handdator

Visa fullständig version : Droks journal


Drok
2009-05-26, 21:36
Information om mig och målsättning
Jag är en 16årig kille som har fått nog. Nu ska jag gå ner i vikt! För tillfället väger jag runt 97 kilo och är 176cm lång. Mitt mål är att komma ner under 85kg till slutet av sommaren. Jag vill tappa fett utan att förlora muskler.

Har haft det lite tufft på min nuvarande skola med vänner och mobbning och sån skit, min tanke är "ny skola, ny stad - ny start". Det är mer eller mindre 2 månader kvar tills då jag börjar nya skolan, alltså har jag två månader på mig att nå mitt mål. Jag har med hjälp av ett datorprogram som heter Hälsovakten räknat ut att jag normalt ska ha 2900kcal per dag. Jag siktar på att ligga på 1520kcal per dag. I Hälsovakten skriver man in allt man har ätit på en dag och all motion man har fått på en dag, så räknar det ut hur mycket kcal man har fått in och hur många man har fått ut.


Träning
Jag tränar styrke 2 gånger i veckan och ska försöka gå ut och promenera runt 60min de dagar jag inte gör det. Mitt gymschema ser ut som följande:

Dag 1
Uppvärmning: Boxning på säck/mot kompis ca. 10min

Bänkpress(skivstång) 8x2 reps
Bänkpress(hantlar) 8x2 reps
Axelpress(hantlar) 8x4 reps
Benböj(skivstång) 10x2 reps
Benspark(maskin) 10x2 reps

Efter detta kör jag ca. 20min boxning.

Dag 2
Uppvärmning: Boxning ca. 10min

Latsdrag till bröstet 8-10x4
Scottcurl(med "krokig" skivstång) 8x2
Hantelcurl 8x2
Situps(bänk) 10x3
Ryggresningar(+10kg) 10x3
Liggande lårcurl 10x4

Detta kommer jag köra på onsdagar och lördagar.


Kost
Frukost(alternativ)
*2-3 skivor fullkornsbröd med något pålägg, oftast skinka.
*Havregrynsgröt och keso.
*Fil och flingor/müsli och någon macka
*Kesella tillsammans med frukt och någon macka
Till detta juice eller kaffe.

Lunch(alternativ)
*Skolmat (det som bjuds)
*Kyckling och keso
*Omelett med någon fyllning
*Fisk och potatis med keso

Kvällsmat
Antingen det morsan lagar eller något av det ovanstående.




25/5-09 1440kcal - 20min promenad(60kcal)
26/5-09 1520kcal - 60min promenad(190kcal)

14K
2009-05-26, 21:41
Välkommen och lycka till till dina mål, du når de säkert om du är besluten till det :D

Drok
2009-05-26, 21:44
Tack så mycket:)

Jag är fast besluten på att nå mina mål, kommer hålla 1520kcal/dag stenhårt och inte käka något godis/chips/dricka alls.

Sniggel
2009-05-26, 21:49
Fint Drok. Din planering ser jättebra ut. Hoppas det kommer att gå bra!

14K
2009-05-26, 21:54
Tack så mycket:)

Jag är fast besluten på att nå mina mål, kommer hålla 1520kcal/dag stenhårt och inte käka något godis/chips/dricka alls.

Jag har gått ner 21kg, dricker kanske 2l Cola Zero per dag, funkar för mig. Unna sig lite Cola zero tror jag inte det drabbar dig hårt alls. Men klarar du dig utan så är det juh bra det med :)

Drok
2009-05-27, 06:31
Jo Cola Zero dricker jag. Fick tipset i min andra tråd av Flexipop. Det brukar väl bli en 0.5l per dag :)


Dagens frukost bestod av havregrynsgröt och banan och keso till det. Ett glas mjölk att dricka.


Taggad som fan nu inför dagens gympass ;)

Drok
2009-05-27, 09:09
Dagens vägning visade 100,4kg :( Har alltså gått upp 2.7kg sen igår då jag vägde 97.7.

Sniggel
2009-05-27, 11:38
Dagens vägning visade 100,4kg :( Har alltså gått upp 2.7kg sen igår då jag vägde 97.7.

Vätskefluktuationer. Och det är just därför det är bra att väga sig varje dag. För då kan du ta ett snitt över hela veckan och jämföra med nästa veckas snitt.

Drok
2009-05-27, 13:48
Okej. Ja då ska jag fortsätta att väga mig varje dag.


Sitter och käkar kesella med hallon och banan nu. Ska iväg och träna vid 15.30. Taggad till max! :D

Vaket
2009-05-27, 13:59
Lycka till det låter riktigt bra :)

kaer
2009-05-27, 14:00
Spontant tycker jag 2900 kcalorier låter mycket, men jag har inte räknat på det.

Du har satt upp ett ambitiöst mål, lycka till. När du uppnått det ska du se att det inte bara är din kropp som förändrats, utan du kommer mentalt vara medveten om att du kan sätta upp och uppnå dina egna mål.
Lycka till!


Banan och hallon, varför det? Känns bara som massa onödigt fruktos, nu under min deff har jag mer eller mindre lagt ner frukt, men vräker i mig grönsaker.

Är hälsovakten bra? Har hört/läst att programmet ska vara lite buggigt.

Drok
2009-05-27, 14:04
Det var som sagt Hälsovakten som räknade ut mitt kaloribehov. Skrev in vikt, längd, ålder. Den räknade ut mitt BMI och mitt kaloribehov. BMI fick den till 31,6 och kaloribehov till 2990 har jag för mig.

