handdator

Visa fullständig version : Uppdrag granskning - MC-förare


mojoo
2009-05-27, 20:27
Tjena

Har vi några MC förare på kolo ?

Här är en i alla fall!

Vad tycker ni om reportaget? Objektivt nog?

Själv tycker jag att de fokuserar för mycket på en punkt (alltså vaxholm och den vägen). De visar heller inte statistik. Statistik som visar att många av de olyckor bevisligen orsakats av bilister.

coxie
2009-05-27, 20:30
Jag åker MC men såg inte programmet, gissar att det handlar om 250+ körningar?

Jag ska inte förneka att jag kör fort, det är därför jag håller mig till plastraketer.

Estremo
2009-05-27, 20:33
De var väl inte allt för snälla mot oss, men det var det väl å andra sidan ingen som hade förväntat sig heller. Sen är ju de flesta olyckor som sker på vägar som Bogesund singelolyckor, så att påpeka att de mc-olyckor där flera fordon är inblandade oftare orsakas av bilister känns kanske inte så relevant.

Jag är imponerad över hur pass behärskade de boende som intervjuades ändå var, även om man märker att de är smått förtvivlade. En hel del av de övriga boende har man ju förstått är rejält förbannade istället och är beredda att ta till vilka medel som helst för att få stopp på det.

Sebbe_H
2009-05-27, 20:33
Kollade också på det en stund, körde en 675.a förut. Och visst stämmer det mesta i programmet.

mojoo
2009-05-27, 20:40
Jo jag förnekar inte att jag inte kör för snabbt, men absolut inte på 30 väg. På 50 väg om de är rejält bra sikt så kan jag göra en lätt omkörning.

Jag förstår dom på vaxholm. Läste att en del ville ta till medel som glassplitter på vägen m.m

Om nån skulle göra något sånt så tycker jag definitivt de har gått överstyr.

Bönne
2009-05-27, 20:47
Skulle inte ljuga om jag sa att jag i snitt ser/hör en motorcyklist, som kör åtminstone dubbelt för fort som man får, per dag.

Men jag förstår folk, det är jävligt kul att köra. Alla har sina svaga sidor...

14K
2009-05-27, 20:48
Jag kör Mc ja. Och tycker det finns många som förstör för alla andra. Så som med allt annat :(

coxie
2009-05-27, 20:49
Jo det är nog väldigt få som köper en sporthoj för att åka i lagliga hastigheter. Det är en underbar känsla att åka 200+ på en fin motorväg.

Sebbe_H
2009-05-27, 20:51
Jo jag förnekar inte att jag inte kör för snabbt, men absolut inte på 30 väg. På 50 väg om de är rejält bra sikt så kan jag göra en lätt omkörning.

Jag förstår dom på vaxholm. Läste att en del ville ta till medel som glassplitter på vägen m.m

Om nån skulle göra något sånt så tycker jag definitivt de har gått överstyr.

Här i gbg eller strax utanför, runt "lygnern ring" så har husägarna slängt ut grus i kurvorna osv. Hur det hjälper någon vet jag inte, ser det mer som mordförsök, spelar ingen roll om motorcyklisten kör i 70 eller 150, man kan ju dö av båda. Jävla idioter är vad det är.

Arnesson
2009-05-27, 20:52
Denna väg är ju ingen man skulle vilja bo vid, förstår de boende till fullo. Programmet tycker jag var ganska ok faktiskt, lite mycket generalisering och vad hade försäkringsbolaget med syftet att göra? Men det hade kunnat vara mycket mycket värre program.

Det är svårt att försvara fenomenet då man bryter mot lagen (även om man kör med sunt förnuft).

Aimbert
2009-05-27, 20:55
Statistik som visar att många av de olyckor bevisligen orsakats av bilister.

60% av MC-olyckorna orsakar av bilister, ja. Det ändrar inte det faktum att det är ungefär 20gånger så stor olycksrisk om du sätter på en MC än om du sätter i en bil. Räknar man då på en man i 25ish åldern med literhoj blir det direkt fördjävla farligt. Motorcyklar ÄR farligt, oberoende av vem som är vållande. Visst är det roligt, men man ska köra som om alla bilister är blinda gamla kärringar. De ser dig ofta inte.

Som Coxie sa, så är det ingen som köper skrevrakter och puttrar runt strax under tillåten hastighet.

