handdator

Visa fullständig version : 2000% föhöjd nivå av tillväxthormon!


dojjan
2009-05-28, 12:59
Hej, jag läste i en bok (http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=1065) i dag om olika hormoner osv. En sak jag läste var att styrketräning kraftigt höjde nivån av testosteron och tillväxthormon i kroppen men att explosiva intervaller skulle vara ännu bättre. I en studie hade man uppmätt 2000% förhöjd nivå av tillväxthormon. Dock var denna studien gjord på elitidrottsmän men jag tycker ändå det låter lite väl bra för att vara sant. Författaren föreslog att man skulle träna lite explosiva intervaller innan sitt styrketräningspass för att främja muskel och styrkeutväckligen. Är det någon som kan styrka detta eller säga om det är ren bs?

burre
2009-05-28, 13:03
100% förhöjda värden betyder inte att du bygger muskler dubbelt så snabbt...

dojjan
2009-05-28, 13:10
100% förhöjda värden betyder inte att du bygger muskler dubbelt så snabbt...

Det var väl inte det jag undrade över huvud taget?

Asdf
2009-05-28, 13:15
Det är välkänt att explosiva intervaller i samband med styrketräning främjar muskeltillväxt. Kommer ej ihåg ifall det var före eller efter styrke man skulle lägga detta däremot

Du kan ju söka på pubmed efter nyckelord och se om du hittar belägg för att det var just så högt, 2000% vet jag ej, men exakta siffror finns ju

burre
2009-05-28, 13:20
Du skriver att 2000% är superjättemkt och helt orimligt. Jag får bilden av att du inte riktigt har nåt att jämföra med eller vet hur mkt 2000% egentligen är (vilken betydelse det får).
Om man kan höja nivåerna med 147% bara av att inte tajja på en vecka så känns det ju itne helt orimligt att en elitidrottsman under vissa omständigheter kan höja med 2000%?


Men jag vet inget heller så jag valsar bara runt och fördriver bara lite tid. Lalalala

King Grub
2009-05-28, 13:22
Författaren föreslog att man skulle träna lite explosiva intervaller innan sitt styrketräningspass för att främja muskel och styrkeutväckligen.

This study examined effects of prior sprint exercise on hormonal responses to subsequent resistance exercise with different recovery periods between exercise bouts. Methods : Nine men performed three types of exercise regimens: 1) resistance exercise only (R), 2) resistance exercise with prior sprint exercise and 60 min of rest (SR60), and 3) resistance exercise with prior sprint exercise and 180 min of rest (SR180). Sprint exercises consisted of maximal sprint cycling (eight sets of 5-s sprints with 30-s rest periods between sets) with prior 10-min warm-up. Resistance exercise consisted of five exercises, each with three sets at a 10-repetition maximum with 1-min rest periods. Results: Prior sprint exercise significantly increased blood lactate, glycerol, epinephrine, norepinephrine, growth hormone (GH), and free testosterone concentrations (P < 0.05). Before the resistance exercise, free fatty acids concentration was higher in the SR180 trial than in the SR60 and R trials (P < 0.05), whereas GH concentration was significantly higher in the SR60 trial (P < 0.01). After the resistance exercise, no significant difference was found in responses of pH, epinephrine, norepinephrine, and free testosterone among trials. The SR180 trial showed a smaller GH response (peak value: 7.8 ± 1.6 (SE) ng·mL-1) than in the R trial (12.8 ± 3.7 ng·mL-1), with no significant difference between trials. In the SR60 trial, GH response to resistance exercise was attenuated (3.3 ± 1.2 ng·mL-1, P < 0.01). Maximal strength and power measured immediately before the resistance exercise showed no difference among trials. Conclusion: These results indicate that GH response to resistance exercise was attenuated strongly when the exercise was preceded by sprint exercise and a shorter (60 min) recovery period.

Attenuated growth hormone response to resistance exercise with prior sprint exercise. Medicine and science in sports and exercise, 2007, vol. 39, no1, pp. 108-115.

King Grub
2009-05-28, 13:23
http://jap.physiology.org/content/vol92/issue2/images/medium/dg0121238004.gif

Serum growth hormone (GH) concentrations at rest and during 1 h of recovery after two 30-s maximal cycle ergometer sprints for the fast (black-lozenge ) and slow () trials.

J Appl Physiol 92: 602-608, 2002.

King Grub
2009-05-28, 13:25
Exercise is a potent stimulus for the release of human growth hormone (hGH), but the time course of the hGH response to sprint exercise has not been studied. The aim of the present study was to determine the time course of the hGH response to a 6 s and a 30 s maximal sprint on a cycle ergometer. Nine males completed two trials, on one occasion performing a single 6 s sprint and on another a single 30 s sprint. They then rested on a couch for 4 h while blood samples were obtained. Three of the participants completed a further control trial involving no exercise. Metabolic responses were greater after the 30 s sprint than after the 6 s sprint. The highest measured mean serum hGH concentrations after the 30 s sprint were more than 450% greater than after the 6 s sprint (18.5 +/- 3.1 vs 4.0 +/- 1.5 mug.l(-1), P < 0.05). Serum hGH also remained elevated for 90-120 min after the 30 s sprint compared with &SIM; 60 min after the 6 s sprint. There was a large inter-individual variation in the hGH response to the 30 s sprint. In the control trial, serum hGH concentrations were not elevated above baseline at any time. It would appear that the duration of a bout of maximal sprint exercise determines the magnitude of the hGH response, although the mechanism for this is still unclear.

