handdator

Visa fullständig version : Fixa 1 miljon kronor ?


mojoo
2009-05-26, 21:35
Yo

Jo så att jag är 19 år och funderar redan hur jag ska få ihop 1 miljon kronor. Har inget fast jobb än. Tar studenten strax och funderar hur jag ska få ihop pengar till min drömbil. För jag menar om jag får ett jobb där jag tjänar 30 000 och lägger undan 10 000 (nog väldigt mycket) i månaden så kommer de ju ta evigheter.

Ja fattar att de inte finns "så här gör du". Men kom gärna med förslag. Har tänkt på aktier och eget företag, men aktier är ju väldigt riskabelt.

Här är drömbilen i alla fall.

http://www.rimsorizer.com/wp-content/uploads/2008/May/Maserati/maserati_gts_wallpaper_1280x1024_04a.jpg

stafh
2009-05-26, 21:36
Tjäna 30000 i månaden och lev på 5000 i månaden så går det snabbare.

Sherman
2009-05-26, 21:36
Spel och lotto kanske är ett alternativ

Rockhard
2009-05-26, 21:36
http://www.innebandy.se/global/SIBF/Marknad/Sponsorloggor/Bingolotto.jpg

young_george
2009-05-26, 21:40
Poker är väl ett "klassiskt" sätt att bli ungdomsmiljonär.

Något rejält aktieklipp kan ju gå också.

1 mille i Sverige är ju inte direkt något att komma med iofs.

Mental
2009-05-26, 21:41
Låna och betala ränta.

mojoo
2009-05-26, 21:42
Haha bingo lotto känns ju lite gammalt ! men jo poker är ju intressant faktiskt

saab900
2009-05-26, 21:42
Behöver jag säga att ett nybilsköp är bland de absolut sämsta affärerna man någonsin gör, eftersom värdeminskningen första åren är enorm. Av din miljon du sparar/lånar är endast 500 000 kvar efter 3-4 år. Tänk på det om du funderar på banklån. Du bör amortera i minst samma takt som värdemiskningen, annars sitter du i skiten om du tvingas sälja bilen av någon anledning och inte kan lösa kvarstoden av lånet. 125 000/år bara i amorteringar på en bil är lite svettigt om man vill ha bostad också.

Grova skattefifflare och knarkhandlare brukar annars ha fina bilar.

mojoo
2009-05-26, 21:43
Men har hört att banker inte vill låna ut till bilar eftersom banken inte är säker att de får tillbaka pengarna (eftersom bilar sjunker i värde rätt kraftigt, i o f s inte maserati)

hahavaffan
2009-05-26, 21:43
Ganska mediokert val av drömbil i 1-miljonkronorsklassen :(

young_george
2009-05-26, 21:44
För att fiffla med skatter måste man ju ha något att fiffla med :)

Knarkhandel lär gå snabbt dock. Sälja online är ju populärt numera, särskilt som kola är så dyrt i Sverige.

kaer
2009-05-26, 21:46
Poker är väl ett "klassiskt" sätt att bli ungdomsmiljonär.

Något rejält aktieklipp kan ju gå också.

1 mille i Sverige är ju inte direkt något att komma med iofs.

Min lillebror sopade hem det på poker för några veckor sen =)


Köp en lägenhet i Stockholm, sälj den i rätt tid.
Skaffa en riktigt bra och åtråvärd utbildning och jobba utomlands.

Sebbe_H
2009-05-26, 21:48
Kollat på top gear australia måhända?

Men, ett annat lite smått problem kan ju vara att när du har din bil osv, då ska den försäkras. Räknat på det?

The_RobRoy
2009-05-26, 21:50
Ett av mina mål är också att skrapa ihop 1 miljon, innan 30.

Har inte tillräcklig talang för poker och vågar inte jobba med kraftig belåning. Så kvar återstår den tråkiga vägen som du själv nämner, spara 10 000kr per månad.

Jag har exakt 5 år på mig nu, vilket ger att rena sparpengar får jag ihop 600 000. Hade tänkt att börsen ska gå upp minst 50% inom 5 år, med de sparkapital jag har sen tidigare, så ska det nog gå vägen, om jag inte har otur.

Förrutom detta kan jag ju bli miljonär på ren slump om lägenheten stiger i värde, men det ser jag mer som bonus..

jesse
2009-05-26, 21:50
Ska du köpa bilen ovan så räcker det inte med en mille, du måste ju ha råd med försäkring o eventuella omkostnader, så sikta på minst 5 miljoner.

mojoo
2009-05-26, 21:50
Ganska mediokert val av drömbil i 1-miljonkronorsklassen :(

Tycker du ? Audi R8 hade ju inte varit helt fel heller.

Okej dröm o drömbil är väl att ta i. Rikta drömbilar är väl lambo reventon, berton mantide eller Porsche Carrera GT !

Prankie
2009-05-26, 21:51
Hur mycket pengar har du nu? Svårt att investera i aktier eller ens ha en bankroll om du inte har pengar. :)

saab900
2009-05-26, 21:52
Men har hört att banker inte vill låna ut till bilar eftersom banken inte är säker att de får tillbaka pengarna (eftersom bilar sjunker i värde rätt kraftigt, i o f s inte maserati)

Klart du får låna till bil om banken tycker att du har ekonomin för att klara amorteringarna just då. Men jag vidhåller att det är en riktigt dålig idé att låna till en bil man inte kan köpa kontant. Betalningsförmågan har en tendens att vilja förändras om man skaffar barn och villa, och att hela tiden mata ut 3-4 tusen eller mer/månad på en bil kanske passar illa senare i livet. Det är ju faktiskt inte så stor skillnad i känslan av en 4 år gammal bil jämfört med en splitt ny, men priset är hälften.

mojoo
2009-05-26, 21:53
Kollat på top gear australia måhända?

Men, ett annat lite smått problem kan ju vara att när du har din bil osv, då ska den försäkras. Räknat på det?

Nej faktiskt inte.

Nej de är sant o de har ja inte tänkt på. Kan ju allitd köra utan:smash: fast man vågar nog inte de med alla idiotas i sverige :)

young_george
2009-05-26, 21:54
Gör som Kartellen. Värdetransportrån!

-OdToZQLbls

mojoo
2009-05-26, 21:54
Hur mycket pengar har du nu? Svårt att investera i aktier eller ens ha en bankroll om du inte har pengar. :)

Jag har ligger väl lite över 100 000. Men aktier är ju så himla riskabelt, är de värt att anlita någon som tar hand om de ?

young_george
2009-05-26, 21:56
Jag har ligger väl lite över 100 000. Men aktier är ju så himla riskabelt, är de värt att anlita någon som tar hand om de ?

Nej, det är det verkligen inte. Eventull avkastning på "säkra" aktier kommer ätas upp av courtaget, och när det kommer till riskaktier vet dom inte bättre än någon annan hur det kommer gå.

Vågar du inte riskera cash så blir det betydligt svårare att tjäna några.

The_RobRoy
2009-05-26, 21:56
Skulle nog säga att det lättaste sättet är att skaffa ett fast jobb med så hög inkomst som möjligt. Skrapa ihop till en kontaktinsats fort som attan.

Sen ösa in så mycket som bankerna bara tillåter i en lägenheten och sätt dig och hoppas på att bostadspriserna går upp. Under tiden kan du ju renovera lägenheten själv osv.

Sälj med vinst, upprepa procedur, fast nu med en större och dyrare lägenhet.

Detta ger nog högst sannolikhet till hög avkastning, där du jobbar med hög belåning, till en låg kostnad. Samtidigt som du inte kan bli tvångsförsäljd på nersidan.

pragmatist
2009-05-26, 21:57
Grejen är den att när du väl lyckats arbeta ihop din först miljon (om 25+ år) så kommer du med stor sannolikhet tycka att en lyxbil är en helt idiotisk investering.

The_RobRoy
2009-05-26, 21:58
Grejen är den att när du väl lyckats arbeta ihop din först miljon (om 25+ år) så kommer du med stor sannolikhet tycka att en lyxbil är en helt idiotisk investering.

Det är resan till målet som är det roliga, inte själva målet ;)

saab900
2009-05-26, 21:59
Grejen är den att när du väl lyckats arbeta ihop din först miljon (om 25+ år) så kommer du med stor sannolikhet tycka att en lyxbil är en helt idiotisk investering.

Man kan alltid hoppas ;) Hans fru/sambo kommer nog tyvärr att tycka att nuvarande bil duger ;)

coxie
2009-05-26, 22:02
Tjej, blond, snygg och vig?

mojoo
2009-05-26, 22:06
Bra tips alla ! Men haha jag kan nog göra de mesta för att lyckas ! En snabb lyxbil är allt för mig, penisförlängare som jag o polaren brukar skratta om! (när vi kör i min sketna audi a6) Fast jag kan tänka mig att jag kommer tänka en gång extra om jag inte kan investera vidare med den miljonen jag tjänat ihop....

victor_n
2009-05-26, 22:12
"plötsligt händer det"

Sebbe_H
2009-05-26, 22:16
Nån som pallar räkna ut försäkringen för regnr JRK853 på en 19 årig kille i sthlm?

coxie
2009-05-26, 22:19
För att vara lite mer seriös så är det inte omöjligt att fixa ihop en miljon, frågan är bara vad du är beredd att göra. Nu har jag ingen aning om vad du tänkt göra efter gymnasiet men om du vill tjäna pengar så välj en utbildning som leder till välbetalda jobb.

IB är en lukrativ väg, men samtidigt en jobbig väg. En sak som är säker och det är att pengar inte trillar ner i knät bara för att man vill.

L-Sami
2009-05-26, 22:24
Aktier. Ibland vinner man, ibland förlorar man.

Prankie
2009-05-26, 22:27
För att vara lite mer seriös så är det inte omöjligt att fixa ihop en miljon, frågan är bara vad du är beredd att göra. Nu har jag ingen aning om vad du tänkt göra efter gymnasiet men om du vill tjäna pengar så välj en utbildning som leder till välbetalda jobb.

IB är en lukrativ väg, men samtidigt en jobbig väg. En sak som är säker och det är att pengar inte trillar ner i knät bara för att man vill.

Jag antar det är inte International Baccalaureate du menar. :) Informationsbyrån?

stevebc
2009-05-26, 22:30
Ja, aktier är riskabelt. Ju större risk, desto större vinstmöjligheter brukar det vara. Jag tror ytterst få människor, om någon (förutom arv), blivit rika utan att riskera kapital. Historiskt sett så ger aktier och fonder bättre utdelning än att ha pengarna liggandes på banken, så om jag var du skulle jag helt klart investera. Glöm inte att sprida investeringarna bara, sänker risken utan att (den förväntade) avkastningen påverkas, bara bra.

