handdator

Visa fullständig version : Dela Upp Middagen i 2 omgångar" ?


Gymfjollan
2009-05-28, 18:14
Tjena som topic lyder så undrar jag ifall man får bättre effekt av att dela in en middag i 2 omgångar med 1 timme och 20 minuters mellan rum ( 80 minuter) och ja då äter man lika mycket som om man skulle bara äta en gång ,

Crljenac
2009-05-28, 18:16
Spelar ingen roll. Är det "sjukt mycket mat" så kan jag förstå om du inte vill bli propp_jävla_mätt och dela upp måltiden, annars finns där ingen större vits imho.

Gymfjollan
2009-05-28, 18:17
Spelar ingen roll. Är det "sjukt mycket mat" så kan jag förstå om du inte vill bli propp_jävla_mätt och dela upp måltiden, annars finns där ingen större vits imho.


tänkte på att man ska äta varje 90 minut (1 timme 30 min) så det ger absolut ingen skillnad ?

Lellan
2009-05-28, 18:39
tänkte på att man ska äta varje 90 minut (1 timme 30 min) så det ger absolut ingen skillnad ?

Varför skulle man behöva äta varje 90e minut? :confused: Liter lite jobbigt för tandhälsan om inte annat..

Exhale_
2009-05-28, 18:42
Det där med måltidsupplägg väljer man lite själv. Vill du äta med större mellanrum än 3-4 timmar (som var lite av en standard förut) så spelar det inte sån stor roll.

I det stora hela är det energibalansen sett över en längre tid som spelar roll. Styrketränar du är även näringstiming runt träningen rätt viktigt för bra resultat.

Handcuff
2009-05-28, 18:52
tänkte på att man ska äta varje 90 minut (1 timme 30 min) så det ger absolut ingen skillnad ?

Vad händer om man inte äter var 90:e minut :confused:

Gymfjollan
2009-05-28, 18:59
Det där med måltidsupplägg väljer man lite själv. Vill du äta med större mellanrum än 3-4 timmar (som var lite av en standard förut) så spelar det inte sån stor roll.

I det stora hela är det energibalansen sett över en längre tid som spelar roll. Styrketränar du är även näringstiming runt träningen rätt viktigt för bra resultat.

aha okey :) så man hamnar inte i ett katabolt tillstånd om man inte äter regelbundet ?


Vad händer om man inte äter var 90:e minut :confused:


Hamnar i katabolt tillstånd, Har hört (Vet ej vart/vem) men att man ska äta varje 90 minut för att hålla sig anabol annars hamnar kroppen i katabolt tillstånd ,

så detta försöker jag hålla, efter min vanliga middag så äter jag 2-3 små måltider innan läggdags,

Handcuff
2009-05-28, 19:09
aha okey :) så man hamnar inte i ett katabolt tillstånd om man inte äter regelbundet ?

Hamnar i katabolt tillstånd, Har hört (Vet ej vart/vem) men att man ska äta varje 90 minut för att hålla sig anabol annars hamnar kroppen i katabolt tillstånd ,

så detta försöker jag hålla, efter min vanliga middag så äter jag 2-3 små måltider innan läggdags,

Så bara för att du hört det av någon okänd/oklart var och varför - så följer du ändå rådet?

Att äta ofta är inte vansinnigt på något vis men ger nog inga fördelar mot att äta större måltider mer sällan.

Gymfjollan
2009-05-28, 19:10
Så bara för att du hört det av någon okänd/oklart var och varför - så följer du ändå rådet?

Att äta ofta är inte vansinnigt på något vis men ger nog inga fördelar mot att äta större måltider mer sällan.

bodybuilders var det iallfall, sen så har jag kollat in dem flesta stora byggares hemsidor där äter dem 8-10 ggr per dag så det måste ju fylla något syfte ?

Handcuff
2009-05-28, 19:14
bodybuilders var det iallfall, sen så har jag kollat in dem flesta stora byggares hemsidor där äter dem 8-10 ggr per dag så det måste ju fylla något syfte ?

