handdator

Visa fullständig version : Problem med knäböj.


grakka
2009-05-26, 19:02
Har under en kort period börjat använda mig utav ett kanonbra 5x5 program som z_bumbi modifierade åt någon här på forumet. Allt fungerar bra förutom knäböjen. Har aldrig knäböjt innan jag började med detta schemat. Vad jag har läst så ska man gå ner till minst 90 grader men gärna så djupt man kan (förutsatt att det känns bra). Mitt problem är att jag får ont i höften oavsett om jag kör 90 grader eller mer. Står axelbrett med fötterna och tårna något utåt (tänk fem i och fem över på en klocka). Har testat att ändra fotställning och riktning på tårna aningen och det hjälper inte för fem öre. Vad kan problemet vara? Jag kan verkligen inte se mig själv göra något fel i mitt utförande. Klarar 5 reps med 40kg om någon undrar. Har inte tillgång till powerrack och är inte sugen på att ramla bakåt eller dylikt. Vill lära mig att böja utan smith. Vilket inte går så bra just nu eftersom att jag får ont utav det.

Martin Löwgren
2009-05-26, 19:06
Har under en kort period börjat använda mig utav ett kanonbra 5x5 program som z_bumbi modifierade åt någon här på forumet. Allt fungerar bra förutom knäböjen. Har aldrig knäböjt innan jag började med detta schemat. Vad jag har läst så ska man gå ner till minst 90 grader men gärna så djupt man kan (förutsatt att det känns bra). Mitt problem är att jag får ont i höften oavsett om jag kör 90 grader eller mer. Står axelbrett med fötterna och tårna något utåt (tänk fem i och fem över på en klocka). Har testat att ändra fotställning och riktning på tårna aningen och det hjälper inte för fem öre. Vad kan problemet vara? Jag kan verkligen inte se mig själv göra något fel i mitt utförande. Klarar 5 reps med 40kg om någon undrar. Har inte tillgång till powerrack och är inte sugen på att ramla bakåt eller dylikt. Vill lära mig att böja utan smith. Vilket inte går så bra just nu eftersom att jag får ont utav det.
En höftledsproblematik kanske *rolleyes*?

Höftleden är kroppens största, kraftigaste och mest viktupptagande led så skador i de området är relativt vanliga.

Mvh

Black Star Abyss
2009-05-26, 19:12
Om du aldrig böjt förut ska du absolut inte börja med 5x5 i böjen.

grakka
2009-05-26, 19:13
En höftledsproblematik kanske *rolleyes*?

Höftleden är kroppens största, kraftigaste och mest viktupptagande led så skador i de området är relativt vanliga.

Mvh

Det skulle tyvärr inte förvåna mig då det känns väldigt konstigt samt att jag är ganska säker på mitt utförande. Min fråga blir då; vad kan jag göra åt saken för att förbättra det? Förhoppningsvis så finns det något att göra. Känslan i höften påminner lite om att köra tunga flyes med för mycket vinkel på armbågen. Med andra ord känns det helt åt skogen.

Commando1980
2009-05-26, 19:19
Har under en kort period börjat använda mig utav ett kanonbra 5x5 program som z_bumbi modifierade åt någon här på forumet. Allt fungerar bra förutom knäböjen. Har aldrig knäböjt innan jag började med detta schemat. Vad jag har läst så ska man gå ner till minst 90 grader men gärna så djupt man kan (förutsatt att det känns bra). Mitt problem är att jag får ont i höften oavsett om jag kör 90 grader eller mer. Står axelbrett med fötterna och tårna något utåt (tänk fem i och fem över på en klocka). Har testat att ändra fotställning och riktning på tårna aningen och det hjälper inte för fem öre. Vad kan problemet vara? Jag kan verkligen inte se mig själv göra något fel i mitt utförande. Klarar 5 reps med 40kg om någon undrar. Har inte tillgång till powerrack och är inte sugen på att ramla bakåt eller dylikt. Vill lära mig att böja utan smith. Vilket inte går så bra just nu eftersom att jag får ont utav det.

kan helt enkelt vara ovana och stelhet som du arbetar bort om du ger knäböjandet lite tid. testa även att köra lite stretchövningar för höft, röv och baksida ben. be någon kunnig se över ditt övningsutförande (även om du tror att du gör rätt)

grakka
2009-05-26, 19:20
Om du aldrig böjt förut ska du absolut inte börja med 5x5 i böjen.

Brukar bli ca 3x5. 40kg känns inte jobbigt för mig viktmässigt. Det som gör det jobbigt är att det värker i samband med utförande. Ska nog börja med 3x10 eller liknande om jag nu får får det att fungera som det ska. Tack för upplysningen iaf.

kan helt enkelt vara ovana och stelhet som du arbetar bort om du ger knäböjandet lite tid. testa även att köra lite stretchövningar för höft, röv och baksida ben. be någon kunnig se över ditt övningsutförande (även om du tror att du gör rätt)
Ska testa. Får väll be någon kunnig personal att inspektera mig. Kan även filma och lägga upp.