Aimbert
2009-05-27, 20:56
Denna väg är ju ingen man skulle vilja bo vid

Såg inte programmet, handlade det om Bogesund eller?

Alone_in_the_dark
2009-05-27, 20:57
Denna väg är ju ingen man skulle vilja bo vid, förstår de boende till fullo. Programmet tycker jag var ganska ok faktiskt, lite mycket generalisering och vad hade försäkringsbolaget med syftet att göra? Men det hade kunnat vara mycket mycket värre program.

Det är svårt att försvara fenomenet då man bryter mot lagen (även om man kör med sunt förnuft).

Det var väl att poängtera att många försäkringsbolag betalar inget om det visar sig att föraren och försäkringstagaren inte är en och samma person?

Arnesson
2009-05-27, 20:57
Såg inte programmet, handlade det om Bogesund eller?

Ja, finns säker på svt play snart.

Arnesson
2009-05-27, 21:00
Det var väl att poängtera att många försäkringsbolag betalar inget om det visar sig att föraren och försäkringstagaren inte är en och samma person?

Tycker bara inte det passar syftet som jag trodde var att folk körde för fort på bogan.

Alone_in_the_dark
2009-05-27, 21:01
Nä fattade inte heller vad hon gjorde i programmet kändes rätt malplacerat.

Flykt
2009-05-27, 21:08
Har inte sett programmet, väntar på att det ska komma ut på SVT Play.
Men ser att det skrivs om att lägga grus på vägarna osv. av boenden - fy fan för dom som gör det! Har stött på det när jag åker här om kring och fått höra att det är ditlagt medvetet.
Det är 70 väg där och första gången jag körde där höll jag turligt nog den hastigheten men blev rejält skraj när jag såg massa grus i en kurva. Som tur var kunde jag köra rakt i kurvan, dvs. köra mot andra körfältet (inga mötanden) och slapp luta cykeln så mycket.
Men nästa gång kommer det kanske en mötande och man blir tvungen att luta cykeln och då är det stor risk att man vurpar.

Rockhard
2009-05-27, 21:20
60% av MC-olyckorna orsakar av bilister, ja. Det ändrar inte det faktum att det är ungefär 20gånger så stor olycksrisk om du sätter på en MC än om du sätter i en bil. Räknar man då på en man i 25ish åldern med literhoj blir det direkt fördjävla farligt. Motorcyklar ÄR farligt, oberoende av vem som är vållande. Visst är det roligt, men man ska köra som om alla bilister är blinda gamla kärringar. De ser dig ofta inte.

Som Coxie sa, så är det ingen som köper skrevrakter och puttrar runt strax under tillåten hastighet.

60% av alla olyckor eller 60% av olyckor när MC kör i rimlig hastighet? Kör man i 200+ så tycker jag nog det är MCn som orsakat sin egen olycka oavsett.

Mental
2009-05-27, 21:24
60% av alla olyckor eller 60% av olyckor när MC kör i rimlig hastighet? Kör man i 200+ så tycker jag nog det är MCn som orsakat sin egen olycka oavsett.

Värt att tänka på är ju att de som argumenterar säger 60% av MC olyckorna, men då räknar man inte in singelolyckorna, och på MC sidan är de inte obetydliga till antalet.

Flykt
2009-05-27, 21:24
33.30 cirka.

http://svtplay.se/v/1573149/uppdrag_granskning/del_20_av_22

Halldin
2009-05-27, 21:25
Finns programmet på Internet någonstans?

Själv kör jag glidare, och håller mig inom lagens gränser. Tycker det är en enorm frihetskänsla även om man inte kör i 200+ (vilket jag iofs aldrig har gjort eller tänker göra med tanke på riskerna för mig själv och andra osv.).

Edit: Ah, nu kom det upp.

BigSpawn
2009-05-27, 21:36
60% av alla olyckor eller 60% av olyckor när MC kör i rimlig hastighet? Kör man i 200+ så tycker jag nog det är MCn som orsakat sin egen olycka oavsett.

Det undrar jag med, för jag brukar vara extra försiktig då jag ser motorcyklar då jag har flera kompisar som kör/har kört men ibland är det omöjligt att undvika när det körs 200+. Har ju hänt både en o annan gång att man tittat i bakspegel och åt sidan för att man ska byta fil, o så slänger man en extra blick i backspegel, och då ligger där helt plötsligt en motorcykel i överljudsfart där det alldeles nyss var tomt, så var ju bara rent flyt att jag kollade en extra gång.

