handdator

Visa fullständig version : Glykogen depåer efter deff ?


ztajL
2009-05-28, 01:54
Om man slopat kolhydrater helt en längre tid, hur fyller man bäst på glykogendepåerna i musklerna utan att lägga på sig onödigt fett, spelar GI på carbsen någon roll, äta så mycket som möjligt eller långsamt introducera tillbaka kolhydrater i kosten ? Vad är bäst ?

Eddie Vedder
2009-05-28, 05:06
Vill du öka kolhydraterna men samtidigt inte lägga på dig fettvikt så minskar du ner på lika mycket energi från något annat.

Skillnaden lär inte bli märkbar. Dock kommer du väga mer från vätskan som glykogenet binder. Mest effektiv glykogeninlagring har du direkt efter ett träningspass, hem och käka potatis t.ex.:)

Frillan
2009-05-28, 05:43
Som eddie nämde, potatis under diet är opti ;)

JoeyP
2010-11-16, 22:00
Om man har fyllt upp sina glykogen depåer, och sen stryper kolhydraterna resterande dagar, hur fort tömms dem då? Om man bara är normalt aktiv utan träning? Jag vet depåerna aldrig blir helt tomma men aa ni förstår.

Dvs hur används glykogen för en som inte är mer aktiv än normalt aktivt jobb och promenader.

Morty
2010-11-17, 00:38
Glykogen i muskeln används just i muskeln. Om man då inte gör något speciellt så borde de kunna hålla sig kvar rätt bra och då speciellt i muskulatur som inte används något mycket alls vid vanligt liv, såsom armmuskler. Efter en fet laddning så skulle jag tro att man har tryck kvar i iaf 5 dagar i vilad muskulatur. Men det är bara en gissning.

Sverker
2010-11-17, 07:01
Du får söka på CKD, cyklisk ketodiet.



Ha inga förhoppningar om att fyllning och tömning går fort. Det tar någon dag eller två att fylla och tömma förråden.

Tvärarg
2010-11-17, 09:24
Om du fortfarande ligger på kcalunderskott så lagras det inte som fett(?)

vicarious
2010-11-17, 10:18
Om du fortfarande ligger på kcalunderskott så lagras det inte som fett(?)

Det kan det väl göra ändå? Eller du tänker såklart på kolhydrater. Fett lagras väl som kroppsfett oavsett underskott eller överskott.

JoeyP
2010-11-17, 10:43
Jag kör ju enbart kolhydrater på träningsdagar.
På vilodagar stryper jag kolhydraterna helt typ, och ersätter dem med fett istället.

JoeyP
2010-11-17, 10:43
Du får söka på CKD, cyklisk ketodiet.

Ha inga förhoppningar om att fyllning och tömning går fort. Det tar någon dag eller två att fylla och tömma förråden.

Hmm va? Två dagar är ju ganska fort? :D
Jag tänkte typ om man tränar en dag, vilar 2-3dagar i form av aktiv vila, sen tränar igen osv, om man kommer ha bra med kolhydrater tills kommande pass. Lite funderingar bara.

Apos78
2010-11-17, 11:52
Jag tänkte typ om man tränar en dag, vilar 2-3dagar i form av aktiv vila, sen tränar igen osv, om man kommer ha bra med kolhydrater tills kommande pass. Lite funderingar bara.

Beror på hur du äter dessa 2-3 dagar. Men en gissning är att, ja det kommer du.

JoeyP
2010-11-17, 17:35
Nollar carbsen.
Men ja gissar som du.

Apos78
2010-11-17, 17:55
Nollar carbsen.
Men ja gissar som du.

Du kommer inte att tömma helt under de dagarna. Det kräver mer än aktiv vila. Men förmodligen kommer en del att försvinna, hur mycket är omöjligt att säga.

johanhej
2010-11-17, 18:29
Ursäkta för trådkapning men jag har en liten fråga kring detta.

Var lägger sig muskelglykogenen? I musklerna? Har nämligen deffat i två veckor nu och tappat i princip hela detta förråd skulle jag tro. Däremot känns det som jag blivit betydligt tightare på bara denna korta tid.

Sverker
2010-11-17, 18:34
Det lägger sig mitt i musklerna:D

Titta på kroppsbyggare när de står på scenen. Deras muskler är fyllda till bristningsgränsen med glykogen. De har fyllt på i en eller två dagar med massor av kolhydrat.

johanhej
2010-11-17, 18:43
Det lägger sig mitt i musklerna:D

Titta på kroppsbyggare när de står på scenen. Deras muskler är fyllda till bristningsgränsen med glykogen. De har fyllt på i en eller två dagar med massor av kolhydrat.

precis det svaret jag trodde och hoppades på :) tack!