Halldin
2009-05-26, 19:21
För många hjälper det att stretcha höftböjarna. Jag gör det innan jag böjer t.o.m, brukar kännas mycket bättre då.

Commando1980
2009-05-26, 19:27
ett annat tips är att se till att du är varm i kroppen när du börjar ditt böjande. se även till att du värmer upp tillräckligt just i böjen.

grakka
2009-05-26, 19:27
För många hjälper det att stretcha höftböjarna. Jag gör det innan jag böjer t.o.m, brukar kännas mycket bättre då.

Av någon anledning så tycker jag inte att jag får till någon bra stretch i höftböjarna oavsett vilken övning jag väljer och brukar därför strunta i det. Får samma känsla som jag får vid knäböj när jag stretchar höftböjarna. Kanske ska se över min stretching lite bättre.

Halldin
2009-05-26, 19:34
http://images.teamsugar.com/files/users/1/12981/45_2007/hip-flexor-stretch.jpg

+

http://static.squidoo.com/resize/squidoo_images/250/draft_lens3297332module20939972photo_1237113408dyn amic_stretching_exercises_1.jpg

Exempelvis.
Bara för att värma upp lite.

grakka
2009-05-26, 19:51
z79HAMhYbSI

Har bara knäböjt 3 gånger totalt. Detta var min första gång. Står aningen smalare än axelbredd. Fråga mig inte varför lyfter av stången fram istället för bak haha. Lite roligt att kolla på faktiskt. Har ingen möjlighet att vrida klippet rakt så ni får vrida på era huvuden. Kan gå aningen djupare utan att det känns i ryggen men ser ingen anledning till det eftersom det inte känns bra. Passa på att kolla. Vill inte direkt ha klippet uppe för evigt. Hoppas inte att jag har gjort bort mig genom att tycka att det ser okej ut. Har testat med 50kg och känner då av den onda höften ännu mer.

DSBM
2009-05-26, 19:56
Det där såg väldigt bra ut teknikmässigt i mina ögon

Martin Löwgren
2009-05-26, 20:01
Det skulle tyvärr inte förvåna mig då det känns väldigt konstigt samt att jag är ganska säker på mitt utförande. Min fråga blir då; vad kan jag göra åt saken för att förbättra det? Förhoppningsvis så finns det något att göra. Känslan i höften påminner lite om att köra tunga flyes med för mycket vinkel på armbågen. Med andra ord känns det helt åt skogen.

Få en diagnos och sedan behandling.

mvh

Commando1980
2009-05-26, 20:05
Få en diagnos och sedan behandling.

mvh

nej, han bör först ge knäböjandet lite tid och göra det jag skrivit tidigare i tråden. detta innan han pungar ut pengar till ngn naprapat etc

Arf Pingvin
2009-05-26, 20:11
Jag bortser helt från höftproblemen.

Spontant står du för smalt. Du måste vika ihop kroppen över benen och det blir ganska trångt i höften, framskjutna knän och stor fällning i ryggen. Försök att stå bredare och böj mellan benen istället.

grakka
2009-05-26, 20:11
nej, han bör först ge knäböjandet lite tid och göra det jag skrivit tidigare i tråden. detta innan han pungar ut pengar till ngn naprapat etc

Ska testa det du skrev först. Kostar 40kr att få en sjukgymnast att kika på det så det är inte hela världen. Smärtan/ömheten sitter även kvar några timmar efter tränandet. Får inte samma problem vid exempelvis upphopp oavsett antal. Dessvärre lite svårt att bygga på samma vis genom att bara stå och hoppa i all evighet.

grakka
2009-05-26, 20:14
Jag bortser helt från höftproblemen.

Spontant står du för smalt. Du måste vika ihop kroppen över benen och det blir ganska trångt i höften, framskjutna knän och stor fällning i ryggen. Försök att stå bredare och böj mellan benen istället.

Brukar som sagt stå aningen bredare. Men ska testa att stå så pass brett så att jag kan böja mellan benen som du säger. Får testa det i morgon.

ceejay
2009-05-26, 21:03
är det runt höftböjarna du får ont i? det brukar jag få när jag är ouppvärmd

Martin Löwgren
2009-05-26, 21:13
nej, han bör först ge knäböjandet lite tid och göra det jag skrivit tidigare i tråden. detta innan han pungar ut pengar till ngn naprapat etc

och kanske förvärra skadan....

grakka
2009-05-26, 21:13
är det runt höftböjarna du får ont i? det brukar jag få när jag är ouppvärmd

Ja, precis. Ska testa att stretcha redigt och ordentligt innan nästa pass. Brukar inte stretcha så noga innan träning. förmodligen för lite och ska ändra på det tills nästa gång. Kanske har extra stor betydelse (för mig) när det gäller knäböj. Vet att det har betydelse men det har gått bra (hittills) gällande alla andra övningar.