Halldin
2009-05-27, 21:53
"Jag såg inget för jag satt och tittade på mina kulor." :D

BigMann
2009-05-28, 02:54
Ja, jag kör sporthoj. "En sån där man ligger över tanken", enligt programmet. Jag tycker att programmet var bra. Innehållet skulle ju handla om sporthojar, och det gjorde det - så det kanske var därför man inte tog hänsyn till att andra än sporthojar kör för fort... finns ju många bilar som gasar järnet också...

Hur kul kan det vara att bo där? Att höra motorcyklar dag ut och dag in... och möta idioter som ligger och marschar i dubbla hastigheten bland hästar och barn...

Visst, jag tycker också att det är vansinnigt skoj att stå på med hojen, att lägga ner knäet i kurvorna och få flyt genom kurvorna. Men, det sker där folk inte bor längs vägen, och där det finns marginaler. Det gör det inte på Bogesundsvägen när man kör i de hastigheterna som frekvent förekommer därute. Jag hajar att de boende ruttnat. Personligen har jag aldrig kört där med hojen av samma anledning - jag har mött för många jävla idioter där, när jag kört bil på väg till badplatserna därute.

Tyvärr tror jag att detta kommer innebära konsekvenser för sportmotorcyklarna. Jag bävar inför att man ska införa effektbegränsningar osv... för det lär bara drabba oss på hoj - inte sportbilar t.ex..

Och, hojen står på mig och ingen annan.

Jo det är nog väldigt få som köper en sporthoj för att åka i lagliga hastigheter. Det är en underbar känsla att åka 200+ på en fin motorväg.

Jag håller verkligen inte med... Vad är det roliga med att köra motorväg över huvud taget med sporthoj?
De sträckorna undviker man ju som pesten...

Sparven från Minsk
2009-05-28, 06:47
Yepp har lappen och haft en sporthoj. Såg inte programmet men kan snabbt gissa vad det rörde sig om lol.

Nitrometan
2009-05-28, 07:16
60% av MC-olyckorna orsakar av bilister, ja.

60% av alla olyckor eller 60% av olyckor när MC kör i rimlig hastighet?

60% av olyckorna där mer än ett fordon är inblandade.

Man räknar alltså inte singelolyckorna.

BigSpawn
2009-05-28, 07:23
60% av olyckorna där mer än ett fordon är inblandade.

Man räknar alltså inte singelolyckorna.

jag tolkade det som om han undrade om det verkligen var 60% av alla olyckor där mer än ett fordon är inblandat med den fotnoten att de verkligen kört lagligt och inte 200+. Ganska dumt att skylla på bilföraren då man själv håller 200+

Nitrometan
2009-05-28, 07:29
jag tolkade det som om han undrade om det verkligen var 60% av alla olyckor där mer än ett fordon är inblandat med den fotnoten att de verkligen kört lagligt och inte 200+. Ganska dumt att skylla på bilföraren då man själv håller 200+
Aha. Du menar så.

Ja, de olyckorna är säkert inte orsakade av bilarna.

Hur många olyckor kan det vara per år då en motorcykel i över 200 krockar med en bil?

MenSnällaÅke
2009-05-28, 08:27
Angående försäkringsbolagets "roll" i programmet. Så som jag ser det så var det VÄLDIGT relevant i sammanhanget. Försäkringspremien för en man i 25-årsåldern kostar ca 17000 mer per år, jämfört med för en kvinna i 40-årsåldern (kommer ej ihåg exakt vad som sades men nåt åt det hållet.)
Och dom som kör som dårar är oftas yngre män. Många av dessa skulle säkert inte ha råd att ha MC om de inte hade någon annan som stod för försäkringen. Då skulle antalet fartdårar minska.

Jag blev upprörd av programmet. Hur kan man vara så egoistisk? Det var ju nån som eldade på som satan utanför en ridskola där det finns mycket barn. Han menade att det var upp till föräldrarna att lära barnen att inte gå över gatan där. Idiot.

Pudzianovski
2009-05-28, 08:37
Visst, jag tycker också att det är vansinnigt skoj att stå på med hojen, att lägga ner knäet i kurvorna och få flyt genom kurvorna. Men, det sker där folk inte bor längs vägen, och där det finns marginaler. Det gör det inte på Bogesundsvägen när man kör i de hastigheterna som frekvent förekommer därute. Jag hajar att de boende ruttnat. Personligen har jag aldrig kört där med hojen av samma anledning - jag har mött för många jävla idioter där, när jag kört bil på väg till badplatserna därute.