C.E.J.
2009-05-26, 22:32
Tjej, blond, snygg och vig?

Någon borde starta en "Best of coxie"-tråd :laugh:

burre
2009-05-26, 22:38
För att vara lite mer seriös så är det inte omöjligt att fixa ihop en miljon, frågan är bara vad du är beredd att göra. Nu har jag ingen aning om vad du tänkt göra efter gymnasiet men om du vill tjäna pengar så välj en utbildning som leder till välbetalda jobb.

IB är en lukrativ väg, men samtidigt en jobbig väg. En sak som är säker och det är att pengar inte trillar ner i knät bara för att man vill.

Egentligen, borde inte en VVS-kille med schyssta ambitioner kunna tjäna en miljon likaväl som någon annan?
Alla är ju på nåt sätt lika mkt värda..

Fan för EU-politiker som tjänar 130kakor i månaden oxå.

stevebc
2009-05-26, 22:39
Någon borde starta en "Best of coxie"-tråd :laugh:Jag hade inte bangat om jag bara hade haft mer tid*.


* Världens sämsta ursäkt.

coxie
2009-05-26, 22:40
Med IB menar jag Investment Banking och det är ingen enkel väg. Samtidigt är det en realistisk väg om målet är att tjäna mycket pengar som ung. Visst krävs det höga betyg från ett bra universitet inom ekonomi+eventuell dubbel.

Man måste som sagt vara realistisk. Klart det går att tjäna enorma pengar inom poker, aktier, eget företagande osv. men chansen att få det att fungera bara för att man vill tjäna pengar är väldigt liten. Inte direkt så att man bestämmer sig för att starta upp nästa google och sedan utvecklar en företagsmodell som fungerar.

Har man inget vettigt startkapital tar det tid att tjäna pengar på aktier. Det är snudd på omöjligt att fixa 2000% avkastning på ett par år utan att ta enorma risker. Chansen att göra detta utan utbildning och intresse är nog inte högre än att vinna på lotto.

Exdiaq
2009-05-26, 22:41
1. Bli en jävel på aktier
2. Bli en jävel på poker
3. Jobba på oljeplattform utanför Norge
4. Bli drogkurir

I vilket fall som helst kräver det en massa arbete och stora risker. Du kommer med största sannolikhet inte tycka att det är värt slitet om det enbart är pengarna du är ute efter.

The Swedish Oak
2009-05-26, 22:51
Sätt realistiska mål, det finns massa begagnade bilar i 2-400.000kr klassen som både ser och går bättre än din Maserati.

BMW M3 med kompressor (500hk) och "status":
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_m3_kompressor_21795149.htm?ca=23_3&w=3

Nissan Skyline R34 GT-R, (400HK) grym på bana.
http://www.blocket.se/lulea/Nissan_Skyline_R34_GT_R_21900557.htm?ca=23_3&w=3

ja, du vet säkert själv hur mycket kul det finns. Men köper du någon billigare bil så kommer du ha bra mycket bättre levnadsstandard och säkert minst lika kul som din 1-milljon bil.

stevebc
2009-05-26, 23:00
Med IB menar jag Investment Banking och det är ingen enkel väg. Samtidigt är det en realistisk väg om målet är att tjäna mycket pengar som ung. Visst krävs det höga betyg från ett bra universitet inom ekonomi+eventuell dubbel.

Man måste som sagt vara realistisk. Klart det går att tjäna enorma pengar inom poker, aktier, eget företagande osv. men chansen att få det att fungera bara för att man vill tjäna pengar är väldigt liten. Inte direkt så att man bestämmer sig för att starta upp nästa google och sedan utvecklar en företagsmodell som fungerar.

Har man inget vettigt startkapital tar det tid att tjäna pengar på aktier. Det är snudd på omöjligt att fixa 2000% avkastning på ett par år utan att ta enorma risker. Chansen att göra detta utan utbildning och intresse är nog inte högre än att vinna på lotto.Menar du att det är höga löner i branschen, eller att man får någon slags provision/bonus?

Prankie
2009-05-26, 23:03
Med IB menar jag Investment Banking och det är ingen enkel väg. Samtidigt är det en realistisk väg om målet är att tjäna mycket pengar som ung. Visst krävs det höga betyg från ett bra universitet inom ekonomi+eventuell dubbel.

Man måste som sagt vara realistisk. Klart det går att tjäna enorma pengar inom poker, aktier, eget företagande osv. men chansen att få det att fungera bara för att man vill tjäna pengar är väldigt liten. Inte direkt så att man bestämmer sig för att starta upp nästa google och sedan utvecklar en företagsmodell som fungerar.

Har man inget vettigt startkapital tar det tid att tjäna pengar på aktier. Det är snudd på omöjligt att fixa 2000% avkastning på ett par år utan att ta enorma risker. Chansen att göra detta utan utbildning och intresse är nog inte högre än att vinna på lotto.

Ahh, hur kan jag missa det, jag som vill jobba med det i framtiden. Fast chansen känns rätt minimal när man studera i Umeå. Där jag lär mig mest är ju icke meriterade studie på egen hand, och då kommer jag antaligen få investera mina egna pengar också och odla ett par magsår samtidigt. :D

coxie
2009-05-26, 23:14
Menar du att det är höga löner i branschen, eller att man får någon slags provision/bonus?

Lönen i London är inte dålig men ja det är bonusarna som gör det fint. Som junior inom M&A på någon välkänd Investment bank brukar man ha runt miljonen totalt i början. Det som är det fina med IB är löneutvecklingen, ofta har man dubblat sin inkomst efter 2-3 år. Efter 2-3 år som junior är det vanligt att man skickas iväg för att ta en MBA och efter det så börjar man klättra upp i rankerna.

Värt att notera är att hemma i Sverige så är inte lönerna något speciellt. Tror standard är runt 40 000 i ingångslön och bonusförmånerna är inte i närheten av London/USA. Sedan får man ju jobba för pengarna, räkna inte med 40h veckor med 5 veckors semester.

coxie
2009-05-26, 23:17
Ahh, hur kan jag missa det, jag som vill jobba med det i framtiden. Fast chansen känns rätt minimal när man studera i Umeå. Där jag lär mig mest är ju icke meriterade studie på egen hand, och då kommer jag antaligen få investera mina egna pengar också och odla ett par magsår samtidigt. :D

Snackar vi London så är det nog rätt kört. Stora banker kollar vanligtvis inte utanför HHS, Lund och Uppsala. Sedan är det rätt tight med tid, är du inte klar med bra betyg före 25 så sjunker chanserna enormt och detta är även om du dubblar.

stafh
2009-05-26, 23:33
Sätt realistiska mål, det finns massa begagnade bilar i 2-400.000kr klassen som både ser och går bättre än din Maserati.

BMW M3 med kompressor (500hk) och "status":
http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_m3_kompressor_21795149.htm?ca=23_3&w=3

Nissan Skyline R34 GT-R, (400HK) grym på bana.
http://www.blocket.se/lulea/Nissan_Skyline_R34_GT_R_21900557.htm?ca=23_3&w=3

ja, du vet säkert själv hur mycket kul det finns. Men köper du någon billigare bil så kommer du ha bra mycket bättre levnadsstandard och säkert minst lika kul som din 1-milljon bil.

Du kan ju inte på allvar mena att en nissan skyline ser bättre ut än maseratin i första inlägget? Den kanske går bra men snygg är den faaaan inte.

Prankie
2009-05-26, 23:35
Jo, det är London jag menar. Är snart 24 och kommer vara på gränsen till 26 när jag är klar med finance kurserna and civil-ingenjörs finansiell matematik. Chansen kanske ökar om jag avslutar master-kurserna i södra sverige istället?

Fick även chans att prata med ett par svenska aktiemäklare och investment banker, nånting de hade gemensamt var ytterst blygsam "provision" om man kan ens kalla det. Upp till en extra månadslön per år sägs det om det går bra. :MrT:

C.E.J.
2009-05-26, 23:37
Du kan ju inte på allvar mena att en nissan skyline ser bättre ut än maseratin i första inlägget? Den kanske går bra men snygg är den faaaan inte.

Möjligheten finns faktiskt att han menar allvar. Många i Sverige tycker helt seriöst att en del bilar av skitmärkena Audi, Opel, Nissan, osv är snygga.

hultman
2009-05-26, 23:37
Om du gör vad som helst och tar smällen i ett förhör så kan du ju alltid skicka PM ;)

Nä, men seriöst. Om du inte redan hittat på ett sätt att göra det på ärlig väg så kan du nog glömma att göra en mille på kort tid.

coxie
2009-05-26, 23:38
Jo svenska banker är riktigtsnåla med bonusar. Jag vet faktiskt inte hur det funkar med att avsluta utbildningen vid en mer meriterande skola.

jakke
2009-05-26, 23:52
Jo svenska banker är riktigtsnåla med bonusar. Jag vet faktiskt inte hur det funkar med att avsluta utbildningen vid en mer meriterande skola.
Det fungerar bra. Vi hade ganska många som kom till uppsala för att läsa det avslutande året.
Det går att tjäna pengar på allt, bara man är tillräckligt duktig. T.ex. hörde jag ikväll om en kille som jobbar som egenföretagare inom IT-branchen, expert på novellsystem. Kanske 180-200h+ i månaden och 1000kr/h, noll omkostnader har man som konsult.

tjabon
2009-05-27, 00:02
Låna och betala ränta.

Jo
Ta ett lån,
Bo i tält,
ät mindre.

Jorpa
2009-05-27, 00:14
Ingen som har nämt FORD MUSTANG?!

En riktigt fin bil, till rimligt pris. Du får en _otroligt_ fräsch mustang för 300 000. Ford Mustang pillar alla andra bilar i rumpan, oj oj oj vilken fin bil det är... Mmmmm.

OnT:

Skaffa ett par pokerböcker, spela mycket på valfri pokersajt med låga pengar... nöta nöta nöta nöta. Skulle våga säga att det är otroligt lätt att tjäna pengar på poker. Hoppas jag har min mustang på pokern inom 2-3 år!

Annars kan du plugga till civilekonom eller något, gå in för det, satsa på chefjobb!



Som någon sa, är det verkligen så mycket bättre i t.ex England? Och som någon annan sa, varför skulle de bara ta folk från lund/uppsala/HHS ? Stockholm universitet, KTH, står dom verkligen så lågt?

