handdator

Visa fullständig version : Två års seriös bulk?


powderdog
2009-05-26, 12:15
Hej!

Nu går jag händelserna i förväg, då jag är mitt inne i min första deff.

Men planen är att efter sommaren börja bulka ordentligt, och med ordentligt menar jag ingen grisbulk, utan att äta bra och mkt och ligga på ett relativt litet överskott.

Min tanke är då att bulka seriöst med bra kost och mkt träning i två år, för att sedan deffa och se om jag fått den massa som jag sedan vill ligga på, så att jag slipper köra bulk-deff-bilk-deff osv.

Så låt oss säga att jag bulkar i två år med ett överskott på 250kcal per dag. Det skulle innebära en viktökning på 24kg under de två åren. Vad kan jag räkna med för resultat, har tänkt att köra ett 3on 1off schema. Kommer jag kunna bygga en någorlunda hygglig massa under en noga genomtänkt 24månaders bulk?

Förstår att det inte går att ge något exakt svar på den frågan, men spekulationer, synpunkter ideer och tankar är varmt välkommna.

Mvh

David

powderdog
2009-05-26, 12:27
Kan förtydliga att min tanke bakom att köra en sådan lån bulk är att bygga upp en sådan kropp jag vill ha(typ dolph lundgren i rocky IV), för att sedan alltid ligga på kaloribalans, så att jag slipper deffa bulka år ut och år in

dojjan
2009-05-26, 12:28
Mitt förslag är att du inte behöver sätta upp några exakta tidsgränser som att bulka i 2 år. När du deffat klart, bulka tills du är nöjd, sen på deffen igen. Jag antar att du är ny inom styrketräning och då är det omöjligt att förutspå hur mycket du kommer växa på 2 års bulk. Använd spegeln och vågen och kör bara på.

kalajset
2009-05-26, 12:33
Eftersom spekulationer var välkomna, tar jag mig friheten att skriva några rader.

Själv har jag svårt att se att de sista kilona i en 24kgs viktökning kommer ge så mycket kvalitetsmassa, iaf när det handlar om en sådan "kort" period som två år, och ifall personen i fråga inte är underviktig vid utgångsläget. Att antingen försöka lägga på sig några kilo mindre, eller dela upp det i flera perioder för att ha så gynsama förutsättningar som möjligt för muskeltillväxt hade varit vad jag själv försökt göra iaf.

Nog för att man alltid bygger mer muskler ju mer man går upp i vikt, men ration mellan muskler och fett försämras ju fetare man blir, och i slutändan misstänker jag att det hela blir så försumbart att de eventuella ökningar man faktiskt gör ändå kommer ätas upp av den påföljande,"förlängda", deffen som alltid kommer. (Med förlängda menar jag att man kanske blir tvungen att deffa en eller två månader extra mot vad man hade varit tvungen att göra vid en mer moderat bulk, tid som man dessutom kunnat spendera på att bygga "på ny kula" istället).

mattilainen
2009-05-26, 12:36
+1 Kalajset

Jag tror det är bättre att bulka tills du känner "nej nu vill jag inte se ut så här längre" och sedan gå ner. Sedan återupprepa isf

Sniggel
2009-05-26, 13:59
Vad jag förstår så har du tränat i 2 månader drygt?

Jag tycker nog att 24 kg på 2 år kan vara en god idé och lagom takt för att bygga rejält med massa. Iaf så länge träningen fungerar bra. Om du inte gör framsteg varje månad i styrka så spelar det ingen roll om du bulkar dock. Du kan räkna med att 2 kg viktuppgång utan några styrkeförbättringar under den tiden (2 månader) kommer att utgöras av en mycket stor del fett.
Du kommer att lägga på dig fett, det är du nog medveten om, men hur mycket det blir är omöjligt att gissa i förväg, men teoretiskt sett borde du kunna ha stor nytta av dina nybörjarökningar som kan förbättra ration mellan protein/fett avsevärt under viktuppgång.
Om du går upp 24 kg på 2 år nu och blir "rejält stark" på kuppen, kan du räkna med att det har byggts mycket muskler under tiden och att det mesta förhoppningsvis är s.k permanta ökningar, som är där för att stanna även efter en deff.