Jag vet inte varför jag kör med banan och hallon, läst i flera trådar att det är gott och jag tänkte att det inte kan skada och äta lite mer frukt, men jag vet inte. Som sagt ny med detta:). Bör jag äta frukt eller inte?

Angående Hälsovakten så tycker jag det är bra. Slipper räkna kalorier själv och sånt. Det kan vara lite buggigt det håller jag med om, bl.a. en fuktion som gör att programmet krashar när jag försöker använda den. Men annars ett jättebra program enligt mig!

14K
2009-05-27, 16:19
Det var som sagt Hälsovakten som räknade ut mitt kaloribehov. Skrev in vikt, längd, ålder. Den räknade ut mitt BMI och mitt kaloribehov. BMI fick den till 31,6 och kaloribehov till 2990 har jag för mig.

Jag vet inte varför jag kör med banan och hallon, läst i flera trådar att det är gott och jag tänkte att det inte kan skada och äta lite mer frukt, men jag vet inte. Som sagt ny med detta:). Bör jag äta frukt eller inte?

Angående Hälsovakten så tycker jag det är bra. Slipper räkna kalorier själv och sånt. Det kan vara lite buggigt det håller jag med om, bl.a. en fuktion som gör att programmet krashar när jag försöker använda den. Men annars ett jättebra program enligt mig!

Jag personligen har skippat frukt under HELA min diet. Det enda jag ätit i samband med kvarg är björnbär. Det är riktigt gott.

Drok
2009-05-27, 16:55
Är det en fördel att skippa det då eller? Vad i frukt är det man inte vill få i sig när man är på diet?



Kom hem från gymmet nyss. Tränade mage, rygg, och biceps samt boxning före 10min och efter ca. 30min. Nu ska jag fixa kyckling och keso :)

Ligger på 1530kcal in och 320kcal ut idag.

14K
2009-05-27, 17:26
Är det en fördel att skippa det då eller? Vad i frukt är det man inte vill få i sig när man är på diet?



Kom hem från gymmet nyss. Tränade mage, rygg, och biceps samt boxning före 10min och efter ca. 30min. Nu ska jag fixa kyckling och keso :)

Ligger på 1530kcal in och 320kcal ut idag.

Enda fördel jag kan tänka mig som hade effekt på mig är att jag slapp sötsuget.

Drok
2009-05-27, 17:35
Enda fördel jag kan tänka mig som hade effekt på mig är att jag slapp sötsuget.
Hmm.. Det är alltså inga ämnen i frukt man vill undvika då, eller?

Drok
2009-05-27, 21:30
Dagens mat

Frukost: Havregrynsgröt med keso.

Lunch Omelett med räkor, paprika, skinka och feta ost. Tog Kesella med hallon och banan innan träningen också.

Kvällsmat Kycklinglår med keso

Gymmade ca. 50min plus 30min boxning.

Kalorier in: 1530
Kalorier ut: 320

Drok
2009-05-28, 07:00
Dagens frukost blev fil och müsli. Vägde mig efter detta och vågen stog på 98,2. 0.5kg mindre än igår alltså :)

kaer
2009-05-28, 08:55
Hmm.. Det är alltså inga ämnen i frukt man vill undvika då, eller?

Häng inte upp dig på frukten nu. Det är inget onyttigt med att äta frukt, mer än om man vill undvika den energin som man får i sig där, vilket inte bör bli jättemycket. Vill du äta frukt så gör det.

Drok
2009-05-28, 13:14
Häng inte upp dig på frukten nu. Det är inget onyttigt med att äta frukt, mer än om man vill undvika den energin som man får i sig där, vilket inte bör bli jättemycket. Vill du äta frukt så gör det.
Okej, då kan jag andas ut :)


Dagens lunch bestod av 2 hamburgerkött som jag stekte på och käkade tillsammans med 0.5dl ris och typ 50g keso. Och till det, som vanligt, Cola Zero :)

Drok
2009-05-28, 15:32
Kom precis hem från en löparrunda. Tog nytt PB! 2,5km på 13,34:)

Ikväll blir det alaska pollock och keso + någonting annat till. Tips?

Flexipop
2009-05-28, 16:51
Kom precis hem från en löparrunda. Tog nytt PB! 2,5km på 13,34:)

Ikväll blir det alaska pollock och keso + någonting annat till. Tips?

Ett berg av grönsaker kanske? Tex broccoli fyller ut och mättar bra. Men vad som helst i grönsaksväg funkar ju.
Ska följa din journal Drok. Upplägget ser bra ut och det är kul att se att du är på g att starta ett nytt liv! Det fixar du om du bara håller dig till kolozzeum varje dag ;)

kaer
2009-05-28, 17:03
Ett berg av grönsaker kanske? Tex broccoli fyller ut och mättar bra. Men vad som helst i grönsaksväg funkar ju.
Ska följa din journal Drok. Upplägget ser bra ut och det är kul att se att du är på g att starta ett nytt liv! Det fixar du om du bara håller dig till kolozzeum varje dag ;)

Broccoli är ju alltid gott =)
Tomat passar alltid bra till fisk, som den är eller så kan du ju skiva på den och värma med. Ärtor är inte heller så dumt till fisk.

Jag gillar att alltid ha massa frysta grönsaker i frysen, behöver man fylla ut tallriken så är det lätt att bara rycka fram någon påse.

