handdator

Visa fullständig version : Stretching hämmar proteinsyntesen i muskulaturen


King Grub
2009-05-28, 09:15
Trots uppreglering av anabola signaler.

Muscle protein synthesis is increased after exercise, but evidence is now accruing that during muscular activity it is suppressed. In life, muscles are subjected to shortening forces due to
contraction, but are also be subject to stretching forces during lengthening. It would be biologically inefficient if contraction and stretch has different effects on muscle protein turnover, but little is known about the metabolic effects of stretch. To investigate this, we assessed myofibrillar and sarcoplasmic protein synthesis (MPS, SPS, respectively) by incorporation of [1-(13)C]proline (using gas chromatography-mass spectrometry) and anabolic signalling (by phospho-immunoblotting and kinase assays) in cultured L6 skeletal muscle cells during 30 min of cyclic stretch and over 30 min intervals for up to 120 min afterwards. SPS was unaffected, whereas MPS was suppressed by 40+/-0.03% during stretch, before returning to basal rates by 90-20 min afterwards. Paradoxically, stretch stimulated anabolic signalling with peak values after 2-30 min: e.g. focal adhesion kinase (FAK Tyr576/577; +28+/-6%), protein kinase B activity (Akt; +113+/-31%), p70S6K1 (ribosomal S6 kinase Thr389; 25+/-5%), 4E binding protein 1 (4EBP1 Thr37/46; 14+/-3%), eukaryotic elongation factor 2 (eEF2 Thr56; -47+/-4%), extracellular regulated protein kinase 1/2 (ERK1/2 Tyr202/204; +65%+/-9%), eukaryotic initiation factor 2alpha (eIF2alpha Ser51; -20+/-5%, P<0.05) and eukaryotic initiation factor 4E (eIF4E Ser209; +33+/-10%, P<0.05). After stretch, except for Akt activity, stimulatory phosphorylations were sustained: e.g. FAK (+26+/-11%) for >/=30 min, eEF2 for >/=60 min (peak -45+/-4%), 4EBP1 for >/=90 min (+33+/-5%), and p70S6K1 remained elevated throughout (peak +64+/-7%). Adenosine monophosphate-activated protein kinase (AMPK) phosphorylation was unchanged throughout. We report for the first time that acute cyclic stretch specifically suppresses MPS, despite increases in activity/phosphorylation of elements thought to increase anabolism.

J Physiol. 2009 May 26. Cyclic stretch reduces myofibrillar protein synthesis despite increases in FAK and anabolic signalling in L6 cells.

http://jp.physoc.org/content/early/2009/05/22/jphysiol.2009.169854.full.pdf+html

obesogen
2009-05-28, 09:17
tack för den grub! :thumbup:

Martin Löwgren
2009-05-28, 09:17
Tack *flex*

dt06mj2
2009-05-28, 10:04
Tack *flex*

Denna länken känner jag att du kommer ha i högsta hugg när stretchningsdiskussioner hägrar på flashback. :whipped:

Tack för länken förresten!

Lellan
2009-05-28, 10:06
För mig som inte orkar läsa :em:, när är bästa tidpunkten om man vill stretcha då? :)

jwzrd
2009-05-28, 10:08
Ska man läsa detta som att stretch får kroppen/muskeln i träningsläge igen eller längre?

King Grub
2009-05-28, 10:09
För mig som inte orkar läsa :em:, när är bästa tidpunkten om man vill stretcha då? :)

Nybildningen av muskelprotein undertrycks nog oavsett tidpunkt.

Sedan är den ev dosrelaterade effekten inte undersökt.

Anders The Peak
2009-05-28, 10:31
Paradoxically, stretch stimulated anabolic signalling with peak values after 2-30 min
We report for the first time that acute cyclic stretch specifically suppresses MPS, despite increases in activity/phosphorylation of elements thought to increase anabolism.
Hur ska man tolka det här då?

King Grub
2009-05-28, 10:32
Vem vet, än? Det kanske är så som med styrketräning, att proteinsyntesen undertrycks under aktiviteten, för att sedan uppregleras i stället. Mer varaktiga mätningar krävs.