Jay-Z
2009-05-26, 14:11
Du kommer bli smällfet om inte annat.

Sniggel
2009-05-26, 14:25
Definiera "smällfet". Sånt här är ganska subjektivt. Själv definierar jag smällfet som runt 25% BF som minst, om man ska sätta en siffra på det, ölkagge om man ska sätta ord på det.

Om vi kollar på Herr Mapa (får hoppas att jag har hans tillåtelse :P) så har han lagt på sig väldigt många kilon per år så som jag förstår det. Och visst är han lite mullig och go, men han har fått en jäkla massa muskelmassa på köpet. Finns säkert många fler exempel.
Prioriterar man att bygga så snabbt det går kanske man kan offra formen under en begränsad tid? Med "offra formen" menar jag absolut inte att bli smällfet, och jag tycker heller inte att Mapa passar in på den definitionen. Skulle han deffa hade det förmodligen blivit jäkligt snyggt och sett muskulöst ut, även om det tagit sin lilla tid.

Jay-Z
2009-05-26, 14:27
Definiera "smällfet". Sånt här är ganska subjektivt. Själv definierar jag smällfet som runt 25% BF som minst, om man ska sätta en siffra på det, ölkagge om man ska sätta ord på det.

Om vi kollar på Herr Mapa (får hoppas att jag har hans tillåtelse :P) så har han lagt på sig väldigt många kilon per år så som jag förstår det. Och visst är han lite mullig och go, men han har fått en jäkla massa muskelmassa på köpet. Finns säkert många fler exempel.
Prioriterar man att bygga så snabbt det går kanske man kan offra formen under en begränsad tid? Med "offra formen" menar jag absolut inte att bli smällfet, och jag tycker heller inte att Mapa passar in på den definitionen. Skulle han deffa hade det förmodligen blivit jäkligt snyggt och sett muskulöst ut, även om det tagit sin lilla tid.

Jag ville bara öka min postcount.

Enligt min definition av smällfet. Högst subjektiv mao. Ungefär som Ryska_Raketen i sin prime.

Sniggel
2009-05-26, 14:27
Här har vi en gammal tråd där Mapa la på sig 17 kilo på ett år (om jag räknade rätt)

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107863

Knappast "smällfet". Nu får man iaf beräkna in att Mapa är en tyngre kille redan från start så den procentuella skillnaden blir lite annorlunda.

Sniggel
2009-05-26, 14:28
Jag ville bara öka min postcount.

Aha, my apologies :D

powderdog
2009-05-27, 08:31
Vad jag förstår så har du tränat i 2 månader drygt?

Jag tycker nog att 24 kg på 2 år kan vara en god idé och lagom takt för att bygga rejält med massa. Iaf så länge träningen fungerar bra. Om du inte gör framsteg varje månad i styrka så spelar det ingen roll om du bulkar dock. Du kan räkna med att 2 kg viktuppgång utan några styrkeförbättringar under den tiden (2 månader) kommer att utgöras av en mycket stor del fett.
Du kommer att lägga på dig fett, det är du nog medveten om, men hur mycket det blir är omöjligt att gissa i förväg, men teoretiskt sett borde du kunna ha stor nytta av dina nybörjarökningar som kan förbättra ration mellan protein/fett avsevärt under viktuppgång.
Om du går upp 24 kg på 2 år nu och blir "rejält stark" på kuppen, kan du räkna med att det har byggts mycket muskler under tiden och att det mesta förhoppningsvis är s.k permanta ökningar, som är där för att stanna även efter en deff.

2 månader stämmer bra.

Det låter ju väldigt bra, hur länge har man nybörjarökningar?

Så det är bättre att köra en lång bulk nu som nybörjare då, istället för att exempelvis bulka i 8 månader och deffa i 4?

jwzrd
2009-05-27, 08:40
Du kommer bli smällfet om inte annat.

smällfet > smalfet.

Anders The Peak
2009-05-27, 08:56
Hej!

Nu går jag händelserna i förväg, då jag är mitt inne i min första deff.

Men planen är att efter sommaren börja bulka ordentligt, och med ordentligt menar jag ingen grisbulk, utan att äta bra och mkt och ligga på ett relativt litet överskott.