Yes
2009-05-27, 00:32
Jag tycker det är dags för det mest uppenbara rådet, vilket är att inte hänga upp sin framtid och lycka på att kunna köpa en fräsig bil. Visst kan det vara kul när man väl kommit dit, men det suger rätt hårt om priset man måste betala är att jobba häcken av sig i flera år med ett jobb man inte har något direkt intresse av(mer än lönen det ger).

De som lyckas bäst brukar vara de som hittar sin grej, som de trivs med och lyckas bli bra på, och därigenom hittar kreativa sätt att tjäna pengar på den grejen. Lyckas man inte bli rik och förmögen kommer man ändå ha lagt all tid och energi på något man gillar.

Annars är väl ett hett tips att skaffa lämplig utbildning och försöka ta sig in i t.ex. USA.

pragmatist
2009-05-27, 06:32
Min svåger följde ungefär den karriär som Coxie beskriver, han började på bank i London och avancerade sedan till motsvarande jobb inom corporate financing/M&A på en bank i New York. Efter fyra år hade han på detta sätt skrapat ihop ett sparkapital på c:a en halv miljon kronor (kanske något mer), vilket kan låta både mycket och lite beroende på ens perspektiv. Det kostar ju trots allt en rätt rejäl peng att bo och leva i de städerna också.

Yip_man
2009-05-27, 07:01
Lite som någon skrev, att vet du inte hur du ska dra hem en mille så kommer du tyvärr antagligen inte göra det heller. Lite smarta bostads affärer mm kan ta dig dit gankska snabt dock.

Brooklyn
2009-05-27, 07:11
ska du köpa bilen ovan så räcker det inte med en mille, du måste ju ha råd med försäkring o eventuella omkostnader, så sikta på minst 5 miljoner.

:d

agazza
2009-05-27, 07:39
En av dom lättare vägarna just nu är nog att jobba arslet av dig i Norge och leva på nudlar och försöka köpa på dig så mycket aktier som möjligt medan det är "finanskris".

Dan S
2009-05-27, 08:46
19 år och tro man kan skaffa 1 miljon kronor bara sådär med säkerhet bakom, vad tror du själv? Du får väll jobba för det och ta några risker. Sälja saker via företag, aktier, poker, bostad, värdeökningar osv. Brukar väll vara större vinst desto större risker.

johan karlberg
2009-05-27, 08:46
res runt i sverige, tigg pengar, 1 krona av 1 miljon invånare så är saken biff

Jockefoten
2009-05-27, 09:15
Skaffa utbildning som kyltekniker, skaffa rätt kontakter, res ner till Dubai och jobba på lyxbåtarna där. Lätt 50tusen skattefritt och om du fifflar med papperna lite så kan du jobba 3-4månader per år.

stolpskott
2009-05-27, 09:29
1 miljon? småpotatis. När jag är 30 ska jag ha 200 miljarder så att jag kan starta en egen nation. :hbang:

Muskelbyggaren
2009-05-27, 09:48
Med 95% sannolikhet inser du inte vidden av uppoffringen som krävs för att nå ditt mål. Det är svårt att se ur det större perspektivet, att det handlar om åratal av din livstid som du ska ägna åt att slava in pengar till denna bil. Om du ändå efteråt tyckte det var mödan värd, ja då har du mina ögon andra problem.

Seriöst, man måste göra saker för att man gillar vägen dit, annars går livet en förbi.

tyngast
2009-05-27, 09:48
1 miljon? småpotatis. När jag är 30 ska jag ha 200 miljarder så att jag kan starta en egen nation. :hbang:

hehe lycka till ;)

aelgen
2009-05-27, 09:50
Om du är gullig kan du får låna av mig. endast 150% ränta ;)

Men seriöst Mojoo, lite besviken på att drömbilen är en Maseratti. Det är ju ändå gubbräser till tusen. Sätt ribban på något lite skojigare som någon kul Porsche, någon nyare BMW M3, M5 osv. Jaja, alla har vi våra drömmar. Själv vill jag ha en Ferrari F430 men den får vänta några år då det blir en Porsche 996 Turbo om 9 månader :D

stolpskott
2009-05-27, 09:51
Äh, allt jag måste göra är att flytta till småland, snickra ihop möbler och sälja dem, öpnna en butik, sedan en butikskedja med möbler som blir internationell tack vare något sätt att förpacka möbler på som jag patenterat och sen låta pengarna rulla in genom att äta i mina egna restauranger innan klockan tolv för då är kaffet gratis!

kalajset
2009-05-27, 09:55
Om du är gullig kan du får låna av mig. endast 150% ränta ;)

Men seriöst Mojoo, lite besviken på att drömbilen är en Maseratti. Det är ju ändå gubbräser till tusen. Sätt ribban på något lite skojigare som någon kul Porsche, någon nyare BMW M3, M5 osv. Jaja, alla har vi våra drömmar. Själv vill jag ha en Ferrari F430 men den får vänta några år då det blir en Porsche 996 Turbo om 9 månader :D

Nu kan jag inte hålla mig länge, det är för det första en Maserati, och för det andra är Maserati alltid finast, bäst, och snyggast. Bilar med hästar och andra djur i fronten... nää. :D

Sebbe_H
2009-05-27, 09:59
Ni som vill se mer av den kan ju spana in Top Gear Australia s02e03. Riktigt fet.

von huff
2009-05-27, 10:03
Det finns väl runt 30 000 medlemmar på kolozzeum och om alla skulle ge vad blir det. 33 kronor ungefär så skulle du ha en miljon:)Kolozzeum borde ha en årsavgift på runt 20-30 kronor och i slutet av året lottar man ut en vinnare som får allt*popcorn*

Nog är det roligt med en fin bil men 1 miljon är sjukt mycket pengar och det finns billigare och fin(are) bilar ochså:)Det finns idag sjukt många ungdomar som tar lån för att köpa bilar när de blivit klara med sin utbildning och många hamnar i knipa ochså efter en tid

mojoo
2009-05-27, 10:08
Får nog bli en del aktier. Men jag menar om man inte är speciellt insatt, var fan satsar man dom...?

von huff
2009-05-27, 10:10
Får nog bli en del aktier. Men jag menar om man inte är speciellt insatt, var fan satsar man dom...?

Du får hjälp på banken om du vill men de kan heller inte garantera att du vinner nåt:)Annars lär guld vara nåt som håller värdet eller sriger i värde

mojoo
2009-05-27, 10:11
Om du är gullig kan du får låna av mig. endast 150% ränta ;)

Men seriöst Mojoo, lite besviken på att drömbilen är en Maseratti. Det är ju ändå gubbräser till tusen. Sätt ribban på något lite skojigare som någon kul Porsche, någon nyare BMW M3, M5 osv. Jaja, alla har vi våra drömmar. Själv vill jag ha en Ferrari F430 men den får vänta några år då det blir en Porsche 996 Turbo om 9 månader :D

Jo jag vet, skrev i ett inlägg lite längre bak att de inte riktigt är drömbilen :P Snarare lambo reventon eller bertone mantide. Men porsche tycker jag ändå känns som en bil alla kan få om man sparar lite grann. De ska ju vara lite exklusivt märke ändå !

patrikjo
2009-05-27, 10:14
Får nog bli en del aktier. Men jag menar om man inte är speciellt insatt, var fan satsar man dom...?
Du kommer inte tjäna några stora pengar på aktier, om du inte har en jäkla tur.

De flesta som investerar i aktier förlorar eller tjänar väldigt lite i längden. Tur eller en jäkla skicklighet är det som gäller.

z_bumbi
2009-05-27, 10:15
Med 95% sannolikhet inser du inte vidden av uppoffringen som krävs för att nå ditt mål. Det är svårt att se ur det större perspektivet, att det handlar om åratal av din livstid som du ska ägna åt att slava in pengar till denna bil. Om du ändå efteråt tyckte det var mödan värd, ja då har du mina ögon andra problem.

Seriöst, man måste göra saker för att man gillar vägen dit, annars går livet en förbi.

30 k i lön
20 k kvar efter skatt
Leva på 6-7 k (mycket lägre om man fortfarande bor hemma)
12 x 13 k, 156 k/år -> 6,5 år för att nå miljonen

Skaffa ett extrajobb och jobba lite övertid.
Säg 4-5 k i månaden, säg 2,5 k kvar totalt/månad, ej inräknat två semesterveckor per år som är möjliga att jobba.
15,5 k kvar att spara/månad -> 5,5 år för att nå miljonen

Skillnaden mot en master på högskolan är att man har en miljon på banken istället för 200 k i studielån. Uppoffringen är med andra ord inte så enorm jämfört med hur många andra lever under lika lång tid för att nå ett mål. Jag skulle aldrig lägga ner den energin på att spara till en bil som jag inte skulle ha råd att köra med men om man har det som mål så är inte fem år av ens liv så mycket.

xodd
2009-05-27, 10:33
30 k i lön
20 k kvar efter skatt
Leva på 6-7 k (mycket lägre om man fortfarande bor hemma)
12 x 13 k, 156 k/år -> 6,5 år för att nå miljonen

Skaffa ett extrajobb och jobba lite övertid.
Säg 4-5 k i månaden, säg 2,5 k kvar totalt/månad, ej inräknat två semesterveckor per år som är möjliga att jobba.
15,5 k kvar att spara/månad -> 5,5 år för att nå miljonen

Skillnaden mot en master på högskolan är att man har en miljon på banken istället för 200 k i studielån. Uppoffringen är med andra ord inte så enorm jämfört med hur många andra lever under lika lång tid för att nå ett mål. Jag skulle aldrig lägga ner den energin på att spara till en bil som jag inte skulle ha råd att köra med men om man har det som mål så är inte fem år av ens liv så mycket.

Frågan är väl hur många det är som drar 30 i månaden när dom är 19 år utan utbildning :)

martin_vbg
2009-05-27, 10:39
Frågan är väl hur många det är som drar 30 i månaden när dom är 19 år utan utbildning :)

Norge eller lastbilschaufför utomlands så ska det inte vara några problem.

stevebc
2009-05-27, 10:45
Snackar vi London så är det nog rätt kört. Stora banker kollar vanligtvis inte utanför HHS, Lund och Uppsala. Sedan är det rätt tight med tid, är du inte klar med bra betyg före 25 så sjunker chanserna enormt och detta är även om du dubblar.Hah, ja då var det redan kört för mig. Lika bra att fortsätta på den inslagna vägen då.

stevebc
2009-05-27, 10:52
En av dom lättare vägarna just nu är nog att jobba arslet av dig i Norge och leva på nudlar och försöka köpa på dig så mycket aktier som möjligt medan det är "finanskris".Det är nog det snabbaste och enklaste sättet för tillfället ja. Utnyttja löneskillnaderna mellan Sverige och Danmark/Norge. En kompis till mig säljer korv på Kastrup för 170 SEK i timmen och många här på kolo jobbar ju delvis i Norge (Mela, Eleni, är det fler?). Ang. aktier om man snackar långtidsinvesteringar skulle jag väntat lite till... kanske 6-12 månader.