Drok
2009-05-28, 17:12
Ett berg av grönsaker kanske? Tex broccoli fyller ut och mättar bra. Men vad som helst i grönsaksväg funkar ju.
Ska följa din journal Drok. Upplägget ser bra ut och det är kul att se att du är på g att starta ett nytt liv! Det fixar du om du bara håller dig till kolozzeum varje dag ;)
Tack, roligt att du ska följa min journal :) Ska försöka hålla mig till kolozzeum varje dag ;)

Broccoli är ju alltid gott =)
Tomat passar alltid bra till fisk, som den är eller så kan du ju skiva på den och värma med. Ärtor är inte heller så dumt till fisk.

Jag gillar att alltid ha massa frysta grönsaker i frysen, behöver man fylla ut tallriken så är det lätt att bara rycka fram någon påse.
Tittade i frysen, och vi har både ärtor och broccoli. Tomat hade vi också. Tror jag kör lite av varje :)

Drok
2009-05-28, 18:10
Det blev visst ändrade planer angående kvällens måltid. Morsan kom hem och hade handlat massa kött och massa kyckling, 3kg respektive 2kg, så det blev kött till middag:) Till köttet wokade jag champinjoner, lök och paprika och till sist lite keso. Gott var det:)

Drok
2009-05-28, 20:18
Kcal in: 1290
Kcal ut: 160

Morgonens vikt: 98.2

Frukost
Fil ca 2dl med müsli ca 1,5dl och 100g björnbär (387kcal)

Lunch
Hamburgerkött (2st) stekta, 100g keso, 0.5dl ris och lite BBQ sås på det. (475kcal)

MIddag
Biff 200g, stekta grönsaker ca. 50g, keso 120g också här lite BQQ sås :) (428kcal)

Drok
2009-05-29, 06:46
97,7 stannade vågen på i morse! Woho:D

Dagens frukost bestod av 3 skivor Pågens "Det Goda Morot" men skinka. Till det 3 äggvitor och ett glas Brämhults apelsinjuice. Hela kalaset gick på 460kcal.

M0e
2009-05-29, 06:53
drok ett tips bara du kan ju ta bilder på dig nu och ta några nya senare då du har kommit ner till din målvikt och jämföra hur stor skillnad de blev, alltid kul me sånt

Drok
2009-05-29, 13:46
Tack för tipset M0e, ska jag göra :)

Kom precis hem från skolan, har handlat lite cashewnötter tills ikväll, men när jag skrev in det på Hälsovakten så sa den att 1dl cashewnötter innehåller: 305kcal, 24g fett, 14g kolhydrater och 8,6g protein. Stämmer det här vekligen? Liksom 1dl cashewnötter... Det är ju skitmycket kalorier och fett.

Flexipop
2009-05-29, 13:48
Mycket kalorier i nötter ja. Men det är bra fett och inte alls dumt att äta som fredagsgodis. Ät dem med måtta bara :p

Drok
2009-05-29, 16:47
Okej. Ja det ska jag tänka på, trodde inte alls att det var så mycket kalorier i nötter :(

Alex_Torn
2009-05-29, 17:00
Tjena! Första gången jag ser din journal. Härligt med folk som verkligen satsar! Lycka till i tränandet=) Kommer kolla förbi.

14K
2009-05-29, 17:04
Tack för tipset M0e, ska jag göra :)

Kom precis hem från skolan, har handlat lite cashewnötter tills ikväll, men när jag skrev in det på Hälsovakten så sa den att 1dl cashewnötter innehåller: 305kcal, 24g fett, 14g kolhydrater och 8,6g protein. Stämmer det här vekligen? Liksom 1dl cashewnötter... Det är ju skitmycket kalorier och fett.

1DL cashewnötter är väl nästan 100g?. Nästan alla nötter ligger sjukt högt. ca 500kcal upp till 750 kcal/100g.

Enligt fineli.fi så är cashew per 100/g = 568kcal

Drok
2009-05-29, 17:05
Tack så mycket! :)


1DL cashewnötter är väl nästan 100g?. Nästan alla nötter ligger sjukt högt. ca 500kcal upp till 750 kcal/100g.

Enligt fineli.fi så är cashew per 100/g = 568kcal
Enligt hälsovakten är 1DL cashew 54gram, 304kcal.

14K
2009-05-29, 17:17
Enligt hälsovakten är 1DL cashew 54gram, 304kcal.

Ahh 1Dl = 100g gäller bara vätska såg jag nu :D

Drok
2009-05-29, 18:01
Ge gärna tips på saker jag kan göra/skriva för att göra journalen lite roligare att läsa :)

14K
2009-05-29, 18:39
Ge gärna tips på saker jag kan göra/skriva för att göra journalen lite roligare att läsa :)

Mått, bilder, styrketräning med full info, cardio. Nya PB osv

Drok
2009-05-29, 20:09
Jag hamnade lite ovanför mitt kalorimål idag, närmare bestämt 1710kcal och målet är som sagt 1520kcal, så jag stack ut och joggade en runda. Gick upp till spåret, tog ca. 20min och sedan sprang jag spåret på ca. 15min och sprang tillbaka från spåret hem på ca. 15min. Detta brände enligt Hälsovakten 220kcal och jag har nu 110kcal till godo att äta för idag.


Angående bilder, mått och sådant så ska jag försöka fixa upp det så snart som möjligt. Vad menar du med styrketräning med full info? Förstod inte riktigt.

Flexipop
2009-05-29, 20:47
Vad menar du med styrketräning med full info? Förstod inte riktigt.