Min tanke är då att bulka seriöst med bra kost och mkt träning i två år, för att sedan deffa och se om jag fått den massa som jag sedan vill ligga på, så att jag slipper köra bulk-deff-bilk-deff osv.

Så låt oss säga att jag bulkar i två år med ett överskott på 250kcal per dag. Det skulle innebära en viktökning på 24kg under de två åren. Vad kan jag räkna med för resultat, har tänkt att köra ett 3on 1off schema. Kommer jag kunna bygga en någorlunda hygglig massa under en noga genomtänkt 24månaders bulk?

Förstår att det inte går att ge något exakt svar på den frågan, men spekulationer, synpunkter ideer och tankar är varmt välkommna.

Mvh
David

250kcal per dag kommer inte märkas kroppen kommer bara att uppreglera bmr. Du vet om man bantar måste man banta flera ggr pga att kroppen ställer in en ny bmr och antagligen sker liknande upp-/nedreglering vid motsatt förhållande.

Men det som ger muskelmassa är progressiv träning och bra mathållning.

Sniggel
2009-05-27, 09:15
2 månader stämmer bra.

Det låter ju väldigt bra, hur länge har man nybörjarökningar?

Så det är bättre att köra en lång bulk nu som nybörjare då, istället för att exempelvis bulka i 8 månader och deffa i 4?

Många brukar ha nybörjarökningar i ungefär ett år då de går upp kanske 10kg på ett år (siffran kan vara högre ibland, speciellt om det sammanfaller med en naturlig tillväxtspurt i tonåren), varav mycket är muskelmassa, detta helt utan att räkna kalorier. Träningen i sig självt justerar hungern så att det blir ett lagom kaloriöverskott (gäller inte alla).

Vissa får dock inte sina nybörjarökningar direkt eftersom de antingen tränar fel (obs, för många funkar det att träna fel och ändå växa i början) eller äter för lite eller missar någon annan viktig komponent. Det innebär att man får vänta med sina nybörjarökningar tills man gör rätt.

En sak till, om man har nybörjarökningar "att hämta ut" så kan de inte gå förlorade. Se det snarare som att ju längre ifrån din genetiska potential du är desto lättare är det att bygga muskler. Är du otränad är du så långt ifrån det bara går och att börja träna och äta ordentligt innebär att det kommer att gå snabbt (nybörjarökningar) för att sedan mattas av och gå långsammare år för år.

Vilket som är bäst av de 2 alternativen du föreslog kan man förstås inte veta i förväg.

250kcal per dag kommer inte märkas kroppen kommer bara att uppreglera bmr. Du vet om man bantar måste man banta flera ggr pga att kroppen ställer in en ny bmr och antagligen sker liknande upp-/nedreglering vid motsatt förhållande.

Men det som ger muskelmassa är progressiv träning och bra mathållning.

Mjo du har rätt att om han ökar kalorimängden från kaloribalans med 250 kcal extra får han kanske bara en ny, högre kaloribalansnivå. Det är ju därför man får använda sig av trial and error tills man hittat sin nya nivå av energiförbrukning. Ville bara lägga till det då jag tyckte att din post kunde kanske verka förvirrande.

powderdog
2009-05-27, 09:15
250kcal per dag kommer inte märkas kroppen kommer bara att uppreglera bmr. Du vet om man bantar måste man banta flera ggr pga att kroppen ställer in en ny bmr och antagligen sker liknande upp-/nedreglering vid motsatt förhållande.

Men det som ger muskelmassa är progressiv träning och bra mathållning.


Men om kroppen uppreglerar BMR så märker jag ju att jag ligger på kcal balans och då är det bara att höja yttligare så att jag ökar 1 kg i månaden. Eller är jag ute och cycklar?

Sniggel
2009-05-27, 09:19
Se min edit, du har rätt :P

z_bumbi
2009-05-27, 10:27
Hur mycket vägde du innan du började deffa/banta och vad räknar du med kommer att vara din utgångspunkt när du börjar träna för att växa?

powderdog
2009-05-27, 10:30
Hur mycket vägde du innan du började deffa/banta och vad räknar du med kommer att vara din utgångspunkt när du börjar träna för att växa?