Själv skulle jag aldrig orkat slava på lager/korvförsäljning 50+ timmar i veckan i typ 5 år för att få ihop en miljon. Jag själv skulle inte tycka det var lönt att "förstöra" 5 år av ens liv på det sättet, utan i så fall hellre väntat lite längre och jobbat med något roligt alt. pluggat klart.

coxie
2009-05-27, 11:21
Håller med om att det inte är värt att slava i x antal år bara för att man vill ha en jävla biljävel, så kul är det inte att åka sportbil.

enstorochstark
2009-05-27, 11:38
Om två, tre år kommer du hitta GTn för 500-600 för visst är det en 08 på bilden? Speciellt om du kan tänka dig ta båten över till Tyskland och har du 100.000 nu, så investera smart, jobba hårt och lägg undan lite pengar, så är inte det svårt att få ihop 200-300 till, sen går du till banken (med ett fast jobb i grunden) och ber att få låna till resten...

Och att ha en sport eller muskelbil är väl värda pengar. *cupid* Just ja, måste sticka iväg till besiktningen med Camaron nu. ;)

coxie
2009-05-27, 11:44
Äh sportbil är överskattat. Anledningen till att jag investerade i en sportbil är att man ökar rejält på jailbait-skalan. Hade 16-19åringarna föredragit en rostig 240 så hade jag kört det.

von huff
2009-05-27, 11:46
Sen är det ju inte helt fel att sopa tomt med bakhjulena heller:)

stahlberg
2009-05-27, 12:34
Utan att ha läst tråden säger jag, att de flesta snabba sätt att tjäna en miljon på - lagliga som olagliga - kräver ett visst startkapital.

kaer
2009-05-27, 12:34
Jobba på flera fronter tror jag.
Börja på en riktigt bra utbildning, själv är jag IT-nörd, men kan man lyckas inom finanssektorn är det säkert bättre.
Medans du pluggar, i 4-5 år så bor du hemma och tar fullt studielån, samtidigt som du jobbar så mycket extra som du kan utan att bestraffas för det.

Dina pengar investerar du under tiden.
Vill du komma någon vart med aktier så gäller det att läsa på, gör det till ett intresse. Det är inte bara att satsa på några slumpmässiga aktier och hoppas på det bästa.

Bonusen här är att, även om du inte är miljonär till 30 så har du skaffat dig en bra början på ett riktigt bra liv.

agazza
2009-05-27, 12:51
Det är nog det snabbaste och enklaste sättet för tillfället ja. Utnyttja löneskillnaderna mellan Sverige och Danmark/Norge. En kompis till mig säljer korv på Kastrup för 170 SEK i timmen och många här på kolo jobbar ju delvis i Norge (Mela, Eleni, är det fler?). Ang. aktier om man snackar långtidsinvesteringar skulle jag väntat lite till... kanske 6-12 månader.

Själv skulle jag aldrig orkat slava på lager/korvförsäljning 50+ timmar i veckan i typ 5 år för att få ihop en miljon. Jag själv skulle inte tycka det var lönt att "förstöra" 5 år av ens liv på det sättet, utan i så fall hellre väntat lite längre och jobbat med något roligt alt. pluggat klart.

Att flytta hit utan något att stå på alls är ganska dumt, men en simpel KY utbildning inom rätt yrke ger bra mycket mer betalt.

Jag kan inte komma på något snabbare/säkrare/enklare sätt att nå målet så detta är mitt tips.

Då kan jag nog nästan garantera att TS når sitt mål på 3-5 år.

Äh sportbil är överskattat. Anledningen till att jag investerade i en sportbil är att man ökar rejält på jailbait-skalan. Hade 16-19åringarna föredragit en rostig 240 så hade jag kört det.

Billig lösning där är att flytta till norrland, där gillar jailbaits volvo 240. För vi har inga vägar som det går att köra porsche på.

von huff
2009-05-27, 12:58
Utan att ha läst tråden säger jag, att de flesta snabba sätt att tjäna en miljon på - lagliga som olagliga - kräver ett visst startkapital.

Tips?

z_bumbi
2009-05-27, 13:18
Frågan är väl hur många det är som drar 30 i månaden när dom är 19 år utan utbildning :)

Det undrade jag också men det står så i första inlägget.

mangs
2009-05-27, 13:27
Det finns en hel del ok tips i tråden för hur man skall tjäna pengar.

Vill man inte arbeta röven av sig och man inte har vad som krävs för en topputbildning/toppjobb och man vill hålla sig på rätt sida lagen krävs att du investerar något. Har du ett hyffsat startkapital kan aktiemarknaden vara något men om du har ett mindre så att köpa/renovera och sälja lägenheter/hus med vinst är lönsamt och inte lika riskabelt som aktier men då krävs det att du har en viss kunskap och du får lägga ner en hel del tid och pengar.

Sedan tycker jag det låter naivt att ägna en så stor tid pch pengar och bränna allt på en bil som du ganska snabbt kommer bli trött på. Utöver att värdeminskningen är enorm kommer föräkring, bensin och reparationer göra att din månadskostnad hamnar skyhögt. Utöver detta kommer du knappt våga köra bilen eller ställa den på gatan med risk för att den skall bli repad mm.

Bingo Rimér må vara en fjant men han har sagt en bra sak, istället för att köpa en dylik kärra så kan man hyra en själv eller med någora kompisar över en vecka och glida runt i. Visst är det hyffsat dyrt men du kommer förhoppningsvis fått behovet ur systemet och du kan leva vidare med ditt liv.

Som sagt, jag ser inget fel iatt man vill ha en fin bil och lägga stora pengar på den men om man har som mål att lägga allt annat åt sidan för att köpa en bil i miljonklassen, då är man på fel spår. På samma sätt som de som ger upp sitt vanliga liv för att det stör styrketräningen (räknar inte tävlande här).


Se till att tjäna ihop pengar, investera och lev snålt under en period. Investera dem på något sätt och du kommer skrapa ihop en del pengar, när du sedan är den sitsen kommer du säkert hellre vilja lägga dessa pengar som grundplåt i ett hus eller lgh.

Du är 19 nu och bil känns viktigt men när du väl fått ihop din miljon kommer du värdera annorlunda.

tuben
2009-05-27, 13:31
Grejen är den att när du väl lyckats arbeta ihop din först miljon (om 25+ år) så kommer du med stor sannolikhet tycka att en lyxbil är en helt idiotisk investering.

Måste hålla med här.

Finns annat roligt än bilar (är själv otroligt bilintresserad så missförstå mig inte)

Kommer ändå kännas tråkigt med din maserati när du glider på nån bilträff och blir omkörd av nån opel kadett c som ägs av valfri norrman. ;)

C.E.J.
2009-05-27, 13:48
The Millionaire Next Door. Finns som ljudbok, mycket underhållande.

Nitrometan
2009-05-27, 13:55
Dale Carnegie har skrivit en klassisk bok på området: http://www.amazon.com/How-Win-Friends-Influence-People/dp/0671027034/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1243428720&sr=1-1

http://en.wikipedia.org/wiki/Dale_Carnegie

http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Win_Friends_and_Influence_People

Trycktes första gången 1936 och har sålt i miljoner exemplar.

C.E.J.
2009-05-27, 14:04
Dale Carnegie har skrivit en klassisk bok på området: http://www.amazon.com/How-Win-Friends-Influence-People/dp/0671027034/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1243428720&sr=1-1

http://en.wikipedia.org/wiki/Dale_Carnegie

http://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Win_Friends_and_Influence_People

Trycktes första gången 1936 och har sålt i miljoner exemplar.

Den handlar väl inte om att tjäna pengar?

Nitrometan
2009-05-27, 14:08
Den handlar väl inte om att tjäna pengar?
Inte direkt, men i förlängnigen.







Dale själv blev rik. Och de som jobbar i hans företag tjänar rätt bra. ;)

http://www.dalecarnegie.se/default.aspx?main=6

agazza
2009-05-27, 14:46
Glömde att nämna att importera "lyxbilar" lär kunna ge hög vinst ifall man lyckas hitta några köpare i dessa tider.

mojoo
2009-05-27, 15:10
Ja de kanske är lite dumt att köpa en lyxbil, men jag är 19 och då tänker man väl så här om man är bilintresserad. Men vet någon en bra sida för att lära sig om/bli bättre med aktier ?

*edit* fick ju aldrig välja aktiekunskap i skolan ;/

Liven
2009-05-27, 15:10
Väpnat rån av nån tungt lastad värdetransport? Tanken har ju slagit en, men risken är stor.

aelgen
2009-05-27, 15:14
www.aktiespararna.se
Där har du en rätt bra start att lära dig grunderna. Men tänk på att hög avkastning är oftast lika med högrisk, och i dagens ekonomi så borde man lugna sig med riskerna om man verkligen inte vet vad man pysslar med.

Å andra sidan om du sätter ett mål på om kanske 5-7 år så skulle jag säga att de flesta aktier i större bolag är köpvärda då de är värda en bråkdel av vad de var värda för 1½-2 år sen och på sikt bör det gå upp igen när ekonomin vänder på riktigt (nåja... hoppas kan man alltid :D)

Skaffa en depå hos någon enkel nätmäklare som Avanza och klicka dig runt lite och skapa en 'låtsas' portfölj som du kan leka lite med och se hur det fungerar. Fjäska med coxie, han kanske kan bjussa på lite råd ;)

mattepatte
2009-05-27, 15:14
Alla här krånglar till det ^^

http://www.entertonement.com/clips/44333/I%27ll-keep-it-short-and-sweet-Family-religion-friendship-these-are-the-three-demons-you-must-slay-if-you-wish-to-succeed-in-business

coxie
2009-05-27, 15:20
Orkar inte skriva något nytt så det får bli "standard PM-svar 1:01:

Först av allt vill jag bara ha sagt att du aldrig borde spekulera med pengar som du inte klarar av att förlora. Klyshigt och lite avskräckande kanske men det finns allt för många exempel på personer som knäckt sin ekonomi totalt i jakten på en större förmögenhet. Att handla med värdepapper innebär alltid en risk, det går att minimera riskerna med strategier men ingen vet vad som händer imorgon.

