handdator

Visa fullständig version : Mycket vitlök, bra eller dåligt?


Saikyou
2009-05-25, 23:22
Satt och tänkte lite på hur mycket vitlök jag äter, och började undra om det verkligen är så bra :smash: Hur mycket är för mycket? Finns det några oönskade resultat ur rent hälsoperspektiv?

Har relativt nyligen börjat äta rätt stora mängder av vitlök i örtmarinad (solrosolja). Jag har ätit vitlök i pillerform ett bra tag, och eftersom denna varken smakar eller luktar speciellt mycket vitlök så bytte jag.

Undrar även om vitlök suger upp mycket av "marinaden" på något sätt, vilken jag häller ut då näringsvärdena inte är så attraktiva för mig i nuläget isåfall. Men någon som kan ha någon aning om hur mycket själva vitlöken suger i sig? Samt, kan själva marinaden förstöra näringsvärdena i vitlöken?

Blev mer frågor än jag hade tänkt mig, men men, får hoppas på svar på några av dom :Virro

Energi: 400kcal
Protein: 2.9g
Kolhydrater: 15g
Fett: 36g

http://www.druvan.com/images/bildbank/stor%20jpg/9000.jpg

Black Star Abyss
2009-05-25, 23:43
Allt kan väl vara skadligt i för stora mängder. Själv äter jag 4 vitlöksklyftor på en dag 2-3 gånger i veckan. Tror inte det är farligt.

mikaelj
2009-05-26, 05:11
Det skulle vara solrosoljan som är skadlig, i så fall... (omega-6-överdos)

Scratch89
2009-05-26, 06:56
Jag skulle köpa dem i knippar istället, så du slipper oljan.

Annars är det inget fel på vitlök.

z_bumbi
2009-05-26, 07:18
Mer exakt vilka mängder handlar det om? Är det några klyftor per dag är det bara att fortsätta äta, är det en burk/dag så skulle jag gissa att det finns en rad effekter som inte är direkt bra osv.

Hur mycket olja som medföljer ser du om du jämför vanlig vitlök med den marinerade.

Saikyou
2009-05-26, 09:00
Det skulle vara solrosoljan som är skadlig, i så fall... (omega-6-överdos)

Jo, det fanns en anledning bakom att jag frågade hur mycket olja som kom vitlöken drog åt sig :Virro

Mer exakt vilka mängder handlar det om? Är det några klyftor per dag är det bara att fortsätta äta, är det en burk/dag så skulle jag gissa att det finns en rad effekter som inte är direkt bra osv.

Hur mycket olja som medföljer ser du om du jämför vanlig vitlök med den marinerade.

Hm, 10-12 klyftor om dagen skulle jag väl tro. Skärt ner till 7-8 nu. Har ingen aning hur du menar med att jämföra en vanlig vitlök med den marinerade för att kunna få fram hur mycket olja som kommer med. Jag rinner ju såklart ut oljan, men nu undrar jag hur mycket som kommer in i själva vitlöksklyftan *drool*

JakeShaft
2009-05-26, 09:44
Jag rinner ju såklart ut oljan, men nu undrar jag hur mycket som kommer in i själva vitlöksklyftan *drool*

Väg klyftan?

Black Star Abyss
2009-05-26, 12:51
Det skulle vara solrosoljan som är skadlig, i så fall... (omega-6-överdos)

Wtf? Olivolja innehåller väl också mycket omega 6? Jag dricker 30g olivolja om dagen (övrigt fett kommer från ägg, mjölk, kött & fet fisk). Börjar fundera om jag överdoserar.

coxie
2009-05-26, 12:54
Marinerad vitlök är farligt gott.

Black Star Abyss
2009-05-26, 12:56
Han inte edita. Men hittade denna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12442909

Det blir att räkna så man får till en 1:1 ratio nu...

mikaelj
2009-05-26, 13:02
Wtf? Olivolja innehåller väl också mycket omega 6? Jag dricker 30g olivolja om dagen (övrigt fett kommer från ägg, mjölk, kött & fet fisk). Börjar fundera om jag överdoserar.

Olivolja har 10g omega-6: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=536&lang=sv
Solrosolja har 62g omega-6: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=540&lang=sv

Eddie Vedder
2009-05-26, 13:05
Det blir att räkna så man får till en 1:1 ratio nu...

Och hur ska du räkna ut det hade du tänkt? Du kan inte veta förhållandet i de animaliska källorna ändå, störst chans till bra fettsammansättning är i så fall de ekologiska produkterna.

För övrigt har du ju redan en välbalanserat fettsammansättning tror jag. Olivoljans sammansättning är inte ens jämförbar med odugliga oljor som solrosolja och majsolja.

Men att minska ner lite mer på olivoljan och öka på t.ex. en extra burk makrill eller så kan ju vara klokt.