Martin Löwgren
2009-05-28, 10:33
Denna länken känner jag att du kommer ha i högsta hugg när stretchningsdiskussioner hägrar på flashback. :whipped:

Tack för länken förresten!

Snarare mot motstridiga fotbollstränare :thumbup:

Black Star Abyss
2009-05-28, 12:06
Kanske bättre att stretcha före träningen då? Eller tänker jag fel nu?

burre
2009-05-28, 12:13
Kanske bättre att stretcha före träningen då? Eller tänker jag fel nu?

Ja, det spelar ingen roll när man strechar som jag förstår det.

Fortsätt strecha om du känner att du får ut nåt av det. Antagligen är skillnaden så liten att den inte märks ändå. (Coleman kan gå ner i split å han var störst på jorden...)

1911
2009-05-28, 12:14
Ponera att man låter bli att stretcha och då drar på sig en sträckning/muskelbristning och får vila 2-3 veckor, då har man snabbt förstört vitsen med att inte stretcha. Ingen stretching = större skaderisk
större skaderisk = större risk för uppehåll i träningen
uppehåll i träningen = minskad muskeltillväxt

Och jag tror att det är mer fatalt att vila några veckor än att stretcha efter passen.


Intressant studie!

Liven
2009-05-28, 12:18
Mer muskler eller gå runt och ha ont? Hm, väljer nog det sistnämnda.

Jag måste stretcha annars får jag ont i rygg och magmuskulatur. Hur mycket stretchningens roll har i praktiken för muskeluppbyggnad lär ju inte vara så märkbart befintlig.

birra_peroni
2009-05-28, 12:18
Ponera att man låter bli att stretcha och då drar på sig en sträckning/muskelbristning och får vila 2-3 veckor, då har man snabbt förstört vitsen med att inte stretcha. Ingen stretching = större skaderisk
större skaderisk = större risk för uppehåll i träningen
uppehåll i träningen = minskad muskeltillväxt

Och jag tror att det är mer fatalt att vila några veckor än att stretcha efter passen.


Intressant studie!

Det finns väl inga studier på att utebliven stretching ökar risken för skador?

Morty
2009-05-28, 13:39
Detta verkar tala extra mycket för att använda full ROM och få "stretchen" under styrketräningen?

stolpskott
2009-05-28, 13:46
ROM? Är det att utöva rörelserna så stort som möjligt eller? (ren gissning)

Asdf
2009-05-28, 13:53
Med bakgrund till att detta är ett in vitro experiment och hur de utformat cellernas stretchövningar kan man väl säga att kampsportare lider störst risk för hypotrofi om man ska dra slutsatser ;)

dt06mj2
2009-05-28, 13:55
ROM? Är det att utöva rörelserna så stort som möjligt eller? (ren gissning)

Full ROM = Full Range Of Motion = "Full" rörelselängd

Morty
2009-05-28, 13:56
ROM? Är det att utöva rörelserna så stort som möjligt eller? (ren gissning)

ROM = Range of motion! Full ROM = man försöker att träna i muskeln från stretchad position till full kontraktion.

tigerofsweden
2009-05-28, 13:56
Undra vad DC-anhängarna säger om detta :)

major Pectoralis
2009-05-28, 14:04
Man skall alltid vara försiktig med att dra några slutsatser i sådana här sammanhang.

Vetenskapliga rapporter skall, som allt annat, läsas ytterst källkritiskt. Inte minst nuförtiden då det uppdagats att många fuskar.

Samtidigt är det intressant att ytterligare en gammal s.k. myt kanske visat sig vara sann, eller åtminstone delvis sann.

Snart visar det sig nog att man kan träna både inre/yttre bröst samt nedre/övre magen också....:)

jwzrd
2009-05-28, 14:06
Undra vad DC-anhängarna säger om detta :)

Jag skulle tro att de blir rätt så glada.

1911
2009-05-28, 14:12
Det finns väl inga studier på att utebliven stretching ökar risken för skador?