Det tog reporten upp. De flesta hon pratade med sa samma sak. Det verkar vara så överallt. "Alla" kör bara fort där de kan hantera det osv osv osv. Det verkar ju vara just den överskattningen som leder till olyckor. DE TROR att de kan hantera motorcykeln.

D Andersson
2009-05-28, 10:03
Jag håller verkligen inte med... Vad är det roliga med att köra motorväg över huvud taget med sporthoj?
De sträckorna undviker man ju som pesten...

Får man fråga var du kör 200+ då? Är det någonstans man kan köra riktigt fort utan att riskera livet på både dig och alla i omgivningen så är det ju där, eller på bana.

saab900
2009-05-28, 10:35
Angående försäkringsbolagets "roll" i programmet. Så som jag ser det så var det VÄLDIGT relevant i sammanhanget. Försäkringspremien för en man i 25-årsåldern kostar ca 17000 mer per år, jämfört med för en kvinna i 40-årsåldern (kommer ej ihåg exakt vad som sades men nåt åt det hållet.)
Och dom som kör som dårar är oftas yngre män. Många av dessa skulle säkert inte ha råd att ha MC om de inte hade någon annan som stod för försäkringen. Då skulle antalet fartdårar minska.

Jag blev upprörd av programmet. Hur kan man vara så egoistisk? Det var ju nån som eldade på som satan utanför en ridskola där det finns mycket barn. Han menade att det var upp till föräldrarna att lära barnen att inte gå över gatan där. Idiot.


Du kan vara lugn för att försäkringsbolagen gör sitt bästa för att hitta anledningar att inte reglera skador, de är ju vinstdrivande företag. Om en olycka inträffar med en "plastraket" kollar de ägare det första de gör, och är ägaren farmor till den som körde r1:an, nekar de ersättning direkt. Så det lönar sig oftast inte att ha någon äldre stå som ägare då man i säkert hälften av fallen med sporthoj blir utan ersättning, och man kanske inte vill riskera det med en hoj värd 100k+

Å andra sidan tänker många inte efter innan en olycka inträffat, och då är det ju för sent. - Det händer aldrig mig, så jag kommer inte att behöva bråka om ersättning. Kan ju säga att om hojen blir stulen blir det lika mycket problem då med om det är fel ägare på den.

Jag tycker försäkringarna verkar vara löjligt höga, men det är väl vad det kostar bolagen.

Aimbert
2009-05-28, 11:57
Jag tycker försäkringarna verkar vara löjligt höga, men det är väl vad det kostar bolagen.

Många försäkringsbolag vill knappt ha unga sporthojsförare hos sig. Dels är risken för att de skrotar hojen jävligt hög (även om "bara" gäller en smärre avåkning blir det bra dyrt), och dessutom kan kostnaderna för någon som blir förlamad/allvarligt skadad springa iväg väldigt mycket.

saab900
2009-05-28, 12:33
Många försäkringsbolag vill knappt ha unga sporthojsförare hos sig. Dels är risken för att de skrotar hojen jävligt hög (även om "bara" gäller en smärre avåkning blir det bra dyrt), och dessutom kan kostnaderna för någon som blir förlamad/allvarligt skadad springa iväg väldigt mycket.

Precis, kostnaderna/ ung försäkringstagare är statistiskt sett väldigt höga, och då blir försäkringen också väldigt hög. Sedan ska jag inte säga att bolagen inte lägger på lite extra för att undvika en besvärllig kundgrupp, för det gör de säkert. Men även om försäkringen kunde fås till självkostnadspris skullle nog många ändå finna den orimligt hög, för så mycket billigare skulle det nog inte bli.

En annan grej med försäkringsbolag är att de gärna tar emot dina pengar. De ställer inte till något bråk om Agda 87 bosatt i Tärnaby vill försäkra en splitt ny R1 och råkar ha en sonson på 21 år. Det är när olyckan väl händer det blir strul.

Exdiaq
2009-05-28, 12:47
Jävla idioter, hoppas de alla kör av vägen och in i ett träd så deras kropp delas på mitten. Har ingen som helst medkänsla för dessa, enbart avsky.

Rackham
2009-05-28, 12:48
Aha. Du menar så.