The time course of the human growth hormone response to a 6 s and a 30 s cycle ergometer sprint. Journal of sports sciences. 2002, vol. 20, no6, pp. 487-494 (1 p.1/4).

dojjan
2009-05-28, 13:32
Text och bild.

Där kom svaret jag väntade på :bow:

Asdf
2009-05-28, 13:34
Studien påpekar en "shorter 60min recovery period". Men de flesta som kör explosiva intervaller gör ju detta i samband med sin gymträning vad jag sett, även sprinters och väntar inte 1h mellan de båda

Hade varit intressant och se ifall GH utsöndringen blev förhöjd med de båda träningsformerna efter varann. Löparpass som överstiger 20-25min utsöndrar ju t.ex mycket kraftigare mängder av kortisol t.ex

Asdf
2009-05-28, 13:41
Tack grub för den andra studien! Den visade ju klart och tydligt att den akuta effekten av GH utsöndring kan gynna ens träning ifall man gör sprintträningen före så tuff som möjligt och tränar direkt efter, eller åtminstone inom det tidsfönstret som GH är förhöjd.

Kom parallellt att tänka med på de många EAA-studier, där den akuta höjning av proteinsyntesen vid intag på tom mage gynnar ens träning ifall det sker _direkt_ före träning

Vad tror ni om ett riktigt tungt sprintpass direkt efter gymträning t.ex?

King Grub
2009-05-28, 13:59
Vet ni vad "attenuated" betyder?

GH response to resistance exercise was attenuated strongly when the exercise was preceded by sprint exercise

Ledtråd: det är inte "ökar"...

Sniggel
2009-05-28, 13:59
Det här var faktiskt en ganska intressant studie, speciellt som jag planerat att börja sprintträna snart.

Asdf
2009-05-28, 14:40
Vet ni vad "attenuated" betyder?



Ledtråd: det är inte "ökar"...

Menar du att man ej kan tillgodogöra sig detta fönster av förhöjda GH nivåer med gymträning direkt efter sprint, pga att den GH frisättning man får av vanlig gymträning är lika hög eller högre?

King Grub
2009-05-28, 14:42
Det står att GH-frisättningen styrketräningen åstadkommer minskar kraftigt om den träningen föregås av sprintträning.

Asdf
2009-05-28, 14:56
Det låter osannolikt att GH utsöndras akut vid två efterföljande aktiviteter med 1h vila emellan. Det kan nog ingen innan studien gjordes ha antagit och som den sedan faktiskt bevisar. Det finns ju en negativ feedback för alla hormonella responser för att åstadkomma balans.

Det jag reagerar på, och som man i träningsammanhang vill veta, är ifall två tätt efterföljande aktiviteter ( max 5min vila t.ex istället för 60min) istället ger en kraftigare GH frisättning än vid enstaka aktivitet i sig?

King Grub
2009-05-28, 14:59
Nej, samma sak gäller då.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15714290

"Vanlig" konditionsträning där, men även sådan stimulerar GH-frisättningen kraftigt.

För övrigt är tillväxthormon inte ett muskeluppbyggande hormon hos vuxna.

Asdf
2009-05-28, 15:38
Det var trist :/
Ser tydligen ut som att det är koncentrationen av fria fettsyror i blodet som påverkade alltför höga GH nivåer. Dessa var som mest förekommande vid 60min konditionsträning än vid 5min.
Antagligen lär det väl inte göra någon skillnad hur man än laborerar med det :/

Sniggel
2009-05-28, 16:06
Vad skulle hända om man tillför kolhydrater mellan sprintpasset och en styrketräningssession? (på GH-utsöndringen i samband med styrketräning).
GH-utsöndringen från sprintpasset borde ju undertryckas rejält och då kanske det går att få en större respons (normal) från styrketräningen.
Vad är meningen med detta undrar kanske vissa?
Jag syftade helt enkelt på ett sätt att kunna träna sprint + styrka samma dag nära varann och kunna återhämta sig bra emellan passen utan någon negativ påverkan på hormoniell nivå (alltså ej ett sätt att försöka boosta några hormoner).

King Grub
2009-05-28, 16:14
Vad skulle hända om man tillför kolhydrater mellan sprintpasset och en styrketräningssession? (på GH-utsöndringen i samband med styrketräning).
GH-utsöndringen från sprintpasset borde ju undertryckas rejält och då kanske det går att få en större respons (normal) från styrketräningen.
Vad är meningen med detta undrar kanske vissa?

Kolhydrat i samband med styrketräning ökar GH-frisättningen, inte tvärtom som i vila (Med Sci Sports Exerc. 2004 Apr;36(4):689-96, Influence of nutrition on responses to resistance training).

Sniggel
2009-05-28, 21:43
Antar att "GI" är ett snedtramp på tangentbordet?
Ok. Får ta en titt på studien.