handdator

Visa fullständig version : Tappar enormt i styrke mellan biceps-setten


Black Star Abyss
2009-05-26, 23:03
Jag är helt enkelt grymt nyfiken på varför just biceps kapitulerar ganska fort. För att förstå vad jag menar, så här såg det ut för några dagar sedan, i skivstångscurl:

10x30kg
7x30kg
2x30kg (fail på tredje)

Vilade dessutom två minuter mellan setten. Det var i ett helkroppspass. Töms musklerna i biceps på bränsle fort eller vad är grejen?

ceejay
2009-05-26, 23:06
woa det var en snabb tömning :E

DSBM
2009-05-26, 23:19
Sådär kan det vara för mig i flera olika övningar. Beror väl helt enkelt på att du lyckats anstränga dig verkligen till max i första setet ;) När jag tränar med grippers kan det vara så att jag gör 15 reps en gång, sen nästa set klarar jag bara 5.

jontet
2009-05-26, 23:39
hur fräsch var du i biceps när detta hände? sådär ser det ut för mig också när jag kört rygg och avslutar med en bicepsövning. jag minns någon studie postad på forumet där man mätt hur glukogennivåerna sjunkit i takt med belastning i någon liten muskel och det gick i rask takt

Bullaz
2009-05-27, 00:08
Du får väl träna på 25kg istället då.

Black Star Abyss
2009-05-27, 00:18
Sådär kan det vara för mig i flera olika övningar. Beror väl helt enkelt på att du lyckats anstränga dig verkligen till max i första setet ;) När jag tränar med grippers kan det vara så att jag gör 15 reps en gång, sen nästa set klarar jag bara 5.

Jo, antagligen. 10x30 är absoluta maxet för mig. Sista två repetitionerna är alltid ett helvete. :Virro

hur fräsch var du i biceps när detta hände? sådär ser det ut för mig också när jag kört rygg och avslutar med en bicepsövning. jag minns någon studie postad på forumet där man mätt hur glukogennivåerna sjunkit i takt med belastning i någon liten muskel och det gick i rask takt

Biceps är sista övningen jag kör på överkroppen. Förstår hur du tänker, men jag tycker att om biceps är så slut från ryggövningarna så borde den väl vara det redan när jag gör första setet? Eller kanske jag då tar ut det lilla bränsle som finns kvar? Hmm...

Du får väl träna på 25kg istället då.

Nä, då orkar jag 15 reps och just nu är det 10 som gäller. Hade bara önskat att jag kunde göra två set med 10 reps, eller åtminstone 9 på andra.

mattilainen
2009-05-27, 00:23
vila längre och testa igen

burre
2009-05-27, 00:24
Håll igen lite på första å kör 27,5kg 10, 10, 10reps. Lr acceptera att du droppar å försök höja set 2 å 3 nästa pass, utan att fläska på mer i ettan.

Bullaz
2009-05-27, 00:30
Nä, då orkar jag 15 reps och just nu är det 10 som gäller. Hade bara önskat att jag kunde göra två set med 10 reps, eller åtminstone 9 på andra.

Det är ju uppenbarligen inte 10 som gäller. Vad gjorde du denna tråd för isåfall? Du tränar ju på för hög vikt och orkar inte 3 set med 10, alltså måste du sänka på vikten.

Yip_man
2009-05-27, 06:49
kör du dem superstrikt så tillåt dig att svinga lite i starten. kör så ett par gånger så ska du se att dina vikter flyger upp om ett tag.

christian9
2009-05-27, 07:06
Jag tror också på taskigt fyllda glykogendepåer efter ryggpasset, känner igen problemet. Beroende på jobb, ev småbarn etc kan det också hända att du använder biceps mer i vardagen än du tänkt på. Flytta ut biceps utanför ryggpasset eller öka kolhydratintaget dagen innan borde vara medicinen.

birra_peroni
2009-05-27, 07:13
Du får väl träna på 25kg istället då.

+1

Anledningen är ju att 10x30 är alldeles för tungt, så att du precis klarar det. Så nästa gång du försöker är du alldeles för trött. Det blir inte "dålig" träning om du känner att du kan klämma ur 2-3 reps till, det hjälper ju resterande delen av seten.

Anders The Peak
2009-05-27, 08:03
Jag är helt enkelt grymt nyfiken på varför just biceps kapitulerar ganska fort. För att förstå vad jag menar, så här såg det ut för några dagar sedan, i skivstångscurl:

10x30kg
7x30kg
2x30kg (fail på tredje)

Vilade dessutom två minuter mellan setten. Det var i ett helkroppspass. Töms musklerna i biceps på bränsle fort eller vad är grejen?