Ja, de olyckorna är säkert inte orsakade av bilarna.

Hur många olyckor kan det vara per år då en motorcykel i över 200 krockar med en bil?

Om man tänker som många, men givetvis långt ifrån alla, sporthojare så är det bilens fel även då: Det spelar ingen roll om MCn kör i 2, 3 eller 4 gånger laglig hastighet, byter en bil fil, eller kör ut på en väg så det blir krock så är det bilförarens fel - och beror till lika delar på att bilförare generellt är dumma i huvudet, och hatar MC-förare i smyg för att de inte är tuffa nog att köra själva.

Finns garanterat fler vettiga sporthojare än idioter, så jag drar verkligen inte alla över en kam, men vissa har en helt sjuk mentalitet.

"Öhh, outlaw! Öhh, ACAB!"

Aimbert
2009-05-28, 13:19
Finns garanterat fler vettiga sporthojare än idioter, så jag drar verkligen inte alla över en kam, men vissa har en helt sjuk mentalitet.

"Öhh, outlaw! Öhh, ACAB!"

Ja, i tiden om samma ämne på sporthoj.com är det många som har en väldigt konstig inställning.

BigMann
2009-05-28, 14:48
Det tog reporten upp. De flesta hon pratade med sa samma sak. Det verkar vara så överallt. "Alla" kör bara fort där de kan hantera det osv osv osv. Det verkar ju vara just den överskattningen som leder till olyckor. DE TROR att de kan hantera motorcykeln.

Ja, jag såg också programmet.

Visst, min motorcykel behöver kortare tid för att nå 200+ än en vanlig bil behöver för att nå 100 km/h - den är byggd för det. Motorcykeln sätter inte gränserna utan det gör jag som förare. Men, motorcykel är inte något som är farligt i sig. Precis som med bilar och båtar - och för den delen andra fordon - så är det upp till föraren att hantera fordonet på ett tryggt sätt.

När jag kör min sporthoj så försöker jag ha marginalerna på min sida, på samma sätt som när jag kör bil, eller för den delen min båt. Jag har varit ute i trafiken på egen hand sedan 2003-01 och tycker att jag kan göra den bedömningen själv.

Att det finns folk som överskattar sin förmåga är inget specifikt för motorcyklister, utan det finns ärtor i bil också.

Att "alla" bara kör för fort där de kan hantera det osv osv kanske istället tyder på just det - att det är en väldigt liten del av hojkollektivet som kör "bombrepor", dvs oerhört fort.

Håller du med, Pudzianovski?

//Martin - som betalar 1430 kr i månaden för halvförsäkring...

BigMann
2009-05-28, 14:54
Får man fråga var du kör 200+ då? Är det någonstans man kan köra riktigt fort utan att riskera livet på både dig och alla i omgivningen så är det ju där, eller på bana.

Alltså, jag ser det inte som ett måste att ligga och köra i 200+ bara för att jag kan?
Eller vad menar du?

Jag kan vid en snabb återblick komma ihåg två (2!) tillfällen då jag varit över 200 km/h, och då skedde det på motorväg mitt i natten, utan övrig trafik på vägen. Och - tro det eller ej - jag tycker inte att det är speciellt kul att ligga och nöta rakt fram...

Jag köpte inte min hoj för att ligga och köra så pass fort, jag ser det inte som ett tvingande syfte bara för att hojen är så snabb.
Som jag skrev så föredrar jag att ligga och köra kurviga vägar, och där kommer i alla fall jag aldrig upp i de hastigheterna.

För övrigt ser det ut att bli 1-2 bankörningar i sommar. De första, faktiskt. Ska bli riktigt skoj.

//Martin

coxie
2009-05-28, 15:17
Jag håller verkligen inte med... Vad är det roliga med att köra motorväg över huvud taget med sporthoj?
De sträckorna undviker man ju som pesten...

Finns inga andra vägar att åka 200+ här nere.

billmaier
2009-05-28, 15:27
"Jag satt o titta på mina kulor" :laugh: :laugh:

Tycker att det är helt okej att köra fort på en bra landsväg, däremot bland bebyggelse ska man köra ungefär enligt begränsningen.

Snafu
2009-05-28, 15:52
Jag fattar inte hur man vågar köre så förbannat fort med MC. Ffs, jag välte med min vanliga jäkla cykel och slog mig halvt fördärvad. Klotar man med MC kan man ju med lätthet dö. Skumt.