Mer hårklyveri än så lär ju bara innebära ännu mer onödigt krånglande än du redan sysslar mer.

Anders The Peak
2009-05-26, 13:15
Hur kan ett fettintag på ca 100 gr se ut med rätt ratio av fetter som ni ser det?

Beskriv det gärna med matvaror.

Eddie Vedder
2009-05-26, 13:20
Hur kan ett fettintag på ca 100 gr se ut med rätt ratio av fetter som ni ser det?

Beskriv det gärna med matvaror.

Om man ser till fettkällornas övriga näringsinnehåll och inte enbart fettsammansättningen är det i mina ögon ett par ägg om dagen, en portion fet fisk, lite fett från kött, ost och grädde samt kanske en matsked rapsolja eller så.

Låt säga 20 gram fett från ägg 20 gram från makrill, 15 gram från rapsolja och resten fördelat på det från kött, grädde, ost och mjölk samt någon näve sötmandel. Då har man i mina ögon en kost med både bra fettbalans och väldigt mycket näring.

mikaelj
2009-05-26, 13:25
Eddies beskrivning är väldigt likt hur jag fördelar fettet. Förutom att jag äter rapsoljan i majonnäsform, men det är en smaksak.

Anders The Peak
2009-05-26, 13:25
Om man ser till fettkällornas övriga näringsinnehåll och inte enbart fettsammansättningen är det i mina ögon ett par ägg om dagen, en portion fet fisk, lite fett från kött, ost och grädde samt kanske en matsked rapsolja eller så.

Låt säga 20 gram fett från ägg 20 gram från makrill, 15 gram från rapsolja och resten fördelat på det från kött, grädde, ost och mjölk samt någon näve sötmandel. Då har man i mina ögon en kost med både bra fettbalans och väldigt mycket näring.

Ja tänk vad enkelt det är när man inte krånglar tíll det.

Eddie Vedder
2009-05-26, 13:26
Förutom att jag äter rapsoljan i majonnäsform, men det är en smaksak.

Jag borde skrivit "såser baserade på rapsolja", det var det jag menade. Man kan aldrig vara nog detaljerad när man konverserar via text.:D

Ja tänk vad enkelt det är när man inte krånglar tíll det.

Menar du att jag krånglar till det eller inte? Du får ursäkta men dina svar har ofta en tendens att vara lite svåra att tyda.

kalajset
2009-05-26, 13:27
OT nu, men 1:1 ratio mellan Omega-6 och Omega-3 låter väl inte heller helt sunt, om man nu äter hyffsat mycket fett per dag? - Jag hade iaf fått för mig att Omega-3 verkar blodförtunnande, och andra verkningar som kanske inte alltid är helt önskvärda om man intar "många" gram per dag.

mikaelj
2009-05-26, 13:28
Ptja, en del steker säkert i rapsolja eller har ovanpå sallad. Jag har hört om en del häromkring som rentav dricker det som det är.

mikaelj
2009-05-26, 13:29
OT nu, men 1:1 ratio mellan Omega-6 och Omega-3 låter väl inte heller helt sunt, om man nu äter hyffsat mycket fett per dag? - Jag hade iaf fått för mig att Omega-3 verkar blodförtunnande, och andra verkningar som kanske inte alltid är helt önskvärda om man intar "många" gram per dag.

Någonstans kring 2:1 är troligtvis mer lämpligt, eftersom det är vad gräsbetande djur har. Särskilt rimligt blir det om man tror på att vi är vattenapor som äter kokosnötter och fisk.

Du får jobba hårt för att få ens 10:1, gissar jag på. Spannmålsuppfött kött (= nästan allt kött) har sisådär 20:1. Många firrar blir det...

Eddie Vedder
2009-05-26, 13:31
OT nu, men 1:1 ratio mellan Omega-6 och Omega-3 låter väl inte heller helt sunt, om man nu äter hyffsat mycket fett per dag? - Jag hade iaf fått för mig att Omega-3 verkar blodförtunnande, och andra verkningar som kanske inte alltid är helt önskvärda om man intar "många" gram per dag.

Vad har det förhållandet med det totala fettintaget att göra?

Oavsett om man hamnar på 1:1 mellan n-6 och n-3 kan ju fettsammansättningen bestå av t.ex. SFA 40/MUFA 50/PUFA 10. Den fördelningen var bara ett exempel men poängen är att förhållandet mellan två specifika fettsyror inte har något med kvantiteten fett att göra i sig.

Black Star Abyss
2009-05-26, 13:49
På tal om fet fisk; är det bara makrill som gäller? Jag äter mycket lax (lika mycket som jag äter makrill nästan) men den är ju alltid odlad och tydligen innehåller den lite eller inget omega 3 jämfört med havsfångade varianter. Var köper man riktig lax? På alla märken jag tittar står det "från odlad lax".

kalajset
2009-05-26, 13:51
Någonstans kring 2:1 är troligtvis mer lämpligt, eftersom det är vad gräsbetande djur har. Särskilt rimligt blir det om man tror på att vi är vattenapor som äter kokosnötter och fisk.