Antar att 14K menar antal set, reps, vikt på dina övningar.
Angående nötter så har jag själv precis smällt i mig 100g osötade mandlar. Mycket kalorier men fysatan vad gott det var och det kändes som att min kropp skrek efter det fettet. Har inget dåligt samvete då jag varit relativt duktig hela veckan och det är ju ändå Fredag ;)

Drok
2009-05-29, 22:29
Okej. Jag ska förmodligen sticka iväg och gymma imorrn om jag får med mig någon. Kan skriva upp allting då ;)

Drok
2009-05-30, 00:21
Morgonens vikt: 97,7

Frukost
3 äggvitor, 3 skrivor Pågens "Det goda morot" med skinka och apelsinjuice till det.

Lunch
Skolans mat, köttfärssås med spaghetti. Käkade knappt en halv portion.

Mellanmål
2 skivor Lingon Grova. Ena kaviar och ägg andra keso och ägg.

Kvällsmat
Pasta med sås gjord på creme fraiche, crabfish och kräftstjärtar. Inte det bästa för mig att äta för tillfället, men men.


Jag drog över 190kcal av mitt kalorimål, så jag stack ut och joggade 30min samt 20min promenad till joggingspåret. Det brände ca. 220kcal enligt Hälsoguiden.




Ska försöka slänga upp lite bilder imorrn. Vad ska jag ta på? Helkropps?

Drok
2009-05-30, 13:36
Jahapp, då har man vaknat då. Idag stannade vågen på 97,2.

Käkat frukost(lunch?) som bestod av 2 lövbiffar, lite keso och italiensk salladsmix med feta ost, tomat och gurka. Ska iväg och träna vid 16.00 :)

Drok
2009-05-30, 18:30
Dagens pass:


Bänkpress
20 kg x 15 rep - uppvärmning
35 kg x 8 rep
40 kg x 4 rep (fick hjälp upp och höll emot tillbaka)
35 kg x 8 rep
35 kg x 8 rep
35 kg x 8 rep

Militärpress (hantlar)
9kg hantlar

18 kg x 8 rep
18 kg x 8 rep

Hantelshrugs
15kg hantlar

30 kg x 20 rep
30 kg x 20 rep

Hantellyft åt sidan
7kg hantlar

14 kg x 10 rep
14 kg x 10 rep

Sittande lårcurl

35 kg x 12 rep
35 kg x 12 rep
35 kg x 15 rep

Liggande benpress

40 kg x 6 rep
60 kg x 4 rep
80 kg x 1 rep
90 kg x 1 rep
100 kg x 2 rep (PB)
110 kg x 0 rep (fail)

Hantelcurl
7kg/9kg hantlar

14 kg x 10 rep
18 kg x 10 rep

Fick lite tid över så jag körde några hantelcurls på slutet. Ska försöka mig på nytt PB på sittande lårcurl nästa gång samt benpress. Nära som fan o ta 110kg idag. Angående bänkpress. Som ni ser tar jag inte så värst mycket där, jag verkar inte öka något heller. Vad bör man tänka på när man kör bänkpress?

Drok
2009-05-30, 19:20
Har satt upp några styrkemål nu också

60kg bänkpress
150kg benpress
100kg marklyft (har aldrig testat det)

Dessa lär ta ett tag att uppnå, så jag har något att sikta mot nu i alla fall :) Funderar på att inhandla lite proteinpulver också... Men jag är inte säker.

Vaket
2009-05-30, 20:04
Går ju riktigt bra det här:P fortsätt kämpa !!

Drok
2009-05-30, 20:37
Går ju riktigt bra det här:P fortsätt kämpa !!
Tack! Ja det ska jag göra. Idag har jag dock fuskat lite :( Jag åt lite chips, men inte mycket alls, sen åt jag jordgubbar med glass :( Dock gick det endast på runt 420kcal, och jag ligger idag på sammanlagt 1540kcal in och 240kcal ut. Så det jämnade i alla fall ut sig. Jag måste skärpa mig nu!!!*gah!*

Flexipop
2009-05-30, 22:19
Ta dig samman nu Drok ;). Nu har du ju all kunskap, verktyg och hjälp för att gå ner i vikt. Nu är det bara viljan som avgör om du ska gå ner eller inte. En skit/ätardag gör ingen skillnad i det långa loppet så ha inte ångest över det. Träningspasset såg riktigt bra ut!
Jag skulle råda dig till att inte äta så mycket kolhydrater nu i början. Det gör lätt att du blir sugen på onyttigheter. Ät mer protein och fett. Typ som keso + kyckling + grönsaker. Det kommer att ta bort sötsuget och göra dig mättare. Jag lovar! Det här fixar du!

Drok
2009-05-30, 22:28
Tack för de fina orden Flexipop*cupid*

Angående käket så har jag försökt att slopa så mycket kolhydrater som går. Har sen i måndags käkat kyckling/kött och massor med ägg dagligen. En och annan burk kesella har väl också slinkit ner. Keso och grönsaker har det också blivit en hel del av:). Funderar även som sagt på att köpa proteinpulver för ännu mer effekt. Har faktiskt lyckats med att hålla mig under 1520 sträcket hittills i alla fall, och jag ska definitivt fortsätta med det :)

Flexipop
2009-05-30, 22:30
En vanlig dag ser ut så här för mig:

Frukost:
2 kokta ägg
35g fiberhavregryn (gröt) Det här är de enda kolhydraterna jag äter varje dag (ibland också efter träning: se lunch. Enbart för att jag ska orka styrketräna. De finns de som tränar helt utan kolhydrater men jag tycker inte att det är någon bra idé.
Den här frukosten har jag ätit i 4 månader.

