handdator

Visa fullständig version : Utjatad


obbe
2003-08-12, 21:53
Är kanske dum att fråga men jag skulle väldigt gärna få det här med kolhydrattillskott klart för mig!
Många på detta forum pratar om att köpa rena protte tillskott och blanda i kolhydrater själv, Min fråga är då Vad för sorts "kolhydrater" finns det att välja mellan och var man hittar dem! Hade säkert hittat det om jag sökte men orkar inte riktigt. Sedan hade varit bra att då allt uppspalltat :D

Tack på förhand / obbe

Prankie
2003-08-12, 21:59
maltosdextrin

Castro
2003-08-12, 22:17
Eller druvsocker...Eller helt enkelt Grubs skumbananer! :eating: :thumbup:

Jon2
2003-08-12, 22:19
För mmig är det själv klar vad man ska ta efter passet finns ju massor med got godis och dricka som är bra att ta efter passet.

EiseltUK
2003-08-12, 22:43
Det beror ju också lite på ifall du bara är ute efter något att ta direkt efter träning eller mer som mellanmål. Efter träning kan du i stort sett äta godis till proteindrinken då godis ofta betås av glukossirap som är samma sak som druvsocker/ dextros men i flytande form. Om du vill ha en mer mellanmålsbetonad drink så kan du t ex blanda protein i elmixer med vatten/mjölk, en banan och en dl havregryn. En sådan drink funkar även utmärkt efter träning eftersom den förser kroppen med både snabba och långsamma kolhydrater. Om det bli så mycket billigare än en gainer tål nog att räknas på. En gainer är ju ganska smidigt and snabbt fixat.

/ Henrik

obbe
2003-08-12, 22:56
Originally posted by Prankie
maltosdextrin


Var kan man köpa det?

Prankie
2003-08-12, 23:25
www.humle.se

obbe
2003-08-12, 23:29
Originally posted by Prankie
www.humle.se


Är Malt det samma som Maltodextrin :angel:

Prankie
2003-08-12, 23:32
Originally posted by obbe



Är Malt det samma som Maltodextrin :angel:

Ehh, nej... maltodextrin är maltodextrin. Två ihopsatt glkos. Malt är nånting annat för ölbryggning. Kan vara smaksatt och "chokladöl". :D

obbe
2003-08-12, 23:35
Med reservation för att vara trög! Var på den sidan hittar man Maltodextrin

obbe
2003-08-12, 23:36
NEJ, jag var trög! hittade det!

subliminal
2003-08-13, 00:58
Druvsocker som Castro nämnde och som används av många hittar du i vanliga mataffärer. Leta efter en förpackning som heter "Dextropur". Kostar ca 16 kr för 400 gram.

obbe
2003-08-13, 01:20
Hur är Druvsocker i jämförelse med vanligt socker?

Andyh
2003-08-13, 05:17
snabbare

Sverker
2003-08-13, 05:54
Originally posted by obbe



Är Malt det samma som Maltodextrin :angel:

Malt är korn ( eller kanske majs om man gillar amerikanskt öl ) som man låter gro. När fröet gror så omvandlas stärkelsen i kornet till maltos och glukos och grodden smakar mer sött.

Därefter rostar man groddarna. Kort och vid lägre temp för ljust öl och längre och varmare för mörkt öl.

Malt är oanvändbart för allt annat än för tillverkning av öl !

King Grub
2003-08-13, 09:49
http://www.grahnskonfektyr.se/images/sortiment/10000.jpg

obbe
2003-08-13, 11:54
Men att t.ex käka godis efter träningen känns rent instingtivt fel! Är det verkligen bra att äta socker efter träning? Vet ju att det är snabba kolhydrater, men är dom inte lite för "snabba"

Prankie
2003-08-13, 11:55
Maltosdextrin är snabbare. ;)

obbe
2003-08-13, 12:00
Originally posted by Prankie
Maltosdextrin är snabbare. ;)


Är det!... kan ingen rangordna kolhydraterna? snabbast - långsammast :D

Prankie
2003-08-13, 12:18
http://www.paulun.com/tb/glykemiskt.htm

King Grub
2003-08-13, 12:29
Originally posted by obbe
Men att t.ex käka godis efter träningen känns rent instingtivt fel! Är det verkligen bra att äta socker efter träning? Vet ju att det är snabba kolhydrater, men är dom inte lite för "snabba"

Dextropur och maltodextrin är också rena sockerarter, fullständigt utan näringsvärde. Och med lösgodis får man lite fruktos på köpet, som ser till att glukosen hamnar på rätt ställe, dvs i musklerna, inte i levern. Plus att det är femtioelva gånger godare.

obbe
2003-08-13, 13:28
Kan man käka vilket godis som helst eller är det bara skumgodis som gäller? har läst det här innan!

King Grub
2003-08-13, 15:07
Originally posted by obbe
Kan man käka vilket godis som helst eller är det bara skumgodis som gäller? har läst det här innan!

Skum eller gelé.

obbe
2003-08-13, 15:54
:D :D :D Fan vad gött att kunna äta godis med gott samvete :cool:

King Grub
2003-08-13, 16:07
Lika bra att jag säger det själv innan Ghostface hinner hit: att det är bra för musklerna betyder inte att det är bra för tänderna. :D Men vad gör ett svart leende bara man är grov? :hbang:

LunaSpice
2003-08-13, 17:21
Man kan iofs tugga lite fluorettetuggummi eller flourettetabletter efteråt. Det brukar jag göra om jag käkar mer än ggr/dag. Minskar syraskadorna på tänderna.