Frost
2009-05-28, 16:07
Jag fattar inte hur man vågar köre så förbannat fort med MC. Ffs, jag välte med min vanliga jäkla cykel och slog mig halvt fördärvad. Klotar man med MC kan man ju med lätthet dö. Skumt.

Roland Brown (MC-journalist) skrev en krönika i ämnet för något år sedan. Hans cykelbitna vänner förfasade sig över riskerna med att köra MC och uppmanade honom att cykla istället. Han inhandlade en racer(cykel) och hängde med i klungan. Aldrig hade han känt sig så osäker och oskyddad i trafiken som under denna cykeltur. Bilar som han inte hade koll på gjorde omkörningar av alla de slag och han kände sig hela tiden helt utlämnad, han återvände kallsvettig och kramade sin motorcykel.

Ignatius72
2009-05-28, 20:35
Onekligen så riskerar man sitt eget liv när man blåser på med hojen (även i lagliga farter) men hur är det med att riskera andras liv och lem? Man försökte ju med en snyftare med lillkillen som satt bak i pappas BMW. Riskerna att han skulle skadas av en båge måste ju betecknas som minimala. Frågan är alltså om det är lönt att satsa resurser på att rädda sådana som endast riskerar sig själva? kollar man på rattfyllon så verkar de mest riskera andra, iså fall borde det kanske satsas mer resurser där.

BigSpawn
2009-05-28, 20:37
jag gissar att du inte sett den bilen som en motorcykel så gott som gick rätt igenom då? den gick in genom förardörren och stannade väl inte förräns den nått passagerardörren

Aimbert
2009-05-28, 20:40
Man försökte ju med en snyftare med lillkillen som satt bak i pappas BMW. Riskerna att han skulle skadas av en båge måste ju betecknas som minimala.

Varför tror du det? Det är inte direkt bara singelolyckor med hojar. Får du en hoj i 200km/h i sidan eller bakifrån är det ingen rolig syn.

saab900
2009-05-28, 21:11
Onekligen så riskerar man sitt eget liv när man blåser på med hojen (även i lagliga farter) men hur är det med att riskera andras liv och lem? Man försökte ju med en snyftare med lillkillen som satt bak i pappas BMW. Riskerna att han skulle skadas av en båge måste ju betecknas som minimala. Frågan är alltså om det är lönt att satsa resurser på att rädda sådana som endast riskerar sig själva? kollar man på rattfyllon så verkar de mest riskera andra, iså fall borde det kanske satsas mer resurser där.

Du har ju barn verkar det som. Utan att moralisera för mycket, skulle du inte vara lite orolig eller kanske t o m förbannad om det varje solig dag hela hojsäsongen svischade förbi hojar i 150+ utanför huset. Inte bara en om dagen, utan konstant. Klart att någon annan än hojåkaren blir skadad så småningom. Man får väl försöka göra Bogesundsvägen oattraktiv för hojåkare. Räfflor, oljegrus, väl placerade farthinder, lösningar finns nog. Med ffarthinder menar jag såna där stålrör som finns här och där.

Ignatius72
2009-05-28, 21:19
jag gissar att du inte sett den bilen som en motorcykel så gott som gick rätt igenom då? den gick in genom förardörren och stannade väl inte förräns den nått passagerardörren
Undantag finns alltid. Frågan är snarare om det är ett större problem.

Varför tror du det? Det är inte direkt bara singelolyckor med hojar. Får du en hoj i 200km/h i sidan eller bakifrån är det ingen rolig syn.
jag tror det för att jag inte kan påminna mig att ha sett annat än MC-förare skdar sig själva eller den som åker där bak.

Du har ju barn verkar det som. Utan att moralisera för mycket, skulle du inte vara lite orolig eller kanske t o m förbannad om det varje solig dag hela hojsäsongen svischade förbi hojar i 150+ utanför huset. Inte bara en om dagen, utan konstant. Klart att någon annan än hojåkaren blir skadad så småningom. Man får väl försöka göra Bogesundsvägen oattraktiv för hojåkare. Räfflor, oljegrus, väl placerade farthinder, lösningar finns nog. Med ffarthinder menar jag såna där stålrör som finns här och där.
Visst, jag hade blivit skogstokig och byggt farthinder.

Aimbert
2009-05-28, 21:54
jag tror det för att jag inte kan påminna mig att ha sett annat än MC-förare skdar sig själva eller den som åker där bak.