Du får jobba hårt för att få ens 10:1, gissar jag på. Spannmålsuppfött kött (= nästan allt kött) har sisådär 20:1. Många firrar blir det...

Danke schön!

Vad har det förhållandet med det totala fettintaget att göra?

Oavsett om man hamnar på 1:1 mellan n-6 och n-3 kan ju fettsammansättningen bestå av t.ex. SFA 40/MUFA 50/PUFA 10. Den fördelningen var bara ett exempel men poängen är att förhållandet mellan två specifika fettsyror inte har något med kvantiteten fett att göra i sig.

Det här förstår jag faktiskt inte riktigt. Visst har inte förhållandet mellan specifika fettsyror i sig något att göra med kvantitet, men det jag menar i klarspråk att om man nu i en fettrik kost får i sig väldigt mycket Omega-3, (där jag som sagt trodde 1:1 var att beteckna som just ett sådant intag, då jag lärt mig att vi i västvärlden vanligtvis får i oss bra mycket mera Omega-6 än Omega-3), så torde väl även detta ge nackdelar? - 1000g Omega-3 om dagen t ex för att ta det till extremerna låter ju iaf inte helt lyckat, även om det "kompenseras" med ett lika stort intag av Omega-6.

Nu har jag säkert missat något elementärt i botten, så fort det närmar sig kemi är jag, (som jag brukar påpeka), så gott som helt nollställd i dessa sammanhang.

Eddie Vedder
2009-05-26, 13:52
På tal om fet fisk; är det bara makrill som gäller? Jag äter mycket lax (lika mycket som jag äter makrill nästan) men den är ju alltid odlad och tydligen innehåller den lite eller inget omega 3 jämfört med havsfångade varianter. Var köper man riktig lax? På alla märken jag tittar står det "från odlad lax".

Inte bara makrill. Sill och strömming är också kanon. Men laxen är som sagt ett bekymmer, ICA i Krämaren har en ganska fin delikatessavdelning. Jag har aldrig själv frågat om laxen men det är ETT förslag på ställen i Örebro där jag kan tänka mig att du hittar vildfångad lax.

Dessutom kommer det väl då och då fiskbilar till stora torget?

Eddie Vedder
2009-05-26, 13:55
Det här förstår jag faktiskt inte riktigt. Det jag menar i klarspråk att om man nu i en fettrik kost får i sig väldigt mycket Omega-3, (där jag som sagt trodde 1:1 var att beteckna som just ett sådant intag, då jag lärt mig att vi i västvärlden vanligtvis får i oss bra mycket mera Omega-6 än Omega-3), så torde väl även detta ge nackdelar? - 100g Omega-3 om dagen t ex för att ta det till extremerna låter ju iaf inte helt lyckat, även om det "kompenseras" med ett lika stort intag av Omega-6.

Nu har jag säkert missat något elementärt i botten, så fort det närmar sig kemi är jag, (som jag brukar påpeka), så gott som helt nollställd i dessa sammanhang.

Du missar skillnaden på förhållandet mellan två saker och total mängd. Låt säga att en person bulkar och lägger på sig fett/muskler i förhållandet 1:1. Det i sig säger ju inte ett dugg om hur många kg vi pratar om eller hur? Det kan vara 5 kg:5 kg men det kan också vara 10 gram/10 gram.

Så kosten kan vara väldigt fettrik med förhållandet 1:1 mellan n-6:n-3 men ändå med relativt lite fleromättat fett rent kvantitativt.

kalajset
2009-05-26, 14:11
Du missar skillnaden på förhållandet mellan två saker och total mängd. Låt säga att en person bulkar och lägger på sig fett/muskler i förhållandet 1:1. Det i sig säger ju inte ett dugg om hur många kg vi pratar om eller hur? Det kan vara 5 kg:5 kg men det kan också vara 10 gram/10 gram.

Så kosten kan vara väldigt fettrik med förhållandet 1:1 mellan n-6:n-3 men ändå med relativt lite fleromättat fett rent kvantitativt.

Då är jag med på hur du menade, men exemplet är jag också helt med på, verkar helt enkelt uttrycka mig dåligt idag.