Lunch: Matlåda med 200g kyckling eller kött eller fisk blandat med lite lättcremefraiche/lätt kokosmjölk + massa grönsaker beroende på vilken maträtt det är. Tex kyckling + kokosmjölk och massa grönsaker. Eller fullkornpasta + köttfärssås. Även här är kolhydrater ok eftersom jag tränar precis innan lunch.

Mellanmål: 1 kokt ägg eller 2. 250g keso funkar också bra!

Middag: 200g kyckling eller kött eller fisk + ett berg av grönsaker. Inga kolhydrater alls nu.

Kvällsmellanmål 250g keso eller lättkessela. Eller en ostbit. Protein är bra att ta innan läggdags.

Utöver det så dricker jag massa vatten + cola zero och intar omega 3 + multivitamin.

Drok
2009-05-30, 22:40
Dagens föda såg ut såhär för mig:

Frukost/lunch
(vaknade 13.30)

2 bitar lövbiff, stekta och marinerade med BBQ sås (coleman style :D) till det ca. 100g Keso grillad paprika och ca. 1/3 av tallriken med sallad.

Middag

2 kycklingfiléer, grillade, ca. 3msk creme fraiche med salladskrydda (sås) och 1/3 av tallriken med sallad. Morsan hade lagat pommes till detta med jag skippade dom med tanke på kolhydraterna samt att de var friterade. Käkade vitlöksbröd till detta, vilket kanske inte var det bästa (vitt bröd med massa smör), med det är ju trots allt lördag :D

annars brukar en vanlig dag när jag kommer upp i skaplig tid se ut såhär:

Frukost

2-3 skivor fullkornsbröd med skinka och ägg/keso och ägg/kaviar och ägg alt. havregrynsgröt eller fil med müsli

Lunch

kyckling/kött/fisk med keso och sallad, ibland ris (fullkorn)

Middag

även här kyckling/kött/fisk med keso och sallad och ibland ris

Eventuellt mellanmål brukar bestå av ägg eller kesella.

Drok
2009-05-31, 14:52
Det verkar som att jag går upp i vikt av det här istället.. Jag vettefan vad som händer. Har ju legat under 1520kcal varje dag nu sen i måndags och det har inte blivit någon ändring alls.

Drok
2009-05-31, 18:41
Ska dra ut och springa en runda snart. Blir 2.5km rundan som vanligt :)

billanpillan
2009-05-31, 19:05
Kör hårt mannen

Drok
2009-05-31, 19:22
Det ska jag göra :) Nu blir det ut och jogga!

Drok
2009-05-31, 20:32
Sådär ja. Körde ett nytt spår idag med farsan som jag inte kört förut. Skoj som fan, ganska mycket upp och ner så man fick jobba ordentligt:). 3,1km långt var spåret, hade ingen klocka men 20-25min skulle jag tippa på att det tog. Helt slut i benen nu, körde några rushar upp för en lång jävla backe efteråt. Känns i alla fall skön som fan nu!

Imorgon ska jag försöka få med mig nån kompis och dra och gymma. Bara nån vill hänga med, så. Annars får jag köra själv. Nåja, nu ska jag duscha sen ta det lite lugnt. Skola imorgon.

Drok
2009-05-31, 20:53
Kcal in: 990
Kcal ut: 160

Nu jävlar ska jag ner i vikt.

14K
2009-05-31, 21:12
Tack! Ja det ska jag göra. Idag har jag dock fuskat lite :( Jag åt lite chips, men inte mycket alls, sen åt jag jordgubbar med glass :( Dock gick det endast på runt 420kcal, och jag ligger idag på sammanlagt 1540kcal in och 240kcal ut. Så det jämnade i alla fall ut sig. Jag måste skärpa mig nu!!!*gah!*

Det verkar som att jag går upp i vikt av det här istället.. Jag vettefan vad som händer. Har ju legat under 1520kcal varje dag nu sen i måndags och det har inte blivit någon ändring alls.

Där har du felet :)

Drok
2009-05-31, 21:34
Där har du felet :)
Ja men jag låg ju fortfarande på 1540kcal, plus att jag stack ut och joggade efteråt = 220kcal.. Det borde väl ha jämnat ut sig?

paulos
2009-05-31, 23:30
Jag tycker att du krånglar till det för mycket du räknar kalorier för mycket i den åldern.. tycker att du bara borde träna på och äta lite i mindre portioner då så ska du se att de går bra...

Drok
2009-06-01, 06:50
Jag tycker att du krånglar till det för mycket du räknar kalorier för mycket i den åldern.. tycker att du bara borde träna på och äta lite i mindre portioner då så ska du se att de går bra...
Inte krångligt alls med Hälsovakten :) Bara till att skriva in vad du har ätit, hur många gram/dl du har ätit av det så räknar den ut hur många kalorier det var samt alla andra % av rekommenderade dagliga intaget för alla vitaminer och såna grejer.

kaer
2009-06-01, 09:28
Väger du verkligen allt? Någonstans går det ju fel.
Du skriver hur en 'vanlig dag' ser ut, vilket verkar bra. Men det verkar ju
som det slinker ner lite annat då och då. Försök ha järndiciplin tills du faktiskt ser lite resultat. Sen kan man kanske börja synda lite.


Tveksamt om du ska köpa proteinpulver tycker jag.
Det kommer nog bara gör det lättare att få i dig mer energi.