Jag tror att du har generellt för lite bränsle i kroppen. Köra helkroppspass kräver bra näringsintag och förståndigt utförd träning. Kom ihåg när du har kört ditt träningspass bör du känna dig rätt fräsch i musklerna och inte matt och sliten för om du känner matt och sliten så ligger du säkert i för hårt.

Träning skall vara progressiv dvs du ska kunna öka sakta och säkert vikterna över tid om du inte kan det så använder du säkert för stor vikt så att muskeln inte klarar av att anpassa sig.

Ett råd om du kör bicepscurl 3x10 bör vikten vara kring 12RM dvs en vikt du kan max köra 12 reps på. Varför därför du bör kunna accellera vikten när du lyfter upp den och bromsa den nedåtgående. Om du är tvungen att sega upp vikten långsamt så kommer det att bromsa din muskel- och styrkeutveckling.

Maxlyft ska man helst göra på låga reps 1-2 reps och det gör man inte varje vecka utan betydligt mer sällan.

Weekend Warrior
2009-05-27, 08:34
Low carb huh

burtan
2009-05-27, 09:31
Att bara vila 2 min mellan seten är för lite, speciellt om man är ute efter att prestera bra på dom efterföljande seten. Prova att vila 5 min!

birra_peroni
2009-05-27, 09:31
Att bara vila 2 min mellan seten är för lite, speciellt om man är ute efter att prestera bra på dom efterföljande seten. Prova att vila 5 min!

?????????????????????? källa på de

Sniggel
2009-05-27, 09:44
Att bara vila 2 min mellan seten är för lite, speciellt om man är ute efter att prestera bra på dom efterföljande seten. Prova att vila 5 min!

+1

5 minuters vila mellan seten är bättre om man vill prestera så bra som möjligt i de efterföljande seten.

Men för biceps kanske 3-4 minuter är en bra kompromiss. Självklart kan man köra 2 minuter också och acceptera att tappa mycket per set (speciellt om man kör helkropp och inte vill att det ska ta hela dan), eller så kan man dra ner på vikten ifall man vill klara lika många reps i alla set.

Jag drar slutsatsen att trådskaparen kör till failure. Stämmer detta?

Jure
2009-05-27, 10:53
Att bara vila 2 min mellan seten är för lite, speciellt om man är ute efter att prestera bra på dom efterföljande seten. Prova att vila 5 min!

Absolut inte för lite. Jag tycker 1-2 min är mer än lagom. Däremot om man kör vissa "tunga" övningar för ben eller rygg kan det vara befogat med mer vila

Black Star Abyss
2009-05-27, 11:29
De sista repetitionerna går vikten jävligt långsamt upp så det kanske är för högt ja... ska sänka till 27.5 iaf så det funkar explosivt hela vägen. Jag kör för övrigt inte på low carb som någon sa. Äter 200-250g kolhydrater om dagen.

Sniggel
2009-05-27, 11:57
Absolut inte för lite. Jag tycker 1-2 min är mer än lagom. Däremot om man kör vissa "tunga" övningar för ben eller rygg kan det vara befogat med mer vila

Ja visst det kan vara lagom. Men om du testar att vila 2 minuter eller 5 så blir det en markant skillnad i hur många reps du gör, eller vikt du lyfter. Jag märker till och med skillnad mellan 5 och 15 minuter på en så liten muskel som biceps, där 15 minuter ger fler reps eller större vikt. Skillnaden mellan 15 minuter eller 2 minuter kan vara 5-8 kilos skillnad i hantelcurl (strikt i båda fallen). Därmed inte sagt att man ska träna så, var bara ett extremexempel :p

Black Star Abyss
2009-05-27, 12:04
+1

5 minuters vila mellan seten är bättre om man vill prestera så bra som möjligt i de efterföljande seten.

Men för biceps kanske 3-4 minuter är en bra kompromiss. Självklart kan man köra 2 minuter också och acceptera att tappa mycket per set (speciellt om man kör helkropp och inte vill att det ska ta hela dan), eller så kan man dra ner på vikten ifall man vill klara lika många reps i alla set.

Jag drar slutsatsen att trådskaparen kör till failure. Stämmer detta?

Biceps kör jag till failure. Det stämmer. Ska prova lite olika, dvs sänka vikten eller vila längre.

