handdator

Visa fullständig version : Axelpres med skivstång skillnad mot..?


uerrr
2009-05-27, 18:29
Ja vad är skillnaden mellan militärpress (stående axelpress med skivstång framför ansiktet) mot exakt samma setup fast med hantlar?

Har nog aldrig sett någon på gymmet köra ståendes med hantlar och jag undrar varför?

Har försökt i flera veckor nu att få in tekniken i militärpressen men får aldrig till det, studerar massvis med videor och försöker få till det men jag känner att jag vill lägga det på is ett litet tag nu och testa en annan axelövning.

Stående känns lite mer skonsamt för ryggen tycker jag

Om man kör med hantlar (vi säger sittandes nu) är det viktigt att man har armbågarna precis vid sidan om kroppen liksom, att dom inte är lite framför?

För jag har svårt att dra bak armarna långt och det känns bara jobbigt och smått onaturligt att försöka dra bak dom så mycket så att armbågarna hamnar rakt utanför kroppen, om någon förstår? ;)

Sticky Cake
2009-05-27, 18:51
Kan inte svara på din frågor, men jag undrar varför du inte får till det med militärpressen? Själv börjar jag få till rätt så bra teknik, tog ett tag men nu är det bra.

Pjotor
2009-05-27, 18:58
Då går vi inte på samma gym. Jag gör axelpress med hantlar, har alltid gjort, men provar kanske militärpress vid tillfälle. Jag gör också hantelpress istället för bänkpressar.

MrBulk
2009-05-27, 19:14
Du får större ROM med hantlar och mer instabilitet.

Scratch89
2009-05-27, 19:53
Anledningen till att det känns så onaturligt är för att du är stel i bröst- och/eller ryggmuskulaturen. Stretcha bröstet, stretcha latsen. Det är vanligt att man är så pass stel att man inte kan pressa händerna rakt ovanför huvudet, utan hamnar lite framför. Man klarar inte heller av att hålla underarmen i lod i bottenläget.

uerrr
2009-05-27, 19:55
Vad menas med att hålla underarmen i lod i bottenläget?

Scratch89
2009-05-27, 20:00
Att underarmarna inte pekar bakåt. Testa nu när du sitter framför datorn. Sänk ena armen som om du skulle ner i bottenläget av en hantelpress. Kolla på underarmen. Pekar den bakåt, eller pekar den rakt ner? Man brukar oftast på tänka på att "trycka fram" armbågen.

uerrr
2009-05-27, 20:32
Fan vad knepigt, jag får kolla på lite videor på folk som kör hantelpress

Hur ligger det till med militärpress bakom nacken? Då blir det nog genast mycket lättare, slipper böja mig bakåt, flytta huvudet bakåt för att sedan föra höften framåt för att hamna under stången osv. Kanske är farligt iofs:smash:

uerrr
2009-05-27, 20:36
Arnoldpressen kanske man skulle testa på, den ser rolig ut förstår dock inte vad som gör den bättre eller sämre än vanlig hantelpress. Känns dock som att man inte kommer behöva tänka lika mycket på att dra bak armarna osv iom att man liksom gör en rörelse med armarna hela tiden på ett helt annat sätt

z_bumbi
2009-05-27, 21:53
Jag brukar köra stående axelpress med hantlar för de flesta nybörjarna, det blir dels en första introduktion till hantelträning men också ett sätt att öva upp rörlighet och balans/kordination i axlarna. Att köra militärpress eller press bakom nacken brukar vara väldigt svårt och det finns för målgruppen inte heller någon större anledning att göra det.

Jag ersätter också utan några större betänkligheter militärpress med hantelpressar även för de som tränar längre.

uerrr
2009-05-27, 22:04
Jag brukar köra stående axelpress med hantlar för de flesta nybörjarna, det blir dels en första introduktion till hantelträning men också ett sätt att öva upp rörlighet och balans/kordination i axlarna. Att köra militärpress eller press bakom nacken brukar vara väldigt svårt och det finns för målgruppen inte heller någon större anledning att göra det.

Jag ersätter också utan några större betänkligheter militärpress med hantelpressar även för de som tränar längre.


Det låter bra! Ska ge mig på hantlarna nästa gång då, vad föredrar du stående eller sittandes? Och har du några speciella instruktioner över vad man bör och inte bör göra?

Vid ståendes är väl egentligen det enda jag hela tiden satsar på är att spänna magen hela tiden så att allt är 'tight' så att säga

Rahf
2009-05-27, 22:06
Jag har då lika/större ROM i militärpress än i hantelpress :D.

obesogen
2009-05-27, 22:32
Armbågarna/underarmarna behöver absolut inte vara i linje med överkroppen sett från sidan utan du kan lätt ha dom i ca 30 grader framför frontalplanet, det är ungefär i linje med hur skulderbladen vilar på bröstkorgsväggen.

Kolla här på ett exempel på hur det kan se ut:
sebbhlKhs2E

Black Star Abyss
2009-05-27, 22:42
Helt sjukt läskigt att han får armarna bakom huvudet i toppläget! Jag kan inte ens få dem dit utan vikt. För att få armarna rakt upp mot taket måste jag dessutom svanka/böja bak överkroppen ganska friskt. Vad ska jag stretcha för att komma rakt upp med armarna? Brukar köra allmänn bröst stretchning + stå med ryggen mot väggen och försöka föra upp raka armar och röra väggen ovanför huvudet. Räcker det?

mattilainen
2009-05-27, 22:44
jag tycker militärpress med hantlar tar något otroligt. Ståendes är så mycket tyngre tycker jag och min rygg svankar ståendes så därför sitter jag

obesogen
2009-05-27, 22:46
Det räcker utmärkt. Se till att du har ett bra övningsutförande bara. Personligen tycker jag även liggande bröstryggsrotationer är bra, har skrivit mer om hur man gör dessa här:
http://traningslara.se/blogg/hallning-del-5-ovningar/