Drok
2009-06-01, 10:45
Det är bara en dag, i lördags, som det har hänt. Vi hade gäster och då slank det ner lite. Det var 69g glass jag åt och runt 30g chips max. Alla dagar annars har jag låtit bli allt sånt. Det mest onyttiga jag har käkat utöver det är 1dl cashewnötter som jag ångrade som fan att jag käkat efteråt. Visste dock inte att de innehöll så mycket kalorier, men jag klarade fortfarande 1520-gränsen plus att jag var ute och sprang den dagen. Igår stoppade jag bara i mig 990kcal, plus att jag var ute och joggade 3.1km just för vad jag åt i lördags. Det borde väl ha jämnat ut sig vid det här laget?

Drok
2009-06-01, 10:48
För övrigt så jag har tränat någonting varje dag nu sen jag började dieten, antingen promenad eller sprungit dom dagar jag inte hat gymmat. Så tänker jag också fortsätta.

Drok
2009-06-01, 14:48
2 pannbiffar med stekt lök och sås på 2msk creme fraiche och salladskrydda stor på menyn idag. Riktigt gott var det. Ska förmodligen sticka och gymma senare ikväll om jag får med mig nån polare, annars drar jag ut och springer.

Drok
2009-06-01, 14:57
Jag tror jag ska börja dra ner till 1000kcal om dagen istället för 1520 för att få lite fart på det här nu. Igår låg jag som sagt på 990kcal in och 160kcal ut. Idag ligger jag på 880kcal in hittills efter frukost och "eftermiddagskäk". Tar nog bara nåt litet efter kvällens träning.

Drok
2009-06-01, 19:25
Fick inte tid till att motionera någonting idag. Klippte nyss gräset åt farsan och blev precis klar, och nu har jag läxor att göra. Enligt Hälsovakten var 40min gräsklippning 170kcal. Även om det inte stämmer så är det alltid någonting, jag svettades i alla fall (kanske det bara var p.g.a värmen) men men.

Ligger fortfarande på 880kcal idag. Ska ta och käka någonting litet senare, ska hålla mig under 1000-gränsen i fortsättningen nu har jag bestämt mig för.

Flexipop
2009-06-01, 19:41
Under 1000 kcal är för lite. Men jag misstänker att du räknar fel någonstans eftersom du inte går ner. Så när du nu räknar på 1000 så kanske det i själva verket är 1500 och då blir det ju bra iaf :). Ät nyttigt så att du blir mätt, träna och skippa skitmaten så kommer du se resultat ganska snart. Du ska inte behöva känna dig hungrig i allafall. Då är det något som är fel.

Drok
2009-06-01, 20:20
Under 1000 kcal är för lite. Men jag misstänker att du räknar fel någonstans eftersom du inte går ner. Så när du nu räknar på 1000 så kanske det i själva verket är 1500 och då blir det ju bra iaf :). Ät nyttigt så att du blir mätt, träna och skippa skitmaten så kommer du se resultat ganska snart. Du ska inte behöva känna dig hungrig i allafall. Då är det något som är fel.
Lite hunger dör man inte av ;) Kommer käka en stadig frukost, mat efter skolan/före träning och ett litet kvällsmål. Det räcker bra för mig. Mer än så behöver jag nog inte. Eventuellt att jag käkar mer de dagar jag styrketränar, att jag då ligger upp mot 1500kcal istället. Just för att kunna ge musklerna mer näring de dagarna de får jobba så jag bygger lite. Finns ju trots allt en hel del fettresurser att ta ifrån, så. :)

Drok
2009-06-02, 10:42
97,4 stannade vågen på, en minskning på 0,6kg sen förra måndagen. Detta efter en halv tallrik fil och en macka med skinka, som var min frukost.

Jag behöver lite tips på bra frukost som man kan fixa enkelt och på relativt kort tid. Just nu brukar jag käka typ ägg och nån macka, men mackor innehåller ju så jäkla mycket kolhydrater, och det vill jag ju inte ha... Så tipsa! :)

14K
2009-06-02, 10:48
97,4 stannade vågen på, en minskning på 0,6kg sen förra måndagen. Detta efter en halv tallrik fil och en macka med skinka, som var min frukost.

Jag behöver lite tips på bra frukost som man kan fixa enkelt och på relativt kort tid. Just nu brukar jag käka typ ägg och nån macka, men mackor innehåller ju så jäkla mycket kolhydrater, och det vill jag ju inte ha... Så tipsa! :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92291

Drok
2009-06-02, 10:50
Tack 14K :)

Bara av nyfikenhet, vad käkade för frukost när du skulle(ska?) ner i vikt

14K
2009-06-02, 10:52
Tack 14K :)

Bara av nyfikenhet, vad käkade för frukost när du skulle(ska?) ner i vikt

2-3 ägg varje dag i 5 månader. Ibland med lite skagenröra, skinka, ost, kaviar. Inte allt på en gång. 1 av de.

Nu har jag bytt till 500g kvarg med kaffe.

Drok
2009-06-02, 10:55
2-3 ägg varje dag i 5 månader. Ibland med lite skagenröra, skinka, ost, kaviar. Inte allt på en gång. 1 av de.

Nu har jag bytt till 500g kvarg med kaffe.
Okej. Jo ägg brukar jag käka mycket av. Dock aldrig testat med skagenröra, det ska jag göra :)

Har inte riktigt förstått detta.. Men vad exakt är det folk menar när se skriver kvarg? Är det Kesella?

14K
2009-06-02, 10:58
Okej. Jo ägg brukar jag käka mycket av. Dock aldrig testat med skagenröra, det ska jag göra :)

Har inte riktigt förstått detta.. Men vad exakt är det folk menar när se skriver kvarg? Är det Kesella?