Förstod inte riktigt meningen, men jag antar att kontentan är att du inte har sett någon MC-åkare som skadat någon som åker i baksätet på en bil. Resonemangen är förstås orimligt. Jag har aldrig sett någon bli mördad, ändå har vi mängder av mördare.

Rackham
2009-05-28, 22:12
Onekligen så riskerar man sitt eget liv när man blåser på med hojen (även i lagliga farter) men hur är det med att riskera andras liv och lem? Man försökte ju med en snyftare med lillkillen som satt bak i pappas BMW. Riskerna att han skulle skadas av en båge måste ju betecknas som minimala. Frågan är alltså om det är lönt att satsa resurser på att rädda sådana som endast riskerar sig själva? kollar man på rattfyllon så verkar de mest riskera andra, iså fall borde det kanske satsas mer resurser där.

Ja, inte kan det vara någon rörelseenergi i 200 kg som rör sig i 250 km/h...

Har själv varit med vid en MC-olycka där det bara var tur att två barn vid sidan om vägen inte träffades av en av hojarna (enligt vittne, såg det ej själv).

Och MC som plöjer genom bil har hänt mer än en gång.

Förstår vad du menar, men nog riskerar de fler än sig själva. Man kan få rätt goa psykiska men av att överleva/se en riktigt blodig olycka också, icke att förglömma.

Mental
2009-05-28, 23:43
jag tror det för att jag inte kan påminna mig att ha sett annat än MC-förare skdar sig själva eller den som åker där bak.

http://www.crashstuff.com/wp-content/gallery/motorcycle-crash/moto7.jpg

Näe, bara en mindre buckla. Tror en motorcykel kan smaska rätt hårt in i en bil oavsett var den träffar

Exdiaq
2009-05-29, 00:35
http://www.cruisercustomizing.com/graphics/accident.jpghttp://www.naparegister.com/content/articles/2009/03/01/news/local/doc49aa23feafc24074352016.jpg

tjabon
2009-05-29, 01:55
En kompis jobbar som ambulansförare.
Det värsta han vet är att åka ut till MC-olyckor....*spy*

Chaan
2009-05-29, 02:21
Om inte de (sporthojare) använder staken till något vettigt kommer samhället ingripa snart. Går ju inte att köpa en väg men finns uppenbarligen 1000 åkare som vill ha Bogesund till fortåka. Köp ridhuset, ha det till MC-garage och vinterförvaring av hojar och kafé på sommaren så är barnfamiljerna bortflyttade inom 3 år - i övrigt fall fortsätter upptrappningen. En gångbro eller något löser väl inte grundproblemet direkt och det finns fler boende än just där. Om 3 år finns det 3000 hojåkare som sticker dit och försöker slå rekordet. Förstör vägverket vägen blir det slingerbulten som gäller istället och så har man flyttat problemet 3 mil. Vid en viss mängd dödade "bystanders" går kokpunkten - samhället kommer vilja förbjuda sporthojar helt. Räkna med att i stort sett varenda kvinna vill det redan efter det här inslaget. En lösning vore plomberad strypning till 80hk/200kmh. När det gäller den där polisen som valde mellan att "köra på honom (en stillastående mc) eller låta honom åka" skulle han slängt ut en spikmatta med snabbverkande ventiler framför precis när hojen drog iväg. Gasa på utan luft i däcket -> däcket rullar av fälgen. Svårt att genomföra men så gör de i USA - står och väntar vid vägen och när den redlösa vansinnesföraren kommer förbi i bilen slänger de spikmattan precis framför den. Slänga en spikmatta framför en fortåkande hoj i farten vore lite hårt ;)

Ignatius72
2009-05-29, 07:14
Ni behöver inte argumentera om vad som kan hända eller om enstaka händelser. Jag är fullt medveten om det. Jag undrar OM det händer med någon typ av frekvens.

Rackham
2009-05-29, 11:30
Ni behöver inte argumentera om vad som kan hända eller om enstaka händelser. Jag är fullt medveten om det. Jag undrar OM det händer med någon typ av frekvens.

Det är ju inte jättesällan man hör om det. Oftast är det bara MC-föraren som blir skadad (fysiskt), men så är det ju när kriminella gäng (i Sverige) har shootouts också - de skadar nästan alltid bara varandra - skall polisen låta dem skjuta på?

Som du resonerar så borde vi alltså i praktiken ha fri fart för MC?