Nu när jag nämnt risken så kan vi gå vidare till lite trevligare aspekter. Det första jag tycker du ska göra är att kolla runt vilken mäklare du tycker passar dig bäst. Vanliga storbanker som Swedbank, Handelsbanken, Nordea osv är mycket dyrare och har inte ett lika stort utbud av verktyg och tjänster. Jag själv använder Avanza men Nordnet, aktiedirekt, aktiespar och ett flertal andra är bra, det som bestämmer vilken som är bäst är hur du kommer handla och vad du behöver för verktyg. Jag rekomenderar att du jämför ordentligt och det du ska kolla mest på är courtageavgifter och vad för verktyg du får i din depåform.

När du väl har hittat en vettig mäklare och depå så måste du bestämma dig för hur du tänker handla. De två stora metoderna är fundamental analys och teknisk analys. Inom dessa två grenar finns hundratals metoder och det enda sättet att hitta en metod som fungerar för just dig är att läsa och prova sig fram. Det finns tusentals böcker i ämnet och det är svårt att rekomendera några specifika. Jag hade börjat med att googla och läsa på lite allmänt om hur börsen fungerar och hur de olika strategierna fungerar. När du hittar något som du tycker är intressant så letar du upp böcker som tar upp ämnet på din nivå. Böcker som heter "tjäna pengar på aktier" "bli rik på aktier på 30 dagar" osv är oftast inget att ha utan sikta in dig på mer specifika böcker. En sak du bör tänka på är att du är aldrig ensam om att använda beprövade metoder och ser du en möjlighet till vinst är det "alltid" någon annan som sett den tidigare.

När du sedan har fått lite kött på benen är det bara att börja. I början behöver du inte skaffa dig några avancerade verktyg som tradingprogram, det räcker gott och väl med realtidskurser och de verktyg som mäklarna tillhandahåller gratis. Stop-loss är ett väldigt bra verktyg som innebär att du kan sätta en spärr på när aktien ska säljas automatiskt. Bra att ha om man inte har tid att sitta och kolla hela tiden. När du sedan vant dig vid marknaden och hittat en strategi som du trivs med kan man investera i verktyg som passar dig.

hultman
2009-05-27, 16:02
Väpnat rån av nån tungt lastad värdetransport? Tanken har ju slagit en, men risken är stor.

OK! Haha.. Lycka till!

Krävs en hel del för att du ska lyckas med ett värdetransportrån. Kan bespara dig riskerna och säga att du har 0 % chans att klara det.

Muskelbyggaren
2009-05-27, 16:17
Skillnaden mot en master på högskolan är att man har en miljon på banken istället för 200 k i studielån. Uppoffringen är med andra ord inte så enorm jämfört med hur många andra lever under lika lång tid för att nå ett mål. Jag skulle aldrig lägga ner den energin på att spara till en bil som jag inte skulle ha råd att köra med men om man har det som mål så är inte fem år av ens liv så mycket.
Åtminstone för mig och de flesta jag känner är vägen till en master mestadels en chans att få ägna sin vakna tid åt något man tycker är spännande. Sen är en utbildning och en bil lite olika saker. En utbildning har du med dig hela livet, tillsammans med alla erfarenheter under tiden. En bil, eller något annat materiellt är väldigt liten avkastning för 7-8% av hela ens livstid, särskilt i unga år. Fast det är klart, en bil kan ju vara ett uttryck för ett stort intresse för just bilar och motorer som man genom sparandet kan utveckla. Så jag backar lite på min ståndpunkt.

Men om man trivs bra med det man gör under tiden ser jag självklart inga problem!

Tom Warrior
2009-05-27, 16:35
OK! Haha.. Lycka till!

Krävs en hel del för att du ska lyckas med ett värdetransportrån. Kan bespara dig riskerna och säga att du har 0 % chans att klara det.

Hur stor chans har du? Är du tung snubbe?

hahavaffan
2009-05-27, 16:48
Hur stor chans har du? Är du tung snubbe?Troligen 0% också. Han är väl bara realistisk?

coxie
2009-05-27, 16:57
Äh det verkar inte vara så svårt att råna en värdetransport/bank. Bara att kolla på lite actionfilmer för inspiration och sedan fixa lite vapen och sprängdeg.

mojoo
2009-05-27, 17:06
Nja tror jag skippar värdetransportrån. Dock låter de ju lätt när folk gjorde de varje dag i princip (när de uppmärksammades mycket på TV)

Men jag ska ta och intressera mig i börsen etc.!
mycket bra tips och åsikter i alla fall!

EkarN
2009-05-27, 21:20
Att dina chanser för att få ihop en miljon snabbt av att starta ett eget företag är minimal. Mest troligt får du slita hund för väldigt låg lön 6-7 dar i veckan, ingen semester.

Snobbe
2009-05-27, 21:33
kom på nya youtube! lr något:O

rQx
2009-05-27, 22:12
Du kommer inte tjäna några stora pengar på aktier, om du inte har en jäkla tur.

De flesta som investerar i aktier förlorar eller tjänar väldigt lite i längden. Tur eller en jäkla skicklighet är det som gäller.

Om någon förlorar så vinner någon annan =)

young_george
2009-05-27, 22:27
Om någon förlorar så vinner någon annan =)

Förutom att aktier inte är ett nollsummespel.

agazza
2009-05-27, 22:42
Jag vet några som lyckats med 3 eller fyra rån och dom är VERKLIGEN inte skarpaste kniven i skjulet.
Vi i sverige har faktiskt varit väldigt godtrogna eller vad man ska säga.
Ingen hade nog trott att folk skulle börja spränga värdetransporter i Sverige.
Liksom jämför Loomis bilar med dom dom har i usa. I Sverige har bilarna verkligen inte lika tung bepansring som i usa.

mattepatte
2009-05-27, 22:59
agazza kan dom göra något med pengarna då? förutom att köpa fina saker som ny plasma teve, mobil etc, men större saker går inte köpa eftersom att det kommer kollas upp var pengarna kom ifrån eller hur?

agazza
2009-05-27, 23:04
agazza kan dom göra något med pengarna då? förutom att köpa fina saker som ny plasma teve, mobil etc, men större saker går inte köpa eftersom att det kommer kollas upp var pengarna kom ifrån eller hur?

En av dom var dum nog att köpa en rs6a, och jag kan nog garantera att polisen vet att det är dom, men dom har antagligen inga eller för lite bevis.

Arne Persson
2009-05-27, 23:15
Skaffa en rejäl burk vaselin och bjud ut dina "bakre tjänster" på lämpliga forum.... risken är dock att du får en påtaglig ömhet i en viss region vilket kan medföra att då får beställa din Mazerati med en specialsits...:)

tjabon
2009-05-27, 23:17
Skaffa en rejäl burk vaselin och bjud ut dina "bakre tjänster" på lämpliga forum.... risken är dock att du får en påtaglig ömhet i en viss region vilket kan medföra att då får beställa din Mazerati med en specialsits...:)

:laugh:

ceejay
2009-05-27, 23:35
Skaffa en rejäl burk vaselin och bjud ut dina "bakre tjänster" på lämpliga forum.... risken är dock att du får en påtaglig ömhet i en viss region vilket kan medföra att då får beställa din Mazerati med en specialsits...:)

Du uppmanar väl inte till olagligheter? :MrT:

Mental
2009-05-27, 23:38
Du uppmanar väl inte till olagligheter? :MrT:

Helt legalt att sälja sig

Biceps
2009-05-27, 23:51
Skaffa en rejäl burk vaselin och bjud ut dina "bakre tjänster" på lämpliga forum.... risken är dock att du får en påtaglig ömhet i en viss region vilket kan medföra att då får beställa din Mazerati med en specialsits...:)

Förmodligen det bästa tipset hittils i tråden som trådskaparen faktiskt kan omsätta i praktiken. Krävs inget startkapital, krävs ingen hjärna, bara att köra igång.

:thumbup:

von huff
2009-05-28, 06:57
Skaffa en rejäl burk vaselin och bjud ut dina "bakre tjänster" på lämpliga forum.... risken är dock att du får en påtaglig ömhet i en viss region vilket kan medföra att då får beställa din Mazerati med en specialsits...:)

Ärligt sagt så skulle han göra mest pengar på det sättet och lättast..men det har ju sina "risker" :)

Commando1980
2009-05-28, 14:57
Yo

Jo så att jag är 19 år och funderar redan hur jag ska få ihop 1 miljon kronor. Har inget fast jobb än. Tar studenten strax och funderar hur jag ska få ihop pengar till min drömbil. För jag menar om jag får ett jobb där jag tjänar 30 000 och lägger undan 10 000 (nog väldigt mycket) i månaden så kommer de ju ta evigheter.

Ja fattar att de inte finns "så här gör du". Men kom gärna med förslag. Har tänkt på aktier och eget företag, men aktier är ju väldigt riskabelt.

Här är drömbilen i alla fall.

http://www.rimsorizer.com/wp-content/uploads/2008/May/Maserati/maserati_gts_wallpaper_1280x1024_04a.jpg

åk till NYC,london etc och bli bögeskort samt skaffa dig sugardaddies bland dina klienter. :hbang:

mojoo
2009-05-28, 15:16
Skaffa en rejäl burk vaselin och bjud ut dina "bakre tjänster" på lämpliga forum.... risken är dock att du får en påtaglig ömhet i en viss region vilket kan medföra att då får beställa din Mazerati med en specialsits...:)

Haha fy fan. Nej så långt går jag inte!

Bahir
2009-05-28, 15:21
Haha fy fan. Nej så långt går jag inte!

Det är den mest realistiska lösningen på ditt problem. De andra grejerna kräver för mycket arbete och tid, eller är för osannolika. Tänk på saken. Hur mycket vill du egentligen ha bilen?

mr ruhl
2009-05-28, 15:28
Äh det verkar inte vara så svårt att råna en värdetransport/bank. Bara att kolla på lite actionfilmer för inspiration och sedan fixa lite vapen och sprängdeg.

hahaha bara fixa vapen och sprängdeg och köra=) för dom flesta på kolo lär få tag på vapen och sprängdeg utan bekymmer :Virro:D

mr ruhl
2009-05-28, 15:31
Jag vet några som lyckats med 3 eller fyra rån och dom är VERKLIGEN inte skarpaste kniven i skjulet.
Vi i sverige har faktiskt varit väldigt godtrogna eller vad man ska säga.
Ingen hade nog trott att folk skulle börja spränga värdetransporter i Sverige.
Liksom jämför Loomis bilar med dom dom har i usa. I Sverige har bilarna verkligen inte lika tung bepansring som i usa.

dina polare, sprängde dom en värdebil? tror faktiskt att man får ha lite innanför pannbenen för att lyckas så helt tappad är dom nog inte, är ju säkert lätt att alltingen spränga för mycket eller för lite..

agazza
2009-05-28, 15:40
dina polare, sprängde dom en värdebil? tror faktiskt att man får ha lite innanför pannbenen för att lyckas så helt tappad är dom nog inte, är ju säkert lätt att alltingen spränga för mycket eller för lite..