Kesella är en sorts kvarg ja. Men själva KVARG som jag pratar om är från LIDL. Kostar 12kr för 500g. Millbona som tillverkar det.

Drok
2009-06-02, 11:02
Oj det var billigt! Käkar du den här kvargen som den är då eller med någonting till? Funderar på att dra iväg och köpa lite sånt istället för att köpa kesellaburkar hela tiden...

14K
2009-06-02, 11:05
Oj det var billigt! Käkar du den här kvargen som den är då eller med någonting till? Funderar på att dra iväg och köpa lite sånt istället för att köpa kesellaburkar hela tiden...

Ja med funlight, har 5-6 olika sorter funlight hemma som jag brukar blanda med. Så man inte har samma smak alltid. Brukar käka 1kg kvarg om dagen. 1 på morgonen och 1 på kvällen. Det är 340kcal på 500g. Perfekt frukost tycker jag.

Drok
2009-06-02, 11:11
Fan, det låter ju skitgott! Ska ta och sticka iväg och köpa lite kvarg från Lidl och funlight nu. Blir en bra lunch.

Drok
2009-06-02, 11:54
Regnar så jävligt, så jag åker och handlar det ikväll istället. Kör lite tonfisk som jag har blandat med krossade tomater och rödlök. Lite Sweet chili sauce till det.

Tonfisk 140g
Krossade tomater 375g
Sweet chili sause ca. 5msk
1 Rödlök

Delade detta på två portioner. Förvånande gott faktiskt :)

Drok
2009-06-02, 16:13
Sådär, ja. Nu har man varit ute och sprungit. Det blev den vanliga 2.5km rundan. Kändes riktigt jävla bra idag! Låg och körde på en stabil fart typ 70% av varvet, sen ökade jag lite, och till sist de sista typ 10% av varvet körde jag på maxfart. Kutade allt jag hade, som om jag skulle ha sprungit ett kortdistanslopp istället för en joggingtur. Fyfan vad det bränner skönt i benen nu! Har en känsla av att jag kan få lite träningsverk imorgon;).

Om någon har något bra tips på kvällskäk som jag kan fixa så vore det schysst om ni kunde skriva upp det! Har det mesta hemma. Vill käka något nytt bara. Måltiden ska helst vara under 400kcal, men 400-500kcal går bra. :)

Nu ska jag hoppa in i duschen!

Fjollgymarn
2009-06-02, 16:15
jag nöjer mig me 2 burkar kasella elr en burk keso:D

Drok
2009-06-02, 16:22
jag nöjer mig me 2 burkar kasella elr en burk keso:D
Skickade iväg mor min för att köpa kvarg och funlight. Ska testa det imorrn till frukost. Förresten, hon köpte något igår som heter Kesella vanilj. Är det samma sak som Kesella naturell? Smakade lite av Kesella vanilj igår och den var sjuhelvetes god!

kaer
2009-06-02, 16:30
Skickade iväg mor min för att köpa kvarg och funlight. Ska testa det imorrn till frukost. Förresten, hon köpte något igår som heter Kesella vanilj. Är det samma sak som Kesella naturell? Smakade lite av Kesella vanilj igår och den var sjuhelvetes god!

Apgott, med kesella vanilj, men det smakar ju sådär av en anledning, kommer inte ihåg om det är tillsatt socker, mer kcal är det iallafall.
Så jag kör bara naturell av smalaste varianten.

Drok
2009-06-02, 16:34
Apgott, med kesella vanilj, men det smakar ju sådär av en anledning, kommer inte ihåg om det är tillsatt socker, mer kcal är det iallafall.
Så jag kör bara naturell av smalaste varianten.
Hmm.. Ja, jag visste väl att det var för bra för att vara sant. Får väl ta och käka upp den ändå nu när jag har öppnat den. Hoppas det är gott att blanda naturell med funlight bara.

Drok
2009-06-03, 20:43
1060kcal idag. Har legat runt 1000-1100kcal sen i söndags nu och det känns bra. Ska fortsätta såhär och bara väga mig en gång i veckan, måndagar. Ska börja lägga upp en ny bild varje måndag också.

Drok
2009-06-05, 17:36
Styrkepass idag!

Latsdrag till bröstet

20kg x 10rep
25kg x 10rep
25kg x 10rep

Sittande rodd

30kg x 10rep
35kg x 10rep
35kg x 10rep

Nån ryggmaskin (sitter och drar mot bröstet, som latsdrag typ fast i maskin)

30kg x ??rep (tills jag blev trött)

Bicepscurl
7kg hantlar

14kg x 10rep
14kg x 10rep

Bicepscurl med "krokig stång" i smith
stång 10kg + 2.5kgx2

15kg x 10rep
15kg x 10rep

Ryggresningar
+10kg vikt

10rep
10rep

Konstig magmaskin (sitter och håller händerna ovanför sig på några stångar och typ trycker ihop hela skiten)
+10kg vikt

12rep
12rep
12rep
12rep

Konstig ryggmaskin (sitter och trycker några kuddar som man har vid nacken bakåt med ryggen)

70kg x 12rep
70kg x 12rep

Liggande lårcurl

20kg x 12rep
25kg x 12rep
25kg x 12rep
20kg x 12rep


5min boxning innan och 20min boxning efter. Ska gymma imorgon med.

Drok
2009-06-06, 12:26
Dagens pass

Uppvärmning
Tränade lite hur man tar sig ur grepp och sånt, Krav Maga grejer..