Skada är inte enbart fysiskt. Tror du lillpojken i exemplet hade mått så bra om han sett MC-förarens ansikte smetas ut över bakrutan, oavsett om han blev skadad fysiskt eller inte. Antagligen psykiska men för livet.

Men som sagt, jag förstår hur du tänker, det är en svår fråga hur man skall prioritera de resurser som finns.

Ignatius72
2009-05-29, 12:24
Det är ju inte jättesällan man hör om det. Oftast är det bara MC-föraren som blir skadad (fysiskt), men så är det ju när kriminella gäng (i Sverige) har shootouts också - de skadar nästan alltid bara varandra - skall polisen låta dem skjuta på?

Som du resonerar så borde vi alltså i praktiken ha fri fart för MC?

Skada är inte enbart fysiskt. Tror du lillpojken i exemplet hade mått så bra om han sett MC-förarens ansikte smetas ut över bakrutan, oavsett om han blev skadad fysiskt eller inte. Antagligen psykiska men för livet.

Men som sagt, jag förstår hur du tänker, det är en svår fråga hur man skall prioritera de resurser som finns.

Som alltid är det en fråga om resurser. Ska man ha helikoptrar och en mindre bataljon till att jaga folk som inte skadar andra för att kräva in böter? Samtidigt som det dagligen kör omkring 10000-tals rattflyllon som ofta skadar andra. Där står polisen och vaktar på ställen och tidpunkter när chansen är liten att få fast någon. Allt för att undvika pappersarbete.
Men som sagt, jag kanske har fel. Mc-förarna är kanske lika snett på det som fyllona och då ska man ju satsa resurser på det. Men just nu finns det inget som tyder på det.

Rackham
2009-05-29, 13:29
Som alltid är det en fråga om resurser. Ska man ha helikoptrar och en mindre bataljon till att jaga folk som inte skadar andra för att kräva in böter? Samtidigt som det dagligen kör omkring 10000-tals rattflyllon som ofta skadar andra. Där står polisen och vaktar på ställen och tidpunkter när chansen är liten att få fast någon. Allt för att undvika pappersarbete.
Men som sagt, jag kanske har fel. Mc-förarna är kanske lika snett på det som fyllona och då ska man ju satsa resurser på det. Men just nu finns det inget som tyder på det.

Givetvis orsakar rattfyllon mycket fler, och värre, olyckor än MC. Läste någonstans att 25% av alla dödsolyckor i trafiken är orsakade av onyktra förare. Men om de vet att man ALDRIG kan åka fast kommer givetvis ännu fler köra alldeles för fort, för det lär ju finnas många som inte gör det p.g.a. att de vill behålla körkortet, inte har råd med böter osv. Och då kommer ännu fler att dö. Jag behöver inte gå längre än till mig själv, visste jag att jag jag aldrig skulle åka fast skulle jag köra fortare än jag gör idag.

Jag tror man måste titta på MC-problemet innan man når nivån där bataljoner av poliser måste jaga dem. Se vad man kan göra förebyggande

Hade jag kört MC själv hade jag varit vansinnig på de ganska få som verkligen kör som dårar och förstör för alla som inte gör det.

Ja, ja. Vi lär ju inte hitta en lösning på problemet här :)

saab900
2009-05-29, 15:33
Vi måste ju ha fler poliser på vägarna öht. Det är ju som en av kilarna i programmet sa, varför ska man hålla hastigheten när man ändå inte kan bötfällas med fartkamerorna? Gudskelov har vi ju inte ägaransvar på fordon. Riktiga poliser är inte ofta man ser. Man ska ju ha extrem otur för att åka fast i en kontroll.
En bekant som var över ett tag till USA berättade att om man sätter sig i bilen där och åker 10 km/h för fort i 10 mil, då åker man fast, så mycket poliser finns det på vägarna. De är överallt. Det skulle vi behöva här i Sverige också. Framförallt för att övervaka beteenden, något kamerorna missar. Folk som slickar röv i flera kilometer, inte kan anpassa hastigheten på påfarter, vinglar och har sig etc. Fram för fler trafikpoliser!

Sebbe_H
2009-05-29, 15:44
Jag tycker att man ska vända kamerorna, så att dom tar fotot bakifrån. Och ägaransvar.

Det kanske hade hjälpt lite grann, men det kan jag ju sitta och skriva nu när jag sålt hojen :D haha