handdator

Visa fullständig version : Selektiv hypertrofi?


Asdf
2009-05-26, 13:42
Hej!
Vet inte riktigt hur jag skulle kalla det så det fick bli som i rubriken.

Jag har alltid varit stark i benen, betydligt mer än andra. När jag väl började styrketräna för många år sedan kunde jag klara max 40kg i bänkpress 6-7reps innan jag tog slut.

I benpress t.ex kunde jag däremot lasta på 200-250kg och köra 10-12reps flera set utan problem korrekt utförande, andra på gymmet som var minst lika starka som mig i allt annat klarade max 100-150kg i detta.
Samtidigt har jag utöver denna styrkeskillnad även varit större i ben, höfter o midja än överkropp.

Under alla år på gymmet har jag samtidigt knappt kört ben överhuvudtaget, bara överkropp. Jag springer några ggr i veckan 5-10km istället. Trots detta har jag alltid min största styrka i ben vid gymträning

Vid ett par tillfällen har jag deffat i 12 veckor och då har mest styrka/volym på överkroppen minskat. Benen har sett ut ungefär likadant varje gång

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Hur kan man bibehålla "gymstarka" ben år efter år trots vanlig löparträning samt under deffperioder? Men samtidigt får stora variationer i överkropp med bröst,axlar , armar m.m?

Jag förstår ifall man generellt sett har problem med att bli starkare, eller blir starkare lätt, men att detta är olika för olika delar av kroppen?

Tacksam för svar!

C.E.J.
2009-05-26, 13:48
Beror på dina gener. Du är gjord för tyngdlyftning. Välkommen till närmaste klubb :) Hur är din kondis?

z_bumbi
2009-05-26, 14:49
Att belasta musklerna utanför gymmet så pass att man behåller en något så när styrkenivå är inte så svårt och det särskilt om man inte tränar dem särskilt seriöst på gymmet. Nu har jag ingen aning om vilka resultat du gör idag men 200 kg i benpress kan vara från snortungt till väldigt lätt beroende på benpressen så det säger inte så mycket om hur stark du var.

Asdf
2009-05-26, 15:08
Z_bumbi :
Jo det är det jag tänkt på själv. Att jag på något vis stimulerat benmusklerna utanför gymmet som gör att de växer snabbare än överkropp. Men löparträning bygger ju inte direkt gymstarka benmuskler? De flesta löpare har ju rätt taniga ben till följd av de långa löpturerna

Jag fick aldrig in tekniken i knäböj på den tiden, men nuförtiden kan jag lätt göra 10-12reps några set med 100-120kg djupt. Bänkpress ligger på runt 70kg och marklyft har jag inte gjort på ett tag, men där låg jag på runt 140-150kg för några år sen

pragmatist
2009-05-26, 19:19
Just bänkpress är en sån där övning där man ganska ofta ser folk som är "konstigt" starka eller svaga i förhållande till sin storlek och sin styrka i andra övningar. Min träningskompis när jag började träna såg ut som om han kunde bänkpressa Glassbilen och var väldigt stark i många andra överkroppsövningar men klarade nog aldrig mer än 80-85 kilo. Och ganska ofta ser man någon som inte ser mycket ut för världen som går in och reppar på 120. Så det beror nog väldigt mycket på om man råkar vara byggd för just bänkpress eller inte, skulle jag säga. Själv är jag rätt stark i andra pressövningar men lite klenare än man kanske skulle förvänta sig i just bänkpress.

Sniggel
2009-05-26, 20:00
Men va f-n varför inte satsa på styrkelyft eller tyndglyftning? Du kanske har talang för moment där styrka i benen är viktiga? :D

Asdf
2009-05-27, 13:46
Jo jag har tänkt en hel del på det förut, just styrkelyft och tyngdlyftning. Jag har östeuropeiskt påbrå och antar det kommer därifrån
Även om jag definitivt inte har en löparkropp ( väger bla 90kg) klarar jag ändå av att springa milen på 48-50min