handdator

Visa fullständig version : kondtitions träning frågor


plattenbullen
2009-05-27, 14:21
Tja,

har rökt 1 år, och knappt sportat nånting.

Nu har jag slutat röka och börjat lira fotboll. jag är i sjukt dålig form och jag blir trött riktigt snabbt.

Varje gång jag tränar får jag blodsmak i halsen osv.. det jag undrar är det kan vara dåligt på nått sätt. Vad beror blodsmaken på?

944RS
2009-05-27, 14:24
Vad det beror på kan nog någon mer kunnig inom det området svara på, men det kommer gå över om du bara fortsätter att träna. Du kommer troligtvis märka ganska stor skillnad på bara några veckor.

mattilainen
2009-05-27, 14:51
När jag började träna jujutsu och shootfighting efter ett ganska långt uppehåll igen så var det samma för mig. Jag låg och nästan spydde efter varje träning, var som jag var stenhög och bara låg i sängen och mådde piss. Kände också den såkallade "blodsmaken" i munnen men efter några veckor gick det över. Antingen testar du att dra ner på tempot lite, för mig går inte sånt eller så står du ut med det och hoppas det går över.

tyresoSlusken
2009-05-27, 16:34
Illustrerad Vetenskap säger,

"Många som idrottar känner till det. När målsnöret närmar sig, lägger man på ett extra kol och ger allt under den sista kilometern. Det gäller ju att komma i mål snabbare än förra gången. Just som löparen pressar sig själv allra hårdast är den där, den metalliska smaken av blod i munnen. Orsaken till fenomenet finns i lungorna.

Lungorna är enkelt uttryckt uppbyggda kring ett huvudluftrör, som liksom ett träd förgrenar sig ned i lungorna och ut i många och mindre luftrör. I ändarna av alla de små luftrören sitter små säckar, eller luftblåsor, som kallas för alveoler. Den mänskliga lungan innehåller omkring 300 miljoner alveoler, som alla är omgivna av ett mycket fint nätverk av små blodkärl. Alveolerna är åtskilda från de fina blodkärlen av ett membran, som inte är mer än 0,2 mikrometer tjockt, och det är genom denna barriär som det syre man andas in skall finna väg ut i blodbanan. Alveolernas väggar är emellertid så fina och tunna att de vid hög belastning faktiskt kan gå sönder. Vid mycket kraftig träning pumpas blodet med stor kraft runt i kroppens alla blodkärl, och trycket i de små fina blodkärlen runt alveolerna blir särskilt stort på grund av deras blygsamma diameter. Detta kan i vissa fall betyda att alveolväggen - som är tunnare än ett skrivpapper - brister, och därmed händer det att en förhållandevis liten mängd blod sipprar ut i lungorna.

Det rör sig om försvinnande små mängder, men det är tillräckligt för att ge smak av blod i munnen. Det är kanske också en signal om att minska tempot litet."

Sniggel
2009-05-27, 16:59
Kan kroppen anpassa sig för att förebygga detta fenomen?
Jag menar, barriären mellan alveolerna och blodkärlen måste ju vara tunn för att syretransporten ska fungera så bra som möjligt.
Den här metallsmaken, brukar den ackompanjeras av en rivande känsla i halsen eller har det fenomenet en separat orsak?

mattilainen
2009-05-27, 18:13
Alveoler läker aldrig heller, men i små antal tror jag inte det spelar någon roll :=)