Innan jag började banta/deffa vägde jag 88,6. Har som mest vägt 96,6 om det spelar någon roll.

Jag räknar att ha 75kg som utgångspunkt när jag börjar träna för att bygga massa.

z_bumbi
2009-05-27, 10:40
Om du är medellång så är det en ganska stor viktökning så jag skulle sätta ett mål på ett år och se vad som har hänt, om du är 190 eller mer så är utgångsvikten däremot ganska låg och med den ökningstakt du har så verkar det ganska rimligt att med vettig träning öka 20 kg. Däremot kommer du tyvärr inte se ut som Dolph (varken formen på kroppen som styrs genetisk eller muskelvolymen som tar längre tid) men du kan ha lagt på dig ganska mycket muskler.
Se bara till att ha ett vettigt träningsprogram och var beredd på att öka intaget efter ett tag när du gör av med mer energi.

jony
2009-05-27, 10:42
Lånar tråden:D
Vad skulle ni rekommendera en tonåring öka i vikt i månaden ? nu kör jag en mindre deff 5-6 kg typ efter det ska ja direkt bygga tills mars-april nästa år , hur många kg bör ja öka med i månaden? Vill ju självklart inte lägga på mig en massa onödigt fett, Men skulle typ 200+ vara okej?

powderdog
2009-05-27, 10:59
Om du är medellång så är det en ganska stor viktökning så jag skulle sätta ett mål på ett år och se vad som har hänt, om du är 190 eller mer så är utgångsvikten däremot ganska låg och med den ökningstakt du har så verkar det ganska rimligt att med vettig träning öka 20 kg. Däremot kommer du tyvärr inte se ut som Dolph (varken formen på kroppen som styrs genetisk eller muskelvolymen som tar längre tid) men du kan ha lagt på dig ganska mycket muskler.
Se bara till att ha ett vettigt träningsprogram och var beredd på att öka intaget efter ett tag när du gör av med mer energi.

Jag är väl strax över medel, 184-185cm.
Det låter vettigt, kanske dumt att bestämma i förväg att bulka i två år för att sedan upptäcka att man blivit fet istället för välbyggd.

Schemat som jag kommer att börja köra på skall vara ett 3on 1off schema, kommer med stor sannolikhet ändra det under tidensgång för att ha lite variation.

Sniggel
2009-05-27, 12:16
Lånar tråden:D
Vad skulle ni rekommendera en tonåring öka i vikt i månaden ? nu kör jag en mindre deff 5-6 kg typ efter det ska ja direkt bygga tills mars-april nästa år , hur många kg bör ja öka med i månaden? Vill ju självklart inte lägga på mig en massa onödigt fett, Men skulle typ 200+ vara okej?

Ja om du kan justera ditt kaloriöverskott och vill bulka (kontrollera sin viktuppgång), låter 200+ sansat och det är mindre risk att man äter sig tjock på det helt enkelt.
Anekdotiskt och ovetenskapligt rekommenderar jag dig att efter deffen successivt öka kalorierna så att du har kaloribalans under en viss period, så du inte bara hoppar från deff till bulk på en gång.

jony
2009-05-27, 15:25
Ja om du kan justera ditt kaloriöverskott och vill bulka (kontrollera sin viktuppgång), låter 200+ sansat och det är mindre risk att man äter sig tjock på det helt enkelt.
Anekdotiskt och ovetenskapligt rekommenderar jag dig att efter deffen successivt öka kalorierna så att du har kaloribalans under en viss period, så du inte bara hoppar från deff till bulk på en gång.

Ja ska ta de lugnt och som du säger att inte äta sig tjock ja tror de är många nybörjare som bulkar då gör de grisbulk(ja e en utav dom) ja la på mig ca 10 kg bara på 2 månader eller nått ja hade ju tränat 2 år innan också men aldrig varit seriöst me maten, därför har ja nu i ca 1 vecka deffat och har nu ca 5-6 kg att bli av med räknar med att bli klar slutet av juni / första veckan vid juli nångång , sen så ligger jag på kaloribalans tills agusti, och mitten av agusti börjar jag öka på maten.
tack för svaret iaf!