , så istället kommer jag och ha en laddning 1 gång i veckan och ska ligga på -1000

Det går bra att ta bort kolhydraterna, men det låter som om du tänker skära ner för mycket på fettet också till förmån för en massa onödigt och belastande protein.

jony
2009-05-29, 09:04
Det går bra att ta bort kolhydraterna, men det låter som om du tänker skära ner för mycket på fettet också till förmån för en massa onödigt och belastande protein.

jag kommer och försöka ligga mellan 0,5-1 x kroppsvikt på fett hur tycker du de låter?

Fru_Flisa
2009-05-29, 09:05
Du behöver ju inte äta överdrivet mycket protein bara för att du utesluter kolhydrater, varför inte äta en större mängd kolhydratsfattiga grönsaker? Det mättar sen är det inget som gör att du blir hungrigare bara för att det är kh. Får du i dej minelarer och vitaminer också och dessutom går deffen fortare om du skär ner lite på ett onödigt högt proteinintag till förmån för lite mindre energitäta livsmedel.
(Och så fett också förstås, skär inte ner på det under det rekommenderade)

jony
2009-05-29, 09:07
Du behöver ju inte äta överdrivet mycket protein bara för att du utesluter kolhydrater, varför inte äta en större mängd kolhydratsfattiga grönsaker? Det mättar sen är det inget som gör att du blir hungrigare bara för att det är kh. Får du i dej minelarer och vitaminer också och dessutom går deffen fortare om du skär ner lite på ett onödigt högt proteinintag till förmån för lite mindre energitäta livsmedel.
(Och så fett också förstås, skär inte ner på det under det rekommenderade)

Jo självklart tänker jag äta grönsaker,broccoli,spenat och sånt , hur mycket fett rekommenderas?

Flexipop
2009-05-29, 10:09
1g per kilo.

BigSpawn
2009-05-29, 10:33
en så kallad keto diet funkar bäst för mig kan jag säga, äter mycket protein och fett och så lite kolhydrater som möjligt(förutom efter gympasset), jag blir inte alls lika hungrig och tycker mig få bäst resultat ifrån det:)
1G fett/kg låter väl rimligt, jag brukar försöka få det mesta av det från bra fettkällors så som fisk och oljor

jony
2009-05-29, 10:56
Okej höjer på fettet också tack för svar och all hjälp alla!