Inga studier, bara hårt erfarna upplevelser! :D

birra_peroni
2009-05-28, 14:15
Inga studier, bara hårt erfarna upplevelser! :D

Fast det kan man ju inte veta, det kan ju vara dålig uppvärming eller att man inte kunde utföra övningarna i full ROM från början och där med skadade sig när man inte var tillräckligt rörlig för att accelera vikten i "bottenläget"?

Alternativt för stel för att utföra mark/böj eller liknande övningar ordentligt.

Black Star Abyss
2009-05-28, 14:22
Snart visar det sig nog att man kan träna både inre/yttre bröst samt nedre/övre magen också....:)

Tror jag absolut att det visar sig såsmåningom. ;)

tigerofsweden
2009-05-28, 14:23
Jag skulle tro att de blir rätt så glada.

Jaså? :)

jwzrd
2009-05-28, 14:29
Jaså? :)

Har du läst sammanfattningen? Både träning och stretching undertrycker MPS och stimulerar frisättning av anabola hormoner. Påslaget kommer efteråt och vara, om jag inte minns fel, upp till 48 timmar.

King Grub
2009-05-28, 14:30
Om "påslaget" vad gäller proteinsyntesen även gäller stretching är i o f s inte undersökt.

jwzrd
2009-05-28, 14:33
Om "påslaget" vad gäller proteinsyntesen även gäller stretching är i o f s inte undersökt.

Jag insåg först efter mitt inlägg att jag påstår det. Det var bara om träning jag påstod det. Alltså att det ändå inte är så att man har någon MPS under eller omedelbart efter ett träningspass. Så att, som i fallet med DC-anhängare, börja grina för att deras stretch-moment skulle hämma MPS blir knepigt.

BigSpawn
2009-05-29, 14:43
Men jag körde DC(dogcrapp) ett tag och planerar att köra det igen, och de förestpråkar väl extremstretch(med vikt för att tänja till yttersta läget) för att tänja ut fascian och jag tycker det funkade ganska bra och använder det fortfarande till vissa muskelgrupper.
jaja, oavsett vad denna studien säger kommer jag att fortsätta med detta då det känns bra:)

Ondskapelsen
2011-09-18, 22:55
Har vi fått någon uppföljare på detta? Någon studie med längre mättid etc?

King Grub
2011-09-19, 08:21
Nej.

Fredrik_S
2011-09-19, 08:39
Har vi fått någon uppföljare på detta? Någon studie med längre mättid etc?

Är bizarrt svårt att studera sådant.

För mig räcker det att de flesta av mina förbilder förespråkar/använder sig av mycket stretch king grub, Frank zane, kevin levrone bland andra.

Detta i kombination av personligt upplevd bättre hållning och rörlighet kring axelled skuldror, knä och höftled samt minskning av kroniska spänningsproblem.

Eddie Vedder
2011-09-19, 09:01
Är bizarrt svårt att studera sådant.

Just stretcha eller inte stretcha är ju inte direkt svårt att följa iofs. Man ordinerar ett stretchprogram till ena gruppen och sedan en kontrollgrupp utan stretch. Samma träning och ett försök att kontrollera kostintaget. Om det inte finns några statistiskt signifikanta skillnader efter perioden (typ 12 veckor eller nåt) så kan man ju anta att stretchingen inte är katastrofal för muskeltillväxt i alla fall.

Och dessutom är ju stretching knappast något obeprövat heller, och många har blivit grova och starka "trots" sin stretching. ;) Det enda jag själv undviker är att stretcha före eftersom det påverkar styrkan. Ingen töjning av lår och arsle innan böj exempelvis.

daloatf
2011-09-19, 11:17
Just stretcha eller inte stretcha är ju inte direkt svårt att följa iofs. Man ordinerar ett stretchprogram till ena gruppen och sedan en kontrollgrupp utan stretch. Samma träning och ett försök att kontrollera kostintaget. Om det inte finns några statistiskt signifikanta skillnader efter perioden (typ 12 veckor eller nåt) så kan man ju anta att stretchingen inte är katastrofal för muskeltillväxt i alla fall.

