handdator

Visa fullständig version : Minska kolhydraterna


BigBuck
2009-05-27, 18:39
Har sedan ett tag tillbaka beslutat mig prova trappa ner kolhydrater.

Till frukost äter jag fortfarande gröt och i anslutning till träningen tar jag fortfarande snabba kolhydrater.

Vad gäller måltiderna så hoppar jag dock över de tidigare kolhydratkällorna och äter desto mer sallad/grönsaker. Och till det kött och ofta bönor.

Är detta ett dumt upplägg som riskerar skjälpa mer än hjälpa?

Jag gör detta dels för att jag ville prva hur det känns, men också som en lat version av deff för att tappa nått kilo eventuellt.

BigBuck
2009-05-27, 19:06
Tillägg: jag försöker att alltid hålla en bra dagskvot protein (2-3 g/kilo).
Så detta torde väl göra så inte muskelmasan försvinner då jag förlorar många kalorier jag annars fått via kolhydrater....

Eddie Vedder
2009-05-27, 20:16
Är detta ett dumt upplägg som riskerar skjälpa mer än hjälpa?

Det känns inte så sannolikt. Gröt på morgon och påfyllning med kolhydrater direkt efter passet ökar ju förutsättningen för att den lilla mängd kolhydrat som styrketränigen förbrukar sannolikt finns där.

För övrigt ser jag inga fel, du plockar bort den energigivaren som inte behövs så det är i mina ögon klokt.:)

Tillägg: jag försöker att alltid hålla en bra dagskvot protein (2-3 g/kilo).
Så detta torde väl göra så inte muskelmasan försvinner då jag förlorar många kalorier jag annars fått via kolhydrater....

Ja ett högt proteinintag är en förutsättning för att bibehålla muskelmassan.

BigBuck
2009-05-27, 20:27
Det känns inte så sannolikt. Gröt på morgon och påfyllning med kolhydrater direkt efter passet ökar ju förutsättningen för att den lilla mängd kolhydrat som styrketränigen förbrukar sannolikt finns där.

För övrigt ser jag inga fel, du plockar bort den energigivaren som inte behövs så det är i mina ögon klokt.:)
Det är så jag tänker också. Där jag i vanliga fall fyller 1/3 tallrik med pasta/ris/potatis kör jag än mer grönsaker. Det borde resultera i mindre kalorieintag hoppas jag.

Nåväl, det här är ju som sagt min lat-version av deff - allt för att slippa räkna kalorier.

Men hur funkar det just ang protein-mängden:
Är musklernas behov av protein "överordnat"/prioriterat glukoneogenesen?
D v s får de hela sitt behov i första hand av de proteiner jag äter, och sen allt eventuellt överskott blir glukos... eller kommer kroppens glukosbehov ta sitt tidigare... norpa på muskelmasse-kvoten d v s....?

Flexipop
2009-05-27, 20:34
Jag kör samma upplägg. Gröt på morgonen och eventuellt lite kolhydrater runt träningen. Det har gått bra och gett resultat på vågen hittils, även om jag är lite väl seg i pallet ibland. Försöker att öka fettintaget om jag känner mig energilös och det brukar funka.

BigBuck
2009-05-27, 20:37
har inte kännt av nån segtänkthet än.

Men jag blir också att fundera, rent teoretiskt, vad som sker i kroppen om man skulle lägga sig på extremt lågt kalorieintag - men likväl sin nödvändiga proteinkvot.

Snabb viktnedgång, men ändå bibehållen muskelmassa....?

Morty
2009-05-27, 21:37
Jag går också lågt på kolhydrater och det går mycket bra.

Ang. din fråga så blir mitt svar "njah, typ, nästan men inte riktigt". Fettväven klarar bara av att släppa en begränsad mängd energi per dygn (eller w/e hur man vill mäta). Vid extremt lågt energiintag så ökas den mängden, men man förlorar såklart ändå muskler.

pia
2009-05-28, 08:08
Tycker du har ett utmärkt upplägg så det är bara att köra på om du känner att det känns okej.

thompaboy
2009-05-28, 09:52
Nåväl, det här är ju som sagt min lat-version av deff - allt för att slippa räkna kalorier.