:eating:

King Grub
2003-08-13, 17:24
Jag brukar ta ett varv med eltandborsten innan jag hoppar in i duschen, efter att ha mumsat på en påse löst på promenaden hem från gymmet.

Kebab-Arne
2003-08-13, 18:45
Hur smakar dextropur? Som vanligt druvsocker eller?

King Grub
2003-08-13, 18:50
Originally posted by Kebab- Arne
Hur smakar dextropur? Som vanligt druvsocker eller?

Dextropur är druvsocker.

Kebab-Arne
2003-08-13, 18:54
Originally posted by King Grub


Dextropur är druvsocker.

Ahaa, så enkelt var det. :smash:

Mr Zero
2003-08-13, 19:57
Originally posted by Sverker


Malt är oanvändbart för allt annat än för tillverkning av öl !
Men se där har du fel Sverker!
Man kan också göra den eminenta drycken whisky av den.:D

Muskelsmurfen
2003-08-15, 22:19
Tänkte bara kommentera på en sak Eiselt sa tidigare i tråden.
Blanda protten med mjölk är lämpligt vid mellan mål...
Mjölk har ett lågt Glykemiskt index men ett högt InsulinIndex. Detta betyder att blodsockret inte stiger speciellt snabbt men att det utsöndras väldigt mycket insulin. Insulin är väldigt anabolt och så länge man äter för att växa så är väl allt bra. Om man däremot försöker göra sig av med överflödigt fett så är mjölk olämpligt. Insulinet avbryter nämligen fettförbränningen och ställer in kroppen på lagring.

För att erhålla maximal insulinspik så kombinerar man mjölk och en snabb sockerart. Använder man dessutom ALA så får man ökad insulinkänslighet.
Snabba kolisar och ALA är dessutom bland det bästa man kan använda som kreatintransport.

Pressarn
2003-08-16, 08:43
Maltodextrin är neutralt i smaken medan dextropour är sött. Med tanke på att man ska få i sig 1g/kg kroppsvikt så är nog maltodextrin ett bättre val smakmässigt.

Stålkrull
2003-08-17, 18:55
Originally posted by Sverker

Malt är korn ( eller kanske majs om man gillar amerikanskt öl )

Det är inte ofta Sverker har fel i sina påstående, men nu har det hänt. Malt görs inte av majs. Malt görs av korn och i några falla av andra sädesslag såsom vete. Ett helmaltsöl får endast innehålla kornmalt. Majs används i stora delar av världen vid ölproduktion men även ris förekommer. Dessa produkter behöver inte gro för att stärkelsen ska kunna användas vid jäsningen. De kallas därför ”råfrukt” i bryggarkretsar. Även i Sverige är majs vanligt i ölet om det inte är ett helmaltsöl.

//Janne

Lopezzo
2003-08-17, 20:24
Originally posted by Sverker


Malt är korn ( eller kanske majs om man gillar amerikanskt öl ) som man låter gro. När fröet gror så omvandlas stärkelsen i kornet till maltos och glukos och grodden smakar mer sött.

Därefter rostar man groddarna. Kort och vid lägre temp för ljust öl och längre och varmare för mörkt öl.

Malt är oanvändbart för allt annat än för tillverkning av öl !

Från en sak till en annan.. Av ren kuriosa.. vad har ÖL för GI? Nån som vet??:D

Pressarn
2003-08-17, 22:04
Det var lite över gränsen tycker jag, kolla näringsinnehållet och GI-värdet på alkoholhaltiga drycker. :smash: :laugh:

Lopezzo
2003-08-19, 11:45
Originally posted by Pressarn
Det var lite över gränsen tycker jag, kolla näringsinnehållet och GI-värdet på alkoholhaltiga drycker. :smash: :laugh:

Vadå ingen kunskap är dålig kunskap!

Party boy
2003-08-25, 13:18
Två snabba frågor på detta

#1
Kan maltodextrin också gå under namnet "bryggarsocker" eller är det senare en druvsockervariant?

Frågar därför att maltodextrin kostar multum hos humle.se, iallfall om man jämnför med vad "bryggarsocker" kostar hos andra hembryggarbutiker.

#2
Vidare om man vill göra en "hemmagjord"gainer till efter-träning-intag och söker "växa effekt" snarare än fettförbränning så skulle prottepulver+mjölk+havregryn vara en bra blandning??

har jag tolkat inläggen rätt på den punkten?

Tackar!

z_bumbi
2003-08-25, 13:34
Party boy:
#1 Det bryggarsocker jag kollat på var druvsocker, inget fel att använda det efter träningen om man klarar av smaken. Det kan bli sött att hålla i sig 100 g druvsocker :)

#2 Jag skulle hellre använda druvsocker eller maltodextrin plus proteinpulver efter träningen men tror inte skillnaden blir så stor om man väljer att mixa mjölk, havregryn och proteinpulver istället. Största skillnaden är att det kan bli svårt att få i sig direkt efter en träning men återhämtningsmässigt borde det inte bli så enorm skillnad.

Party boy
2003-08-26, 12:32
Thanks z_bumbi

Satte mig ner och räknade lite och förstår lite vad du menar med att blandningen med havregryn kan bli svår att få ner.
Med en matchvikt idag på ca 81.5 kg skulle det krävas lite mer än 4 dl havregryn. Där kan man snacka om matig konsisten, självklart beroende på hur mycket vätska man blandar det med men ändå.....

Samtidigt har det nu verkligen gått upp för mig vad man verkligen får då man köper en gainer.
Samtidigt ställer man ju sig frågan om det någonsin kan bli billigare att göra sina egna gainers.....ja ja det tål ju att tänkas på. ;)
Det gör jag inte här..... men tack iallafall

over and out :cheers: