handdator

Visa fullständig version : Träna musklerna 1 gång i veckan eller 2?


jony
2009-05-26, 12:47
Vad skulle ge bäst resultat om ja träna varje muskelgrupp 2 gånger i veckan me 2-4 övningar.

Eller om ja träna varje muskelgrupp 1 gång i veckan me 2-4 övningar dvs träningen är den samma.

Jag är under deff också skulle gärna vilja veta vilket sett som skulle vara den bästa att träna under deff , Men även under uppbyggnad.

agazza
2009-05-26, 12:52
Jag bytte från 1 till 2 gånger per vecka, ibland blir det till och med 3. Har för mig att musklerna har hunnit återhämta sig efter sisådär 36-48 timmar. Sök på ämnet, det har diskuterats många gånger förr.

Varulven
2009-05-26, 13:01
Måndag: Underkropp-tungt
Tisdag: Överkropp-lätt

Onsdag: Vila

Torsdag: Underkropp-lätt
Fredag: Överkropp-tungt

Ett ganska vanligt upplägg under uppbyggnad.

Martin Löwgren
2009-05-26, 13:16
Variation är nyckeln till framgång.

I dagsläget tränar jag varje muskel var 4e dag men på mitt förra schema tränade jag dem endast var 8e.

Sniggel
2009-05-26, 13:44
Måndag: Underkropp-tungt
Tisdag: Överkropp-lätt

Onsdag: Vila

Torsdag: Underkropp-lätt
Fredag: Överkropp-tungt

Ett ganska vanligt upplägg under uppbyggnad.

Ett mycket bra upplägg.

Om det ena är bättre än det andra beror på tusen faktorer dock. För dig i din situation (jony) kanske 1 gång i veckan är bättre än vad 2 gånger är, givet att du tränar på det sättet du tänkt träna på vare sig det gäller 1 gång per vecka eller 2.
Nu låter det lite svammligt men en grej att tänka på är att man måste hinna återhämta sig snabbare på 2 ggr per vecka, men i gengäld kan man stimulera muskeltillväxt oftare. Hinner man aldrig återhämta sig på det sättet man tränar muskelrna 2 ggr i veckan är det bättre att träna dem 1 gång i veckan, eller 1½ kanske. Eller så kan man helt enkelt justera träningen så att man ser till att man hinner återhämta sig (t ex minska volymen).
Hur snabbt musklerna återhämtar sig är inte allt man behöver tänka på heller, bara för det gått 48 timmar innebär inte det att man kan köra 10x10 marklyft till failure, måndag onsdag fredag.

pragmatist
2009-05-26, 13:48
Forskning tyder på att två gånger per vecka är bättre än en, även om totalvolymen är densamma (d.v.s. hellre sex set per muskelgrupp två gånger per vecka än 12 set en gång). Men det ska ju gå att pussla in i ett schema som man kan leva med också. Om man vill splitta kroppen på tre delar eller fler så kan väl var 5:e dag eller något liknande vara rimligt. Tycker man däremot om helkroppspass så är det ju inget problem att hinna med två eller tre gånger per vecka.

Commando1980
2009-05-26, 14:11
Vad skulle ge bäst resultat om ja träna varje muskelgrupp 2 gånger i veckan me 2-4 övningar.

Eller om ja träna varje muskelgrupp 1 gång i veckan me 2-4 övningar dvs träningen är den samma.

Jag är under deff också skulle gärna vilja veta vilket sett som skulle vara den bästa att träna under deff , Men även under uppbyggnad.

kort svar: i teorin är 2 ggr i veckan bättre, i praktiken kan båda sätten funka. faktorera även in vad du tycker är roligast.

kalajset
2009-05-26, 14:28
Även jag tycker generellt, svart-eller-vitt, att "träna kroppen fler gånger i veckan är bättre", t ex två-tre helkroppspass. (Rent vetenskapligt verkar det bättre för iaf nybörjare vad jag förstått, samt jag tycker det känns bättre själv). Men jag skulle ändå vilja påstå att det hela inte riktigt är så enkelt i praktiken. Kör man t ex en tresplit som ser ut såhär:

Dag 1: Bröst/rygg

Dag 3: Armar/axlar

Dag 5: Ben/mage

För att sedan vila två dagar, och sedan börja om igen, har man, fast man bara tränat tre dagar på en vecka, och fast man bara haft "några muskelgrupper per dag", och endast en gång i veckan på papperet, (puh), fortfarande kört igenom hela kroppen två gånger på en och samma vecka, t om benen om man väljer att lägga marklyft på ryggdagen. Allt genom andrahandsaktivering såklart, förutsatt att man väljer hyffsat "rätt" övningar. Visst, det är något förenklat, men faktum kvarstår iaf.

Sedan tillkommer även andra fördelar ett splittat program kan ha, såsom t ex att man verkligen "får" ta ut sig ordentligt i varje enskild muskelgrupp, oftast lite mer utrymme för släpande muskelgrupper/prickskytte, etc etc. Kör man dessutom t ex igenom schemat ovan något mer frekvent än en gång per vecka, jaa, då har helt plötsligt ganska många fördelar. (Något OT kanske).

jony
2009-05-26, 15:41
tack ska ni ha för svar alla!
Anledningen till att jag fråga var att ja hör många äldre som säger att de gjorde misstag när de va yngre och övertränade osv,
Va skulle ni rekomendera under diet då? då skulle ja tro att ja kör 1 gång i veckan under diet ? men lite hårdare?

vicarious
2009-05-26, 17:53
Allting beror på hur mycket din kropp klarar av, hur stort kaloriunderskott du ligger på och många andra faktorer. Hur du splittar träningen, hur många övningar per pass, osv osv.

vicarious
2009-05-26, 17:56
tack ska ni ha för svar alla!
Anledningen till att jag fråga var att ja hör många äldre som säger att de gjorde misstag när de va yngre och övertränade osv,
Va skulle ni rekomendera under diet då? då skulle ja tro att ja kör 1 gång i veckan under diet ? men lite hårdare?

Huruvida det finns några belägg för vad som är bäst eller inte är oklart. Det verkar dock som att majoriteten föredrar lågreps under deff (3-6 ungefär) och riktigt tungt men jag vet även folk som kör högreps när de deffar.

Sniggel
2009-05-26, 20:06
tack ska ni ha för svar alla!
Anledningen till att jag fråga var att ja hör många äldre som säger att de gjorde misstag när de va yngre och övertränade osv,
Va skulle ni rekomendera under diet då? då skulle ja tro att ja kör 1 gång i veckan under diet ? men lite hårdare?

Frekvens är bara en faktor i ekvationen om hur mycket man tränar. Volym och intensitet är de andra 2 och man kan väl se det som att:
Stress = Volym * Intensitet * Frekvens
Stressen får inte bli för hög, iaf inte kroniskt (under en kort period, följt av en nedtrappning kan det vara bra för en formtoppning), för då blir man övertränad.
Är en faktor hög, kanske den andre är låg och den tredje något mellanting.

Personligen föredrar jag att dra ner stressen under deff (det gör nog de flesta) och då helst genom att minska på volymen och kanske frekvensen också, men inte intensiteten.

Upptaget
2009-05-26, 20:11
Personligen tycker jag 1 gång i veckan är lagom, jag brukar börja känna mig sliten om jag kör samma muskelgrupp 2 gånger i veckan efter ett tag men det är ju jag.. Min polare klarade att köra 2 ggr i veckan utan problem.. Vi är alla olika och det är nog svårt och säga hur ofta du ska träna det känner du bäst själv..

stolpskott
2009-05-27, 09:05
variation är nyckeln till framgång.

i dagsläget tränar jag varje muskel var 4e dag men på mitt förra schema tränade jag dem endast var 8e.

+1

Onepiece
2009-05-27, 10:36
jag har kört 4 halvkropps i veckan ca 6mån nu tycker det känns väldigt bra.

kör inte lätta och tunga pass utan varierar så att jag kör tex axlar tungt ena passet sedan bröst tungt andra samma med resten av kroppen förutom benen som blir piskade med tunga vikter varje pass men även där har jag några set/övningar med 10+reps ökat rätt bra under perioden jag kört såhär. iof är det nu under uppbyggnad jag kört så här tänkte testa nu under deffen med får man se om kroppen pallar av när det är betydligt mer cardio nu än under bulken