Sniggel
2009-05-27, 12:23
Ja, annars hade jag blivit paff om du tappar så många reps.
Eftersom biceps är en liten muskelgrupp är det lättare att ge allt när man tränar den, det kanske är en av förklaringarna till att du tappar så många reps (de andra förklaringarna du fått i tråden säger jag inte emot heller, är nog en kombination).

raddum
2009-05-27, 17:29
Så länge du tröttar ut muskeln så spelar väl antalet reps mindre roll:) ? Bara min åsikt.

burtan
2009-05-27, 17:32
?????????????????????? källa på de

Behövs inte! Uppenbarligen så är trådskaparen för trött för att göra 10 reps i dom efterföljande seten. Är man trött i någon muskel brukar det hjälpa att vila den.
Att träna en muskel till fail som trådskaparen gör att återhämtningstiden förlängs.
Jag kan lova att han kommer göra fler reps om han vilar mer, konstigt vore ju annars tycker jag.

Mvh Andreas.

Matsa
2009-05-27, 17:58
Det är ju uppenbarligen inte 10 som gäller. Vad gjorde du denna tråd för isåfall? Du tränar ju på för hög vikt och orkar inte 3 set med 10, alltså måste du sänka på vikten.

Det är absolut inte nödvändigt att klara lika många reps i alla set. Däremot kan det vara bra att inte bomma förr än sista setet, när man slutligen klarar 3*10 är det dags att höja vikten igen. Beror dock lite på hur många set man kör samt lite av en smaksak. Kör jag bara 3 set vill jag helst inte bomma innan det sista men kör jag t.ex 5 set accepterar jag att bomma i de två sista om jag nyligen har höjt vikten.

Hitta en vikt som du klarar något reps eller två extra på i det första setet, som Anders var inne på.

Att bara vila 2 min mellan seten är för lite, speciellt om man är ute efter att prestera bra på dom efterföljande seten. Prova att vila 5 min!

Om han tänker fortsätta att gå till eller nära fail så håller jag med om att han kan behöva längre vila. Alternativet är att behålla kortare vila men anpassa vikten därefter. Huvudsaken är att vilan är någorlunda likadan varje pass, annars blir progressionen rörig.

Jure
2009-05-27, 18:17
Ja visst det kan vara lagom. Men om du testar att vila 2 minuter eller 5 så blir det en markant skillnad i hur många reps du gör, eller vikt du lyfter. Jag märker till och med skillnad mellan 5 och 15 minuter på en så liten muskel som biceps, där 15 minuter ger fler reps eller större vikt. Skillnaden mellan 15 minuter eller 2 minuter kan vara 5-8 kilos skillnad i hantelcurl (strikt i båda fallen). Därmed inte sagt att man ska träna så, var bara ett extremexempel :p

Eller varför inte gå så långt att man åker hem efter ett set och äter så in i helvete mycket mat och anländer på gymet och kör ett set till?
Jag vidhåller att 1-2 min är lagom för en sån lite muskel som biceps att vila. Lite längre tid för basövningar/vissa andra övningar

MackeJuve
2009-05-27, 19:05
Att bara vila 2 min mellan seten är för lite, speciellt om man är ute efter att prestera bra på dom efterföljande seten. Prova att vila 5 min!

3 min högst, fan 5 är ju en evighet. Intensivitet är viktigt, som sagt bara sänka nåt snäpp i vikt om man inte orkar.

MackeJuve
2009-05-27, 19:06
eller varför inte gå så långt att man åker hem efter ett set och äter så in i helvete mycket mat och anländer på gymet och kör ett set till?
Jag vidhåller att 1-2 min är lagom för en sån lite muskel som biceps att vila. Lite längre tid för basövningar/vissa andra övningar

+1

Sniggel
2009-05-27, 20:32
Eller varför inte gå så långt att man åker hem efter ett set och äter så in i helvete mycket mat och anländer på gymet och kör ett set till?
Jag vidhåller att 1-2 min är lagom för en sån lite muskel som biceps att vila. Lite längre tid för basövningar/vissa andra övningar

Nu snackar vi HIT-lågvolymträning :D

r3mpuh
2009-05-27, 21:02
Eller varför inte gå så långt att man åker hem efter ett set och äter så in i helvete mycket mat och anländer på gymet och kör ett set till?
Jag vidhåller att 1-2 min är lagom för en sån lite muskel som biceps att vila. Lite längre tid för basövningar/vissa andra övningar

Jag brukar ta med mig våffla, med sylt på.*drool*

Johan_S
2009-05-27, 21:08
Prova att äta bättre kost och ta RAGE innan träning? ;)

burtan
2009-05-28, 13:29
Eller varför inte gå så långt att man åker hem efter ett set och äter så in i helvete mycket mat och anländer på gymet och kör ett set till?
Jag vidhåller att 1-2 min är lagom för en sån lite muskel som biceps att vila. Lite längre tid för basövningar/vissa andra övningar