Hursomhelst, (nu går jag ifrån exemplet om att äta ofantliga mängder fett per dag med 1:1-förhållande), eftersom jag aldrig äter rent kött eller fisk överhuvudtaget så har jag på senare tid börjat intressera mig för ämnet fett och fettsyresammansättning i stort. Jag äter trots detta absolut inga extrema mängder Omega-6 idag, (huvuddelen av mina fettkällor är fortfarande animaliska såsom ägg eller mjölk, och sedan i andra hand bra oljor såsom just raps eller olivolja), men m ao skulle jag iaf ändå teoretiskt kunna öka på mitt intag av Omega-3 med något gram per dag för att playa det ännu lite mer safe.

mikaelj
2009-05-26, 14:21
Definitivt. Raps- och olivolja innehåller bara ALA (o3), som förvisso delvis hindrar konverteringen av LA (o6) till AA, men du får inget användbart o3 därifrån, utan enbart o6.

Scratch89
2009-05-26, 14:26
Ligger inte rekommendationerna på 1:4-förhållande, eller något sånt?

kalajset
2009-05-26, 14:35
Definitivt. Raps- och olivolja innehåller bara ALA (o3), som förvisso delvis hindrar konverteringen av LA (o6) till AA, men du får inget användbart o3 därifrån, utan enbart o6.

Yes, käkar 2g Omega-3 i tillskottsform extra varje dag. (Kolos egna, fina kapslar). Kanske borde försöka leta reda på den mytomspunna algen för att gå till källan så att säga, men det verkar inte så lätt. :/

z_bumbi
2009-05-26, 14:52
Hm, 10-12 klyftor om dagen skulle jag väl tro. Skärt ner till 7-8 nu. Har ingen aning hur du menar med att jämföra en vanlig vitlök med den marinerade för att kunna få fram hur mycket olja som kommer med. Jag rinner ju såklart ut oljan, men nu undrar jag hur mycket som kommer in i själva vitlöksklyftan *drool*

Kolla på vad vanlig vitlök innehåller näringsmässigt och jämför med den marinerade som du ju har energiinnehållet på. Innehåller vanlig vitlök 5% fett och den marinerade 20% så tar vitlöken upp en del, skiljer det bara några procent så tar den inte upp så mycket osv.

Black Star Abyss
2009-05-26, 15:59
Inte bara makrill. Sill och strömming är också kanon. Men laxen är som sagt ett bekymmer, ICA i Krämaren har en ganska fin delikatessavdelning. Jag har aldrig själv frågat om laxen men det är ETT förslag på ställen i Örebro där jag kan tänka mig att du hittar vildfångad lax.

Dessutom kommer det väl då och då fiskbilar till stora torget?

Tack. Jag har inte ens tänkt på det. Ska kolla upp det!

Ligger inte rekommendationerna på 1:4-förhållande, eller något sånt?

Ingen aning. Men enligt studien var det ju enorma hälsoförtjänster av att få ner ration så nära 1:1 som möjligt.

En sak som slog mig, och visst det är anekdotiskt, men samer blir fan alltid svingamla (är intrycket jag fått). De äter ju mycket vilt(ren), och renarna springer ju runt i fjällen och käkar fritt (mycket omega 3). Bara en tanke.

z_bumbi
2009-05-26, 16:14
Fördelningen av kosten kan också styras av vad man har ätit tidigare då det bl a tar en viss tid att omsätta allt fett i kroppen. Så med en diet där omega-6 har legat högt under lång tid så kan det kanske ge snabbare resultat med en högre andel omega-3.

Nu handlade iofs tråden om vitlök. :)

Dan S
2009-05-27, 15:49
Det enda "omega-3" jag äter är 2 kapslar fritt flyt om dagen.
* EPA (eikosapentaensyra) 330 mg
* DHA (dokosahexaensyra) 220 mg
* DPA (dokosapentaensyra) 30 mg
* Andra n-3 fettsyror 120 mg

per 700 mg omega-3 fettsyror

2 kapslar blir dock 1.100mg.

Äter jag fler kapslar så blöder jag från näsan nästan direkt, blodförtunnande dvs?

Jag äter aldrig oljor, oftast ingen fisk eller valnötter skaldjur bladgrönsaker och vissa alger.

Saxxat info från Frittflyt sidan.

Behöver jag inge mer Omega-3?

Saikyou
2009-05-27, 18:00
Kolla på vad vanlig vitlök innehåller näringsmässigt och jämför med den marinerade som du ju har energiinnehållet på. Innehåller vanlig vitlök 5% fett och den marinerade 20% så tar vitlöken upp en del, skiljer det bara några procent så tar den inte upp så mycket osv.

Mjo men tyvärr är det som så att dom inte skriver upp näringsinnehåll på avrunnet, därav frågan om hur mycket av oljan vitlöken suger i sig :)

Undrar även om oljan/örterna kan "förstöra" delar av näringsämnena i vitlöken

Eddie Vedder
2009-05-27, 19:52
Undrar även om oljan/örterna kan "förstöra" delar av näringsämnena i vitlöken

Nej det gör den inte. På sin höjd kanske lite urlakning men det kan inte vara mer än försumbart.

Näringsinnehållet föesämras med tiden men oljan som sådan är alltså inget som i sig gör större skada.