Black Star Abyss
2009-05-27, 22:57
Det räcker utmärkt. Se till att du har ett bra övningsutförande bara. Personligen tycker jag även liggande bröstryggsrotationer är bra, har skrivit mer om hur man gör dessa här:
http://traningslara.se/blogg/hallning-del-5-ovningar/

Det här var precis vad jag behövde. Kan efter testerna du uppmanar till konstatera att jag har HORRIBELT DÅLIG rörlighet i bröstryggen. Ska göra övningarna du skriver om dagligen. :)

obesogen
2009-05-27, 23:02
Det här var precis vad jag behövde. Kan efter testerna du uppmanar till konstatera att jag har HORRIBELT DÅLIG rörlighet i bröstryggen. Ska göra övningarna du skriver om dagligen. :)

Låter bra :thumbup: Tills du har rörligheten tycker jag gott du kan undvika pressar med stång, men hantelpressar ska inte vara några problem.

Martin Löwgren
2009-05-27, 23:08
Armbågarna/underarmarna behöver absolut inte vara i linje med överkroppen sett från sidan utan du kan lätt ha dom i ca 30 grader framför frontalplanet, det är ungefär i linje med hur skulderbladen vilar på bröstkorgsväggen.

Kolla här på ett exempel på hur det kan se ut:
sebbhlKhs2E
Exakt men de bör ändå alltid hållas i lod (vare sig man har dem framför eller efter sidan av kroppen).

uerrr
2009-05-28, 00:34
Att få underarmarna böjda bakåt känns otroligt onaturligt och jag tror inte ens jag kan lyckas med det, jag behöver med andra ord inte oroa mig över så mycket , utan bara pressa på?

Black Star Abyss
2009-05-28, 00:47
Att få underarmarna böjda bakåt känns otroligt onaturligt och jag tror inte ens jag kan lyckas med det, jag behöver med andra ord inte oroa mig över så mycket , utan bara pressa på?

Hur menar du nu? Det är väldigt lätt för armbågarna att åka bakåt. Du tänkter bakvänt. Det som inte får hända är att armbågarna pekar snett bakåt och händerna snett framåt.

Frillan
2009-05-28, 05:46
Angående den videon, ska man pressa den lite bakåt samtidigt också? Jag orkar betydligt mer vikt, och har då intalat mig att jag fuskar då :(

z_bumbi
2009-05-28, 07:05
Det låter bra! Ska ge mig på hantlarna nästa gång då, vad föredrar du stående eller sittandes? Och har du några speciella instruktioner över vad man bör och inte bör göra?

Vid ståendes är väl egentligen det enda jag hela tiden satsar på är att spänna magen hela tiden så att allt är 'tight' så att säga

Jag gillar stående, den som tränar har möjlighet att parera om det blir någon miss i balansen, det tränar helkroppsbalans/hållning och för mer avancerade så kan man lägga till en kick för att få upp de sista repetionerna.

Instruktionerna är att ta de hantlar du tror dig klara, lägg sen tillbaka dessa och byt till några som väger hälften av de första och kör 3-4 set med 8-10 reps. Fötterna något bredare än axelbrett, lätt böjda knän och spänn magen så att överkroppen är rak. Hantlarna ska rakt upp från axlarna dvs de ska inte mötas i mitten.

Sticky Cake
2009-05-28, 14:35
Angående den videon, ska man pressa den lite bakåt samtidigt också? Jag orkar betydligt mer vikt, och har då intalat mig att jag fuskar då :(

Stången ska alltid rakt upp. Det ser bara ut som om den inte har pressats rakt up för att man böjer på huvudet/höften för att möjliggöra en vertikal rörelsebana.

Att du orkar mer vikt visar på att du gör rätt, om du nu kör tillräckligt tungt dvs. Ju tyngre vikt du har desto svårare blir det att pressa snett.

uerrr
2009-05-28, 18:04
Jag gillar stående, den som tränar har möjlighet att parera om det blir någon miss i balansen, det tränar helkroppsbalans/hållning och för mer avancerade så kan man lägga till en kick för att få upp de sista repetionerna.

Instruktionerna är att ta de hantlar du tror dig klara, lägg sen tillbaka dessa och byt till några som väger hälften av de första och kör 3-4 set med 8-10 reps. Fötterna något bredare än axelbrett, lätt böjda knän och spänn magen så att överkroppen är rak. Hantlarna ska rakt upp från axlarna dvs de ska inte mötas i mitten.

grymt ska bli kul och testa, ska hantlarna föras ned så långt att hantelviktskivan slår i utsidan av axeln i princip?

Jeebus
2009-05-28, 18:09
Armbågarna/underarmarna behöver absolut inte vara i linje med överkroppen sett från sidan utan du kan lätt ha dom i ca 30 grader framför frontalplanet, det är ungefär i linje med hur skulderbladen vilar på bröstkorgsväggen.

Kolla här på ett exempel på hur det kan se ut:


haha @ dom som kör chins i bakrunden :D

BigBuck
2009-05-28, 21:18
Jag har svalt min stolthet, gått ner i vikt och kör sedan ett tag tillbaka stående pressar i smithen... bara runt 40 kg.
Smith är ju förvisso inte lika bra som fritt, men det tar fruktansvärt bra och mitt gym saknar stång-ställning.

obesogen
2009-05-28, 21:21
haha @ dom som kör chins i bakrunden :D

det är kipping pullups som dom kör. Kolla här för lite mer info:
http://www.youtube.com/watch?v=tAZaHzd6qAY