Du måste väl ändå hålla med om att vila efter ansträngning gör muskeln starkare, eller?
Det kanske funkar för dig att bara vila 1-2 minuter men uppenbarligen inte för trådskaparen. Om man bara är ute efter att trötta ut muskeln så räcker det säkerligen med bara 1-2 minuter men problemet han hade var att han ville göra lika många reps som i settet innan och det borde bli möjligt med mer vila.

birra_peroni
2009-05-28, 14:46
Behövs inte! Uppenbarligen så är trådskaparen för trött för att göra 10 reps i dom efterföljande seten. Är man trött i någon muskel brukar det hjälpa att vila den.
Att träna en muskel till fail som trådskaparen gör att återhämtningstiden förlängs.
Jag kan lova att han kommer göra fler reps om han vilar mer, konstigt vore ju annars tycker jag.

Mvh Andreas.

Han kan ju ha dålig repsstyrka, dvs dålig muskelkondition. Att istället korta ner vilan och köra lägre vikt för att sedan öka torde ju hjälpa. Istället för att vila sig till 2 extra reps i bicepscurlen som han knappt klarar av ändå.

jwzrd
2009-05-28, 14:50
Du måste väl ändå hålla med om att vila efter ansträngning gör muskeln starkare, eller?
Det kanske funkar för dig att bara vila 1-2 minuter men uppenbarligen inte för trådskaparen. Om man bara är ute efter att trötta ut muskeln så räcker det säkerligen med bara 1-2 minuter men problemet han hade var att han ville göra lika många reps som i settet innan och det borde bli möjligt med mer vila.

Det börjar bli jävligt tjatit (iallafall för mig) men... träning är inte tävling. Det du gör på gymmet gör du för att förbättra eller förändra något i din kropp. Inte för att visa upp en viss siffra på skivstången.

För hypertrofi är det bland annat intressant att bygga upp restprodukter och laktat i musklerna för att signalera för hypertrofi. Alltså muskeltillväxt.

Popeye
2009-05-28, 14:51
Jag är ingen anhängare till failure träning. Jag skulle väl säga prova att köra 8'or på 30kg och inte till fail. När du fixar 3x8 så ökar du till 10'or.
Äsch, det finns så många lösningar på det här. Jag tror att första steget är att inte köra till failure. Gör du det kommer du nog att klara mer i följande set.

birra_peroni
2009-05-28, 14:52
Förstår inte heller riktigt problemet, kör man till failure i första setet är det ju nästintill självklart att man inte fixar lika många reps i resterande seten... Logik?

kraftsport
2009-05-29, 08:16
Skit i att du ska köra 10 reps. Stoppa settet när du bara har kvar 1-2 reps till failure. Då kör du nästan så många reps du kan men undviker failure som skulle hämma nervimpulserna i kommande set.


:thumbup:

Gislason
2009-05-29, 12:15
Prova 3 st 8or istället, övningar där det är lätt att bara släppa så fort man inte orkar mer är det vanligt att folk kör all out på första settet vilket begränsar återhämtningen till andra, så prova dra av 1-2 repetitioner på set 1 och håll det repetitionsantalet i resterande set, eventuellt failure i sista settet.

Gislason
2009-05-29, 12:19
Det börjar bli jävligt tjatit (iallafall för mig) men... träning är inte tävling. Det du gör på gymmet gör du för att förbättra eller förändra något i din kropp. Inte för att visa upp en viss siffra på skivstången.

För hypertrofi är det bland annat intressant att bygga upp restprodukter och laktat i musklerna för att signalera för hypertrofi. Alltså muskeltillväxt.

Jag är på ditt spår jwzrd. Jag var lite begränsad förr för att jag var så fixerad vid att kunna visa upp ett strukturerat pass i journalen men träning behöver inte alls vara strikt, linjerad och strukturerad hela tiden, det viktiga är att kroppen pushas tillräckligt hårt för att motiveras att bli större/starkare.

Träningspasset är som en storm och kroppen ett hus. Gör stormen tillräckligt stark för att riva ner huset så inser kroppen att det måste vara lite starkare när det byggs upp igen, vilket sker under vilan.

Så ser jag på det iaf.

Slartibartfast
2009-05-29, 12:44
Jag är på ditt spår jwzrd. Jag var lite begränsad förr för att jag var så fixerad vid att kunna visa upp ett strukturerat pass i journalen men träning behöver inte alls vara strikt, linjerad och strukturerad hela tiden, det viktiga är att kroppen pushas tillräckligt hårt för att motiveras att bli större/starkare.

