handdator

Visa fullständig version : Svank i Bänk


raddum
2009-05-27, 20:46
Har en fundering om hur man ska göra på bänkpress. Jag brukade köra 100% överkropp so to speak. Med det menar jag inget tryck i fötterna etc. Sen kom en av biffarna på gymmet och gick förbi precis när jag körde mitt sista rep, och för att få tillräckligt med kraft för att lyfta stången så åkte benet upp i luten.
Biffen sa då till mig att trycka ned fötterna och pressa med hela kroppen. Visst sa sa jag. Jag försökte och det gick skitbra. Har gått från att träna med 60 kg till 70 kg på 2 veckor. Min form nu ser ut som så att varje gång stången nuddar bröstet trycker jag upp ryggen med benen och stången glider upp galant.
Gör jag rätt ? Sisst kändes det som jag inte hade lika mkt träningsverk efter passet. Det är antagligen bara jag som är nojjig. Men hur ska man göra för att få maximalt ut av det ? bara lite riktlinjer. gör jag något fel ?

EDIT: Anledningen till topic är att jag svankar upp ryggen när jag pressar.

ceejay
2009-05-27, 20:49
Lyfter du rumpan när du pressar?

Om man ska köra mycket vikt tycker jag man ska köra med fötterna stabilt i golvet och svanka mycket(eller trycka ut bröstet maximalt), då kontrollerar man vikten lättare

Upptaget
2009-05-27, 20:50
Sålänge du inte lyfter rumpan från bänken så..

Rahf
2009-05-27, 20:50
Så länge du inte lyfter på stjärten så. Tekniken du använder är för att bli starkare i bänkpress, det är inte nödvändigtvis det bästa för att få kontakt i tutorna. Tänk på att köra in skuldrorna och verkligen ha anspänning i kroppen när du ska trycka upp vikten.

raddum
2009-05-27, 20:53
Så länge du inte lyfter på stjärten så. Tekniken du använder är för att bli starkare i bänkpress, det är inte nödvändigtvis det bästa för att få kontakt i tutorna. Tänk på att köra in skuldrorna och verkligen ha anspänning i kroppen när du ska trycka upp vikten.

Ska tänka på rövens position till nästa pass. Att köra in skuldrorna ? vad menar du med det ?:)

Rahf
2009-05-27, 21:05
Ska tänka på rövens position till nästa pass. Att köra in skuldrorna ? vad menar du med det ?:)

Föreställ dig att du bröstar upp dig maximalt när du ligger på bänken. Det skapar nästan en hylla på ryggen, där lägger du tyngden av överkroppen.

Scratch89
2009-05-27, 21:19
Frågan är först och främst om du vill lyfta mycket eller om du vill träna bröstet.

bubbe
2009-05-27, 21:23
Frågan är först och främst om du vill lyfta mycket eller om du vill träna bröstet.

Det där måste vara ett missförstånd.

Man tränar inte automatiskt sämre för att man lyfter mer, däremot kanske man inte får samma pump/känsla i just brösten som av att ligga platt på bänken. Frågan man då ställer, hur viktig är pump/känsla kontra att lyfta mer vikt för att utvecklas?

Jag skulle nog svara som så att har man precis kommit över 70kg så är det viktigare är bygga styrka än att försöka ta fram bröstpumpen.

Anders The Peak
2009-05-27, 21:25
Det där måste vara ett missförstånd.

Man tränar inte automatiskt sämre för att man lyfter mer, däremot kanske man inte får samma pump/känsla i just brösten som av att ligga platt på bänken. Frågan man då ställer, hur viktig är pump/känsla kontra att lyfta mer vikt för att utvecklas?

Jag skulle nog svara som så att har man precis kommit över 70kg så är det viktigare är bygga styrka än att försöka ta fram bröstpumpen.
För det andra sparar han axlarna om han lär sig att lägga kroppen i rätt läge.

Scratch89
2009-05-27, 21:26
Det där måste vara ett missförstånd.

Man tränar inte automatiskt sämre för att man lyfter mer, däremot kanske man inte får samma pump/känsla i just brösten som av att ligga platt på bänken. Frågan man då ställer, hur viktig är pump/känsla kontra att lyfta mer vikt för att utvecklas?

Jag skulle nog svara som så att har man precis kommit över 70kg så är det viktigare är bygga styrka än att försöka ta fram bröstpumpen.

Nu vet jag inte om jag missförstår menne... Han skriver själv att han tappar kontakten i bröstet, att han tar i massor med benen osv. Jag tror fortfarande att man kan ha två tekniker; en för att lyfta tungt eller en för att bygga massa i överkroppen. Vanligt SL-lyft är väl iofs rätt så opti för båda, men ett gymlyft med röven i vädret och träningsvärk i benen dagen efter är nog inte opti för annat än egot och frakturer.

bubbe
2009-05-27, 21:39
Nu vet jag inte om jag missförstår menne... Han skriver själv att han tappar kontakten i bröstet, att han tar i massor med benen osv. Jag tror fortfarande att man kan ha två tekniker; en för att lyfta tungt eller en för att bygga massa i överkroppen. Vanligt SL-lyft är väl iofs rätt så opti för båda, men ett gymlyft med röven i vädret och träningsvärk i benen dagen efter är nog inte opti för annat än egot och frakturer.

Kan vara vilket som, vi vet ju inte mer än att han pressar med benen och svankar. Att använda benen och få ett bättre tryck och vinklar i bänken är något som jag ser som positivt. Vet inte hur vanligt det är att folk pressar sönder ryggen i bänkpress, men ryggraden ska ju vara känsligare för hyperextension och det är väl därför man inte vill att folk lyfter med häcken i luften.

Sticky Cake
2009-05-27, 23:30
Ska tänka på rövens position till nästa pass. Att köra in skuldrorna ? vad menar du med det ?:)

Tryck ihop skulderbladen.

raddum
2009-05-28, 06:21
Mitt mål med att träna är väl som de flesta andras, att bli större och starkare:). Och ne jag tar inte i så hårt med benen så att jag får träningsverk där. För mig är resultat det viktigaste inte oväsentliga saker som pump(om inte det stärker och bygger bättre då).
Tack för alla svar.