Och dessutom är ju stretching knappast något obeprövat heller, och många har blivit grova och starka "trots" sin stretching. ;) Det enda jag själv undviker är att stretcha före eftersom det påverkar styrkan. Ingen töjning av lår och arsle innan böj exempelvis.

Strechningen görs på uppvärmningsvikten! :)

Eddie Vedder
2011-09-19, 14:22
Strechningen görs på uppvärmningsvikten! :)

Det är samma sak som jag ser det. Det är ju fortfarande inför arbetsseten.

Loke
2011-09-19, 14:36
Det är samma sak som jag ser det. Det är ju fortfarande inför arbetsseten.

Det gör ju iofs att, förutsatt att man bara stretchar så mycket som krävs för att utföra de böjar man vill utföra, stretchande inte har någon betydelse. Stretchar man inte så kommer själva träningen göra det stretchandet, och summan blir lika.

Personligen tror jag att jag lyfter mer om jag stretchar innan. Styrkan vet jag inte hur det blir med, men den negativa effekten verkar inte vara så stor iaf.

Rikard Jansson
2011-09-26, 16:48
Det enda jag själv undviker är att stretcha före eftersom det påverkar styrkan. Ingen töjning av lår och arsle innan böj exempelvis.

Är det något du märkt bara just för dig eller är det något studieresultat?

King Grub
2011-09-26, 16:49
Det är väl dokumenterat att maximal kraftutveckling är nedsatt en antal timmar efter stretching.

KaptenKnäsvag
2011-09-26, 16:58
Ponera att man låter bli att stretcha och då drar på sig en sträckning/muskelbristning och får vila 2-3 veckor, då har man snabbt förstört vitsen med att inte stretcha. Ingen stretching = större skaderisk
större skaderisk = större risk för uppehåll i träningen
uppehåll i träningen = minskad muskeltillväxt

Och jag tror att det är mer fatalt att vila några veckor än att stretcha efter passen.


Intressant studie!

Ponera att stretching inte gör ett jävla skit för skadeförebyggning.

Allstar Übereem
2012-11-01, 22:50
Tror ni detta (alltså nettoresultatet) skulle gälla även om man stretchade direkt efter styrketräning? Jag vill bli vigare, men samtidigt bygga mer muskler.

Tror ni att det är som konditiosnträning, att man bör placera det så långt från styrketräningspassen som möjligt är?

Eller kan man lika gärna köra direkt efter, eftersom proteinsyntesen ändå är undertryckt direkt efter styrkepass av själva styrketräningen, men om man stretchar sig 24 h efter styrketräningen, så bryter man ju av proteinsyntesen (som fortf kan vara "igång" efter 24 h efter styrketräning).

Hur resonerar ni?

Fishtank
2012-11-01, 22:55
Jag stretchar efter löpning eller när jag börjar bli för stel, eventuella effekter på proteinsynteser ignorerar jag då jag prioriterar en funktionell vighet.
Tror nog man kan bli ganska grov med mycket stretching ändå, kolla Fredrik_S

Akagi
2012-11-01, 23:29
Mer muskler eller gå runt och ha ont? Hm, väljer nog det sistnämnda.

Jag måste stretcha annars får jag ont i rygg och magmuskulatur. Hur mycket stretchningens roll har i praktiken för muskeluppbyggnad lär ju inte vara så märkbart befintlig.

Fan va ja garva när ja läste detta :d

EeJay
2012-11-05, 11:25
Det finns väl inga studier på att utebliven stretching ökar risken för skador?

Det finns en mängd studier om stretchings påverkan vid skadeprevention och dem brukar resultera i att stretching kan verka förebyggande mot vissa typer utav skador (så som stukning och sträckningar, "sprains" och "strains").
Det finns även en mängd studier om stretchings påverkan på prestationsförmågan och dem brukar resultera i att stretching sänker prestationsförmågan i de allra flesta avseenden om man stretchar för närpå en prestationsutövning.
Det finns även en mängd studier om stretchings påverkan på återhämtning och träningsvärk och dem brukar resultera i att det varken gör av eller till.

