handdator

Visa fullständig version : Riskerar jag p-böter?


Bönne
2009-05-26, 16:37
P-platser längs gator där det är fri parkering, står på skylten:

P
p-förburd jämn veckor
9-12
1april-31maj

Vad händer ifall jag står där i två veckor utan att flytta på bilen (bortsett från onsdag mellan 9-12). Vad säger reglerna?

ceejay
2009-05-26, 16:46
du får inte stå där mellan 9-12 på jämna veckor, vats de problem?

Handcuff
2009-05-26, 16:50
Vad är det med onsdag :confused:

Bönne
2009-05-26, 17:04
Missade att skriva onsdag, jämna veckor 9-12.

Hur som helst så tänkte jag ifall det brukar finnas någon generell parkeringspolicy som säger att man inte får stå på samma plats mer än ett viss antal dagar i rad, utan att ha använt bilen.

burre
2009-05-26, 17:07
Ja, parkeringsvakterna åker dagligen runt på alla gator i hela Sverige och registrerar vilka bilar som står var. För att kunna se om någon stått på samma ställe en längre tid och då kunna bötfälla dem...

Bönne
2009-05-26, 17:09
Ja, parkeringsvakterna åker dagligen runt på alla gator i hela Sverige och registrerar vilka bilar som står var. För att kunna se om någon stått på samma ställe en längre tid och då kunna bötfälla dem...Riskerar frågade jag.

Är ju inte konstigare än att någon boende skulle tipsat och sedan får securitas kolla de när de ändå är där om nätterna.

Anledningen att jag frågar är för att jag såg en bil som var bötfälld på samma parkering, förmodligen från den onsdagen man inte fick stå där, men lika bra att kolla.

En p-bot suger...

burre
2009-05-26, 17:16
Du får stå hela ditt liv på samma ställe utan att riskera böter. (Bortsett när det är p-förbud.)

Hades
2009-05-26, 17:22
Det brukar ofta finnas lokala trafikföreskrifter som tidsbegränsar parkeringar till max 24 timmar eller så. Det är alltså inte självklart att man får stå hur länge som helst bara för att det inte står någon tidsbegränsning på skylten.

Bönne
2009-05-26, 19:10
Det brukar ofta finnas lokala trafikföreskrifter som tidsbegränsar parkeringar till max 24 timmar eller så. Det är alltså inte självklart att man får stå hur länge som helst bara för att det inte står någon tidsbegränsning på skylten.Misstänkte det. Får man kanske vara lite försiktig.

Jompan
2009-05-26, 20:45
Vi har sånt förbud på vår parkering utmed vägen p.g.a. underhåll som sker det dagarna, tror det är renhållning just på den onsdagen. Många som får böter på onsdagarna när de står där. Så skulle inte riskera det om jag var du.

Ignatius72
2009-05-26, 20:51
Ja, parkeringsvakterna åker dagligen runt på alla gator i hela Sverige och registrerar vilka bilar som står var. För att kunna se om någon stått på samma ställe en längre tid och då kunna bötfälla dem...

Det just det de gör, de noterar hur ventilerna är på däcken för att kunna avgöra om bilen flyttats (man kan ju annars hävda att man kört en runda och således bara parkerat på samma ställe). 24 timmar är det som gäller i de flesta städer.

burre
2009-05-26, 22:24
Det just det de gör, de noterar hur ventilerna är på däcken för att kunna avgöra om bilen flyttats (man kan ju annars hävda att man kört en runda och således bara parkerat på samma ställe). 24 timmar är det som gäller i de flesta städer.

?? For real ?? Min bil och säkert 5 bilar till vars ägare jag känner (släkt å vänner) står still största delen av veckorna i stockholms innerstad och har så gjort i iaf 10år. INGEN har råkat ut för vad du säger.

saab900
2009-05-26, 23:32
?? For real ?? Min bil och säkert 5 bilar till vars ägare jag känner (släkt å vänner) står still största delen av veckorna i stockholms innerstad och har så gjort i iaf 10år. INGEN har råkat ut för vad du säger.

Ja, de kollar ventilerna, eller märker däcken med penna eller krita. Står dina bekantas bilar olagligt har de haft en jäkla tur bara. Områden som övervakas av Q-park (tidigare Carpark) kan man inte stå olagligt en natt i utan att få böter här i Västerås i alla fall. De måse iakttaga bilen i minst 10 minuter innan de skriver en bot, och efter 24 timmar får de skriva en ny bot. Följdaktligen sladdar de in på två hjul efter 24 timmar prick och skriver en till.

Drfg
2009-05-26, 23:36
Ja, de kollar ventilerna, eller märker däcken med penna eller krita. Står dina bekantas bilar olagligt har de haft en jäkla tur bara. Områden som övervakas av Q-park (tidigare Carpark) kan man inte stå olagligt en natt i utan att få böter här i Västerås i alla fall. De måse iakttaga bilen i minst 10 minuter innan de skriver en bot, och efter 24 timmar får de skriva en ny bot. Följdaktligen sladdar de in på två hjul efter 24 timmar prick och skriver en till.

Är det alltid 24h? Jag har fått en bot 23 på kvällen sen en 08 morgonen efter.

saab900
2009-05-26, 23:39
Är det alltid 24h? Jag har fått en bot 23 på kvällen sen en 08 morgonen efter.

Alltid ska jag väl inte säga, men de regler och förfaranden jag läst säger 24 timmar. Jag återkommer.

Snobbe
2009-05-26, 23:41
är Q-park företag som ger ut böter osv? dem har ringt oss 2ggr idag:o kollade upp numret på eniro vad kan dom vilja egentligen? Morsan har bil och jag orkade inte svara.

saab900
2009-05-26, 23:54
Just Q-park (Carpark) är ju kända för att vara överdrivet nitiska, de var ju t o m tvungna att byta namn pga det dåliga ryktet ;)

http://lt.se/nyheter/1.58215

Drfg: Jag hade inte helt rätt, de får inte bötfälla två gånger samma dygn från 00-24, men att ge dig en bot kl. 23 och en kl. 08 påföljande dygn är tillåtet då minst 6 timmar förflutit sedan den första skrevs.

https://lagen.nu/1984:318

5 § En ny kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en betalningsuppmaning enligt 8 § första stycket utställdes till dess att en ny får utställas.

Högst fem kontrollavgifter får tas ut för samma olovliga parkering.



Jag käste någon artikel om en kvinna som parkerade bilen utanför jobbet på ICA i någon håla och fick parkeringsböter någon helt annanstans vid samma tid och det tog låång tid att få den hävd, men jag kan tyvärr inte hitta den.

Vinstdrivande parkeringsbolag lappar gärna felaktigt och hoppas på att folk inte orkar bråka. Konstigt att det överhuvudtaget tillåts, det vore ju som om polisen bara fick resurser motsvarande de böter de utfärdar.

TIPS: Om man tvunget måste felparkera någon gång, så ska man göra det på kommunalt område, typ längs en gata. Där får inte bolagen lappa, och att få ut Securitas eller Polisen dit är inget som prioriteras.

Drfg
2009-05-27, 00:01
Drfg: Jag hade inte helt rätt, de får inte bötfälla två gånger samma dygn från 00-24, men att ge dig en bot kl. 23 och en kl. 08 påföljande dygn är tillåtet då minst 6 timmar förflutit sedan den första skrevs.


Okej, då vet jag att de inte blåste mig helt iaf, även om jag tycker det är illa ändå. Känns ju som risken att man inte hinner ut till bilen mellan 23 och 08 är ganska stor.