Måste väl väl påstå ifall bilen innehåller ~70 mille och dom fick 2,5 så var väl explosionen lite i överkant.

Klart så är dom inte efterbliven, men dom ligger långt efter folket i denna tråden. Det mesta handlar om att ha psyket att våga.

actiwe
2009-05-28, 17:15
att jobba och tjäna 30k i månaden kommer inte gå, du måste göra något annat

Denstillasittande
2009-05-28, 18:14
Oj oj välkommen till verkligheten !

Blir du vanlig knegare bara så kommer du aldrig ha råd med en sådan bil och ha en vettig vardag också. Men visst bo hemma till du är 30 eller så och sedan köp den och ha den nått år och sedan sälj den för då har du inte råd att ha den kvar.
Ska du kunna ha råd med så måste du ha ett VÄLDIGT välbetalt jobb och de vruka man inte få en handvändning eller ha ren bonnatur och vinna på lotto eller nåt.

mangs
2009-05-29, 09:10
Är det bilen eller miljonen som är det viktiga? Om det är bilen så satsa på att först hyra en under en veckas tid och känn efter ifall det verkligen är det du vill, sedan kan du ju ta ett billån. På detta sätt kan du få bilen inom en överkomlig framtid och du kommer även troligen välja att göra av med den då du inser hur mycket pengar det kommer kosta varje månad.

Eller om du känner att det är det bästa du gjort så kommer du jobba hårt och behålla bilen. Bara en fråga här, vad tänker du göra när du haft bilen i tre år, behålla den eller sälja den och köpa nytt?

aelgen
2009-05-29, 09:24
Oj oj välkommen till verkligheten !

Blir du vanlig knegare bara så kommer du aldrig ha råd med en sådan bil och ha en vettig vardag också. Men visst bo hemma till du är 30 eller så och sedan köp den och ha den nått år och sedan sälj den för då har du inte råd att ha den kvar.
Ska du kunna ha råd med så måste du ha ett VÄLDIGT välbetalt jobb och de vruka man inte få en handvändning eller ha ren bonnatur och vinna på lotto eller nåt.

En sann svensk har talat. Blir så less på allas negativa inställning. Klart som fan att man kan tjäna ihop en miljon som vanlig knegare och dessutom köpa en schysst bil för pengarna. Allt är för fan möjligt om man är lite driven och villig att göra vissa uppoffringar. Om alla tänkte som du så hade våran ekonomi gått i putten för länge sen. 1 miljon är verkligen inte mycket pengar nu för tiden, det kan vara svårt att fixa snabbt men om man bara har lite tålamod och kunskap så kan vem som helst (med rätt motivation, intelligens osv.) lyckas få ihop en mille på 5-10 år.

coxie
2009-05-29, 09:53
En sann svensk har talat. Blir så less på allas negativa inställning. Klart som fan att man kan tjäna ihop en miljon som vanlig knegare och dessutom köpa en schysst bil för pengarna. Allt är för fan möjligt om man är lite driven och villig att göra vissa uppoffringar. Om alla tänkte som du så hade våran ekonomi gått i putten för länge sen. 1 miljon är verkligen inte mycket pengar nu för tiden, det kan vara svårt att fixa snabbt men om man bara har lite tålamod och kunskap så kan vem som helst (med rätt motivation, intelligens osv.) lyckas få ihop en mille på 5-10 år.

Klart det går att spara ihop en miljon på en vanlig knegarlön, men du får offra en hel del levnadsstandard för att det ska gå.

aelgen
2009-05-29, 11:33
villig att göra vissa uppoffringar

Var ju det jag sa ju :(

coxie
2009-05-29, 11:39
Det är inte lite uppoffringar du får göra, snarare bo kvar hemma tills du är närmare 30 eller bo i en sketen etta och leva på nudlar.

15 000 efter skatt är väl en hög knegarlön och tror det är realistiskt att åtmistone 7-8k av dessa går åt varje månad även när man lever fattigt. Det skulle innebära att det krävs minst 10 års fattigdom och säkert 3-4 till för att kunna ha kvar bilen i några år.

Sedan är det väldigt få personer med tålamod, intelligens och motivation som blir knegare.

shut teh face
2009-05-29, 11:46
Man kan vara jävligt intelligent och ha alla dörrar öppna för sig, men då kanske man börjar röka cannabis (mycket) och efter något år så är hjärnan inte vad den en gång var.

D Andersson
2009-05-29, 11:51
Yo

Jo så att jag är 19 år och funderar redan hur jag ska få ihop 1 miljon kronor. Har inget fast jobb än. Tar studenten strax och funderar hur jag ska få ihop pengar till min drömbil. För jag menar om jag får ett jobb där jag tjänar 30 000 och lägger undan 10 000 (nog väldigt mycket) i månaden så kommer de ju ta evigheter.

Ja fattar att de inte finns "så här gör du". Men kom gärna med förslag. Har tänkt på aktier och eget företag, men aktier är ju väldigt riskabelt.

Här är drömbilen i alla fall.


Köp den här istället, så stor är inte skillnaden och när du väl insett vad du gett dig in på kommer du vara glad att du inte köpte en ny bil.

http://www.blocket.se/stockholm/Maserati_3200_GT_21813273.htm?ca=14&w=3

Det kan vara bra att veta att den bilen kostade ca 750k att köpa ny, så kan man räkna lite och bli smärtsamt medveten om begreppet värdeminskning.

aelgen
2009-05-29, 11:53
Aj fan, är en vanlig lön så lite i Sverige? Shit, ja då behövs det lite fler uppoffringar, trodde man iallafall låg på en 19k efter skatt. Så bra visste jag :D

hultman
2009-05-29, 12:16
dina polare, sprängde dom en värdebil? tror faktiskt att man får ha lite innanför pannbenen för att lyckas så helt tappad är dom nog inte, är ju säkert lätt att alltingen spränga för mycket eller för lite..

Är ju sällan de som utför värdetransportrånen som planerat dem. Rätt vanligt att "sälja sin plan" eller hjälpa folk. Många rån har dessutom utförts efter att någon "på insidan" läckt med uppgifter om när/hur osv. Är inte lätt att veta om det är kers i bilen tex.

Måste väl väl påstå ifall bilen innehåller ~70 mille och dom fick 2,5 så var väl explosionen lite i överkant.

Klart så är dom inte efterbliven, men dom ligger långt efter folket i denna tråden. Det mesta handlar om att ha psyket att våga.

Och hur fick du reda på detta?! Det första jag skulle göra efter ett värdetransportrån på 70 mille är att berätta det för alla jag känner så de kan skriva det på ett forum...

gondie
2009-05-29, 12:21
15 tusen efter skatt är ju inte direkt högt, snarare väldigt låg..

coxie
2009-05-29, 12:48
Är det verkligen lågt räknat för en ung knegare? 15 efter skatt är cirkus 22-23 före och det är väl inte så dåligt?

Med knegare menar jag alla typer av jobb som man normalt sett utför efter gymnasiet int efter 5 års vidareutbildning.

Granatgiraffen
2009-05-29, 13:07
Är det verkligen lågt räknat för en ung knegare? 15 efter skatt är cirkus 22-23 före och det är väl inte så dåligt?

Med knegare menar jag alla typer av jobb som man normalt sett utför efter gymnasiet int efter 5 års vidareutbildning.

Det är nog normalt räknat, eller till och med ganska högt räknat?! Tror inte många 19 åringar i random ICAaffär tjänar så mycket.

D Andersson
2009-05-29, 13:21
Är det verkligen lågt räknat för en ung knegare? 15 efter skatt är cirkus 22-23 före och det är väl inte så dåligt?

Med knegare menar jag alla typer av jobb som man normalt sett utför efter gymnasiet int efter 5 års vidareutbildning.

Oavsett vilket vill jag minnas att medellönen för män i Sverige är ca 25-26000 kr/månad och 23-24000 för kvinnor, ca 17 efter skatt med andra ord.

En bil för en miljon är inte att tänka på hur som helst.

Exdiaq
2009-05-29, 13:49
Oavsett vilket vill jag minnas att medellönen för män i Sverige är ca 25-26000 kr/månad och 23-24000 för kvinnor, ca 17 efter skatt med andra ord.

En bil för en miljon är inte att tänka på hur som helst.


Kan nästan lova dig att medellönen är betydligt lägre.

D Andersson
2009-05-29, 13:57
Kan nästan lova dig att medellönen är betydligt lägre.

Siffror för 2007

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=449&a=72473

jesse
2009-05-29, 14:02
Oavsett vilket vill jag minnas att medellönen för män i Sverige är ca 25-26000 kr/månad och 23-24000 för kvinnor, ca 17 efter skatt med andra ord.

En bil för en miljon är inte att tänka på hur som helst.

Coxie menade väl för en ung kille? Medellönen för ingångslöner ligger inte på 25-26k.

jakke
2009-05-29, 14:02
oj, jag trodde verkligen medellönen var högre än så.

D Andersson
2009-05-29, 14:20
Coxie menade väl för en ung kille? Medellönen för ingångslöner ligger inte på 25-26k.

Precis, det var därför jag skrev "oavsett vilket".
MEN, skillnaderna är inte så stora som de borde vara, säg att medelingångslönen är någon eller några få tusenlappar lägre.

stevebc
2009-05-29, 14:22
Coxie menade väl för en ung kille? Medellönen för ingångslöner ligger inte på 25-26k.Precis. 25-26 k borde snarare vara medellönen för en 40-åring i så fall.

The_RobRoy
2009-05-29, 14:23
oj, jag trodde verkligen medellönen var högre än så.

I den privata sektorn är medelönen betydligt högre.

"Mellan november 2007 och november 2008 steg kvinnornas snittlön med 4,9 procent till 28.200 kronor i månaden och männens med 4,8 procent till 36.100 kronor bland 1,3 miljoner tjänstemän i privat sektor"

coxie
2009-05-29, 14:24
Jo jag syftade på ett hyffsat välbetalt jobb för en ung person utan erfarenhet. Att löneutvecklingen är helt åt helvete för lågutbildade är väl välkänt.

Jag är faktiskt förvånad över att medellönen är såpass låg man tycker att höginkomsttagarna borde öka upp snittet lite. Är det medel eller median man räknat med?

D Andersson
2009-05-29, 14:25
I den privata sektorn är medelönen betydligt högre.