Bänkpress

35kg x 10rep
35kg x 10rep

Hantelpress
12kg hantlar

24kg x 10rep
24kg x 10rep

Benböj

50kg x 12rep
50kg x 12rep

Benpress

70kg x 10rep
70kg x 10rep

Militärpress (hantlar)
9kg hantlar

18kg x 10rep
18kg x 10rep

Hantellyft åt sidan
5kg hantlar

10kg x 10rep
10kg x 10rep

Cable pushdown (triceps)

10kg x 12rep
12.5kg x 12rep
12.5kg x 12rep
10kg x 12rep

Efter detta körde vi nån typ av cirkelträning:

1min boxa så snabbt man kan på säck
1min skottkärra
1min lowkicks
1min highkicks
1min jämfotahoppp
1min burpees


Riktigt skön träning idag må jag säga. Blev skapligt svettig :)

Drok
2009-06-07, 00:21
Kunde inte låta bli att väga mig i morse.. 95,6 stannade vågen på = 2,4kg skillnad på knappt 2 veckor. Det har börjat gå lite snabbare nu när jag har minskat kaloriintaget till 1000-1100kcal per dag istället för 1500kcal per dag. :)

14K
2009-06-07, 05:28
Kunde inte låta bli att väga mig i morse.. 95,6 stannade vågen på = 2,4kg skillnad på knappt 2 veckor. Det har börjat gå lite snabbare nu när jag har minskat kaloriintaget till 1000-1100kcal per dag istället för 1500kcal per dag. :)

nice :hbang:

Mussebj
2009-06-07, 06:11
KROK!
riktigt bra viktminskning.
2-3 kg på 2 veckor är perfekt vikt minskning. Du verkar jävligt motiverad och seriös, den här tråden kommer att följas! :)
Good luck !

Blexx
2009-06-07, 08:30
Fortsätt så! Fan går skitbra för dig! Har samma problem som dig fast jag vill gå upp i vikt! hehe.


Denna journalen kommer följas!

Drok
2009-06-07, 11:51
Tack grabbar :)

Flexipop
2009-06-07, 17:02
Härligt Drok! Nu är det bara att fortsätta köra, ända in i kaklet :p

Drok
2009-06-07, 18:42
Härligt Drok! Nu är det bara att fortsätta köra, ända in i kaklet :p
Tack! Ja det ska jag göra ;)

Drok
2009-06-09, 11:11
Morgonvikt: 95,6

Ikväll ska ag ut och springa en runda. Har inte varit ute och sprungit sen i tisdags, jag har haft sån jävla träningsverk :( Men nu har det äntligen gått över.

14K
2009-06-09, 11:12
När kommer det bilder? :)

Drok
2009-06-09, 12:22
Jag vet ju inte hur jag ska ta..:confused:

14K
2009-06-09, 12:38
Jag vet ju inte hur jag ska ta..:confused:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=14738 testa detta

Eller det vanliga, sidan, framifrån, bakifrån.

Drok
2010-05-19, 19:19
Det sket sig det här. Höll väl på i en månad, sen åkte jag på semester till Italien med familjen och hade ingen som helst motivation när jag kom hem. Nu, drygt ett år senare, ska jag ta upp det här igen!

95 pannor vägde jag idag, dock efter lunch. Ska väga mig imorgon för att få en mer exakt vikt.

Vad ute och sprang 2,5km och tog en promenad på 2,5km efter det igår, och det gick jävligt tungt! Har tappat nästan all min kondition efter vintern, men det ska det bli ändring på nu!

Japp, nu ska jag köra hårt. Har tänkt att bara träna med egen kropp. Istället för att gå på gym ska jag köra armhävningar, situps, chins och liknande, och löpning såklart. 3 löpningspass á 3km och 2 styrkepass á 60 min varje vecka. Ska även gå tillbaka till min gamla kost på ca. 1500kcal per dag och försöka skippa så mycket kolhydrater som jag kan.

Nu kör vi! :hbang:

Drok
2010-05-20, 15:55
94,4 vägde jag in på nyss. Glömde att väga mig i morse, får göra det i morgon. Ska sticka ut och löpa en sväng senare ikväll. Skulle egentligen göra det nu, men det är så förbaskat varmt :D

Drok
2010-05-20, 18:56
Sådär! Hemma efter en 2,5km löpningsrunda följt av en 2,5km promenad. Nyss käkat lite thaimat (biff och grönsaker) och är proppmätt.

Gick bättre idag än vad det gick förra gången. Ser fram emot nästa pass!

Drok
2010-08-25, 13:14
Gått lite segt på sistone. Har varit ute och kutat i spåret ett par gånger och tagit någon promenad lite då och då, men nu ska jag ta tag i det här igen.

Ska dra ner på käket ganska rejält och försöka röra mig en gång om dagen - springa, gymma eller promenera.

Efter en jävligt onyttig sommar väger jag in på dryga 100 kilo just nu, känner mig nästan äcklad att jag har låtit det gå så långt som det har gjort. Men som sagt, nu ska jag göra mitt bästa och ta tag i det.

Nu vankas det löpning som en timme. Var ute igår och körde en runda, och fyfan vad segt det gick! Fick dra ner på tempot så jag nästintill gick runt spåret, lufsade skulle jag väl säga att jag gjorde. Tog dryga halvtimmen att komma runt 2,5km spåret - nästan dubbelt så lång tid som det tog mig när jag var som bäst tränad, förra sommaren.

Nåja, får hoppas att jag kommer vara lika motiverad som förut. Har lätt för att tappa motiveringen efter någon veckas träning. Jag vet inte om det är för att jag kör för hårt från början, eller vad det är...