Bodybuilders har fördelar av bla. olika preparat som vi inte behöver diskutera närmre som helt andra förutsättningar för att kunna tillgodogöra sig det dom proppar i sig. De kanske inte får i sig lika mycket om de äter färre gånger heller :)

Men om du äter 4 eller 8 gånger/dag ger ingen praktisk skillnad. Förutom lite fler hål i tänderna möjligtvis....och kanske lite jobbigare för magen.

King Grub
2009-05-28, 19:15
Nej, det finns inga belägg för påståenden att man bygger muskler effektivare om man äter 8 gånger i stället för 3 gånger per dag.

Gymfjollan
2009-05-28, 19:35
Men varför äter då bodybuilders 8 mål mat om dagen c.a ?

nu syftar jag både under deff å bulk,

Eddie Vedder
2009-05-28, 19:49
Men varför äter då bodybuilders 8 mål mat om dagen c.a ?

nu syftar jag både under deff å bulk,

Dels för att det finns myter som du själv nyss märkt. Dvs "sanningar" om vad som är bäst och då efterlevs av andra. Det gäller inte bara byggare heller, det ser man överhuvudtaget mycket av inom idrotten.

En annan faktor är den ganska logiska att det ofta handlar om väldiga energibehov, då kan det underlätta att dela upp måltiderna väldigt och att dessutom låta en hel del bestå av drinkar istället för fast föda.

För övrigt har jag aldrig någonsin hört 90 minuter förut. Var tredje timme brukar vara "standardmyten" men jag har även läst och hört om varannan timme. Nu slogs det rekordet med 30 minuter. Nästa steg blir väl att BB-eliten anammar intaget för cyklisterna i Tour de France och ligger med dropp fast med protein istället för glukos.:D

Gymfjollan
2009-05-28, 20:14
Dels för att det finns myter som du själv nyss märkt. Dvs "sanningar" om vad som är bäst och då efterlevs av andra. Det gäller inte bara byggare heller, det ser man överhuvudtaget mycket av inom idrotten.

En annan faktor är den ganska logiska att det ofta handlar om väldiga energibehov, då kan det underlätta att dela upp måltiderna väldigt och att dessutom låta en hel del bestå av drinkar istället för fast föda.

För övrigt har jag aldrig någonsin hört 90 minuter förut. Var tredje timme brukar vara "standardmyten" men jag har även läst och hört om varannan timme. Nu slogs det rekordet med 30 minuter. Nästa steg blir väl att BB-eliten anammar intaget för cyklisterna i Tour de France och ligger med dropp fast med protein istället för glukos.:D


jo det är verkligen sant, ja där har du en poäng, TAck så mycket för svar =)

z_bumbi
2009-05-28, 21:16
Nästa steg blir väl att BB-eliten anammar intaget för cyklisterna i Tour de France och ligger med dropp fast med protein istället för glukos.:D

Jag har för mig att det redan är testat. *screwy*

Rickard
2009-05-28, 21:28
Borde inte extremt täta matintag försämra insulinkänsligheten?

Sniggel
2009-05-28, 21:34
Dels för att det finns myter som du själv nyss märkt. Dvs "sanningar" om vad som är bäst och då efterlevs av andra. Det gäller inte bara byggare heller, det ser man överhuvudtaget mycket av inom idrotten.

En annan faktor är den ganska logiska att det ofta handlar om väldiga energibehov, då kan det underlätta att dela upp måltiderna väldigt och att dessutom låta en hel del bestå av drinkar istället för fast föda.

För övrigt har jag aldrig någonsin hört 90 minuter förut. Var tredje timme brukar vara "standardmyten" men jag har även läst och hört om varannan timme. Nu slogs det rekordet med 30 minuter. Nästa steg blir väl att BB-eliten anammar intaget för cyklisterna i Tour de France och ligger med dropp fast med protein istället för glukos.:D

Det förekommer redan dropp med aminosyror hos en känd svensk byggare enligt en säker källa till mig (som hälsat på hos honom). Säger inte vem.