"Mellan november 2007 och november 2008 steg kvinnornas snittlön med 4,9 procent till 28.200 kronor i månaden och männens med 4,8 procent till 36.100 kronor bland 1,3 miljoner tjänstemän i privat sektor"

Tjänstemän i privat sektor är inte samma sak som den privata sektorn.

The_RobRoy
2009-05-29, 14:26
Tjänstemän i privat sektor är inte samma sak som den privata sektorn.

Nä ok, men tjänstemän da :)

The_RobRoy
2009-05-29, 14:27
Jo jag syftade på ett hyffsat välbetalt jobb för en ung person utan erfarenhet. Att löneutvecklingen är helt åt helvete för lågutbildade är väl välkänt.

Jag är faktiskt förvånad över att medellönen är såpass låg man tycker att höginkomsttagarna borde öka upp snittet lite. Är det medel eller median man räknat med?

Höginkomsttagare i Sverige tjänar ju ~50k i månaden. Inte mycket till medelhöjjare..

mr ruhl
2009-05-30, 10:56
Måste väl väl påstå ifall bilen innehåller ~70 mille och dom fick 2,5 så var väl explosionen lite i överkant.

Klart så är dom inte efterbliven, men dom ligger långt efter folket i denna tråden. Det mesta handlar om att ha psyket att våga.

är ytterst sällan om inte aldrig som en värdebil i sverige åker runt med 70 mille..

ja det är sant, är nog inte så jättestor del av befolkningen som skulle våga.

mr ruhl
2009-05-30, 10:58
Är det bilen eller miljonen som är det viktiga? Om det är bilen så satsa på att först hyra en under en veckas tid och känn efter ifall det verkligen är det du vill, sedan kan du ju ta ett billån. På detta sätt kan du få bilen inom en överkomlig framtid och du kommer även troligen välja att göra av med den då du inser hur mycket pengar det kommer kosta varje månad.

Eller om du känner att det är det bästa du gjort så kommer du jobba hårt och behålla bilen. Bara en fråga här, vad tänker du göra när du haft bilen i tre år, behålla den eller sälja den och köpa nytt?

hahaha var ju ungefär den sämsta ide hittills=) har man väl haft den kärran i en veckas tid så lär man få mersmak :hbang: tror inte man vill sätta sig i en volvo efter det=)

mr ruhl
2009-05-30, 10:59
Är ju sällan de som utför värdetransportrånen som planerat dem. Rätt vanligt att "sälja sin plan" eller hjälpa folk. Många rån har dessutom utförts efter att någon "på insidan" läckt med uppgifter om när/hur osv. Är inte lätt att veta om det är kers i bilen tex

ja det vet jag, men tror ändå för att följa en bra plan under stress ska man nog inte vara helt borta..

aelgen
2009-05-30, 11:39
Har ju missat det uppenbara: Ställ upp i talang 2010, det är väl en halv mille på spel där? Bara att kamma hem det så har du hälften vunnet på bara 1 år! Skit lätt :D

stevebc
2009-05-30, 12:43
Har ju missat det uppenbara: Ställ upp i talang 2010, det är väl en halv mille på spel där? Bara att kamma hem det så har du hälften vunnet på bara 1 år! Skit lätt :DAllt som behövs är ett knäckebröd och dålig taktkänsla :)

Ape3
2009-05-30, 13:52
Finns många bra tips här.

Jag å min sida är med dem som tycker att du ska ha ett större mål än bara en bil.
Är det enbart pengar som betyder just nu? Nästa mål? Familj? Leva livet, kanske utomlands?

Själv har jag en något osäker målbild att någon gång resa jorden genom backpacking. Just nu är väl problemet att jag har möjligheten att göra det men jag har ingen som jag kan resa med. Då känns det inte någon idé. Ingen att dela alla händelser med. Mycket möjligt att jag reser själv men det är ju lite speciellt att göra det också.

Alltså: Försök se det mer i perspektiv. En utbildning har du hela livet. Pengar är något som majoriteten av oss hela tiden måste tjäna in. Det finns chanser att vinna pengar men de är inte så stora. Poker och aktier kan vara ett sätt men om du lyckas finns chansen att du börja leva efter din inkomst och då behöver få in mer pengar hela tiden --> mer poker och mer aktier.

Jag förespråkar utbildning. Då utbildningen i sig utvecklar dig. Det beror på vad du har för intressen och så vidare.

Det jobbiga i det hela är att det är svårt att veta vad man vill.

renad
2009-05-30, 13:55
kan ju tipsa lite om en blogg "miljonär innan 30" (google it) får man se att det går men kräver ju såklart sina uppoffringar.

C.E.J.
2009-05-30, 14:08
kan ju tipsa lite om en blogg "miljonär innan 30" (google it) får man se att det går men kräver ju såklart sina uppoffringar.

Kul sida. Bra skrivet här:

En normal månad lägger jag ca 1500 kr på mat och nöjen. Sen har jag ett par tusenlappar i fasta kostnader dvs räkningar av olika slag där merparten är avgiften till bostadsrättföreningen. Det är ju rätt lite att leva på ca 3500-4000 kr i månaden det är jag fullt medveten om. Men jag har vant mig och tycker inte att jag lider på något sätt. Ändå funderar ju även jag ibland på vad jag går misste om jämfört med en mer "normal" livsstil.

Vad jag inte riktigt förstår är vad folk i min omgivning som har omkostnader på ca 100.000-150.000 mer än mig varje år gör med pengarna. Pratade lite med en kollega och inte heller hon kunde fatta hur hon kunde ha kostnader som var 10.000 kr mer än mig varje månad. Men så började hon räkna upp saker typ kläder 1500 kr i månaden, mat och fika ute 900 kr i veckan, bio 100 kr i månaden, tidningar/magasin 500 kr i månaden osv osv. Ju fler saker hon räknade upp och ju närmare dessa 10.000 i månaden vi hamnade desto mer övertygad blev jag om att jag inte går misste om ett skit.

I like this guy. Frugality is king.

http://miljonar.blogspot.com/2009/05/vad-gor-folk-med-pengarna.html

agazza
2009-05-30, 19:26
Och hur fick du reda på detta?! Det första jag skulle göra efter ett värdetransportrån på 70 mille är att berätta det för alla jag känner så de kan skriva det på ett forum...

Den "kupp" jag pratar om är väl 3-4 år sedan, dessutom har jag inte nämnt någon alls, eller något som skulle kunna vara avgörande och kommer garanterat inte göra det heller. Över and ut.

tntballe
2009-05-30, 19:36
Kul sida. Bra skrivet här:



I like this guy. Frugality is king.

http://miljonar.blogspot.com/2009/05/vad-gor-folk-med-pengarna.html

Står det något om vad vad han göra för pengarna sen?

stevebc
2009-05-30, 20:27
Står det något om vad vad han göra för pengarna sen?Han och hans fellow bloggare siktar på att bli ekonomiskt oberoende. Alltså att kunna leva på avkastningen av sitt kapital, utan att jobba typ. De lever fattigt nu för att kunna leva lyxigt senare.

tntballe
2009-05-30, 20:34
Han och hans fellow bloggare siktar på att bli ekonomiskt oberoende. Alltså att kunna leva på avkastningen av sitt kapital, utan att jobba typ. De lever fattigt nu för att kunna leva lyxigt senare.

Men det kommer väl kräva ett fortsatt snålt leverne till ganska många miljoner är inkasserade.

Nån som har uträkningar på hur länge dom behöver snåla för att kunna leva livet dom eftersträvar. Förutsatt att allt går som dom vill.

Jockefoten
2009-05-30, 20:57
Men det kommer väl kräva ett fortsatt snålt leverne till ganska många miljoner är inkasserade.

Nån som har uträkningar på hur länge dom behöver snåla för att kunna leva livet dom eftersträvar. Förutsatt att allt går som dom vill.

Ja en bra ränta (runt 3%) Så bör man ha runt 10miljoner på kontot om man vill leva på räntan.
Och då lever man inget rikemansliv precis.

coxie
2009-05-30, 21:20
Sedan om man räknar in inflation så blir det ännu tightare. Utan vettiga investeringar blir det väldigt svårt att leva på 10 miljoner (räknat med dagens penningvärde).

C.E.J.
2009-05-30, 21:22
Han och hans fellow bloggare siktar på att bli ekonomiskt oberoende. Alltså att kunna leva på avkastningen av sitt kapital, utan att jobba typ. De lever fattigt nu för att kunna leva lyxigt senare.

Ägda av coxie mao. Var är den djefveln f.ö., ute på Lunds gator med sporthojen och jagar jailbaits? ;)

snuggles
2009-05-30, 21:31
smslån

C.E.J.
2009-05-30, 21:48
Han och hans fellow bloggare siktar på att bli ekonomiskt oberoende. Alltså att kunna leva på avkastningen av sitt kapital, utan att jobba typ. De lever fattigt nu för att kunna leva lyxigt senare.

Vad jobbar han med, eller pluggar till? Jag förstår inte hur man manövrerar bloggar så kan inte hitta den informationen själv.

stevebc
2009-05-31, 02:49
Vad jobbar han med, eller pluggar till? Jag förstår inte hur man manövrerar bloggar så kan inte hitta den informationen själv.Det är inte relevant. Säg att han jobbar på ett random jobb och får ut 18k efter skatt. Har utgifter på tot 8k. 10k som han kan investera per månad = 120k per år. Sen investera det i aktier/fonder och räkna på 20% avkastning. Det tar inte många år att bli miljonär då, 4-5 år kanske? Med en miljon och 20% avkastning kan man leva på avkastningen (men väldigt osäkert och oglamoröst, jag hade helst haft 10 miljoner+ om jag bara levt på avkastning från fonder).

C.E.J.
2009-05-31, 12:45
Det är inte relevant. Säg att han jobbar på ett random jobb och får ut 18k efter skatt. Har utgifter på tot 8k. 10k som han kan investera per månad = 120k per år. Sen investera det i aktier/fonder och räkna på 20% avkastning. Det tar inte många år att bli miljonär då, 4-5 år kanske? Med en miljon och 20% avkastning kan man leva på avkastningen (men väldigt osäkert och oglamoröst, jag hade helst haft 10 miljoner+ om jag bara levt på avkastning från fonder).

Jaså. Ja även med 20% avkastning lär man ju behöva mer än en miljon iaf. 200k, minus skatt på, vadå, 30%, blir 140k per år eller drygt 12,000 i månaden. Visst, 12,000 myror är fler än 8,000 elefanter, men det är fortfarande inget lyxliv vi pratar om. Oh well, I'm sure he's got it all worked out some way.

stevebc
2009-05-31, 13:05
Jag glömde faktiskt skatten. Jag tror som sagt målet för dom här bloggarna är att man ska kunna leva på avkastningen. Det vore gött att själv kunna göra det någon dag, alltså att man kommer till den nivån att man enbart jobbar för att det är givande och roligt.

