handdator

Visa fullständig version : vad bränner mest?


M0e
2009-05-27, 16:21
vad förbränner mest om man tar det i ordning

Cykel
crosstrainer
hopparep
promenad
roddmaskin
lätt löpning

då menar jag me en normal hastighet på alla så som man skulle kunna köra utan att anstränga sig för mycket men ändå köra på rätt hårt från 30 min till ca 1 timme

På vintern när ja dietar så brukar ja hoppa rep på morgonen istället för promenad men vad skulle bränna mest utav de två?

Eddie Vedder
2009-05-27, 16:34
Svårt att definiera "lätt" löpning. Hade du bara skrivit löpning hade jag svarat det. Nu vet jag ju inte riktigt, cross-trainer i högt tempo kan säkert förbruka mer energi än löpning där du håller igen intensiteten.

Men det blir som sagt lite svårt att svara när du ändrar just löpningen.

M0e
2009-05-27, 16:40
Med lätt löpning menar jag kanske i hastighet 10 på bandet typ.
Men om vi inte bryr oss om löpningen så de andra då ? vad tror du om de

Eddie Vedder
2009-05-27, 16:58
Med lätt löpning menar jag kanske i hastighet 10 på bandet typ.
Men om vi inte bryr oss om löpningen så de andra då ? vad tror du om de

Om det innebär 10 km/h är det inte särskilt fort. Och som nummer två har jag redan sagt cross-trainern. Men det är ju bara vad jag gissar. Allt är ju en fråga om intensitet och i vissa fall även teknik. På cykel kan man pressa rejält mycket mer energi ur benen om man bara är stark nog.

CVN
2009-05-27, 17:23
Det som "bränner" alldra mest är back eller trappträning, sen kommer nog löpning i rätt takt och crosstrainern.

Fruxoo
2009-05-27, 17:31
Då har jag en fråga som lyder,

Bränner man fler kcal ju snabbare man springer även om man springer samma distans?

CVN
2009-05-27, 17:35
Då har jag en fråga som lyder,

Bränner man fler kcal ju snabbare man springer även om man springer samma distans?

Ja, för det är inte distansen som avgör hur mycket kalorier du bränner utan pulsen.

Fruxoo
2009-05-27, 17:36
Ja, för det är inte distansen som avgör hur mycket kalorier du bränner utan pulsen.

ok det var det jag trodde. :cool: tack så mycket

mattilainen
2009-05-27, 17:50
Ja, för det är inte distansen som avgör hur mycket kalorier du bränner utan pulsen.

Destå längre du håller på och destå högre intensitet du har destå mer förbränner du.

Eddie Vedder
2009-05-27, 20:53
Ja, för det är inte distansen som avgör hur mycket kalorier du bränner utan pulsen.

Nej det är inte främst pulsen. Visst spelar den roll men den stora skillnaden är inte pulsen. Att löpning 6 km förbruka mer energi än rask promenad 6 km beror på rörelsemönstret som är mer energikrävande, bl.a. jobbar man mot gravitationen på ett annat sätt.

Efterförbränning är något som väldigt ofta överskattas men trots allt finns den och den ökar i takt med intensitet. Vi pratar små små skillnader men fortfarande skillnader som sagt.

M0e
2009-05-27, 21:22
OKej jag vill tacka alla som har svarat , jag undrar bara att typ hoppa rep i en vanlig normal takt , eller ta en morgon promenad , vilken skulle förbränna mest? jag kör hoppa rep under vintern men tänkte ta och köra någon gång nu också?

Turbonisse
2009-05-28, 07:00
Gör det du tycker är roligast, blir sällan hållbart i längden om man får tvinga sig till någonting. Jag skulle föredra en skön morgonpromenad, i synnerhet nu när säsongen är som gjord för det.

Hobbes
2009-05-28, 07:18
Concept 2 rodd är ett effektivt sätt att bränna kalorier på; här kan du läsa lite mer - http://www.concept2.com/us/interactive/calculators/calorie.asp

jony
2009-05-30, 08:23
undrar bara en sak intervall på hopp rep 30 sek max och 10 sek lugnt lär de bränna mycket på 1 timme?

Ikari
2009-05-30, 08:29
Ja, för det är inte distansen som avgör hur mycket kalorier du bränner utan pulsen.
För att komma in på lite fysik: det "kostar" väl lika mycket energi att föra en kropp mellan punkt A och B oavsett hastighet? Promenad och löpning är dock inte jämförbara.