Det är ju ett energiunderskott du vill åt om du deffar så det hänger ju på att du inte äter för mycket av fett och protein, även om det för vissa verkar upplevas svårare äta för mycket av dessa jämfört med kolhydrater.

Eddie Vedder
2009-05-28, 11:42
Det är ju ett energiunderskott du vill åt om du deffar så det hänger ju på att du inte äter för mycket av fett och protein, även om det för vissa verkar upplevas svårare äta för mycket av dessa jämfört med kolhydrater.

Ja gissar att det är just det han menar med "lat-version", dvs att den här dieten eventuellt ökar chansen för att kunna äta tillräckligt lite och hålla sig mätt men ändå slipa räkna på intaget.

BigBuck
2009-05-28, 20:51
Någon som törs svara på mina andra två funderingar som poppat upp här i tråden:

Hur funkar det just ang protein-mängden:
Är musklernas behov av protein "överordnat"/prioriterat glukoneogenesen?
D v s får de hela sitt behov i första hand av de proteiner jag äter, och sen allt eventuellt överskott blir glukos... eller kommer kroppens glukosbehov ta sitt tidigare... norpa på muskelmasse-kvoten d v s....?

resp.

Jag blir också att fundera, rent teoretiskt, vad som sker i kroppen om man skulle lägga sig på extremt lågt kalorieintag - men likväl sin nödvändiga proteinkvot.
Snabb viktnedgång, men ändå bibehållen muskelmassa....?

thompaboy
2009-05-28, 20:52
Ja gissar att det är just det han menar med "lat-version", dvs att den här dieten eventuellt ökar chansen för att kunna äta tillräckligt lite och hålla sig mätt men ändå slipa räkna på intaget.

Jag misstänkte det också men jag ville bara påtala det ifall han fått inspiration från nån LCHF-källa á la "ät så mycket du vill bara du skippar kolhydraterna". Kan ju leda till ett överskott i slutändan om man tar det bokstavligen.

BigBuck
2009-05-28, 21:00
Jag misstänkte det också men jag ville bara påtala det ifall han fått inspiration från nån LCHF-källa á la "ät så mycket du vill bara du skippar kolhydraterna". Kan ju leda till ett överskott i slutändan om man tar det bokstavligen.

Förstår hur du menar. Men jag försöker ta samma mängd kött/protein & fett, och sen plussa på protein-mängden lite extra.

BigBuck
2009-06-01, 13:21
Bump

mikaelj
2009-06-01, 13:41
Bump

Bump vad?

mela
2009-06-01, 13:45
Jag har levt så ett tag nu. Frukt/grönt och mycket kyckling och fisk. En del nötter som fettkälla. Mycket ägg. Har tappat totalt 15kg sedan januari. Varav 6kg sedan jag skar ner på kolhydraterna. Mår mycket bättre, magen mår bättre och jag orkar lika mer än vad jag gjorde innan när jag åt en massa pasta och potatis.

Ola Wallengren
2009-06-01, 14:25
Grattis till viktnedgången (jag antar att den är frivillig), men kan det inte delvis vara så att du har gått ner 15kg i vikt och skippat skräpmaten som gör att du känner dig piggare.

Själv tycker jag att 20kg gör dramatiskt skillnad i upplevd kondition.

mela
2009-06-01, 17:51
Grattis till viktnedgången (jag antar att den är frivillig), men kan det inte delvis vara så att du har gått ner 15kg i vikt och skippat skräpmaten som gör att du känner dig piggare.

Själv tycker jag att 20kg gör dramatiskt skillnad i upplevd kondition.

Det är nog en blandning av minskad vikt, bättre mat i allmänt och ljuset som gör att jag blivit piggare.