Helt enkelt finns det en massa studier kring stretching så om det är något man är intresserad av är det ganska roligt att söka runt.

När det kommer till skadeprevention så brukar slutsatsen ofta vara att man ska ha ett idrottsspecifikt rörelseomfång för att löpa så liten risk som möjligt för skada. Har man därmed ett begränsat rörelseomfång så skulle stretching kanske kunna ge en det omfång som krävs och på så sätt minska risken för skada? Att ligga i ett specifikt rörelseomfång innebär också att man kan ligga över det (s.k. "överrörlig"). Många studier visar att överrörlighet är precis lika stor skadefaktor som underrörlighet.

EeJay
2012-11-05, 11:30
Tror ni detta (alltså nettoresultatet) skulle gälla även om man stretchade direkt efter styrketräning? Jag vill bli vigare, men samtidigt bygga mer muskler.

Tror ni att det är som konditiosnträning, att man bör placera det så långt från styrketräningspassen som möjligt är?

Eller kan man lika gärna köra direkt efter, eftersom proteinsyntesen ändå är undertryckt direkt efter styrkepass av själva styrketräningen, men om man stretchar sig 24 h efter styrketräningen, så bryter man ju av proteinsyntesen (som fortf kan vara "igång" efter 24 h efter styrketräning).

Hur resonerar ni?

Om du vill bli vigare så skall du inte stretcha varm(vilket jag antar att du är efter styrketräningen).

Mina ören gällande proteinsyntesesen är att folk har bra länge lyckats kombinera stretching med att bli stor och stark. Jag tror att om du misslyckas med att bli stor och stark så har det med andra saker att göra än stretchingen (typ träningsintensiteten, kosten och vilan).

NNIF
2012-11-05, 11:34
Om du vill bli vigare så skall du inte stretcha varm(vilket jag antar att du är efter styrketräningen).



Här verkar det råda olika konsensus, vissa medger att man får bäst effekt av att stretcha varm, andra kall. Andra menar att det är lättare att göra illa sig om man stretchar kall men man får bra resultat av det ändå.

Vad är "sant"? och hur vet man det?

handlar inte "allt" om att komma till det läget då det drar i muskeln och försöka dra den ännu längre?

jag stretchar alltid varm, har blivit mycket vigare, bara inbillning enligt dig? :)

ChrisDEFC
2012-11-05, 12:07
Utan stretch får jag inskränkt rörlighet i både ben (främst höfter) och bröst/axlar vilket påverkar bänk och böj. Så med andra ord:
Stretch > bättre rörlighet i höften > kan köra djupa böj utan problem > mer/större muskler. Däremot så har jag i långa perioder skippat stretch helt för att jag varit överrörlig och det har funkat rätt bra, röligheten blir sakta men säkert försämrad, men är man överrörlig så är det ju det man vill. Så med andra ord räckte det inte mer full rom för att behålla rörligheten utan måste komplettera med stretching.

EeJay
2012-11-05, 14:17
Här verkar det råda olika konsensus, vissa medger att man får bäst effekt av att stretcha varm, andra kall. Andra menar att det är lättare att göra illa sig om man stretchar kall men man får bra resultat av det ändå.

Vad är "sant"? och hur vet man det?

handlar inte "allt" om att komma till det läget då det drar i muskeln och försöka dra den ännu längre?

jag stretchar alltid varm, har blivit mycket vigare, bara inbillning enligt dig? :)

Skulle nog inte säga att det råder olika konsensus, bara att folk har olika ingångsvinklar.

Rörlighetsträning handlar främst om att jobba emot reflexbågen. Med upprepade påfrestningar mot smärtgränsen tillvänjer sig reflexbågen och slår emot senare. Det finns absolut mekaniska faktorer som senor och ligament som kan vara strama men detta är sällan den primära faktorn till "stelhet".

Om man är varm så ökar ens rörelseomfång. Du får därför inte samma påverkan på reflexbågen om du är varm. Därför övar du rörlighet bäst om du stretchar kall.

