handdator

Visa fullständig version : Hur ska löparskor sitta?


Barbastark
2009-05-26, 08:10
Hej!

Jag har hittat en modell som jag tycker känns bra. Men storlek 44 så tar tån i ifram, inte obehagligt direkt men vet inte om det kommer bli det sen. Storlek 45 (som butiksbidrädet säger är 44,5 pga modellens mätsystem?) är typ lite över en halv centimeter för stora.

Så undrar om skorna töjer sig eller hur det funkar här?

Turbonisse
2009-05-26, 08:19
Personligen brukar jag köpa ett par skor som är något för trånga, väljer hellre det kontra för stora. 43.5 är något för små för mig och 44 är för stora, men dom töjer ut sig så 43.5 blir valet för mig.

Alone_in_the_dark
2009-05-26, 08:26
Hej!

Jag har hittat en modell som jag tycker känns bra. Men storlek 44 så tar tån i ifram, inte obehagligt direkt men vet inte om det kommer bli det sen. Storlek 45 (som butiksbidrädet säger är 44,5 pga modellens mätsystem?) är typ lite över en halv centimeter för stora.

Så undrar om skorna töjer sig eller hur det funkar här?

Dem använder antagligen UK size på skorna, därav halva mått UK 10 är 44,5. Om den tar i fram kommer du få problem i löpning i nedförsbackar (inte skönt o slita av en nagel eller så....*spy*) jag skulle ta en storlek större.

Onepiece
2009-05-26, 10:11
hehe köpte precis skor som sitter som du sa :) hellre at tån nuddar lite änn att foten gilder runt i skon

hoikka poika
2009-05-26, 10:19
Jag resonerar som Alone in the dark och köper hellre lite för stora skor. Man slipper blåsor och blånaglar då. När jag sedan knyter skorna så knyter jag dem hårt runt vristen och lättar snörningen när jag närmar mig tårna.

stolpskott
2009-05-26, 10:23
Köper lite för stora och sätter på mig ett extra par strumpor :)

Eldhroka
2009-05-26, 10:27
jag har normalt 36-37 i skor, men mina senaste långpass-skor som jag ska springa maran i är i stl 40 :). Har även löparskor i stl 38 och 39. Så en eller ett par stl upp rekommenderar jag.

thompaboy
2009-05-26, 11:02
Jag brukar köpa skor som sitter nästintill perfekt och sen brukar dom ju töjas ut lite så just aningen för stora tycker jag är mest bekvämt.

Pellegris
2009-05-26, 11:22
Om man köper en sko som är 5mm för stor och glappar eller foten rör sej så är den inte för stor, då är det fel modell eller en säljare/kund som inte vet hur man snörar skor.

Sen finns det dom som inte alls har problem med blånagel och då finns det ingen anledning att köpa en som man kan vicka på tåna i. Men i regel är det bara en vanesak. En löparsko är gjord för att gå rakt fram och det gör därför inget om skon är 0.5-1cm för stor.

LillSkalman
2009-05-26, 11:54
En löparsko är gjord för att gå rakt fram och det gör därför inget om skon är 0.5-1cm för stor.

Jag ställer mig bakom pellegris resonemang även jag. Mina fossingar är breda 44or och jag tenderar att löpa i 45or och 46or. De som upplever att skor sitter löst måste bara lära sig knyta, men att ha en tillräckligt stor sko ger istället mer komfort i löpningen tycker jag personligen.

Snöra ordentligt hela vägen och så löper du likt vinden! :)

Onepiece
2009-05-26, 12:55
kanske funkar att köpa förstora men har oftast inte den lyxen då man har stora fötter :) stl 47

LadyG
2009-05-26, 13:06
Köper alltid lite för stora skor eftersom mina fötter sväller när jag springer. Har 37 normalt, men 38-39 i löparskor.

Fredriiik
2009-05-26, 13:13
Löparskor ska vara minst 0,5cm större än foten.
Vi får se hur de går för TS när han väl kört några nerförsbackar..

Onepiece
2009-05-26, 14:42
om jag testar skorna under några pass och märker dom sitter dåligt har jag rätt att byta? dvs låt säga inom en vecka?

dream_theater_
2009-05-26, 14:47
Köpa skor som är lite försmå är väl sådär smart. När man väl springer med skon sen sväller ju foten, vilket resulterar i att skon blir ännu mindre. Det är inga fotbollsskor!:D

kjell33
2009-05-26, 14:47
Tån ska inte ta i däremot vill jag ha bra grepp runt hälen.

Turbonisse
2009-05-26, 14:50
Jag anser dock att man bör göra empiriska prov, i synnerhet då alla människor(och fötter) inte är stöpta ur samma form.

Hobbes
2009-05-26, 15:06
om jag testar skorna under några pass och märker dom sitter dåligt har jag rätt att byta? dvs låt säga inom en vecka?

Då är ju skon använd, så det blir nog svårt!

Pellegris
2009-05-26, 18:34
om jag testar skorna under några pass och märker dom sitter dåligt har jag rätt att byta? dvs låt säga inom en vecka?

Ska man vara petig har du inte ens rätt att gå med dom hemma inomhus. Men dom flesta sportaffärer uppmanar en till att prova gå inomhus hemma. Och ser dom oanvända ut så är det inga problem att byta, vare sej du varit inne eller ute.

Så ett tipps är att gå med dom hemma inomhus en timme eller nått. Sitt gärna still och kolla på tv med dom också så dom får forma sej efter foten. Mycket mer än så kan man inte göra tyvärr och olyckligt nog så köper man lite grisen i säcken när man köper en sko. Så om man hittar en sko man kan ha så är ett tipps att fortsätta med samma sko. Det är sällan dom gör några drastiska ändringar på skorna från år till år.

machine gun
2009-05-26, 19:17
Jag råkade köpa för små skor som var 0,5 stl för små förra året. Resultat? Blånaglar :(