Anders The Peak
2009-06-01, 18:37
Mela hur mycket har du skurit bort från kolhydraterna? I E% hur stor del är kolhydraterna av totalenergin idagsläget?

mela
2009-06-01, 18:55
Mela hur mycket har du skurit bort från kolhydraterna? I E% hur stor del är kolhydraterna av totalenergin idagsläget?

Jag vet inte, jag väger inte maten. Men en dag kan se ut såhär

Frukost: Smoothie på bär
2-3 ägg med kaviar

Lunch: Sallad med nått kött/ärtor, fetaost, ost, dressing

Mellanmål: Smoothie på bär
2-3 ägg med kaviar

Middag: Kycklingfile/lax med grönsaker

Kvällsmål: Smoothie på bät
2-3 ägg med kaviar

Sedan nån näve med nötter åså emellanåt. Lunchen och middagen byter plats när jag jobbar kvällsskift.
Sedan har jag alltid haft en ätardag då jag ätit lite vad jag vill nästan. dessutom blir det sushi emellanåt och då är det ju ris där meed.

BigBuck
2009-06-04, 09:24
Bump vad?

Bump detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3695310&postcount=11) inlägg såklart.

mikaelj
2009-06-04, 09:44
Bump detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3695310&postcount=11) inlägg såklart.

Kroppens glukosberoende organ prioriteras först. Därefter muskler, och överskott glukos/värme, i vanlig ordning.

Äter du ~20g kh/dygn går ganska små mängder protein åt till glukos.

BigBuck
2009-06-04, 22:38
Kroppens glukosberoende organ prioriteras först. Därefter muskler, och överskott glukos/värme, i vanlig ordning.

Äter du ~20g kh/dygn går ganska små mängder protein åt till glukos.

??? Så det är så pass små mängder kolhydrater som 20 g/dygn som räcker för att "förhindra" glukoneogenes...?

BiggieB
2009-06-05, 02:21
jag kör på samma upplägg och har legat på stadigt 2kg ner per vecka i vikt 3 veckor i rad nu (just nu väger jag 106.1 så det beror nog till en stor del på att jag är såpass tung som jag är)

Eddie Vedder
2009-06-05, 05:50
??? Så det är så pass små mängder kolhydrater som 20 g/dygn som räcker för att "förhindra" glukoneogenes...?

Jag vet inga konkreta siffror (det vet iofs inte Mikael heller) men jag är övertygad över att ett tillräckligt högt fettintag minimerar risken för "överdriven" glukoneogenes från glukogena aminosyror.

Men kom ihåg att det inte är fel, merparten av proteinet som omsätts i din kropp kommer från redan befintligt protein i din kropp som bryts ner och där aminosyror återanvänds igen.

Men ett dagligt behov av nytillförsel av EAA finns alltid. Glukoneogenesen från protein beror ju även på ens aktiviteter givetvis.

Sverker
2009-06-05, 06:05
Men !!!!
Kroppen kan inte spara på fria aminosyror. Den osmotiska potensialen skulle bli för stor.
Tvärtom kommer transaminaser för eller senare att deaminera kolskelettet och skicka det vidare till glykolysen eller citronsyracyklen. Finns ingen räddning där.
Alla aminosyror, som inte för tillfället byggs in i nytt protein, kommer att omsättas som energi. Man kan pussla fram och tillbaka hur man vill men för eller senare kommer ett transaminas att hinna före.

Lagen om all djävlighet om inte annat:D

paulos
2009-06-05, 06:48
tjena ja själv äter inga kolhydrater max 30 gram om dagen om det är så att jag behöver , men jag undrar en sak egentligen varför minskar man på kolhydrater jag gör det bara för att ja läser att de flesta gör så?

BiggieB
2009-06-05, 06:59
tjena ja själv äter inga kolhydrater max 30 gram om dagen om det är så att jag behöver , men jag undrar en sak egentligen varför minskar man på kolhydrater jag gör det bara för att ja läser att de flesta gör så?

de flesta forskningsresultat visar på att lågkolhydratdieter leder till snabbare viktminskning. Eller det iaf varför jag minskade på kolhydraterna

Eddie Vedder
2009-06-05, 07:07
tjena ja själv äter inga kolhydrater max 30 gram om dagen om det är så att jag behöver , men jag undrar en sak egentligen varför minskar man på kolhydrater jag gör det bara för att ja läser att de flesta gör så?

Många gör det av rena hälsoskäl, dvs undviker kolhydrater oavsett viktmål p.g.a. en övertygelse att det är mer hälsosamt att leva så.

Andra motiv är att man ligger lågt på energiintaget totalt sett men vill hålla intaget av protein högt. Då kan det bli svårt att få i sig så mycket av annat och eftersoim kolhydrater inte behövs är det ju klokt att då skära ner mest på det och försöka bibehålla fettintaget på en hyfsad nivå inom sina kaloriramar.

Mättnaden är ju dessutom en stor del och många upplever en bättre aptitreglering av lågkolhydratkost.

Jag tycker man skall sluta prata om lågkolhydratkost i termer om viktminskning hela tiden. Nog för att många går ner i vikt av det och många börjar med det för att gå ner i vikt men fler och fler lever ju faktiskt utifrån lågkolhydratkost även vid önskad vikt.

mikaelj
2009-06-05, 07:33
Jag vet inga konkreta siffror (det vet iofs inte Mikael heller) men jag är övertygad över att ett tillräckligt högt fettintag minimerar risken för "överdriven" glukoneogenes från glukogena aminosyror.

Enl. Lyle McDonald behöver (kommer?) en viss mängd glukos komma från glukogena aminosyror, en viss mängd från glycerolet i fett. Jag gissar på att bidraget från framförallt glukogena aminosyror kommer minska om man äter motsvarande mängd kolhydrater. 45g protein (har jag för mig) angav McDonald, eller kring 20g kh.

Sedan är 20-30g snarare än praktisk "gräns". Blir ganske begränsande annars.

tjena ja själv äter inga kolhydrater max 30 gram om dagen om det är så att jag behöver , men jag undrar en sak egentligen varför minskar man på kolhydrater jag gör det bara för att ja läser att de flesta gör så?

Jag började för att jag trodde att jag skulle bli Mr Beach 2009, men när jag fick motsatt effekt fick jag hitta på andra anledningar och göra en efterhandskonstruktion om förbättrad hälsa... ;-)

Och som Eddie skriver... Faktum är att viktminskningsbiten är ganska ointressant, på riktigt, för mig. Ser man till medlemmarna på Kolhydrater.iFokus.se berättar de flesta samma sak: började för att gå ned i vikt, men fortsatte för att magen mår bättre/piggare/jämnade blodsocker/mindre huvudvärk/etc.

Finns lite länkar på http://www.kostdoktorn.se/vetenskap där du säkert kan gräva dig vidare!

jony
2009-06-09, 15:49
jag hade en fråga och ville ej starta ny tråd så kanske min fråga passar in här :

Det är som så här att jag äter inte kolhydrater , Förutom Grönsaker vad jag vet så är grönsaker kolhydrater ? har jag rätt ?
För att jag förösker köra en ketogendiet , men jag kör med mycket grönsaker då de mättar mycket och när jag äter så ser det ut att vara mycket på min tallrik och det är bra för mig mentalt.
Grönsaker då snackar jag om isbergssallad , gurka , tomat , lök , och lite morötter.

King Grub
2009-06-09, 15:51
Vad är frågan? Om grönsaker innehåller kolhydrat?

Ja, i varierande mängder. Bara att kolla: http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

jony
2009-06-09, 15:54
Ja det var det jag undrade , men som jag såg så är det inte i stora mängder?
Tack för länken iallafall!