handdator

Visa fullständig version : Digital systemkamera - Canon


Exhale_
2009-05-26, 09:29
Jag vet att vi har några fotofantaster här på forumet som jag tänkte rådfråga nu.

Jag funderar på att köpa en begagnad digital systemkamera och funderar mellan följande modeller (Canon):

1D
10D
20D
350D
400D

Vad rekommenderar ni? Någon som har erfarenhet av de olika varianterna?

FillilutteN
2009-05-26, 10:57
Omöjligt att svara på med så lite information. Allt beror på var din ambitions/kunskapsnivå ligger.

Mago
2009-05-26, 11:01
Här kan du läsa lite vad folk tycker om de olika modellerna.
http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=76&title=C*

spange
2009-05-26, 11:05
ingen expert alls, främst inte på canon, men jag skulle kolla på 10, eller helst 20d, det är en trevlig kamera. 1d är ju en extremt trevlig kamera men de som finns ute till hyfsade priser brukar vara väldigt,väldigt välanvända med måånga exponeringar på nacken. (såvida man inte går upp rejält i pris) 350d har jag haft, en gammal en (nytillverkas dom?) så den är seg som sirap och har usb 1.3 tror jag., 400d känns väldigt liten (dåligt grepp, för mig) och plastig tycker jag, men är säkert en trevlig kamera det med. (mer, hobby, medans 10,20d känns mer professionella.)

Exhale_
2009-05-26, 12:14
Omöjligt att svara på med så lite information. Allt beror på var din ambitions/kunskapsnivå ligger.

Jag har haft en analog systemkamera förr, en Canon EOS 500N vilket är en nybörjarkamera.

Anledningen till att jag radade upp dessa modeller är att jag kan få dem för ungefär samma pris. Det lär säkert skilja sig i användningsgrad eftersom de är bättre ju lägre beteckning av vad jag har förstått?

Frågan är i all sin enkelhet: Ska jag satsa på en äldre men proffsigare kamera eller är det bättre att satsa på en nyare men enklare variant? Jag har ingen aning vad som hänt på fronten de senaste åren.

Det blir en CANON eftersom jag har objektiv sen förr.

Exhale_
2009-05-26, 12:18
ingen expert alls, främst inte på canon, men jag skulle kolla på 10, eller helst 20d, det är en trevlig kamera. 1d är ju en extremt trevlig kamera men de som finns ute till hyfsade priser brukar vara väldigt,väldigt välanvända med måånga exponeringar på nacken. (såvida man inte går upp rejält i pris) 350d har jag haft, en gammal en (nytillverkas dom?) så den är seg som sirap och har usb 1.3 tror jag., 400d känns väldigt liten (dåligt grepp, för mig) och plastig tycker jag, men är säkert en trevlig kamera det med. (mer, hobby, medans 10,20d känns mer professionella.)

Var går gränsen för vad som är många exponeringar enligt dig? Hur många anser du en begagnad kamera bör ha om den ska vara köpvänlig?

jogustaf
2009-05-26, 12:26
350D och 400D Finns inte att köpa nya längre.

Nu finns 450D som snart kommer att ersättas av 500D. Jag har haft min 450D i några månader och är nöjd med den. Lite för litet grepp kanske men den är väldigt smidig att ha med sig. Det är ju en systemkamera för "vanligt" folk. Enkel, men med mycket möjligheter. Vill man ha riktiga systemkamera funktioner ska man kolla på kameror i prisklasser över 10.000 kr.

spange
2009-05-26, 12:54
Var går gränsen för vad som är många exponeringar enligt dig? Hur många anser du en begagnad kamera bör ha om den ska vara köpvänlig?

jadu, jag vet inte hur stor betydelse det eg. har, men många 1D jag kollat på har 30 000+exp vilket jag anser är rätt mycket, och det lär ju finnas en anledning varför man kan hitta en av världens bästa fullformatskameror till samma pris som en kamera som kostar en femtedel om man jämför nypris - den är redigt sliten. detta är vad jag tror, och jag skulle nog ha valt en 20d, vilket är en mycket bra kamera, och smäckar man på ett vertikalgrepp får man bättre känsla och batteritider än standard.

men jag upprepar att jag inte är speciellt kunnig, så någon mer erfaren får gärna flika in om denne tycker att jag resonerar fel.:)