Turbonisse
2009-05-30, 08:33
Hastigheten är något underordnad ja, det är distansen som är det avgörande.
Jämför förbrukningen mellan 10km/h och 12km/h, inte så betydande, men det är jäkligt mycket jobbigare att löpa 18km med en hastighet av 12 kontra 10km/h

LillSkalman
2009-05-30, 08:34
Jony, det lär no bränna bra jäkla mycket. Vem orkar egentligen hoppa en timme ens? Att sen maxxa låter ju galet. Du får nog bra pump i vaderna med, när vi på thaiboxningen hoppar på ett ben i 3 min är man bra trött när det är dags att skifta ben. Efter 2 rundor på varje ben är det bra mosigt i vaderna.

jony
2009-05-30, 08:37
Jony, det lär no bränna bra jäkla mycket. Vem orkar egentligen hoppa en timme ens? Att sen maxxa låter ju galet. Du får nog bra pump i vaderna med, när vi på thaiboxningen hoppar på ett ben i 3 min är man bra trött när det är dags att skifta ben. Efter 2 rundor på varje ben är det bra mosigt i vaderna.


Körde nyss 30 minuter och det var skönt. Men ja haha håller med pumpen i vaderna är inget och snacka om:D
Har själv tränat boxning så är nog rätt duktigt på de där:D

Kongratul
2009-05-30, 13:48
Är det lämpligt att dricka proteintillskott efter ett jogging pass?

Mvh/J

King Grub
2009-05-30, 13:59
Lämpligt och lämpligt... det är bara bra att äta/dricka protein i någon form, men det behöver inte vara i tillskottsform. Det går minst lika bra att äta ett vanligt mål mat, ett mellanmål, dricka ett glas mjölk, eller liknande. Det är heller ingen minutstrid så man måste ha en färdigblandad gainer stå och vänta.

Eddie Vedder
2009-05-30, 14:26
Är det lämpligt att dricka proteintillskott efter ett jogging pass?

Mvh/J

Det är med största sannolikhet fördelaktigt även då. En studie om gainer efter cykling:

http://traningslara.se/blogg/studie-om-supplementering-av-protein-tillsammans-med-kolhydrat-efter-uthallighetstraning/

Strosaren
2009-05-30, 19:26
Nej det är inte främst pulsen. Visst spelar den roll men den stora skillnaden är inte pulsen. Att löpning 6 km förbruka mer energi än rask promenad 6 km beror på rörelsemönstret som är mer energikrävande, bl.a. jobbar man mot gravitationen på ett annat sätt.


Om vi tänker så här. För att komma upp i hög puls bör du använda så många stora muskelgrupper som möjligt. Stora muskler behöver mycket energi och många stora muskler kräver ännu mer energi. Så ett samband finns där.

Så en träningsform som involverar så många stora muskler som möjligt bör dra mest energi. Crosstrainern bör komma nära till hands där.

Eddie Vedder
2009-05-30, 21:18
Crosstrainern bör komma nära till hands där.

Nej löpningen förbrukar mer. Rörelsemönstret som sagt, den "hoppande" tekniken som löpningen innebär. Man får mer hjälp på cross-trainern.

Jaggan
2009-05-30, 22:11
Vad jag har hört som bränner spinning en hel del. Är helt sjukt svettig efter ett sådant pass!

Black Star Abyss
2009-05-30, 22:29
5 minuter på 10:an på löpanden på mina gym blir 1km. Men det varierar säkert. Tycker det är lagom tempo. 12-13 så börjar det kännas lite.

forslund
2009-05-31, 07:17
Vad jag har hört som bränner spinning en hel del. Är helt sjukt svettig efter ett sådant pass!

Det är mycket pga. värmen i lokalen och ingen vind att tala om. Man kan fuska alldeles för mycket på spinning och i alla fall jag tenderar att göra det omedvetet också just pga. värmen.

Turbonisse
2009-05-31, 07:35
Tror det är svårt att slå löpning i förbränning, det enda som bränner mer är väll längdskidåkning. Styva timmens löpning bränner runt 1k kcal.

Eddie Vedder
2009-05-31, 07:46
Det är mycket pga. värmen i lokalen och ingen vind att tala om. Man kan fuska alldeles för mycket på spinning och i alla fall jag tenderar att göra det omedvetet också just pga. värmen.

+1

Det vore intressant med en studie där man mätte energiförbrukning hos samtliga deltagare vid tre-fyra medelpass på random Friskis & Svettis där både cyklister, allmänt vältränade konditionsidrottare, meletränade personer och vanliga "hålla-vikten-motionärer" ibland kör i samma lokal.

Det skiljer sannolikt flera hundra kcal mellan den högsta och lägsta förbrukningen trots samma pass under lika lång tid.

Och att man blir sjukt svettig är som du säger värmen och avsaknad av vind.