handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver, lever och njurar


Casu
2009-05-28, 14:51
Tjena.

Tänkte bara höra om proteinpulver är "farligt" för lever och njurar. Vad kan hända isåfall? Varför är det så många som tar proteinpulver om det är farligt/mindre bra?

Olaaa
2009-05-28, 14:53
Proteinpulver är vanligt protein som finns i vanlig mat. Inte farligt alls.

King Grub
2009-05-28, 14:56
En teoretisk toxisk gräns för proteinintag har lagts fram vid runt 3.5 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, men det gäller totalt intag, alla källor inräknade, föda som ev pulver.

Proteinet i proteinpulver är bara vanligt mjölkprotein och påverkar inte organen annorlunda än samma mängd från "riktig" mjölk.

Olaaa
2009-05-28, 15:01
En teoretisk toxisk gräns för proteinintag har lagts fram vid runt 3.5 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, men det gäller totalt intag, alla källor inräknade, föda som ev pulver.

Proteinet i proteinpulver är bara vanligt mjölkprotein och påverkar inte organen annorlunda än samma mängd från "riktig" mjölk.

Det är väl lite som för nästan allt annat, nästan allt kan bli farligt/mindre nyttigt i sjukliga/överdrivet stora mängder, till och med vatten.

värstingen
2009-05-28, 15:17
Tjena.

Tänkte bara höra om proteinpulver är "farligt" för lever och njurar. Vad kan hända isåfall? Varför är det så många som tar proteinpulver om det är farligt/mindre bra?
Tittade du också på The Voice imorse? :thumbup:

Casu
2009-05-28, 15:23
Nej faktiskt inte, men min flickvän gjorde det. Och så sa hon att Musse pratade om att proteinpulver dåligt för lever och njure, därför jag undrade.. Men vad pratade han om då? :S Bara strunt eller?

King Grub
2009-05-28, 15:25
Bara strunt eller?

Ja, det är strunt. Som jag sade, det är vanligt mjölkprotein och påverkar organen på precis samma sätt.

Casu
2009-05-28, 15:37
Okej, tackar Grub :)

Scratch89
2009-05-28, 16:20
Musse har fått ett par för många slag i huvudet. :)

Frumpish
2009-06-06, 12:07
Bumpar denna tråden då min fråga inte kändes som en ny tråd direkt, undrar om det finns riktlinjer för hur mycket vatten kroppen behöver per gram protein som upptas?

King Grub
2009-06-06, 13:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1891296&postcount=27

Frumpish
2009-06-06, 14:12
perfekt!

Anders The Peak
2009-06-07, 09:37
Research has indicated that increased dietary protein intake (up to 1.6 g protein . kg(-1) . d(-1)) may enhance the hypertrophic response to resistance exercise.

Måltider som innehåller 20-25 gr protein ger maximal muskelproteinsyntes.

Då är frågan att under normala omständigheter i energibalans vilken nytta eller vilken påverkan överintaget har på organismen.

Vi vet att för mycket protein påverkar testosteronnivåerna(S-Testosteron)* negativt.

*S-Testosteron

Hos en man bildas mer än 90% av testosteron i testiklarna. Testosteronets syntes styrs via LH insöndring från hypofysen och hålls relativt konstant genom att testosteron hämmar LH-insöndringen.

Kvinnans testosteron bildas som en biprodukt vid syntesen av kortikoider och östrogener och varierar således med syntesen av dessa utan självständig reglering via hypofysen.

I plasma binds ca ½ av testosteronet till *SHBG och resten främst till albumin med låg affinitet.

Endast 1- 2% är fritt. Halveringstiden i plasma är ca 4 min och koncentration har uttalad dygnsvariation (300 %) med högsta värden morgon och f m.

mikaelj
2009-06-07, 09:56
Enbart upp till 1,6g/kg^dag, eller även mer? (evighetsdiskussionen om hur mycket protein man bör äta...)

King Grub
2009-06-07, 09:59
Kanske, kanske inte. Det finns inga belägg för påståenden att mer behövs, men man vet inte var den fysiologiska gränsen går vid tung styrketräning, på sikt, och inte heller hur individuell den gränsen är.

For athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake and relatively high intakes might be the best recommendation. Of course, muscle anabolism may be enhanced by varying the type and timing of protein and amino acid ingestion. Even if 2.5–3.0 g protein / kg BW day is consumed and this amount of protein is more than the synthetic machinery canprocess, the excess will simply be oxidized. As long as the intake of other nutrients important to the success of an athlete is not compromised, there appears to be little harm in ingesting these high amounts.

Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant. Whereas this concept runs counter to popular perception, real-life examples abound in obese individuals who have significantly elevated muscle mass despite living sedentary lives. Thus, it is likely that increasing AMINO ACID intake in accord with the principles discussed above to optimize effectiveness will promote muscle anabolism, whether in depleted individuals such as the elderly or in active athletes trying to increase muscle mass.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

Having established the time window within which amino acid stimulation of protein synthesis is maximal, we moved on to investigate the dose response relationship between infused amino acids and muscle protein turnover. The results suggested that muscle protein synthesis was stimulated almost linearly within the normal physiological range of plasma amino acids.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3225S-7S. Latency, duration and dose response relationships of amino acid effects on human muscle protein synthesis.

Braavo
2009-06-07, 12:13
Sötningsmedlet som finns i många proteinpulver måste väl ha någon inverkan på kroppen? Aspartam har man ju hört att det inte ska vara helt okej i stora mängder.. Så det blir ju inte "bara" som vanligt mjölkprotein eller?

King Grub
2009-06-07, 12:15
Vilka mängder proteinpulver använder du egentligen som kommer upp i sådana "stora mängder" sötningsmedel att det inte blir okej?

Braavo
2009-06-07, 12:17
Inte över vad som är rekomenderat i alla fall.. Så sötningsmedlet i proteinpulver är en så pass liten del att det inte har någon negativ påverkan alls?

Sverker
2009-06-07, 12:23
Jag har en uträkning i slutet av denna tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85385&highlight=adi+aspartam

Du avgör själv. !00 g proteinpulver är långt under ADI. Har du nolltolerans så avstå. Själv äter jag 50 - 100 g proteinpulver varje dag.

Braavo
2009-06-07, 12:27
Jag har en uträkning i slutet av denna tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85385&highlight=adi+aspartam

Du avgör själv. !00 g proteinpulver är långt under ADI. Har du nolltolerans så avstå. Själv äter jag 50 - 100 g proteinpulver varje dag.

Tack så mycket, bra uträkning! :)

Ligger ungefär på samma mängd, 50-100 g proteinpulver / dag, så då behöver jag inte hänga upp mig på det mer iaf!

Lacenicienta
2009-06-07, 13:08
Inte över vad som är rekomenderat i alla fall.. Så sötningsmedlet i proteinpulver är en så pass liten del att det inte har någon negativ påverkan alls?

Finns ju naturella proteinpulver utan sötningsmedel så det e ju att föredra.
Kanske att den lilla mängd du får i dig av din dagliga dos inte e skadlig men om du samtidigt stoppar i dig mat med mycket tillsatser som tex halvfabrikat och godis fyller du ju på med skit som kroppen måste jobba extra hårt med för att rensa ut... vikket knappast e positivt. Dessutom kan kroppen inte bryta ner sukraloset istället kommer det ut i naturen.. Drygt.

Eddie Vedder
2009-06-07, 13:17
Kanske att den lilla mängd du får i dig av din dagliga dos inte e skadlig men om du samtidigt stoppar i dig mat med mycket tillsatser som tex halvfabrikat och godis fyller du ju på med skit som kroppen måste jobba extra hårt med för att rensa ut...

Ta det lite lugnt nu. Jag säger inte emot dig men du uttalar dig med ganska överdriven övertygelse om hur farligt "kemikalier och tillsatser" är. Det är en OTROLIGT heterogen grupp ämnen, lite skillnad på natriumnitrit och askorbinsyra t.ex. Var mer specifik för vilket tillsatsämne du syftar på.

Tolkia
2009-06-07, 14:34
+1 på Eddie. Samma gäller här som i diskussionerna om naturligt vs. onaturligt - "kemikalie" är inte liktydigt med "skadlig". Vanligt bordssalt är också en "kemikalie".

Sniggel
2009-06-07, 19:43
En teoretisk toxisk gräns för proteinintag har lagts fram vid runt 3.5 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, men det gäller totalt intag, alla källor inräknade, föda som ev pulver.

Proteinet i proteinpulver är bara vanligt mjölkprotein och påverkar inte organen annorlunda än samma mängd från "riktig" mjölk.

Och man kan ju nämna att det är många individer som ligger regelbundet över detta intag året runt. Jag själv har legat i minst 4 månader på 4g/kg och i cirka 3 månader (eller var det mer?) på 4.5g/kg.

Vilka är de teoretiska symtomen som skulle kunna dyka upp?
Jag antar att kroppen inte hinner tillverka tillräckligt med urea?
Borde man inte kunna anta att kroppen är anpassningsbar (blir bättre på att tillverka urea) och de studier som gjorts på individer har gjorts på de som inte är vana vid höga proteinintag?