Tvärarg
2010-11-17, 20:29
Det kan det väl göra ändå? Eller du tänker såklart på kolhydrater. Fett lagras väl som kroppsfett oavsett underskott eller överskott.

va? det är ju kcalintaget per dygn som reglerar fettinlagring och inte vad kalorierna kommer ifrån, fettet används ju som energi tills du ligger på kcal+ då lagras det som fett

JoeyP
2010-11-17, 20:40
Fett lagras in som fett för att sedan brytas ner till fettsyror (trigylcerider?) i blodet och användas som energi i celler och muskler? Oavsett kcal intag?

Bara för man ligger på underskott kan man ändå lagra in fett.

Eddie Vedder
2010-11-17, 20:41
va? det är ju kcalintaget per dygn som reglerar fettinlagring och inte vad kalorierna kommer ifrån, fettet används ju som energi tills du ligger på kcal+ då lagras det som fett

Nej det lagras in först. En viss exogen fettoxidation inträder ju säkert, ju fetare kost desto mer men visst lagras fettet in och inlagrat fett frisätts för förbränning.

Tvärarg
2010-11-17, 20:42
Fett lagras in som fett för att sedan brytas ner till fettsyror (trigylcerider?) i blodet och användas som energi i celler och muskler? Oavsett kcal intag?

Bara för man ligger på underskott kan man ändå lagra in fett.

ja men jag menade att i slutändan så används det som energi för du ligger på underskott så det försvinner?

JoeyP
2010-11-17, 20:43
Japp
Fettinlagring pågår hela tiden
Även fettförbränning
Likaså protein nybildning och protein nedbrytning
även kolhydrater används till en viss del.

Allt beroende på vilken situation man befinner sig i.

vicarious
2010-11-17, 20:50
ja men jag menade att i slutändan så används det som energi för du ligger på underskott så det försvinner?

Ja men först lagras det in, precis som Nicklas skrev.

MrBulk
2010-11-17, 20:57
Mest effektiv glykogeninlagring har du direkt efter ett träningspass, hem och käka potatis t.ex.:)

Jag har för mig att Grub har visat nån studie på att mycket kolhydrater efter passet inte fyller på mer än vad vanligt intag av kolhydrater under dagen gör?

Eddie Vedder
2010-11-17, 21:00
Jag har för mig att Grub har visat nån studie på att mycket kolhydrater efter passet inte fyller på mer än vad vanligt intag av kolhydrater under dagen gör?

Glykogeninlagringen i tränad muskulatur är mer effektiv direkt efter passet.

Sverker
2010-11-18, 06:57
Ja men först lagras det in, precis som Nicklas skrev.



Undrar ifall inte musklerna som arbetar, direkt kan ta upp fett från kylimikronerna ?
Jag diskuterade sådant, senast i helgen. Om ultralöpare som trycker i sig chips under loppet. Fett, kolhydrater och salter. Allt på en gång i en lättäten form.

Tvärarg
2010-11-18, 09:30
Ja men först lagras det in, precis som Nicklas skrev.

Haha, hoppade visst över några steg ;)

cero
2010-11-18, 10:07
Undrar ifall inte musklerna som arbetar, direkt kan ta upp fett från kylimikronerna ?
Jag diskuterade sådant, senast i helgen. Om ultralöpare som trycker i sig chips under loppet. Fett, kolhydrater och salter. Allt på en gång i en lättäten form.

Skulle vara kul att se löpare med bältet fyllt av små extrellapåsar. :D

Apos78
2010-11-18, 11:21
Undrar ifall inte musklerna som arbetar, direkt kan ta upp fett från kylimikronerna ?
Jag diskuterade sådant, senast i helgen. Om ultralöpare som trycker i sig chips under loppet. Fett, kolhydrater och salter. Allt på en gång i en lättäten form.

Jag har för mig att muskelns förmåga att bryta ned dessa kylomikronbundna TG är ganska begränsad i hastighet. Att fylla på IMTG kanske är den främsta uppgiften för dessa fetter och inte att tillföra akut energi. Men det kan såklart vara en adaptionsfråga. t.ex. för de löpare du nämner.

Eddie Vedder
2010-11-18, 12:41
Fett, kolhydrater och salter. Allt på en gång i en lättäten form.

Nu tror jag iofs ingen tänker på det där "nutritionistiska" sättet bland ultralöparna. Det handlar om kalorier i en form som magen hanterar och som smakar bra. Oavsett vad det är.

Rune Larssons föreläsning postade jag ju i en tråd och hans inställning gillar jag. Man behöver ingen trolldeg (pasta), det går bra med sill eller en hink potatissallad. :D