Och ja, man löper också en större skaderisk om man stretchar kall. Det finns faktiskt en risk att man stretchar av senor och ligament, själva muskeln kan även få bristningar.

De olika ingångsvinklarna handlar väl mer om effektivitet kontra säkerhet.

Det är inte helt döfött att stretcha när man är varm. Däremot så påverkas fel del utav reflexbågen. Det är bättre att bemöta den så nära ryggraden som möjligt för att hela tiden skjuta denna längre och längre bort.

Så du inbillar dig nog inte alls. Däremot har du nog också blivit mycket vigare av att du faktiskt genomför komplexa rörelsemoment(typ knäböj). Så skänk inte all ära åt stretchingen ;)

NNIF
2012-11-05, 15:02
Skulle nog inte säga att det råder olika konsensus, bara att folk har olika ingångsvinklar.

Rörlighetsträning handlar främst om att jobba emot reflexbågen. Med upprepade påfrestningar mot smärtgränsen tillvänjer sig reflexbågen och slår emot senare. Det finns absolut mekaniska faktorer som senor och ligament som kan vara strama men detta är sällan den primära faktorn till "stelhet".

Om man är varm så ökar ens rörelseomfång. Du får därför inte samma påverkan på reflexbågen om du är varm. Därför övar du rörlighet bäst om du stretchar kall.

Och ja, man löper också en större skaderisk om man stretchar kall. Det finns faktiskt en risk att man stretchar av senor och ligament, själva muskeln kan även få bristningar.

De olika ingångsvinklarna handlar väl mer om effektivitet kontra säkerhet.

Det är inte helt döfött att stretcha när man är varm. Däremot så påverkas fel del utav reflexbågen. Det är bättre att bemöta den så nära ryggraden som möjligt för att hela tiden skjuta denna längre och längre bort.

Så du inbillar dig nog inte alls. Däremot har du nog också blivit mycket vigare av att du faktiskt genomför komplexa rörelsemoment(typ knäböj). Så skänk inte all ära åt stretchingen ;)

Har du litteratur på detta? Jag äger en hel del böcker om detta, bla "stora stretchboken" och där står det inte vad du säger, alltså råder det väl olika konsensus?

Jag håller dock med dig, att stretching "tar" bättre om man utför den kall.

EeJay
2012-11-05, 15:34
Har du litteratur på detta? Jag äger en hel del böcker om detta, bla "stora stretchboken" och där står det inte vad du säger, alltså råder det väl olika konsensus?

Jag håller dock med dig, att stretching "tar" bättre om man utför den kall.

Litteratur på vad? Hur reflexbågen fungerar?

NNIF
2012-11-05, 15:40
Litteratur på vad? Hur reflexbågen fungerar?

Stretching, kall vs varm

sedan vad räknas som "varm"? Kan man kvantifiera det?

EeJay
2012-11-05, 16:13
Stretching, kall vs varm

sedan vad räknas som "varm"? Kan man kvantifiera det?

Jag har kommit över dylika artiklar när jag skrivit uppsats. Då vi inte skrivit om varm vs kall stretching men stretching i skadeförebyggande syfte och stretchings påverkan på prestationen så har dom blivit exkluderade.

Däremot så är det väl vida känt hur en uppvärmd kropp fungerar jämtemot en kall?

Edit: Varm borde väl vara över 38 grader? :P

NNIF
2012-11-05, 16:22
Jag har kommit över dylika artiklar när jag skrivit uppsats. Då vi inte skrivit om varm vs kall stretching men stretching i skadeförebyggande syfte och stretchings påverkan på prestationen så har dom blivit exkluderade.

Däremot så är det väl vida känt hur en uppvärmd kropp fungerar jämtemot en kall?

Edit: Varm borde väl vara över 38 grader? :P

Skicka gärna via PM, detta ämne intresserar mig oerhört! :-)

Ja det är det, men är tex gå 10min till gymmet att bli varm, så att om jag stretchar då får jag sämre effekt? Om jag går dit i shorts i november och börjar stretcha, får jag ännu bättre effekt?

jag är inte dryg, jag är frågvis för jag är intresserad som sagt :)