Jorpa
2009-05-31, 17:33
Senast jag räknade på vilket summa JAG skulle behöva för att leva på endast räntan fick jag fram 6,5 miljoner.

Vilka tror att de får 20 % vinst på sina pengar varje år? Är det något jag missar? Kan jag börja umgås med er, så kan ni lära mig :)

Tror jag räknade på ett ganska liten fast sparkontoränta på 4 %

Jag är ingen ekonom men jag tolkat uttrycket avkastning som vinst

coxie
2009-05-31, 17:37
Ja avkastning=vinst och nej 20% per år som en klocka via fonder är inget man kan räkna med.

billmaier
2009-05-31, 17:42
Sälj droger åt skolelever.

stevebc
2009-05-31, 17:44
Senast jag räknade på vilket summa JAG skulle behöva för att leva på endast räntan fick jag fram 6,5 miljoner.

Vilka tror att de får 20 % vinst på sina pengar varje år? Är det något jag missar? Kan jag börja umgås med er, så kan ni lära mig :)

Tror jag räknade på ett ganska liten fast sparkontoränta på 4 %

Jag är ingen ekonom men jag tolkat uttrycket avkastning som vinstAvkastningen är en funktion av ens risktagande och kunskap. Det finns fonder som har snittat 20-25% i ett helt årtionde men visst har det varierat riktigt mycket från år till år, vissa år negativ avkastning, andra år extremt hög.

Därför räcker det verkligen inte med 1 miljon kr om man ska leva på avkastningen (kanske inte framgick i mitt förra inlägg).

C.E.J.
2009-05-31, 17:49
Senast jag räknade på vilket summa JAG skulle behöva för att leva på endast räntan fick jag fram 6,5 miljoner.

Vilka tror att de får 20 % vinst på sina pengar varje år? Är det något jag missar? Kan jag börja umgås med er, så kan ni lära mig :)

Tror jag räknade på ett ganska liten fast sparkontoränta på 4 %

Jag är ingen ekonom men jag tolkat uttrycket avkastning som vinst

Mmm. När jag räknade på nåt liknande kom jag fram till att det skulle vara fullt möjligt att bli ekonomiskt oberoende på det där viset på ungefär 20 år. Då räknade jag med att räntan var som förra året, dvs. 5-6%, vilket den inte ligger på nu :)

mangs
2009-06-01, 12:10
Att leva snålt en längre period för att spara pengar för framtiden är både bra och dåligt. Bra eftersom man bygger en bra ekonmisk plattform att utgå från resten av livet. Dåligt eftersom man hela tiden flyttar fram målen och att inflation, svag krona etc, gör att tex en miljon idag inte är samam sak som för 10 år sedan. Att bara spara ihop en miljon idag kan nästan vem som helst göra men frågan är hu lång tid det tar och hur mycket miljonen är värd när man är klar.

Jag är av grunden sparsam men jag är inte dummare än att jag ändå ständigt unnar mig saker så att jag lever ett rikt liv. Det är skönt att ha pengar på banken och investeringar men de får inte ta överhanden på livet.

I unga år kan det vara ra att få en grundplåt till ett boende etc. men det är alltid en risk involverad. Spara undan 10.000kr varje månad i två år och och samma lägenhet har ökat 400.000kr på motsvarande tid...

Var person bör se till sitt eget och fundera på vad man själv är ute efter i livet. Var sak har sin tid men kom ihåg att förutsättningarna förändras kontinuerligt och det gör du med. Om 10 år ser du helt säkert på saker och ting med ett annat perspektiv än du gör idag.

Purren
2009-06-01, 12:50
Om man nu lyckats samla ihop 1 miljon, varför skulle man slösa det på en bil istället för att investera pengarna för att tjäna din andra miljon?

Nyckeln i smart ekonomiskt tänkande är att inte spendera sina pengar på att köpa saker, utan att investera sina pengar och använda återbäringen till att köpa saker.

mangs
2009-06-01, 13:26
Nyckeln i smart ekonomiskt tänkande är att inte spendera sina pengar på att köpa saker, utan att investera sina pengar och använda återbäringen till att köpa saker.

Detta var bra sammanfattat. Det gäller helt enkelt att arbeta upp en buffert/riskkapital whatever innan man tar på sig spenderbyxorna. De som varje månad lever upp sin lön kommer aldrig bli rika på mer än upplevelser, genom att spara och investera kan manganska snabbt sätta sig i en bättre ekonomisk sits vilket gör att både inkomster ökar samtidigt som de fasta utgifterna minskar. Man kan då med gott samvete unna sig en del saker.

Å andra sidan unnar sig slösaren saker hela tiden men på sikt kommer spararen ha större köpkraft. Dock gäller det att veta vad ens mål är, det är nog lätt när man sparat ihop den första miljonen att vilja spara till två, och sedan kompensera för inflationen och sedan ....

Lev smart och nu men tänk även på din framtid både om 5,10 och 50 år bort.

jakke
2009-06-01, 16:13
Avkastningen är en funktion av ens risktagande och kunskap. Det finns fonder som har snittat 20-25% i ett helt årtionde men visst har det varierat riktigt mycket från år till år, vissa år negativ avkastning, andra år extremt hög.

Därför räcker det verkligen inte med 1 miljon kr om man ska leva på avkastningen (kanske inte framgick i mitt förra inlägg).

säg ett namn på en fond som klarat det. jag har svårt att se att en fond ska klara 20-25% varje år i ett helt årtionde.

C.E.J.
2009-06-01, 16:17
Det gäller helt enkelt att arbeta upp en buffert/riskkapital whatever innan man tar på sig spenderbyxorna.

Detta borde Sveriges studenter lära sig.

stevebc
2009-06-01, 16:31
säg ett namn på en fond som klarat det. jag har svårt att se att en fond ska klara 20-25% varje år i ett helt årtionde.Skagens tre fonder har alla lyckats med det. Dom snittar alltså 20-25% men varierar från kanske -5% till 50% per år. Med avkastning kommer risk/standardavvikelse.

jakke
2009-06-01, 18:21
Skagens tre fonder har alla lyckats med det. Dom snittar alltså 20-25% men varierar från kanske -5% till 50% per år. Med avkastning kommer risk/standardavvikelse.

Fast det blir något helt annat att titta snitt sett över ett helt årtionde. Jag tycker det är ganska kasst att titta på performance sett över ett årtionde eftersom timingen blir en så stor faktor för den enskilde kunden.

stafh
2009-06-01, 18:45
qjj8eMNxivM

stevebc
2009-06-01, 21:22
Fast det blir något helt annat att titta snitt sett över ett helt årtionde. Jag tycker det är ganska kasst att titta på performance sett över ett årtionde eftersom timingen blir en så stor faktor för den enskilde kunden.Ja.

Jag hade aldrig investerat i en fond under kortare period än 10 år.

mojoo
2009-06-03, 15:35
Jag har en fond som varit aktiv sedan 15 år tillbaka. Ska låta de pengar som är där vara kvar tills börsen har hämtat sig ?

stevebc
2009-06-03, 16:41
Jag har en fond som varit aktiv sedan 15 år tillbaka. Ska låta de pengar som är där vara kvar tills börsen har hämtat sig ?Det skulle jag definitivt gjort. Vet inte om vi redan nått botten, eller kommer nå den. Men instinktivt skulle inte jag plocka ur pengar från en fond förrän tidigast 2012 kanske om man ska lita på EU:s konjunkturprognos (att världskonjunkturen vänder runt 2010).

Wesa
2009-06-03, 16:55
Det är nog många som inte förstår min åsikt men det enklaste är nog att försöka att se meningslösheten i alla materiella ting folk suktar efter.

Det finns inget slut på det, inom rätt kort tid kommer den bilen att ha blivit "gammal" och du vill ha något nytt, något bättre och till slut ser man inte längre det man har. "mycket vill ha mer".

Man får lära sig att uppskatta allt annat här i livet som bra relationer och eventuell god hälsa.

Plus att så dyra prylar får människor att vara oroa sig över dom, de blir bara till en börda. Stjäl någon den? repar någon den? Har någon kört in i den, har katterna hoppat på den etc. etc.

Aja, det är min åsikt. Tyck vad ni vill..

agazza
2009-06-03, 16:57
Pengar är frihet, därför jobbar jag som en idiot, för att slippa det helt senare.

coxie
2009-06-03, 17:29
Det är nog många som inte förstår min åsikt men det enklaste är nog att försöka att se meningslösheten i alla materiella ting folk suktar efter.

Det finns inget slut på det, inom rätt kort tid kommer den bilen att ha blivit "gammal" och du vill ha något nytt, något bättre och till slut ser man inte längre det man har. "mycket vill ha mer".

Man får lära sig att uppskatta allt annat här i livet som bra relationer och eventuell god hälsa.

Plus att så dyra prylar får människor att vara oroa sig över dom, de blir bara till en börda. Stjäl någon den? repar någon den? Har någon kört in i den, har katterna hoppat på den etc. etc.

Aja, det är min åsikt. Tyck vad ni vill..

Vem köper en bil för runt miljonen utan att ha vettigt garage och försäkring?

Materiella saker är inte allt men livet blir roligare om man kan ha både leksaker och god hälsa.

martin_vbg
2009-06-03, 17:38
Detta borde Sveriges studenter lära sig.

Jag förstår inte.

C.E.J.
2009-06-03, 18:47
Jag förstår inte.

PM:a då.

Flykt
2009-06-03, 18:59
"Jag är 27,5 år. Jag får ut mellan 19.000 och 20.000 kr i månaden efter skatt från jobb, enskild firma, reklam på bloggen och övrigt. Av detta sparar/amorterar jag runt 15 000 kr i månaden. En normal månad lever jag för 1500 kr som går till mat/kläder/nöjen och 3500 kr i boende/räkningar/ränta på lån.

Jag ska få ihop 1 miljon innan jag fyller 30 år samt 10 miljoner innan jag fyller 40. "

Enl. den länkade bloggen.

Bubban
2009-06-03, 20:03
Aktier.

Jense
2009-06-03, 21:14
Knarkhandel som nämnts är lukrativt, men du bör känna rätt personer för att inte trampa på ömma tår i sandaler.

Trafficking likså.

organförsäljning, eller låt det ta tid med sparandet så har du tid att tänka igenom din ganska dåliga investering. Men det är kul att ha fin bil, men då får man ha råd med det också.

tobbo
2009-06-03, 21:20
Aktier.

Hur går det för dig?