handdator

Visa fullständig version : Långa pass - onödigt?


tsalehpour
2009-05-26, 08:26
Jag brukar köra tämligen långa pass. Och ganska omständiga. Jag kör till exempel åtta set bänk, åtta set biceps, åtta set triceps, åtta set lats, åtta set axlar och åtta set mage. Det kan ibland ta upp till tre timmar i kombination med uppvärmning på löpbandet.

Är det här ineffektivt? Förstör det något av uppbyggnaden om man tränar för länge? Jag menar, om jag börjar passet med bröst och slutar med biceps, blir bröstträningen mer givande då?

Och hur fungerar det här med bänk och axlar? Jag brukar köra bänk åtta set på smith och ligga rakt. Efteråt sitter jag upp och kör ytterligare åtta set axlar. Är det här också ineffektivt?

Jag får ursäkta om det finns massa befintliga trådar gällande detta, men jag har helt enkelt inte tid att söka igenom alla guider.

BobaFett
2009-05-26, 08:30
Problemet är väl mest att du inte orkar ge allt i 3 timmar. Satsa på att få ner passet till 1 timma, alternativt kan du försöka splitta upp muskelgrupperna lite mer och köra olika dagar.

King Grub
2009-05-26, 08:32
Man frisätter mer och mer katabola, nedbrytande, hormoner, ju längre man tränar tungt och intensivt. Jag vet heller inte hur mycket eller om muskeluppbyggnaden i dom muskelgrupper som ligger sist i passet minskar jämfört med om dom hade tränats tidigare.

Långa pass är normalt inga speciella problem... men tre timmar är långt.

Tillför du aminosyror/protein och kolhydrat regelbundet under träningspasset bör den negativa effekten passets längd har minskas.

tsalehpour
2009-05-26, 08:48
Jag har börjat dela upp passen nu. I går tränade jag exempelvis lats, bröst, triceps och ländrygg. Och i dag kör jag resterande. Fast problemet där är ju att, om vi säger att jag tränar vid fyra tillfällen i veckan, jag då tränar respektive muskler färre gånger.

Nu delar jag ju upp överkroppen på måndag och tisdag, så det blir en gång per muskelgrupp/veckan, i stället för att köra hela överkroppen på måndag och på så sätt kunna göra det igen på onsdag. Vilket kan då vara mest effektivt, att köra alla musklergrupper en gång i veckan, uppdelat, eller att köra dessa långa pass och träna respektive muskelgrupper två gånger i veckan?

Det var lite svårt att formulera, hoppas ni förstår. *flex*

aelgen
2009-05-26, 09:22
Alltså du måste ju inte köra så in i helvete många set per muskelgrupp framförallt inte eftersom du kör 2 ggr i veckan. Blir ju för sjutton 16 set biceps i veckan (antar att du kör samma pass 2 ggr i veckan), och det är ju minst sagt overkill.

Dela upp det på någon smart split istället typ:
pass 1: ben/rygg/biceps
pass 2: Bröst/triceps/axlar/mage

Så kör du detta 2 ggr i veckan, men kanske 4-6 set per muskelgrupp. 3 timmar är ju helt sjukt långa pass och du tjänar nog i längden på att dela upp din träning lite smartare.

tsalehpour
2009-05-26, 09:26
Alltså du måste ju inte köra så in i helvete många set per muskelgrupp framförallt inte eftersom du kör 2 ggr i veckan. Blir ju för sjutton 16 set biceps i veckan (antar att du kör samma pass 2 ggr i veckan), och det är ju minst sagt overkill.

Dela upp det på någon smart split istället typ:
pass 1: ben/rygg/biceps
pass 2: Bröst/triceps/axlar/mage

Så kör du detta 2 ggr i veckan, men kanske 4-6 set per muskelgrupp. 3 timmar är ju helt sjukt långa pass och du tjänar nog i längden på att dela upp din träning lite smartare.Det låter lockande! Jag får se till att börja med det på torsdag. Tack för tipset!

Förresten, borde man variera ordningen på träningen? Jag har hört att det är bättre för musklerna. Varför minns jag inte.

J.V
2009-05-26, 09:30
Förresten, borde man variera ordningen på träningen? Jag har hört att det är bättre för musklerna. Varför minns jag inte.Ordningen på övningarna antar jag att du menar? Kör övningarna i den ordningen du prioriterar muskelgrupperna för att ha så mycket kraft och ork till de övningarna. Är det axlarna du lägger extra krut på kan du kanske börja med det och köra bröst och triceps efteråt.

Prioriterar du ingen speciell så är det väl lämpligast att börja med den tyngsta. På ditt bröst/axlar/triceps-pass är det väl då kanske lämpligast att börja med t.ex. bänkpress då den tar ordentligt på alla tre muskelgrupper.

tsalehpour
2009-05-26, 10:05
Ordningen på övningarna antar jag att du menar?Ja, precis.

Kör övningarna i den ordningen du prioriterar muskelgrupperna för att ha så mycket kraft och ork till de övningarna. Är det axlarna du lägger extra krut på kan du kanske börja med det och köra bröst och triceps efteråt.

Prioriterar du ingen speciell så är det väl lämpligast att börja med den tyngsta. På ditt bröst/axlar/triceps-pass är det väl då kanske lämpligast att börja med t.ex. bänkpress då den tar ordentligt på alla tre muskelgrupper.Det låter vettigt. Dessutom undrade jag på om det är nyttigt för musklerna med ytterligare variation? Att kanske musklerna får en vana att byggas på ett sätt, och att man därför kanske borde variera lite mer? Jag hörde någonting liknande av en bekant, men har ingen aning om det är sant.

Rahf
2009-05-26, 10:27
Det är nog snarare månader av samma upplägg vi snackar då. Däremot kan man säga att om man har två liknande pass i veckan, så kan nog kasta om övningarna en aning (hantelpress istället för bänkpress osv).