handdator

Visa fullständig version : olika långa underben


esja
2009-05-27, 15:34
Jag känner en tjej som har haft mycket problem med sina ben och fötter. Knäna sitter på olika höjd (flera cm skillnad) samt att ena fotleden är stelare än den andra. Hon har genomgått ganska många operationer när hon var yngre, senaste var på fötterna för fyra år sen, är idag 30 år.
Tanken hon har fått är att öka sin styrka lite (och bentäthet) för att undvika framtida skador (iofs sa läkarna att det kommer bli mer problem men om återhämtningen kan förbättras är det en fördel). Frågan är nu vad för typ av styrketräning som kan vara bra? Problemet som jag ser det är att olika långa underben ger olika belastning på rygg och höft vid samtidig rörelse av båda benen. Finns det någon väg runt detta, lr är det inte ett problem?



Var osäker på var denna fråga ska ligga men någon moderator får flytta om det blir fel.

Martin Löwgren
2009-05-27, 23:07
Jag bröt benet 2004 och fick 2cm kortare vänsterben som komplikation vilket gav mig grova ryggproblem.

Idag är jag symptomfri tack vare ortopediska skoupphöjning (olmed.se)

Alla får dock inte ont i rygg av benlängdsskillnad och ska därför inte korrigeras i onödan men i hennes fall skulle hon nog må bra av en skoförhöjning.

Mvh

Alone_in_the_dark
2009-05-28, 09:04
Går att förlänga sina ben på kirurgisk väg om det kniper. Människor som är drabbade av Dysmeli brukar göra detta för att "fason" på skillnader i benen (skelettet).

Martin Löwgren
2009-05-28, 09:17
Går att förlänga sina ben på kirurgisk väg om det kniper. Människor som är drabbade av Dysmeli brukar göra detta för att "fason" på skillnader i benen (skelettet).

Inget man gör när de rör sig om 1-4cm, dessutom extremt smärtsamt och långdraget.

Alone_in_the_dark
2009-05-28, 09:20
Inget man gör när de rör sig om 1-4cm, dessutom extremt smärtsamt och långdraget.

Nej det brukar röra sig om från 5cm och uppåt, men vill vara fin får man lida pin:D

Min faster förlängde sitt ben med 10 cm och svor hejdlöst över ställningen som bara var i vägen vad hon än gjorde.

Martin Löwgren
2009-05-28, 09:27
Nej det brukar röra sig om från 5cm och uppåt, men vill vara fin får man lida pin:D

Min faster förlängde sitt ben med 10 cm och svor hejdlöst över ställningen som bara var i vägen vad hon än gjorde.Exakt

esja
2009-05-28, 12:06
Benen är lika långa, det är enbart knäna som sitter på olika höjd gentemot varandra. Så när hon böjer på dem samtidigt blir rörelsen lite olika dem emellan. Hon genomgick en förlängning vid unga år samt lite andra op (fötterna skiljer sig tex kraftigt åt)

Så detta behöver inte vara ett problem vid ex knäböj, marklyft och liknande? Man vill ju inte att hon ska få större problem än vad som redan finns...
Löpning funkar tex inte då det ger stort tryck på fotlederna och smärta som följd.

Alone_in_the_dark
2009-05-28, 13:24
I knäböj, marklyft har du ett ganska högt tryck på knäna och en stabilitet i dessa är en förutsättning (och i bålen givetvis), jag tänker att om rörelsen blir sned när du lyfter så får du problem med rygggen istället. Hon har aldrig funderat på vattengymnastik (http://www.medley.se/tibblebadet/?view=vattengymnastik)? Där vattnet är det enda motståndet och nog det mest skonsamma.

esja
2009-05-28, 22:04
Vattengymnastik är def en idé!
Det andra jag tänkte på var att dela upp rörelsen på ett ben i taget och ta rygg/mage separat.

-squat-
2009-05-29, 22:38
Jag bröt benet 2004 och fick 2cm kortare vänsterben som komplikation vilket gav mig grova ryggproblem.

Idag är jag symptomfri tack vare ortopediska skoupphöjning (olmed.se)

Alla får dock inte ont i rygg av benlängdsskillnad och ska därför inte korrigeras i onödan men i hennes fall skulle hon nog må bra av en skoförhöjning.

Mvh

Hur mäter man benlängden på bästa sätt?

Martin Löwgren
2009-05-30, 09:32
Hur mäter man benlängden på bästa sätt?

Mäter från en punkt på bäckenet (SIAS) till inre fotknölen (mediala malleolen) samt kollar om några strukturer på bäckenet ligger i samma höjd under stående bland annat.

grakka
2009-06-03, 10:54
Utfall kanske är bra i detta fallet. Det borde inte spela någon roll om benen/knäna diffar eftersom man inte tränar dom synkroniserat med varandra. Förutsatt att det är bra att träna öht.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBLunge.html

Gabriel Forslund
2009-07-05, 21:02
Skriver här för att hitta tillbaka till tråden.