Jag håller med här. jag testar emellanåt med längre vila mellan seten för att få upp totala antalet kilon jag orkar lyfta, men det ger oftast bara prestationsångest inför varje pass, när man måste slå förra passet = träningsmotivationen sjunker. Tycker det är skönare att bara köra på känsla och röka muskelgruppen under kort tid med så tunga vikter man kan, utan att bry sig i vad det egentligen väger.

jwzrd
2009-05-29, 12:49
Jag menar absolut inte att man ska träna ostrukturerat. Verkligen raka motsatsen. Bara det att man får träningseffekt efter hur man tränar. Att vila länge mellan setten så att man därmed orkar en tyngre vikt ger en annan effekt på kroppen än att vila kortare. Siffran på skivstången behöver inte vara en indiaktion på att just du når just dina mål.

Gislason
2009-05-29, 12:58
Jag menar absolut inte att man ska träna ostrukturerat. Verkligen raka motsatsen. Bara det att man får träningseffekt efter hur man tränar. Att vila länge mellan setten så att man därmed orkar en tyngre vikt ger en annan effekt på kroppen än att vila kortare. Siffran på skivstången behöver inte vara en indiaktion på att just du når just dina mål.

Med ostrukturerat menade jag mer att det inte nödvändigtvis behöver bli exempelvis 3 x 10 varje set. Många hänger upp sig på sina 10or vilket gör att de gör i princip hur som helst för att få upp sina tre 10or istället för att göra övningen rätt och liknande. Menade inte att försöka vrida dina ord.

Slartibartfast
2009-05-29, 12:59
Jag menar absolut inte att man ska träna ostrukturerat. Verkligen raka motsatsen. Bara det att man får träningseffekt efter hur man tränar. Att vila länge mellan setten så att man därmed orkar en tyngre vikt ger en annan effekt på kroppen än att vila kortare. Siffran på skivstången behöver inte vara en indiaktion på att just du når just dina mål.

Det menar jag inte heller att jag tror du menar :)

För mig är iaf försöken att t.ex. öka mitt böjmax ett projekt som bara drar ner min träningsmotivation. Jag vet inte hur jag ska göra det effektivt, och jag KAN antagligen inte heller göra det med tanke på den form jag envisas med att hålla året runt. Därför väljer jag att se träningsframgång i andra parametrar, kortare pass totalt, kortare vila mellan set. Det blir en kompromiss mellan tid och vikt.

Men jag kör 100% strukturerat iom att jag har ett schema som jag följer där alla delar av kroppen får lika mycket smisk med samma frekvens. Vad smisket består av och hur set/rep-upplägget ser ut varierar en del. Det dikteras av känslan.

Gislason
2009-05-29, 13:01
Jag håller med här. jag testar emellanåt med längre vila mellan seten för att få upp totala antalet kilon jag orkar lyfta, men det ger oftast bara prestationsångest inför varje pass, när man måste slå förra passet = träningsmotivationen sjunker. Tycker det är skönare att bara köra på känsla och röka muskelgruppen under kort tid med så tunga vikter man kan, utan att bry sig i vad det egentligen väger.

Ja, precis. Jag tränade länge på 1-5 repetitioner med 3-5 minuters vila, och har nu succesivt kastat upp repetitionerna mot 8-12 och dragit ner vilan först till 3 minuter, sedan till 2,30 och nu försöker jag ligga runt 2 minuter. Jag är förvånad över hur snabbt kroppen ändå anpassat sig, jag är uppe och pumpar liknande vikter med 2 minuters vila som krävde 3+ för att hålla tidigare, det gick rätt fort. Variation är bra och kul.

Jag tror på många skolor, man ska inte låsa sig vid ett tänk utan istället försöka ta det mesta till sig, det tror jag att man tjänar på, iaf om man som jag tränar med både styrka och massa som mål.

Gislason
2009-05-29, 13:07
För att ta ett exempel på det jag menade med ostrukturerat så är det t.ex när man kastar om träningsupplägget och inte längre har 100% koll på hur många repetitioner man orkar på respektive vikt, t.ex om man valt att dra ner på vilotiden.

Då kanske det kan vara värt att ta ett 10,8,6 set där man går ut rätt hårt i första settet för att se var ribban ligger även om det innebär att man inte får tre raka set på likvärdigt antal repetitioner. Förr fick jag nästan ångest över att jag inte höll 10an, 8an, 6an eller vad jag nu siktade på, men har insett att kroppen inte alls är lika petig.